Permalänk

CPUID HwMonitor visar fel ?

Hej jag undrade om man kan lita på tempen på CPUID Hardware monitor för då man är i biosen så HW monitorn där visar 32C och då jag startar CPUID Hardware Monitor så visar den 22C
Vet ni något annat program som man kan lita på att det visat rätt grader ?

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk

Hej. Det verkar vara lite lite. OCCT, FANSPEED, Everest. Finns fler tror också AMD har något på sin hemsida.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechJonti:

Hej jag undrade om man kan lita på tempen på CPUID Hardware monitor för då man är i biosen så HW monitorn där visar 32C och då jag startar CPUID Hardware Monitor så visar den 22C
Vet ni något annat program som man kan lita på att det visat rätt grader ?

Tempgivarna är inte gjorda för att visa rätt temp i idle, det är bara load som är intressant av larm-skäl så att CPUn kan stängas av vid överhettning.

På de AMD jag har så visar BIOS och HWMonitor samma temp i IDLE på CPU dock, ca 30-35 grader, däremot visar Core 1, 2 osv ca 21-22 grader. Drar jag på IntelBurnTest ett tag så att jag maxar min load hamnar CPU uppåt 57-58 och Cores runt 54-55, så där är de bättre kalibrerade mot verkligheten och varandra, även om det fortfarande skiljer en del där.

Har dock hört på senare tid att det är Core tempen som visar mest rätt på full load, vet inte om det stämmer...

Men idle temps kan visa hur fel som helst, +/- 10 grader fel konstant.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

generellt så kan man inte lita på att tredjepartsprogram visar exakt. det du kan lita på är att processorn stänger ner när den blir för varm ..

dessutom är det omöjligt att mäta tempen på kärnorna, det man kan göra är att mäta yttempen på processorns "skal" (heatspreader), mha en kopparplåt och en mätprobe av passande modell .. det är dock rätt pilligt ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.