Bluescreens med Corsair Force 3 SSD, Komplett vägrar byta trots känt fel?

Permalänk
Medlem

Bluescreens med Corsair Force 3 SSD, Komplett vägrar byta trots känt fel?

Jag har en Corsair Force 3 SSD och har nu läst till mig att för att råda bot på bluescreens behöver jag uppdatera firmware och ändra hårddisken i BIOS till AHCI (som jag inte har full koll på vad det är) och att min Win7-installation då troligtvis kommer sluta fungera och behöva installeras om. Ingen big deal förutom att jag inte är helt säker på hur jag ska utföra firmware-uppdateringen och om det ens kommer hjälpa, för Corsair har enligt sitt eget forum lagt ut en fullständig recall på den här modellen vilket jag också informerat Komplett om. De vägrar dock byta ut den eftersom felet inte är reproducerbart på det sättet att man kan provocera fram bluescreens med t.ex. read/writes.

Jag undrar mest om någon annan är fast i samma situation, eller om ni vet vad som kan hjälpa i denna situation. Ska man satsa på att försöka uppdatera disken eller ska man bara vara grinig på Komplett resten av livet för att de sålt en disk som redan innan de sålde den hade recallats av tillverkaren för den här typen av fel?

Permalänk
Medlem

Med min F120 jag hade så fick jag bluescreen när jag aktiverade AHCI-mode. Det hjälptes dock genom att ändra två värden (står att det räcker med ett i länken, men jag fick ändra båda) i windows registret. Alltså det var mer ett windows-fel att det blev bluescreen för att drivrutinerna för AHCI inte var som de ska.
Du kan ju testa: http://support.microsoft.com/kb/922976/sv

Permalänk
Medlem

Du kan kontakt Corsair support och få utbytt den väggen, men då kommer du att inte ha SSD ett par veckor framöver.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |