Fototråd - Vintern 2011/2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Nice!
Hur gör du för att få en panorama?
Har provat några gånger men får aldrig riktigt till det...
Både med och utan stativ.
Tacksam för svar

Man bör ju ha ett så bra utgångsmaterial som möjligt, vilket gör att det är bäst att sätta kameran på stativ och se till så att stativet står helt plant. Då flyttar sig inte horisonten i höjdled i bilden när man sedan panoerar. Om stativet lutar är det ju inte värre än att man KAN räta upp bilden i mjukvara, men vill man inte ha svarta kanter så kommer då bilden att bli väldigt låg, eftersom man får kapa i över och underkant.
Sedan tar man ett antal bilder, helst med samma exponering, som har ca 1/3 bild överlapp.
Väl i datorn finns det ju ett antal olika mjukvaror för att sätta ihop bilderna. Jag brukar använda ett som heter autostitch som är mer eller mindre helt automatiskt och ger, tycker jag, mycket bra resultat. Dessutom är det gratis.

Denna är ihopfogad med autostitch:
http://motljus.no-ip.org/bilder/pano_stenungsund.jpg
(Väljer att inte visa bilden i inlägget då den är ganska bred. Ni får vackert orka klicka på länken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Nice!
Hur gör du för att få en panorama?
Har provat några gånger men får aldrig riktigt till det...
Både med och utan stativ.
Tacksam för svar

Tack för svaret

Jag skriver en guide i morgon Söndag dvs

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Lite analogfoto, med för gammal film och tillhörande fel.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Musikälskare

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 24.0mm
Aperture: f/5.6
Exposure Time: 0.0031 s (1/320)
ISO equiv: 100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Cold light by netzanette, on Flickr

Samt två "test"-bilder med nya objektivet Sigma 10-20:

Hidden sun by netzanette, on Flickr

afternoon sky by netzanette, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite bilder från mitt rallyäventyr i helgen.

SS12 Sågen 1

SS18 Hagfors Sprint 2

SS24 Hagfors 2 (Värmullsåsen)

Permalänk

Lekte lite med färggel på blixten och tog ett.. skumt... självporträtt:

Permalänk
Medlem

Blåmes by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Hedersmedlem

Test av mitt nya Sigma 28 1.8!

Fler bilder finns på min nya fotoblogg: http://pekkari.nu/

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Man bör ju ha ett så bra utgångsmaterial som möjligt, vilket gör att det är bäst att sätta kameran på stativ och se till så att stativet står helt plant. Då flyttar sig inte horisonten i höjdled i bilden när man sedan panoerar. Om stativet lutar är det ju inte värre än att man KAN räta upp bilden i mjukvara, men vill man inte ha svarta kanter så kommer då bilden att bli väldigt låg, eftersom man får kapa i över och underkant.
Sedan tar man ett antal bilder, helst med samma exponering, som har ca 1/3 bild överlapp.
Väl i datorn finns det ju ett antal olika mjukvaror för att sätta ihop bilderna. Jag brukar använda ett som heter autostitch som är mer eller mindre helt automatiskt och ger, tycker jag, mycket bra resultat. Dessutom är det gratis.

Denna är ihopfogad med autostitch:
http://motljus.no-ip.org/bilder/pano_stenungsund.jpg
(Väljer att inte visa bilden i inlägget då den är ganska bred. Ni får vackert orka klicka på länken.)

Aha.
Tackar
Blir att prova nångång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körsbärsblomsterträdet, kanske, utanför fönstret blommar just nu. Gör det bara i nån vecka. Lika bra kanske, nåra bär blirejuinte.
Solen tittade fram ett ögonblick(!)

Samma objekt i dålig IR-bild: (Ingen hot spot, bara massiv flare)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vargeEEEEn:

Test av mitt nya Sigma 28 1.8!

HEY!
vad är det för nöje med att plåta uteliggare?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

HEY!
vad är det för nöje med att plåta uteliggare?

Vad är det för nöje med att plåta landskap/fåglar/sköldpaddor/löksoppa?

Utan att uttala mig om bilden ifråga:
Att ta bilder som "berättar något" är väl det som är mest intressant, allt från vardagsbilder med familjen till saker/människor man ser kring sig i samhället är i högsta grad intressant att ta/se bilder på. Allt behöver inte vara romantiska solnedgångar. De flesta av de "stora" fotograferna (med några undantag) har tagit just bilder på människor i alla möjliga situationer.
I fotoföreningen jag var med i tidigare så hade vi en gästföreläsare som heter Niklas Maupoix (han jobbade då som fotograf på GP, tror jag) som bland annat visade bilder från ett bildreportage om en "missbrukare". Det var väldigt många intressanta/starka och bra bilder.
(Ett mindre urval av dem finns på hans hemsida (http://www.maupoix.com/) (under Reportage->Magnus för den intresserade.)
Att jag själv inte tar sådana bilder (typ gatufoto) beror nog mest på att jag är för "feg".

Permalänk
Medlem

Var fint väder ute idag

Blåmes by NeXur, on Flickr

Blåmes by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Ett par bilder från Svenska rallyt förra helgen, delsträcka Fredriksberg.

Swedish rally by Joakim Östberg, on Flickr

Swedish rally by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pg_ice:

HEY!
vad är det för nöje med att plåta uteliggare?

Skrivet av dumbo:

Vad är det för nöje med att plåta landskap/fåglar/sköldpaddor/löksoppa?

Utan att uttala mig om bilden ifråga:
Att ta bilder som "berättar något" är väl det som är mest intressant, allt från vardagsbilder med familjen till saker/människor man ser kring sig i samhället är i högsta grad intressant att ta/se bilder på. Allt behöver inte vara romantiska solnedgångar. De flesta av de "stora" fotograferna (med några undantag) har tagit just bilder på människor i alla möjliga situationer.
I fotoföreningen jag var med i tidigare så hade vi en gästföreläsare som heter Niklas Maupoix (han jobbade då som fotograf på GP, tror jag) som bland annat visade bilder från ett bildreportage om en "missbrukare". Det var väldigt många intressanta/starka och bra bilder.
(Ett mindre urval av dem finns på hans hemsida (http://www.maupoix.com/) (under Reportage->Magnus för den intresserade.)
Att jag själv inte tar sådana bilder (typ gatufoto) beror nog mest på att jag är för "feg".

Precis som, dumbo säger. Ibland vill man inte fota det vackra här i världen, man måste faktiskt visa hur det genomjävliga ser ut också. Att fota på gatorna tycker jag själv är väldigt intressant då man kan få väldigt starka och känslosamma bilder. Man kan även få höra en del intressant anekdoter om man tar sig tid att hälsa på de man fotar, köper man en tidning av de (typ faktum) eller skänker en krona eller två så brukar även det ara väldigt uppskattat. Folk måste få se hur det faktiskt är för vissa människor och inte bara ignorera problemet.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Två från Vinterpokalen, Sandviken

Subaru Impreza by Pellefan, on Flickr

Skoda Fabia by Pellefan, on Flickr

Visa signatur

Corsair 700D | i5 2500K | EK-KIT H3O Supreme HF 360 | Asus Maximus IV Extreme | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gainward GTX 570 Phantom | Corsair AX 850W | Corsair Force F120 |

Permalänk
Musikälskare

Utställning i päronens butik

(Bilden tagen med iPhone)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

En bild från i kväll bestående av 60 exponeringar.

The North Star by Joakim Östberg, on Flickr

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Sista vinterbilden? Nu ska jag ut å fota våren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det smälter fort, våren är på väg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vilka fantastiska bilder. blev helt shockad. jätte vackra verkligen. själv har jag inte haft någon bra kamera ända tills i julas då jag fick en nikon D7000. och jag är super nöjd men dock bara börjat fotografera. så jag är helt ny faktiskt...

____________________
print24
online gratis visitkort

Permalänk
Medlem

Snart e det VÅR!!!!!Denna tiden är verkligen speciell och jag Älskar denna underbara tid som VÅR!! Träden börjar slå ut och blommorna kommer upp ur marken igen och detta träd mgnolian är så vacker och nu håller den på att slå ut JUST NU inte om en månad eller för en månad sedan utan Nu! och tänk att den kommer varje år som allt annat också gör varje vår år efter år det ändras aldrig utan de bara kommer och jag blir lika facinerad varje gång över hur vackert det kan vara och hur enklare livet känns av lite vårvärme och med alla blommor. Dags att gå ut och fotografera!!!

ha en bra helg allesammans!!!!

Permalänk
Inaktiv

Canon 600D - 18-55mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Hedersmedlem

Halvkasst försök för att få till en panorama bild över Skälderviken. Zomma inte in för mycket;)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hittade en kompis idag!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev en promenad i blåsiga Göteborg idag. Inget jätteavancerat fotande kanske, men några bilder blev det.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04