Permalänk

Hög CPU/CORE Temp?

Tjena.
Överklocka min i7 920 2.67GHz, C0/C1 till 3.8GHz med hjälp av sweclockers guide.
Jag kör med Corsair H60 vattenkylning och 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz DOMINATOR med kylaren på.
Moderkort: Asrock X58 Extreme3
Låda: Define R3

Jag testade då köra Prime95 i 5-10 minuter med överklockningen på.
Jag ser att min CPU Temp ligger mellan 60-62 medans Core Temp ligger mellan 78-81.
BILD: http://img593.imageshack.us/img593/5340/tempia.png
Vad spelar mest roll, som jag mest borde fokusera på?
Får jag höga temperaturer eller är det helt okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfproduction:

Tjena.
Överklocka min i7 920 2.67GHz, C0/C1 till 3.8GHz med hjälp av sweclockers guide.
Jag kör med Corsair H60 vattenkylning och 12GB (3x4096MB) CL9 1600Mhz DOMINATOR med kylaren på.
Moderkort: Asrock X58 Extreme3
Låda: Define R3

Jag testade då köra Prime95 i 5-10 minuter med överklockningen på.
Jag ser att min CPU Temp ligger mellan 60-62 medans Core Temp ligger mellan 78-81.
BILD: http://img593.imageshack.us/img593/5340/tempia.png
Vad spelar mest roll, som jag mest borde fokusera på?
Får jag höga temperaturer eller är det helt okej?

Jag vet inte på rak arm vilka värden som gäller för din CPU, men det finns spec som säger hur varmt det får bli.

Ngt i stil med CPU ~70°C Core ~100°C (ballpark)

För tempkoll rekommenderar jag IntelBurnTest. Om du kör längre så kommer CPU att närma sig Core lite mer, men CPU ligger alltid lite under.

Kör Prime95 över natten åtminstone, för stabilitetstest.

Edit: Skrev fel. CPU är svalare än Core, eftersom det är kärnorna som utvecklar värme.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag vet inte på rak arm vilka värden som gäller för din CPU, men det finns spec som säger hur varmt det får bli.

Ngt i stil med CPU ~70°C Core ~100°C (ballpark)

För tempkoll rekommenderar jag IntelBurnTest. Om du kör längre så kommer CPU att närma sig Core lite mer, men Core ligger alltid lite under.

Kör Prime95 över natten åtminstone, för stabilitetstest.

Hos mig är det core temp som är högre än cpu temp och jag testade nyss intelburntest, cpu temp gick upp till 69-71 medans core temp låg på 75-79 då var det alla kärnor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sfproduction:

Hos mig är det core temp som är högre än cpu temp och jag testade nyss intelburntest, cpu temp gick upp till 69-71 medans core temp låg på 75-79 då var det alla kärnor..

Oj, jag skrev fel. Rättat nu.

Spec på din CPU är tydligen 67,9°C. Men man kan ju gå över det.

(Testa gärna matriser större än 1GB i IntelBurnTest)