Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Det är enkelt att uppgradera till Shibby firmware. Bara ladda in den istället för ASUS firmware. Länge sen jag gjorde det, men det gick väldigt smärtfritt för mig.

När det gäller dirvrutiner för WLAN kort, så stämmer det att dom kan påverka hastigheten.
Hade en kompis över för någon vecka sedan, som hade jätte dålig hastighet så fort kan kopplade upp sig mot min ASUS router. Kör för tillfället RT.AC66U modellen.
Såg att drivrutinerna för hans nätverkskort var jätte gamla. Vi laddade ner senaste från tillverkarens hemsida, uppgraderade och sen var det full fart i det trådlösa för honom också.
Sen rekommendation från mig om ni klagar på hastighetsproblem när ni kör trådlöst, så ska ni först se till att ni verkligen ha dem senaste drivrutiner för ert trådlösa nätverkskort. Använd inte Winodws Updater, utan gå direkt till tillverkarens hemsida istället för att kontrollera.

Merlin laddar man ju in direkt från routern webbgränssnitt, update firmware.
Shibby verkar man ju behöva mecka med 'emergency restore mode " från Asus update utility.
Eller?
http://www.shadowandy.net/2012/03/asus-rt-n66u-tomatousb-firm...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer - du måste ansluta pc_n via kabel med fast ip-adress satt : 192.168.1.2 med mask 255.255.255.0 ,
sedan ör detta bara att följa instruktionerna i lönken som du angivit nedan.

Skrivet av Manhog:

Merlin laddar man ju in direkt från routern webbgränssnitt, update firmware.
Shibby verkar man ju behöva mecka med 'emergency restore mode " från Asus update utility.
Eller?
http://www.shadowandy.net/2012/03/asus-rt-n66u-tomatousb-firm...

Permalänk
Inaktiv

Någon som har problem med att faktiskt få in kontakten i ett uttag?

Permalänk
Medlem

Tänker du på ethernetkablarna i Lan-portarna resp. Wan-porten ?

Skrivet av El_Raspberry:

Någon som har problem med att faktiskt få in kontakten i ett uttag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikeg:

Tänker du på ethernetkablarna i Lan-portarna resp. Wan-porten ?

Nej, tänkte på att få in elkontakten i ett eluttag.
#12952134

Permalänk
Medlem

Har inte haft något problem med detta
alls.

Skrivet av El_Raspberry:

Nej, tänkte på att få in elkontakten i ett eluttag.
#12952134

Permalänk
Inaktiv

Fixade trådade hastighetsproblem med att aktivera QoS och ställa in 100/100, verkar dock också ha problem med det trådlösa; tappar anslutning när jag ska köra bredbandskollen på mobilen.

Kollat lite inställningar, men ska nog ta och försöka med Merlin FW som alla pratat om.
Är det ASUS RT-N66U 3.0.0.4.260.21 som jag ska köra, och tanka ner härifrån?

Laddar jag bara ner filen, laddar upp i kontrollpanelen, och trycker upload? Läste på Asus hemsida att man ska resetta routern efter uppgradering, men ska inte det ta mig till nuvarande (out of the box) FW? :S

Permalänk
Medlem

Vad har du fär fw nu då ? Asus fw efter .220 ger problem med det trådlösa speciellt på 2.4 GHz-bandet. Merlins fw. har drivrutinerna från .220 i de senaste
versionerna a v fw:ern.
Ja , det är den fw som du skrivit in i länken nedan.
Du hämtar hem den och lägger den på din pc och sedan går du in i web-gui:et och laddar upp den fw som laddat ned med web-gui:et
Administration - Uppgradering av fast programvara och där anger du länken till den nedladdade fw:ern Ny fast programvarufil.
Rekommenderas att startar om Asus_en innan du gör uppdateringen av fw:ren så du slipper problem med nvram fullt.
Efter du uppdaterat fw:ren kan du starta om routern igen men du behöver inte reseta den.

Skrivet av El_Raspberry:

Fixade trådade hastighetsproblem med att aktivera QoS och ställa in 100/100, verkar dock också ha problem med det trådlösa; tappar anslutning när jag ska köra bredbandskollen på mobilen.

Kollat lite inställningar, men ska nog ta och försöka med Merlin FW som alla pratat om.
Är det ASUS RT-N66U 3.0.0.4.260.21 som jag ska köra, och tanka ner härifrån?

Laddar jag bara ner filen, laddar upp i kontrollpanelen, och trycker upload? Läste på Asus hemsida att man ska resetta routern efter uppgradering, men ska inte det ta mig till nuvarande (out of the box) FW? :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikeg:

Vad har du fär fw nu då ? Asus fw efter .220 ger problem med det trådlösa speciellt på 2.4 GHz-bandet. Merlins fw. har drivrutinerna från .220 i de senaste
versionerna a v fw:ern.
Ja , det är den fw som du skrivit in i länken nedan.
Du hämtar hem den och lägger den på din pc och sedan går du in i web-gui:et och laddar upp den fw som laddat ned med web-gui:et
Administration - Uppgradering av fast programvara och där anger du länken till den nedladdade fw:ern Ny fast programvarufil.
Rekommenderas att startar om Asus_en innan du gör uppdateringen av fw:ren så du slipper problem med nvram fullt.
Efter du uppdaterat fw:ren kan du starta om routern igen men du behöver inte reseta den.

Har 3.0.0.4.220 så lika bra att köra då.

EDIT: uppgraderat FW, fortf problem med tappad anslutning på mobilen, får väl kolla vidare -.-

Permalänk
Medlem

På vilket band kopplar du upp mobilen då - 2.4 GHz eller 5 GHz ?
På 2.4 GHz finns under Trådlös -Professional finns Enhanced interference management prova att aktivera den för att få stabilare nät.

Skrivet av El_Raspberry:

Har 3.0.0.4.220 så lika bra att köra då.

EDIT: uppgraderat FW, fortf problem med tappad anslutning på mobilen, får väl kolla vidare -.-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikeg:

På vilket band kopplar du upp mobilen då - 2.4 GHz eller 5 GHz ?
På 2.4 GHz finns under Trådlös -Professional finns Enhanced interference management prova att aktivera den för att få stabilare nät.

Kör på 2.4, mobilen hittar inte 5 Ghz.
Enhanced interference management verkar redan vara aktivt =/

Permalänk
Medlem

Ta hem inSSider om du inte redan har den och kontrollera vilka kanaler som är lediga i din miljö.
Ta via web-gui:et upp Trådlös - Allmäntupp Trådlöst 2.4 GHz och sätt Kanalbandbredd till vad du har samvete för - jag själv kör 40 och
Kanal till en ledig du fått via inSSider. Tror du får upp mobilen nu...

Skrivet av El_Raspberry:

Kör på 2.4, mobilen hittar inte 5 Ghz.
Enhanced interference management verkar redan vara aktivt =/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikeg:

Ta hem inSSider om du inte redan har den och kontrollera vilka kanaler som är lediga i din miljö.
Ta via web-gui:et upp Trådlös - Allmäntupp Trådlöst 2.4 GHz och sätt Kanalbandbredd till vad du har samvete för - jag själv kör 40 och
Kanal till en ledig du fått via inSSider. Tror du får upp mobilen nu...

Tog hem inSSIDer nu, bytt till kanal 7.
Innan detta låg den på kanal 11 (gick nog igenom alla kanaler två gånger igår), men routern var inställd på 12... vet inte hur det är med det där, för det kan väl inte vara annat än "Control Channel" som ska ändras för kanalen. Den gick iaf till 7 både i inSSIDer och i routern.

Har nu också kört med en laptop på både 2.4 och 5 Ghz, fungerar utan problem. Får 60-89/40-60 Mbit på Bredbandskollen och Speedtest på 5 Ghz och 60-80/10(-en gång 30) Mbit på 2.4 Ghz. Har även kunnat streama 1080p på twitch.tv.

Vid det här laget känns det som att det är mobilen som är felet, men saken är den att den att det fungerar bra på någon grannes oskyddade nät. Får ändå samma fel med WPA och utan kryptering. Har inte haft problem med WiFi tidigare heller -.-

Permalänk
Medlem

Min smartphone Sony Ericsson Xperia har inga problem att koppla upp sig mot 2.4 GHz-bandet.
Jag har fäljande inställningar på Trådlös - Allmänt på 3.4 GHz bandet :
Trådlöst läge : auitomatiskt med b/g Protection ibockat
Verifieringsmetod WPA-Auto-Personal
WPA-kryptering : TKIP+AES
Rotationsintervall för nätverksnyckel : 0
Prova med dessa inställningar.

Skrivet av El_Raspberry:

Tog hem inSSIDer nu, bytt till kanal 7.
Innan detta låg den på kanal 11 (gick nog igenom alla kanaler två gånger igår), men routern var inställd på 12... vet inte hur det är med det där, för det kan väl inte vara annat än "Control Channel" som ska ändras för kanalen. Den gick iaf till 7 både i inSSIDer och i routern.

Har nu också kört med en laptop på både 2.4 och 5 Ghz, fungerar utan problem. Får 60-89/40-60 Mbit på Bredbandskollen och Speedtest på 5 Ghz och 60-80/10(-en gång 30) Mbit på 2.4 Ghz. Har även kunnat streama 1080p på twitch.tv.

Vid det här laget känns det som att det är mobilen som är felet, men saken är den att den att det fungerar bra på någon grannes oskyddade nät. Får ändå samma fel med WPA och utan kryptering. Har inte haft problem med WiFi tidigare heller -.-

Permalänk

Hej

Jag har en dir 655 just nu oh är lite sugen på denna. Det jag undrar är ifall det är krångligt att använda usb portarna. Jag vill alltså kunna koppla in en extern hdd i routern, sen ska den dyka upp överallt i nätverket direkta problem. På tex min WDTV Live mediaspelare, så jag kan se filmerna därifrån. Funkar detta eller måste man hålla på oh installer a program osv. Annars behåller jag dir 655.

Förlåt för särskrivningar och felskrivning, sitter på en sketen n mobil.

Tack

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Nej, tänkte på att få in elkontakten i ett eluttag.
#12952134

Hade ungefär samma problem, var bara trycka så fick jag in adaptern till slut.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikeg:

Min smartphone Sony Ericsson Xperia har inga problem att koppla upp sig mot 2.4 GHz-bandet.
Jag har fäljande inställningar på Trådlös - Allmänt på 3.4 GHz bandet :
Trådlöst läge : auitomatiskt med b/g Protection ibockat
Verifieringsmetod WPA-Auto-Personal
WPA-kryptering : TKIP+AES
Rotationsintervall för nätverksnyckel : 0
Prova med dessa inställningar.

På något sätt verkar det ju fungera nu, gissar att det har med rotationsintervallet att göra, enda inställningen jag inte har ändrat på tidigare. Eller ja, fungerade på WPA, så kopplade upp på WPA2 också, blev frånkopplad en gång, men annars har jag kunnat köra bredbandskollen flera gånger, och kan streama hyffsat. Tack!

Skrivet av ToJa92:

Hade ungefär samma problem, var bara trycka så fick jag in adaptern till slut.

Ja, känns väldigt dumt ... grendosan den sitter i nu får följa med, men inte så kul om jag ställer den på ett mer permanent ställe bara vill koppla den direkt i väggen ... Har ju en Asusdator också, inga problem att få den i väggen ...

Permalänk
Medlem

Har idag enorma prestandaproblem via trådlöst till mina två xbox slim, vilket jag inte tycks vara ensam om... Allt annat funkar bra.
Jag kör idag ASUS firmware 3.0.0.4.260 men tänker testa med Merlins senaste variant. Kan jag då bara exportera mina nuvarande inställningar till fil, uppdatera med Merlin och sedan läsa tillbaka inställningarna från den sparade filen eller blir det knas då?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte läsa tillbaks dina inställningar efter att ha bytt till Merlins f/w. Inställningarna ska vara kvar , men ta och kör en backup av inställningarna först för säkerhets skull. Angåens xbox slim har Asus fått detta felanmält så de arbetar på det...

Skrivet av BuTTuS:

Har idag enorma prestandaproblem via trådlöst till mina två xbox slim, vilket jag inte tycks vara ensam om... Allt annat funkar bra.
Jag kör idag ASUS firmware 3.0.0.4.260 men tänker testa med Merlins senaste variant. Kan jag då bara exportera mina nuvarande inställningar till fil, uppdatera med Merlin och sedan läsa tillbaka inställningarna från den sparade filen eller blir det knas då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuTTuS:

Har idag enorma prestandaproblem via trådlöst till mina två xbox slim, vilket jag inte tycks vara ensam om... Allt annat funkar bra.
Jag kör idag ASUS firmware 3.0.0.4.260 men tänker testa med Merlins senaste variant. Kan jag då bara exportera mina nuvarande inställningar till fil, uppdatera med Merlin och sedan läsa tillbaka inställningarna från den sparade filen eller blir det knas då?

Alla mina inställningar var kvar när jag installerat Merlin.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite tips för att få ordning på mitt nätverk.

Händer titt som tätt att uppkopplingen mot internet slutar fungera. Måste då gå ur nätverket och välja det på nytt.

Har haft routern i snart två veckor och det trådlösa fungerar kasst. Själv surfar jag mest med kabel förutom till min telefon. Kabel fungerar smärtfritt.

Använder Merlin 3.0.0.4.260.21 och körde tidigare med 3.0.0.4.260.

Har försökt att pilla lite med trådlösa inställningar som tex kanal osv men får ingen ordning på det. Någon som har tips på dessa inställningar? Kanske är det något annat som strular?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har du använt inSSIder för att kontrollera vilka kanaler som du kan använda ?
Har du problem med både 2.4 och 5 GHz-banden ?

Lite info om dina inställningar på de trådlösa näten hade varit bra också.

Skrivet av ekeee:

Skulle behöva lite tips för att få ordning på mitt nätverk.

Händer titt som tätt att uppkopplingen mot internet slutar fungera. Måste då gå ur nätverket och välja det på nytt.

Har haft routern i snart två veckor och det trådlösa fungerar kasst. Själv surfar jag mest med kabel förutom till min telefon. Kabel fungerar smärtfritt.

Använder Merlin 3.0.0.4.260.21 och körde tidigare med 3.0.0.4.260.

Har försökt att pilla lite med trådlösa inställningar som tex kanal osv men får ingen ordning på det. Någon som har tips på dessa inställningar? Kanske är det något annat som strular?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Bor ute på landet och närmsta granne är minst 50 meter bort så jag antar att jag inte behöver använda inSSIder isf?

Skrivet av mikeg:

Har du använt inSSIder för att kontrollera vilka kanaler som du kan använda ?
Har du problem med både 2.4 och 5 GHz-banden ?

Lite info om dina inställningar på de trådlösa näten hade varit bra också.

Har väl det mesta default. Kör automatisk kanal för tillfället, wpa2-psk. Provat mig fram litegrann men har inte lyckats få det stabilt.

Något tips på hur man ska börja?

Permalänk
Medlem

För att se hur det ser just runt dig och välja de kanaler som passar för dig använd inSSIDer.

Vilken firmware har du ?

Använd kanal med ifyllt värde EJ automatiskt och om du inte har gamla enheter på 2.4 GHz sätt Trälöst läge till N only och ävrn drtta på 5 GHz också.
Kanalbandbredd sätt på 40 MHz.
Prova med detta först så finns det lite mer att ändra på sedan.

Skrivet av ekeee:

Bor ute på landet och närmsta granne är minst 50 meter bort så jag antar att jag inte behöver använda inSSIder isf?

Har väl det mesta default. Kör automatisk kanal för tillfället, wpa2-psk. Provat mig fram litegrann men har inte lyckats få det stabilt.

Något tips på hur man ska börja?

Permalänk
Medlem

Edit: skrev i fel tråd

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

Är inte så bra på nätverk osv så har en fråga. Varför är det massa ip-adresser och en android som är inne på min router??

Kanske en dum fråga men har faktiskt ingen aning.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ditt WLAN (trådlösa) är inte krypterat. Det är helt öppet. Så vem som helst kan koppla upp sig mot ditt trådlösa nätverkar och din router och bara börajr surfa på den.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Saken är den att jag bor ute i skogen och har inga hus som kan koppla upp sig. Kommer snart bild igen

http://i94.photobucket.com/albums/l115/Ninotramp/Router_zpsdc...

Det jag kan komma på är att jag har 2 Viaplay modem. Kan det vara något?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv

Hejsan, kör med Shibbys Tomato firmware. Den uppdateras ganska regelbundet vilket är bra. Dock undrar jag hur väl uppdateringen fungerar. Bör man blåsa om inställningarna på nytt om man uppdaterar ett par versionsnummer upp? För det sparas väl annars?

Kör med 0.97, 64K-uppdateringen, just nu.

Permalänk
Medlem

tjo och god jul på er!!

Fick en RT-AC66U i julklapp. Har precis gått från min D-link DIR-655 som fungerade ypperligt förutom att den hade kass wifi prestanda och hängde sig stup i kvarten.

Har Telia FiberLAN 100/100

med DIR-655 fick jag:
95 mbit stabilt ner (BREDBANDSKOLLEN)
95 mbit stabilt upp. (BREDBANDSKOLLEN)
1.0 -> 1.5ms (STABILT) mot ping.sunet.se

med nya RT-AC66U får jag:
70-80 mbit ner (BREDBANDSKOLLEN)
80-90 mbit upp ((BREDBANDSKOLLEN)
10-12mbit (STABILT) mot ping.sunet.se

verkar helt enkelt som att downstream har gått ner en hel del. kommer inte över 80mbit.
och pingen verkar lixom ha höjts EXAKT med cirka 10ms. innan fick jag som sagt 1ms mot t.ex. sunet.
med DIR-655 gick det t.o.m mellan 0.8ms -> 1.5ms (mac osx visar pingen ner på tusendelars ms)

tips om vad som kan orsaka detta? tweaks? inställningar

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."