Är du nöjd med ditt AX850? Var köpte du det? (coilwhine)

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med ditt AX850? Var köpte du det? (coilwhine)

Jag är ute efter tystast möjliga nätagg som ska driva en SLI-spelrigg. Priset spelar inte så stor roll.

Corsair AX850 är en stark kandidat men som redan stötts och blötts i forumet så lider många exemplar av coilwhine. Någon nämnde att han bytt 4 st från samma batch som alla hade coilwhine, medan det 5:e från en annan batch inte hade coilwhine. Så jag tänkte att det kanske ökar chansen att få ett felfritt agg om man köper från "rätt" butik och batch?

- Har du coilwhine på ditt AX850? (http://www.youtube.com/watch?v=Xery6nG0EFI)
- Från vilken butik köpte du det? När?
- Ange gärna batchnummer om det är möjligt.

Alternativ 2 är annars NZXT HALE90 850W som är nästan lika bra men som iaf inte verkar ha coilwhine (vad jag hittat).

Permalänk
Medlem

- Nej, dock bara liten belastning med HD6870 och i5@4,5GHz
- CDON strax innan jul 2011
- S/N: R1109B811xxxxx Rev: A1W

En polare köpte samtidigt och har heller inga problem vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Nej
Inet i oktober
Rev: A1W

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Nej
Köpt på inet i augusti 2011
Rev: A1W

Permalänk

Seasonic verkar ha bra aggregat, själv har jag ett Seasonic X-560 80PLUS GULD och det är ohörbart så kolla/googla gärna upp Seasonic X-850.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Nope
Inet @Februarii 2011
Rev: A1W i belive

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefanp67:

Seasonic verkar ha bra aggregat, själv har jag ett Seasonic X-560 80PLUS GULD och det är ohörbart så kolla/googla gärna upp Seasonic X-850.

X-850 är samma som AX-850, bortsett från annan fläktkurva. Precis som AX-650 och AX-750. Tillverkade av Seasonic.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inte 100% nöjd, men den duger, orkar inte RMA'a, Coilwhine.
Inet: Oktober 2011
Rev: A1W

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

nej inget coilwhine på mitt AX 850 .
jag köpte min i oktober från komplett.
kan inte kolla upp det just nu.
men köp ett AX 850 för fasen varken jag eller 4 av mina kompisar har upplevt något problem med våra exemplar.

PS. hade ett nzxt nätagg innan på 600w, minns inte namnet men det skulle vara det dyraste och tystaste från nzxt men oj vad det lät.

Visa signatur

PC: MOBO asus crosshair v : CPU amd 1100t : GPU sapphire Dirt 3 editon 6950 2 gig x 2 : RAM corsair vengeance 16 gig 1600 mhz : PSU corsair AX 850 : CHASSI nzxt phantom : CPU kylare corsair H60

Permalänk
Medlem

Har ett AX-750 från Inet köppt Feb 2011 som inte har något whine.

Skrivet av Stefanp67:

Seasonic verkar ha bra aggregat, själv har jag ett Seasonic X-560 80PLUS GULD och det är ohörbart så kolla/googla gärna upp Seasonic X-850.

Corsair AX är byggda på Seasonic-X plattformen, så i praktiken är det samma nätag, är i bara fläkten som skiljer så vitt jag vet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Nej, inte hört något ännu.
Köpt från Inet, i April 2011.
Rev: A1W

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

mitt har jag haft ett halv år ungefär och jag är helnöjd.
Inga problem alls och datorn blev mycket tystare när jag bytte.

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

100% nöjd över mitt iaf, fläken snörrar knappt/inget i idle och låter inte mycket under load heller
Rev: A1W
Random butik

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett AX 750 som jag köpte för ~8 månader sen kanske, inga konstiga ljud alls. I princip ljudlös vid surfande och förmodligen tystaste komponenten i datorn vid spelande. Vet inte vilket revision dock.

Det är alltid de missnöjda som hörs mest, men med tanke på att AX är Corsairs mest påkostade nätaggregat så är det nog en försvinnande liten del som har problem med dem. Han som hade fått flera nätaggregat på rad där alla hade coilwhine måste ha haft väldigt mycket otur och fått aggregat som producerats under en regnig måndagsmorgon.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

2st AX850 och 2st AX650 alla köpta under 2011, inget coil whine..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är alltid de missnöjda som hörs mest, men med tanke på att AX är Corsairs mest påkostade nätaggregat så är det nog en försvinnande liten del som har problem med dem. Han som hade fått flera nätaggregat på rad där alla hade coilwhine måste ha haft väldigt mycket otur och fått aggregat som producerats under en regnig måndagsmorgon.

Jo det är ju svårt att avgöra på antalet klagomål hurvida det är mycket fel på en viss modell eller om det bara verkar så pga att många har köpt den. Men jag tycker ändå det har varit väldigt många inlägg om coilwhine på just AX850, inte bara här på sweclockers utan även på andra internationella forum.

En hel del som är nöjda ändå tydligen. Jag får väl chansa och testmontera lite snabbt utanför burken och lyssna ifall det behöver skickas tillbaka.

Tack för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Jo det är ju svårt att avgöra på antalet klagomål hurvida det är mycket fel på en viss modell eller om det bara verkar så pga att många har köpt den. Men jag tycker ändå det har varit väldigt många inlägg om coilwhine på just AX850, inte bara här på sweclockers utan även på andra internationella forum.

En hel del som är nöjda ändå tydligen. Jag får väl chansa och testmontera lite snabbt utanför burken och lyssna ifall det behöver skickas tillbaka.

Tack för alla svar.

Du ska alltså testmontera och köra ditt nya agg på ett sätt som det aldrig kommer användas normalt? Inte konstigt om de får många RMA.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

X-850 är samma som AX-850, bortsett från annan fläktkurva. Precis som AX-650 och AX-750. Tillverkade av Seasonic.

Det var som jäsicken ;D, förra gången jag hade Corsair (TX-650 för några år sen) då var ca hälften Channelwell och andra hälften Seasonic.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Släpper inte ifrån sig några ljud alls
Köpt från Komplett oktober 2011
Rev: Har inte lådan kvar, vart ser jag detta?

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Väldigt tyst, inget coilwine.
Komplett 2011-06-24
A1W

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Nej, inte vad jag märkt, aldrig lyssnat ordentligt efter det dock
inet 2010-10-21
Rev: A1W

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du ska alltså testmontera och köra ditt nya agg på ett sätt som det aldrig kommer användas normalt? Inte konstigt om de får många RMA.

Jag menade bara att jag kommer testköra nätagget mot öppen låda och koppla om komponenterna tillfälligt, dvs köra nätagget med en normal last. Istället för att montera ur det gamla agget helt, skruva i det nya, dra kablarna snyggt i chassit osv innan jag startar upp. Rätt drygt att koppla tillbaka allt igen för att ha en användbar dator ifall man skickar nya nätagget i retur.

Permalänk
Medlem

Antar att revisionen på nätagget bara är versionen på bygget inte tillverkningsbatchen Det viktiga att läsa av är serienummet, samma batch kan ju inte sålts i över ett år på en sådan populär produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det var som jäsicken ;D, förra gången jag hade Corsair (TX-650 för några år sen) då var ca hälften Channelwell och andra hälften Seasonic.

Förut så var vx 550 w tx 650w tx 750w cwt nu är tx v2 seasconic vx 550 utgått. Vad menar du med hälften aldrig hör det:P

Var någon annan som skrev om ax serien var seasconic stämmer bra men 1200w agget är flextronic inget jag skulle tack nej till:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag har coilwhine på mitt. Googlade på "AX 850 Rev: A1W" och hittade denna tråd. Och jag har således Rev A1W

Mitt coilwhine är inte jättehögt, men finns där vid spelande och andra tunga aplikationer. Låter också om det när jag scrollar rullisten i IE9

Kan tyckas att man är petig, men handlar man ett PSU för 1500 spänn ska det vara fritt från sånt ljud.

Ett nytt är på väg från Netonet

/Christer

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag menade bara att jag kommer testköra nätagget mot öppen låda och koppla om komponenterna tillfälligt, dvs köra nätagget med en normal last. Istället för att montera ur det gamla agget helt, skruva i det nya, dra kablarna snyggt i chassit osv innan jag startar upp. Rätt drygt att koppla tillbaka allt igen för att ha en användbar dator ifall man skickar nya nätagget i retur.

Jepp, dessutom är det ett bra sätt att ta reda på VAR ljudet kommer ifrån...
På det sättet upptäckte jag tex att det är både agget och grafikkortet som whinar för mig i vissa lägen. (normalt sett vid väldigt hög framerate)
Svårt att veta säkert om det är nätagget eller grafikkortet, eller just den specifika kombinationen, som är boven i dramat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Har ett Ax 1200 riktigt nöjd och tycker det är tyst nog inet en månad sen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt AX850 är köpt på komplett i november 2011, inget coilwhine med 6950 eller CFx2
Dock fick jag lite coilwhine när jag satte i mitt 7970.
Dock verkar det gått bort nu för jag har inte hört något på länge.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har ett AX 750 som jag köpte för ~8 månader sen kanske, inga konstiga ljud alls. I princip ljudlös vid surfande och förmodligen tystaste komponenten i datorn vid spelande. Vet inte vilket revision dock.

Det är alltid de missnöjda som hörs mest, men med tanke på att AX är Corsairs mest påkostade nätaggregat så är det nog en försvinnande liten del som har problem med dem. Han som hade fått flera nätaggregat på rad där alla hade coilwhine måste ha haft väldigt mycket otur och fått aggregat som producerats under en regnig måndagsmorgon.

Coilwhine har inget med bristande kvalitet att göra, snarare så är det bättre komponenter som switchar snabbare med högre wattgrad har större chans att få coilwhine. Sen verkar det åtminstone som att Seasonic plågas coilwhine mer än andra tillverkare, vet dock inte varför.

Permalänk
Medlem

Jag har ganska kraftigt coilwhine på mitt när jag spelar. Har bytt allt i burken utom PSU:t och coilwhine:t är fortfarande kvar. Känns trist när man tror att man köpt kvalitets grejer.

Rev A1W.