Bredbandsbolaget LAN 100mbit kan se alla grannars datorer

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget LAN 100mbit kan se alla grannars datorer

Hej,

Har en fråga till er kunnigare, jag har Bredbandsbolagets LAN-tjänst och är uppkopplad med 100mbit/s (fiber ansluten) i källaren i varje hus sitter en converter och var lägenhet har en switch.

Problemet är att jag kan se alla andras datorer, och de som har valt att dela ut mappar osv har jag full åtkomst till.
Hänger inte med hur det fungerar, borde de inte finnas en spärr som förhindrar sådant?

Permalänk
Medlem

Vi hade samma sak här för länge sen, måste vara minst fem år sen de fixade det. Skrattade gott när jag hittade en grannes porrmapp, nästan så man undrar om han lagt upp det medvetet...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

stadsnät?
BBB trodde jag hade bra koll men man vet ju aldrig

Permalänk
Medlem

Haha det har jag också varit med om, men det var många år sedan dock.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Var med om något liknande, kunde se mina grannas itunes-spellistor när jag var kopplad direkt från väggen till datorn

Permalänk
Medlem

Vi kan se väldigt privata saker tyvärr, kommer inte titta på det något mer för det räknas säkert som intrång men har ringt BBB och sagt åt dom detta och dom la en felanmälan på det.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att man kan se alla anslutna om man ansluter direkt i väggen.

Skaffa en router.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det är vanligt att man kan se alla anslutna om man ansluter direkt i väggen.

Skaffa en router.

Vanligt?
Alla vettiga ISPer spärrar den porten som används för just denna tjänst, (samba? 445?)
I nya nät förekommer det dock att tekniker har missat att ställa in detta i switchar/routrar/whateva
Även Telia gjorde detta misstag när dom rullade ut ADSL till svenska hushåll då man kom åt alla utdelade mappar som satt på samma station som du satt på.

Permalänk
Medlem

Zapy vad menar du med "samba? 445?" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Zapy vad menar du med "samba? 445?" ?

samba, smb eller cifs är den teknik microsofts datorer delar filer mellan varandra. Porten de kommunicerar med är 445. Blockeras trafik på den porten kommer man inte åt sådana delningar. Ett litet steg mot bättre säkerhet.

Permalänk
Medlem

Har också varit med om det med Bredbandsbolaget. Upptäckte det när säkerhetsprogrammet började varna för okända datorer i nätverket. Ringde och anmälde det till BBB och efter någon vecka hade dom åtgärdat det.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

hade samma med tele2, grejen är att jag tror alla i huset delar på 100/100. ibland gick det SJUKT segt (lag osv i spel)
så jävla sämst

Permalänk
Medlem

Jag har också BBB här hemma och har sett samma sak.

Problemet är följande:
- Routern som följer med tillsammans med BBB Bredbandsanslutningen har ingen NAT funktion (Network Adress Translation).
- Varje dator som ansluter sig till internet via BBB's router får en offentlig IP-adress, istället för att få en egen IP-adress som routern delar ut. (192.168.x.x)
- Hos oss ingår det upp till 5 IP-adresser per internetanslutning. Så har man flera enheter i hemmet då måste man köpa en "vanlig" router som har NAT funktion.
- Eftersom BBB's router inte har en NAT funktion har detta som följd att alla anslutna datorer syns som om dom är direkt anslutna till internet. Ansluter man till exempel en NAS till routern (Network Attached Storage), så får även den en offentlig IP-adress och har man inget lösenord skydd på dom delade mappar samt inte ändrar standardlösenordet för konfigurationen är det upp till alla på internet att ta del av den informationen som finns i nätverks-hårdisken. Dessutom kan man ändra konfigurationen på nätverkshårddisken osv.

Pratade med BBB om detta på Bostadsrättsmässan i Sthlm för någon vecka sedan. Dom sa att deras nyare routrar som skickas ut nu har inbyggd NAT.
Om man behöver en router med NAT så ska man beställa en via deras support.

Tycker det är helt värdelös att BBB har skickat ut routrar som inte har en NAT funktion och gjort så att alla anslutna enheter får en offentlig IP-adress. Inte många som vet om det.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

http://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/fragorochsvar/faqp...

SMB ska vara blockat enligt hemsidan, så det kan ju vara värt att påpeka det lite tydligare för dem - kanske är någon felconf nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Jag har också BBB här hemma och har sett samma sak.

Problemet är följande:
- Routern som följer med tillsammans med BBB Bredbandsanslutningen har ingen NAT funktion (Network Adress Translation).
- Varje dator som ansluter sig till internet via BBB's router får en offentlig IP-adress, istället för att få en egen IP-adress som routern delar ut. (192.168.x.x)
- Hos oss ingår det upp till 5 IP-adresser per internetanslutning. Så har man flera enheter i hemmet då måste man köpa en "vanlig" router som har NAT funktion.
- Eftersom BBB's router inte har en NAT funktion har detta som följd att alla anslutna datorer syns som om dom är direkt anslutna till internet. Ansluter man till exempel en NAS till routern (Network Attached Storage), så får även den en offentlig IP-adress och har man inget lösenord skydd på dom delade mappar samt inte ändrar standardlösenordet för konfigurationen är det upp till alla på internet att ta del av den informationen som finns i nätverks-hårdisken. Dessutom kan man ändra konfigurationen på nätverkshårddisken osv.

Pratade med BBB om detta på Bostadsrättsmässan i Sthlm för någon vecka sedan. Dom sa att deras nyare routrar som skickas ut nu har inbyggd NAT.
Om man behöver en router med NAT så ska man beställa en via deras support.

Tycker det är helt värdelös att BBB har skickat ut routrar som inte har en NAT funktion och gjort så att alla anslutna enheter får en offentlig IP-adress. Inte många som vet om det.

Då är det ju inte en router de skickar ut? utan ett ADSL modem med 4 st nätverksportar som agerar switch?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Då är det ju inte en router de skickar ut? utan ett ADSL modem med 4 st nätverksportar som agerar switch?

Precis.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Jag har också BBB här hemma och har sett samma sak.

Problemet är följande:
- Routern som följer med tillsammans med BBB Bredbandsanslutningen har ingen NAT funktion (Network Adress Translation).
- Varje dator som ansluter sig till internet via BBB's router får en offentlig IP-adress, istället för att få en egen IP-adress som routern delar ut. (192.168.x.x)
- Hos oss ingår det upp till 5 IP-adresser per internetanslutning. Så har man flera enheter i hemmet då måste man köpa en "vanlig" router som har NAT funktion.
- Eftersom BBB's router inte har en NAT funktion har detta som följd att alla anslutna datorer syns som om dom är direkt anslutna till internet. Ansluter man till exempel en NAS till routern (Network Attached Storage), så får även den en offentlig IP-adress och har man inget lösenord skydd på dom delade mappar samt inte ändrar standardlösenordet för konfigurationen är det upp till alla på internet att ta del av den informationen som finns i nätverks-hårdisken. Dessutom kan man ändra konfigurationen på nätverkshårddisken osv.

Pratade med BBB om detta på Bostadsrättsmässan i Sthlm för någon vecka sedan. Dom sa att deras nyare routrar som skickas ut nu har inbyggd NAT.
Om man behöver en router med NAT så ska man beställa en via deras support.

Tycker det är helt värdelös att BBB har skickat ut routrar som inte har en NAT funktion och gjort så att alla anslutna enheter får en offentlig IP-adress. Inte många som vet om det.

PAT menar du. Vanliga hemmaroutrar har aldrig(?) äkta NAT utan PAT (eller NAT/PAT, eller NAPT. Dock inte NAT)
Och med en router som kommer förkonfigurerad med PAT så blir det "krångligt" för medelsvensson att hantera sitt internet, då krävs det att BBB ger support på att öppna portar och allt som kommer därtill. En vanlig svensson ansluter heller inte fler än 5 enheter på nätverket och därför blir det inga problem.
Sedan ligger inte problemet heller inte i att modemen har avsaknad av PAT. Utan problemet ligger i att en teknikern har misslyckats med att konfigurera switchen så att varje port på switchen är en egen broadcast-domän.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Offtopic,
men jag älskar verkligen när folk kan sin skit, inte för att jag kan avgöra om du har rätt, men att komma in i en tråd och

Skrivet av anden12:

PAT menar du. Vanliga hemmaroutrar har aldrig(?) äkta NAT utan PAT (eller NAT/PAT, eller NAPT. Dock inte NAT)
Och med en router som kommer förkonfigurerad med PAT.

så känner jag ett jäkla sug efter att googla, wikipedia och lära mig skiten, det här är det fina med Sweclockers, när folk har grym kunskap om saker och ting och man själv blir sugen på att lära sig mer!

Ontopic,

sjukt att BBB inte har bättre koll än så, men har jag inte att tillägga

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Dom har fortfarande inte åtgärdat det här än och nu har det gått ett par veckor, men så länge köpte jag en router som jag kopplat in, så nu är routern direkt ansluten till internet, sen från routern har jag kopplat in den trådlösa gatewayen från BBB och i den alla burkarna, så nu funkar det bra men inte så jag vill ha det kopplat, vill ha väck routern.

Mina grannar är fortfarande helt ovetandes om detta, & vi är säkerligen en 900st bara i detta bostadsområde som använder BBB´s FIBERLAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

En vanlig svensson ansluter heller inte fler än 5 enheter på nätverket och därför blir det inga problem.

Vet inte vad du menar med en "vanlig svensson" men antar kanske att det är ett hushåll med 3 personer & 1 dator då.

I vårat hushåll är vi dock 5st. & med smartphones, bärbar dator, XBOX, stationär PC osv blir det många anslutna enheter och då räcker ju inte 5 IPadresser.

Permalänk
Medlem

5 ip räcker inte länge. För 10 år sedan räckte det men inte idag när varenda pryl har wifi eller ethernet. TV-apparater, blurayspelare, förstärkare, telefoner, läsplattor, datorer, spelkonsoller you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Hej,

Har en fråga till er kunnigare, jag har Bredbandsbolagets LAN-tjänst och är uppkopplad med 100mbit/s (fiber ansluten) i källaren i varje hus sitter en converter och var lägenhet har en switch.

Problemet är att jag kan se alla andras datorer, och de som har valt att dela ut mappar osv har jag full åtkomst till.
Hänger inte med hur det fungerar, borde de inte finnas en spärr som förhindrar sådant?

Hej! Högerklicka på nätverksikonen. Välj "Öppna Nätverks- och delningscenter". Ändra till offentligt nätverk så blockeras andra från att se din dator och du kan heller inte se dom. Hoppas detta hjälper.

MVH

Ph0bLif3

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Hej! Högerklicka på nätverksikonen. Välj "Öppna Nätverks- och delningscenter". Ändra till offentligt nätverk så blockeras andra från att se din dator och du kan heller inte se dom. Hoppas detta hjälper.

MVH

Ph0bLif3

Hej,

Vi har kommit en bit på vägen i tråden redan, tack för svaret iaf, du har rätt, ändrar man till "offentligt" så syns det inte, men hur många vet det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palenque:

Hej,

Vi har kommit en bit på vägen i tråden redan, tack för svaret iaf, du har rätt, ändrar man till "offentligt" så syns det inte, men hur många vet det.

Du kanske skulle sätta upp en lapp om ni har någon anslagstavla i huset? Om fler ringer BBB så kanske det går lite snabbare.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en textfil på skrivbordet till de datorer du kan se i nätverket som förklarar hur de ska stänga av nätverksdelningen samt en länk till BBB felanmälan, kan nog sätta fart på BBB då

Om BBB fortfarande är sega, kontakta media. Kan tänka mig alla chock- och katastrofrubriker...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Lägg upp en textfil på skrivbordet till de datorer du kan se i nätverket som förklarar hur de ska stänga av nätverksdelningen samt en länk till BBB felanmälan, kan nog sätta fart på BBB då

Om BBB fortfarande är sega, kontakta media. Kan tänka mig alla chock- och katastrofrubriker...

Fortfarande ingen lösning från deras sida, än.

EDIT igen,

Har redigerat inlägg tidigare i tråden pga viss information jag skrev där som inte borde vara där. Dock inget som förändrar huvudämnet.

Permalänk

är det här vanligt bland flera BBB hus? Är lite orolig då jag använder en switch sen jag fick reda på att man får 5 ip adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motionsensoraway:

är det här vanligt bland flera BBB hus? Är lite orolig då jag använder en switch sen jag fick reda på att man får 5 ip adresser.

Du kan kolla det, är det den gråa switchen? Har du IPv6 akiverat så kan du kolla det, exempelvis i Windows 7 under nätverksinställningar, om du klickar på nätverkskarta och har nätverket satt till "hem" så ska du se det.

I veckan har BBB bytt utrustning för de uppgradera nätet till 1Gbit/s. Men fortfarande inte något svar från teknisk support.

I veckan har BBB bytt utrustning för de uppgradera nätet till 1Gbit/s. Men fortfarande inte något svar från teknisk support.