Permalänk
Medlem

Som förväntat, fast ännu bättre! Yayness!

Köper ett så fort det bara går! Slantade upp 4.200:- för mitt 5870 så 5.000:- för 7970 är inget jag klagar på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Fast det känns inte riktigt som en rättvis jämförelse med demoex...

Fast vem bryr sig om vad som är rättivst :)? Den faktiska verkligheten är att jag kan få ett GTX 580 för 3200:- eller ett 7970 för 5000:-. Demo-ex eller inte.

Permalänk
Medlem

Sweet mother of mercy!

Så då slår alltså detta single-GPU kort ett 5970 vad det verkar som. Vill-ha faktorn är hög!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Riktig potential detta kort, blir helt klart två i CF...
Och som vanligt väntar väll alla på prestandaoptimeringarna som brukar dyka upp inom kort...

Permalänk
Skrivet av noak:

Fast vem bryr sig om vad som är rättivst :)? Den faktiska verkligheten är att jag kan få ett GTX 580 för 3200:- eller ett 7970 för 5000:-. Demo-ex eller inte.

Nä det är klart. Men det var inte riktigt så det blev presenterat tidigare här

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Imponerande av AMD. De har gått från klarhet till klarhet i varenda generationsskifte sedan 4800-serien.

Skulle gärna vilja se någon recension där man testar korten med "vanligare" processorer från olika plattformar. Hur presterar ett sådant här kort parat ihop med mer populära CPU'er som t.ex Intel 2600K, 2500K, 930 och 750? Även äldre Core2 kan vara av intresse, samt Phenom II av olika slag.

Inser naturligtvis att det tar tid, och vid sådana här releaser vill siterna ha ut recensionen blixtsnabbt - men för gemene man är det nog mest intressant med andra processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Imponerande av AMD. De har gått från klarhet till klarhet i varenda generationsskifte sedan 4800-serien.

Skulle gärna vilja se någon recension där man testar korten med "vanligare" processorer från olika plattformar. Hur presterar ett sådant här kort parat ihop med mer populära CPU'er som t.ex Intel 2600K, 2500K, 930 och 750? Även äldre Core2 kan vara av intresse, samt Phenom II av olika slag.

Inser naturligtvis att det tar tid, och vid sådana här releaser vill siterna ha ut recensionen blixtsnabbt - men för gemene man är det nog mest intressant med andra processorer.

De kör med CPU som de flesta gamers sitter på i dagsläget eller i närheten iallafall. Bara för att jag tex sitter på en bättre CPU än dig så betyder inte det att FPSen för mig kommer att bli bättre ifall vi kör samma grafikkort. Har man inte en CPU som är allt för slö och har för få kärnor samt några år på nacken så få man förhoppningsvis samma prestanda som Sweclockers tester visar.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Med mitt dator i sig kommer att hoppa över den här generationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

haha, detta kom bara sådär liksom! ångrar ändå inte mitt köp av ett msi 560 ti på cdon för 1600 kr priset känns lite, hmmm... ja högt kan man säga men detta är det bästa grafikkortet i dagens läge då alltså! snyggt jobbat amd

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Fast det känns inte riktigt som en rättvis jämförelse med demoex...

Håller med, det är ju ett begagnat kort...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Man kan ändå tänka så här, att den procentuella förbättringen mot gtx 580 inte är större än den procentuella prisskillnaden. man kan nu hitta gtx 580 för 3000+ och detta kort kommer antagligen gå på 5000+, alltså 2000+ ,runda slängar 40%. Om man då "litar" på hardocp's procentuella siffror, skulle jag iaf påstå att ett 580 helt klart är ett smartare köp.

Men med flera skärmar och på tokhög upplösning visade den iof vart skåpet ska stå, men jag gissar iaf att de flesta av oss sitter med en skärm i 1920x1080. Fast jag gissar bara.

Sen kan juh drivrutiner komma att utöka denna procentuella förbättring över en 580, så då kanske den visar sig vara värd det högre priset.

Men det är iaf mina two cents.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Skrivet av Nilzohn:

Imponerande av AMD. De har gått från klarhet till klarhet i varenda generationsskifte sedan 4800-serien.

Skulle gärna vilja se någon recension där man testar korten med "vanligare" processorer från olika plattformar. Hur presterar ett sådant här kort parat ihop med mer populära CPU'er som t.ex Intel 2600K, 2500K, 930 och 750? Även äldre Core2 kan vara av intresse, samt Phenom II av olika slag.

Inser naturligtvis att det tar tid, och vid sådana här releaser vill siterna ha ut recensionen blixtsnabbt - men för gemene man är det nog mest intressant med andra processorer.

Kollar man på deras test av 3930K/3960X så är det i princip identisk prestanda i spel om man jämför med 2600K. Men min gamle Q9550 hamnat tyvärr lite efter i BF3 och begränsar fps:en. Men den hänger på hack i häl i andra spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Som det sagts tidigare, du kan inte jämföra retail gentemot demo-ex, särskilt när vi pratar om en extremt låg tillgång på det senare. Generellt sett kostar ett 580 4300kr+, och gentemot de siffrorna står sig 7970 väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hm, upptäckte just att ett enda 7970 är ungefär likvärdigt med mitt nuvarande 5970 som har dubbla gpus... Det hade varit skönt att uppgradera men egentligen vill jag inte köra varken crossfire eller sli och att uppgradera då till endast ett enda 7970 skulle inte ge någon egentlig större prestandaskillnad.

Fast inga eventuella shutter problem å lägre strömförbrukning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Känner att mitt 6970 inte var så bra längre Dock 5000kr är aningen för mycket imo, gissade på 4000kr.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Man kan ändå tänka så här, att den procentuella förbättringen mot gtx 580 inte är större än den procentuella prisskillnaden. man kan nu hitta gtx 580 för 3000+ och detta kort kommer antagligen gå på 5000+, alltså 2000+ ,runda slängar 40%. Om man då "litar" på hardocp's procentuella siffror, skulle jag iaf påstå att ett 580 helt klart är ett smartare köp.

Men med flera skärmar och på tokhög upplösning visade den iof vart skåpet ska stå, men jag gissar iaf att de flesta av oss sitter med en skärm i 1920x1080. Fast jag gissar bara.

Sen kan juh drivrutiner komma att utöka denna procentuella förbättring över en 580, så då kanske den visar sig vara värd det högre priset.

Men det är iaf mina two cents.

Precis min tankegång. Kortet är bra, men det är fel prissatt. Skulle kostat 399 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Som det sagts tidigare, du kan inte jämföra retail gentemot demo-ex, särskilt när vi pratar om en extremt låg tillgång på det senare. Generellt sett kostar ett 580 4300kr+, och gentemot de siffrorna står sig 7970 väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Om man letar referens kort och inte MSI,Gigabyte håller man sig garanterat under 4000kr för ett 580. Och då menar jag retail inte demo ex.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

Som det sagts tidigare, du kan inte jämföra retail gentemot demo-ex, särskilt när vi pratar om en extremt låg tillgång på det senare. Generellt sett kostar ett 580 4300kr+, och gentemot de siffrorna står sig 7970 väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart jag kan jämföra så... Frågan är ju vad som ger mig bäst prestanda och upplevelse per krona i BF3 just nu. 3200kr 580 vs 5000kr 7970 + att kortet inte ens finns att tillhanda hålla just nu. Jag skiter ju i om det är begagnat eller hur tillgången ser ut på korten. Jag vill även spela inom en rimlig framtid och inte senare i vår..... Det enda som intresserar mig i slutändan är ju vad jag får för upplevelse för de pengar jag spenderar.....

Permalänk
Medlem

Dags att pensionera mitt 4890!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Haha för 5000kr köper jag hellre en sexkärnig Sandybridge E Men överklockningen på stockvolt är riktigt fin, långt över vad jag någonsin hade kunnat hoppas på, men jag tror inte att man kan nå mycket högre med spänningsökning. Det hade dock varit häftigt med 1,25GHz eller något.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Precis min tankegång. Kortet är bra, men det är fel prissatt. Skulle kostat 399 euro.

Ja! Hade kortet kostat under ~4200kr hade jag lätt köpt det istället för ett 580 för 3200kr. Men för 5000 är det inte värt i min situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Fast vem bryr sig om vad som är rättivst :)? Den faktiska verkligheten är att jag kan få ett GTX 580 för 3200:- eller ett 7970 för 5000:-. Demo-ex eller inte.

Kollade bara lite snabbt på komplett bland deras demo-ex, och det billigaste 580t jag såg kostade 3695:- visserligen 1300:- billigare så om man vill ha billig prestanda och inte bryr sig om att kortet är använt så ska man köra på det. Finns väll dock några butiker som säljer 580s nya för ungefär samma pris.

Men 7970 kommer nog sjunka ganska mycket i pris innan nästa generations Nvidia kort dyker upp. Skulle inte förvåna mig om AMD läger sig som de ligger nu, med sitt top modell kort på samma prisnivå som Nvidias näst bästa kort(i single GPU klassen såklart)

Permalänk
Skrivet av luddev:

Om man letar referens kort och inte MSI,Gigabyte håller man sig garanterat under 4000kr för ett 580. Och då menar jag retail inte demo ex.

Var hittar du dom korten?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Imponerande AMD!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Inte illa!

Hade dock vart roligt att sen en CF-config på 7970 med, men antar att även det kommer efter lansering av kortet.
Imponerade att se hur det i vissa lägen vart nära identiskt med 2x 6970 i CF.

Lite kluven, möjligt att man uppgraderar till 2x 7970 framöver, dra förvisso runt det mesta i 2560x1600 / 60fps med korten man har nu.
Så kanske istället blir att man vänta till nästa stora lansering från AMD innan korten byts ut, beror på vad priset hamnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Var hittar du dom korten?

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_gtx580_1536mb_pci-e-141...
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-_1536m...

Lägg på 15% swec rabbat på det också! Då får du ett nytt icke demokort för 3400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Var hittar du dom korten?

Ja cdon har juh sålt sitt gtx 580 för 3990:- sen kunde man slänga på diverse swec rabatter på det. detta är den oklockade varianten. Sen om jag inte mins fel hade dom nån lila sparkle variant för liknande pris. Själv lyckades jag få en Gigabyte gtx 580 SOC för 3800:-

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt gnäll på att det är "för dyrt", topp kort har ju kostat runt 5000:- vid lansering iaf. sedan 2004 då jag köpte mitt 6800 Ultra. Så det är ju inget nytt direkt. Vist kan man tycka att 5000:- är mycket för den del av din dator. Men med tanke på hur mycket pengar dom lägger ner för att utveckla grafikkorten, så ne då är det inte för mycket.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

15% är över men 5% funkar ännu tror jag.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Kollade bara lite snabbt på komplett bland deras demo-ex, och det billigaste 580t jag såg kostade 3695:- visserligen 1300:- billigare så om man vill ha billig prestanda och inte bryr sig om att kortet är använt så ska man köra på det. Finns väll dock några butiker som säljer 580s nya för ungefär samma pris.

Men 7970 kommer nog sjunka ganska mycket i pris innan nästa generations Nvidia kort dyker upp. Skulle inte förvåna mig om AMD läger sig som de ligger nu, med sitt top modell kort på samma prisnivå som Nvidias näst bästa kort(i single GPU klassen såklart)

Hehe nej för jag beställde det exemplaret som kostade 3200 för två timmar sen

Kan stämma att det kommer sjunka i pris. Men jag vill spela BF3 nu, inte om 2 månader...