HDMI från en spelare till två olika källor men samma signal?

Permalänk
Medlem

HDMI från en spelare till två olika källor men samma signal?

Hejsan, visste inte riktigt om jag skulle posta detta i ljud eller bild då man kan säga att det handlar om båda så hoppas det blev rätt.

I alla fall, det är så att jag går i tankar om att köpa en ny TV och då blir det en med 3D då jag är sugen på att se hur det fungerar. Saken är den att när jag ser på Blu-ray så har jag kopplat med HDMI från spelaren (som klarar 3D) in i förstärkaren (en Onkyo TX-NR807) och sedan vidare till min nuvarande TV. Detta fungerar kanon och jag får ut Full HD på både bild och ljud. Dock är inte denna förstärkaren 3D kompatibel så om jag ska köra 3D måste jag koppla spelaren direkt till TVn. Detta skulle resultera i att jag endast får ljud från TVn vilket så klart inte kan mätas med fullt HD surround.

Så vad jag undrar över är om det finns någon typ av HDMI splitter som kan skicka samma signal till två källor samtidigt men ändå hålla lika hög kvalité på 3D samt HD ljud?

Vad jag tänkt mig är då HDMI ut från Blu-ray spelaren till en splitter och sedan en HDMI till TVn som trycker ut 3D signal samt en HDMI till förstärkaren som trycker ut HD ljud. Känns lite sunk att behöva byta förstärkare för en sådan "liten" sak, är ju ändå en tio extra lax för en ny jämtemot kanske en-två lax för en bra splitter :-/

Någon som har bättre koll på detta än mig?

Tack på förhand för alla svar!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

kan du inte ta ljudet optiskt från Bluray spelaren till Förstärkaren?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Du behöver en HDMI Splitter typ som http://www.kjell.com/68793 fast jag hittar dock ingen med stöd för 3D

Permalänk

Hmm med lite tur räcker det emd en passiv HDMI splitter som kostar bara 200kr typ. Det är helt enkelt en kabeldelare. Om det dock krävs HDCP så kommer det inte fungera. Sen är frågan om förstärkaren kan plocka ut ljudet från HDMI om du försöker mata den med 3D bild. En splitter som kan skicka 3D ut på en port och vanlig 2D ut på andra, eller bara ljud, blir nog svårt och dyrt att få tag på.

Jag skulle nog kört optiskt de gånger du ser på 3D. Så stor skillnad är det inte på DTS och DTS HD

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line