AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem

Herrejävlar vilket monster! Jag har alltid tyckte om nVidia, men nu blev helt plötsligt ett kort från AMD högst intressant.

Nu blir det nog lite svettigt hos nVidia!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Förstår inte allt gnäll på att det är "för dyrt", topp kort har ju kostat runt 5000:- vid lansering iaf. sedan 2004 då jag köpte mitt 6800 Ultra. Så det är ju inget nytt direkt. Vist kan man tycka att 5000:- är mycket för den del av din dator. Men med tanke på hur mycket pengar dom lägger ner för att utveckla grafikkorten, så ne då är det inte för mycket.

Jag personligen menar inte att prissättningen är direkt konstig. Jag förstår också att det kostar att produceradessa saker.

Jag menade mera att prisskillnade gentemot prestandaökningen över ett gtx 580 inte riktigt fick mig att känna något ryck i köp fingret.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Jojo, men vid stock-fart.. Menar att 5000kr inte motiverar för den prestandan, eftersom du får "samma" med gtx580 om du klockar det (och det kostar strax över 3000kr). Menade inget annat

Enligt prisjakt kostar GTX 580 från 3900kr och uppåt. Ska du ha 3gb minne versionen är du uppe i närmare 5000kr. HD7970 presterar trots stressad lansering 26% bättre än GTX 580 och drar ifrån med allt högre upplösningar. Tycker inte 5000kr är överpris för HD7970, det är vad toppkorten brukar kosta.

Permalänk
Medlem

blir nog att köpa 2 st, hoppas dom kommer till butik snabbt bara...
mina 480 är ena jävla grisar =(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saven:

blir nog att köpa 2 st, hoppas dom kommer till butik snabbt bara...
mina 480 är ena jävla grisar =(

Vad vill du ha för ett av dina GTX480?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Gör ont att säga det men:
Poäng till röda laget (särskilt om de lyckas få ut lite kort på marknaden i Januari).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Hehe nej för jag beställde det exemplaret som kostade 3200 för två timmar sen

Kan stämma att det kommer sjunka i pris. Men jag vill spela BF3 nu, inte om 2 månader...

Nej, men om de inte har några fler för 3200:- så kan du ju inte säga att det kostar 3200:- på komplett 3700:- är fortfarande ett pra pris dock, absolut om man inte vill punga ut med 5000:-.

Själv funderar jag på att byta ut mitt "artifakt-fest i stock clock", HD4870x2 mot ett 7970. Är trött på att köra det underclockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

damn! jäklar vilket vill ha begär, hur nvidias motsvarande kommer se ut vet jag ej men damn! deras grafikdivision vet iaf hur man löser biffen. riktigt imponerande var nog 7970 vs 6970 det ska de ha en klapp på axeln för.
Strömförbrukning vart jag nog mest imponerad av, snabbare än gtx 580 och drar mindre även överclockat, undrar dock varför de satt nivån vid 925 mhz när den verkar göra 1 ghz lätt iaf.

Edit: lite för upphetsad.

Klart den drar mindre ström det är ju 28nm på 7970 till skillnad från 40nm på gtx 580

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt surt ut för mina 5850 i CF - bara prislappen sjunker lite så blir det ett givet köp.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av noak:
Skrivet av luddev:

Ja cdon har juh sålt sitt gtx 580 för 3990:- sen kunde man slänga på diverse swec rabatter på det. detta är den oklockade varianten. Sen om jag inte mins fel hade dom nån lila sparkle variant för liknande pris. Själv lyckades jag få en Gigabyte gtx 580 SOC för 3800:-

Men gubbar.... Demokort+swec-rabatt. Nu är vi ganska långt ifrån "verkligheten".

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Avstängd

Wow...AMD lyckades bräcka GTX580 med ca 5-10FPS med en ny generation JAg blev inte så impad ialf...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Nej, men om de inte har några fler för 3200:- så kan du ju inte säga att det kostar 3200:- på komplett 3700:- är fortfarande ett pra pris dock, absolut om man inte vill punga ut med 5000:-.

Själv funderar jag på att byta ut mitt "artifakt-fest i stock clock", HD4870x2 mot ett 7970. Är trött på att köra det underclockat.

Jo för min frågeställning var: Vad är bäst för mig... och jag behöver bara 1 580 för 3200.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Fast vem bryr sig om vad som är rättivst :)? Den faktiska verkligheten är att jag kan få ett GTX 580 för 3200:- eller ett 7970 för 5000:-. Demo-ex eller inte.

Ett gtx 580 kan man få för 0kr om man stjäl det, nya kostar de ~4000kr. En 25% prisökning för 26% mer prestanda måste man ändå kalla prisvärt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Enligt prisjakt kostar GTX 580 från 3900kr och uppåt. Ska du ha 3gb minne versionen är du uppe i närmare 5000kr. HD7970 presterar trots stressad lansering 26% bättre än GTX 580 och drar ifrån med allt högre upplösningar. Tycker inte 5000kr är överpris för HD7970, det är vad toppkorten brukar kosta.

Prisjakt har börjat slacka tror jag

Men visst har du rätt, ingen säger att det direkt är överpris, jag personligen menar bara att jag hade inte hoppat på detta kortet utan snarare väntat lite. Dels tills nvidias kort kommer så kanske detta kort sjunker lite i pris, och inte minst för att kommande kort troligtvis kommer knuffa upp prestandaskillnaden lite ytterligare samtidigt som det kostar lika mycket som detta.

Vilket leder till att den procentuella prisskillnaden stagnerar men den procentuella prestandaökningen stiger. Med andra ord ett kort som troligtvis är lite mer värt 5 pix i mina ögon iaf.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Äh, trodde det skulle vara bättre ^^. Aja får se vad nvidia har att bjuda på:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man måste ju tänka på att det är en rejäl krympning i tillverkningsteknik. 25% mer än GTX580 som är tillverkad på den gamla storleken är inte speciellt mycket, sen ska det vara en helt ny arkitektur dessutom. Den enda fördelen är ju att de är först. Men jag tycker prissättningen är helt åt skogen oavsett att det är snabbaste kortet. Väntar man 3-4 månader så kommer ju Nvidias GTX780 och har en känsla av att det kommer vara minst 25% snabbare än detta och till samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Men gubbar.... Demokort+swec-rabatt. Nu är vi ganska långt ifrån "verkligheten".

Bara för att klargöra, detta gällde iINTE demo kort.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Är verkligen fläkten större? Ser snarare ut som om dem låtit fläkten ta in mer luft genom att göra hålet för fläkten större.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

såg Hardocp:s test av AMD 7970 och vid liknande temp i fulload på korten så behövde dem bara @47% fläkthastighet för att ha fulload på 81 grader. 20% på fläkten i idle för att ha 40grader.

Att jämföra mot 580 behöver 75%fläkthastighet för att ha fulload på 83grader .. och detta var ett "galaxy MDT 580" inte för ja vet vad det är men var inte referens utan hade 3 fläktar..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

hur länge har ni suttit på detta? haha smygare

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna se CF benchmarks på 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Fast det känns inte riktigt som en rättvis jämförelse med demoex...

Ja, det är inte riktigt rätt att jämföra köp av ett begagnat 580 kort mot ett nytt 7970 kort ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

såg Hardocp:s test av AMD 7970 och vid liknande temp i fulload på korten så behövde dem bara @47% fläkthastighet för att ha fulload på 81 grader. 20% på fläkten i idle för att ha 40grader.

Att jämföra mot 580 behöver 75%fläkthastighet för att ha fulload på 83grader .. och detta var ett "galaxy MDT 580" inte för ja vet vad det är men var inte referens utan hade 3 fläktar..

Ja det tyckte jag också var intressant, men jag undrar faktiskt varför dom tog just galaxy kortet. Va det vattenkylt eller?

Annars hade jag hellre sett ett MSI lightning eller gigabyte soc, iom att dessa två , enligt hardocp's egna recensioner, är både de tystaste och svalaste 580 korten.

Men testet handlade iof inte direkt om kylningen iof

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Nä, lägger undan min julbonus till i mars när Nvidia slår tillbaka

Men roligt att se att konkurrensen på marknaden brinner på (:

Skrivet av SideWinder86:

Wow...AMD lyckades bräcka GTX580 med ca 5-10FPS med en ny generation JAg blev inte så impad ialf...

Haha vi tänker lika amigo, om det här kortet är marginellt bättre än ett 580, så är jag riktigt taggad på att uppleva 680

Permalänk
Skrivet av noak:

Fast vem bryr sig om vad som är rättivst :)? Den faktiska verkligheten är att jag kan få ett GTX 580 för 3200:- eller ett 7970 för 5000:-. Demo-ex eller inte.

Kolla upp vad en GTX 580 med 3GB vRAM kostar...

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Man måste ju tänka på att det är en rejäl krympning i tillverkningsteknik. 25% mer än GTX580 som är tillverkad på den gamla storleken är inte speciellt mycket, sen ska det vara en helt ny arkitektur dessutom. Den enda fördelen är ju att de är först. Men jag tycker prissättningen är helt åt skogen oavsett att det är snabbaste kortet. Väntar man 3-4 månader så kommer ju Nvidias GTX780 och har en känsla av att det kommer vara minst 25% snabbare än detta och till samma pris.

så du tror nvidias kort kommer vara billigare? då ett 3gb 580 NU kostar just 5000 haha ! skojare där.. 580 låg runt 4500kr då dem kom (1,5gb varianten) så nog tycker ja ett kort som är svalare , mer minne , 26% snabbare , tystare är värt 500kr mer.. ..

ingen tror väl på fullaste allvar att nvidia släpper efterföljaren till 580 och säljer dem för billigare pris än gtx 580 kostar idag ? ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

såg Hardocp:s test av AMD 7970 och vid liknande temp i fulload på korten så behövde dem bara @47% fläkthastighet för att ha fulload på 81 grader. 20% på fläkten i idle för att ha 40grader.

Att jämföra mot 580 behöver 75%fläkthastighet för att ha fulload på 83grader .. och detta var ett "galaxy MDT 580" inte för ja vet vad det är men var inte referens utan hade 3 fläktar..

Amd fläktar brukar ha högre fläkthastighet, i alla fall när jag testat mitt amd5850 och kompisens nvidia 470. 5850 låter riktigt mycket vid 45% vilket inte 470 gjorde däremot behövde 470 ha mycket högre % för att kyla kortet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Tusen tack SweC, ni är verkligen stjärnor.

Är jätteglad att AMD lyckats leverera ett monsterkort. Synd bara att det kostar så ofantligt mycket men det var väl väntat. Jag hade hoppats att 7950 hade släppts samtidigt då det snackats om det lite på Internet om saken. 7950 kanske hade kostat 3500 eller så.

Visst, de första korten lär gå på 5k men sen kanske de sjunker lite i pris?

Hoppas även andra tillverkare får tillgång till kretsen så att de kan tillverka kort med lite bättre kylning men antar att det kommer att ta några månader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Roligt att se att HD7970 faktiskt blev en rejäl förbättring på alla punkter, i vissa spel är skillnaderna större än andra men med relativt låga temps borde detta kort kunna bli hyfsat tyst med en tredjepartskylare. Väldigt övertygande överklockningsresultat också.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Wow...AMD lyckades bräcka GTX580 med ca 5-10FPS med en ny generation JAg blev inte så impad ialf...

Det är ju uppenbart att du trollar..

Dels med med tanke på din signatur och dels för att du jämför 7970 och GTX580 i BF3 vilket var de test där skillnaden var lägst.

För övrigt så har det ju redan tagits upp av redaktionen att BF3 är ett riktigt skitspel att bencha då vädereffekter och dylikt gör att testerna inte blir identiska.

Märkligt att du inte ens nämnde testet där 7970 var 100% bättre än 6970?

Fanbois och p12or alltså. Suck

Åldergräns här på swec borde ju vara något att sträva efter.

Visa signatur