Permalänk
Musikälskare

Sjukt snyggt @Tommy! Galet hantverk

@liorcifer, Andre De Villiers Knives Tac Butcher Gen 3, grym pjäs hur känns den i handen?

Postar om lite bilder på mina senaste inköp, har börjat samla på Böker och Spyderco, nästa inköp blir från Kershaw

Spyderco Military Fluted & Rubicon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha

Permalänk

@bAkewelle

Ja det tycker jag med, väldigt behagligt material att hålla i och det finns en hel del roliga färgkombinationer. Finns ju även de som säljer utbytes handtag till diverse knivar om man vill göra sin lite mer personlig. Dvs för oss som inte är lika duktiga och artistiska som @Tommy

@flashen
Den känns faktiskt riktigt bra jag har inte så stora händer men den sitter som gjutet i mina. Pekfingret passar perfekt i den lilla gropen och tummen landar om man vill bekvämt på den lilla plattan som sitter längst ner på ryggen på bladet.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

@bAkewelle

Ja det tycker jag med, väldigt behagligt material att hålla i och det finns en hel del roliga färgkombinationer. Finns ju även de som säljer utbytes handtag till diverse knivar om man vill göra sin lite mer personlig. Dvs för oss som inte är lika duktiga och artistiska som @Cinder

Jo nä, jag kommer nog inte att göra utbytbara skaft någon gång snart

Permalänk
Medlem

Helt makalöst, du börjar närma dig "God level" på dina knivar! Otroligt stilren och genomarbetad design, både rå och snygg samtidigt, gillar särskilt "förlängningen" på slidan. Bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Helt makalöst, du börjar närma dig "God level" på dina knivar! Otroligt stilren och genomarbetad design, både rå och snygg samtidigt, gillar särskilt "förlängningen" på slidan. Bra jobbat!

Tack ska du ha, sist jag höll i den så fick jag +3 i Crafting, så helt tokig är den väl inte
Lite osäker på vad du menar med förlängning av slidan? Dock tycker jag att själv att kniven ser nästan bäst ut när den sitter i slidan, de sammanstrålade på ett fint vis den här gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Tack ska du ha, sist jag höll i den så fick jag +3 i Crafting, så helt tokig är den väl inte
Lite osäker på vad du menar med förlängning av slidan? Dock tycker jag att själv att kniven ser nästan bäst ut när den sitter i slidan, de sammanstrålade på ett fint vis den här gången

Med förlängning menar jag bara att dina slidor inte bara täcker bladet som det brukar vara på standardknivar utan att dom följer med upp på handtaget också. Kanske är standard för dig men som utomstående beundrare så reagerar jag (positivt) på sådana detaljer. Särskilt när de passar så bra.

Ser med spänning fram emot ditt nästa projekt, blir det en Spring knife?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Med förlängning menar jag bara att dina slidor inte bara täcker bladet som det brukar vara på standardknivar utan att dom följer med upp på handtaget också. Kanske är standard för dig men som utomstående beundrare så reagerar jag (positivt) på sådana detaljer. Särskilt när de passar så bra.

Ser med spänning fram emot ditt nästa projekt, blir det en Spring knife?

Att slidan inte täcker hela eller delar av skaftet är nog vanligare i USA med vikslidorna dom kör där, vanligt på bl.a. Bowie-knivar. I skandinavien är det tveklöst vanligast med den typen av slida jag gör där skaftet delvis täcks, t.o.m. moraknivar har detta. Kul att det faller dig i smaken hursomhelst

Nästa projekt har inte startat än, men jag har en beställning och en annan mindre kniv som ska göras, samlar kraft för detta.

Permalänk
Medlem

Äntligen fann man riktiga knivar i tråden och inga fjantiga "actionfilms" knivar! Är bladet gjort av Styrefors? Otroligt fint hantverk, bra gjort! Har en kniv gjord av Kaj Embretsen, dock är Styrefors i en helt egen liga enligt mig. Någon dag ska jag införskaffa mig ett Styrefors damaskblad och pilla ihop en egen kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Äntligen fann man riktiga knivar i tråden och inga fjantiga "actionfilms" knivar! Är bladet gjort av Styrefors? Otroligt fint hantverk, bra gjort! Har en kniv gjord av Kaj Embretsen, dock är Styrefors i en helt egen liga enligt mig. Någon dag ska jag införskaffa mig ett Styrefors damaskblad och pilla ihop en egen kniv.

Alla knivar har sin plats, men skilja på hantverk och serietillverkning bör man göra.
Ja det är ett Styreforsblad, han är en god vän till mig, lunchade med honom senast igår
Kaj är ju annars en Original Gangster, en riktig veteran i gemet så att säga, duktig som få.

Du har läge att skaffa ett blad på Jokkmokks marknad som börjar idag, bara ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Alla knivar har sin plats, men skilja på hantverk och serietillverkning bör man göra.
Ja det är ett Styreforsblad, han är en god vän till mig, lunchade med honom senast igår
Kaj är ju annars en Original Gangster, en riktig veteran i gemet så att säga, duktig som få.

Du har läge att skaffa ett blad på Jokkmokks marknad som börjar idag, bara ett tips

Ha! Får ta och skynda mig lite då om jag ska hinna, tack för tipset

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

Äntligen fann man riktiga knivar i tråden och inga fjantiga "actionfilms" knivar! Är bladet gjort av Styrefors? Otroligt fint hantverk, bra gjort! Har en kniv gjord av Kaj Embretsen, dock är Styrefors i en helt egen liga enligt mig. Någon dag ska jag införskaffa mig ett Styrefors damaskblad och pilla ihop en egen kniv.

Vad är en riktig kniv?
Jag håller med om att knivarna som Cinder gjort är extremt vackra och skulle gärna äga en eller flera sådana själv. Men prisskillnaden på så fina handgjorda knivar är ungefär x10 på de som jag postade så är det ingen kniv jag skulle våga gå ut i skogen och faktiskt använda. Inte för att jag tror att de inte skulle klara av det, men ett sådant hantverk skulle iaf jag inte vilja riskera att skada/förstöra. Då sliter jag hellre på min relativt sett billiga actionfilms kniv.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare

Tog en bild på samlingen, so far

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tog en bild på samlingen, so far

http://i.imgur.com/dGZYogG.jpg

Du vet väl att den där grejen längst till höger inte är en kniv?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tommy:

Du vet väl att den där grejen längst till höger inte är en kniv?

Haha Den låg på bordet så tog med klockan också

Hmm vi behöver en "klock"-tråd också, jk ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Haha Den låg på bordet så tog med klockan också

Hmm vi behöver en "klock"-tråd också, jk ^^

Rätt säker på att det finns en klock tråd redan.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av liorcifer:

Rätt säker på att det finns en klock tråd redan.

Sweet, får söka runt då!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Vad är en riktig kniv?
Jag håller med om att knivarna som Cinder gjort är extremt vackra och skulle gärna äga en eller flera sådana själv. Men prisskillnaden på så fina handgjorda knivar är ungefär x10 på de som jag postade så är det ingen kniv jag skulle våga gå ut i skogen och faktiskt använda. Inte för att jag tror att de inte skulle klara av det, men ett sådant hantverk skulle iaf jag inte vilja riskera att skada/förstöra. Då sliter jag hellre på min relativt sett billiga actionfilms kniv.

En riktig kniv, enligt mig, består av bra knivstål och ett snyggt/bekvämt skaft.

Jo, en taktik är ju att skaffa sig ett gäng billiga skräpknivar och byta ut de när eggen inte hänger med längre. Eller så skaffar man en, relativt billig, kniv med fint stål som håller länge och tål att användas. Sandvik 13C26 och RWL 34 är ett par exempel på bra knivstål. Sedan krävs ett stabilt skaft så har man en väldigt bra kniv. Moraknivar funkar alldeles utmärkt och har en del "flashiga" modeller för den som gillar sånt.

Permalänk
Skrivet av Aulo KY:

En riktig kniv, enligt mig, består av bra knivstål och ett snyggt/bekvämt skaft.

Jo, en taktik är ju att skaffa sig ett gäng billiga skräpknivar och byta ut de när eggen inte hänger med längre. Eller så skaffar man en, relativt billig, kniv med fint stål som håller länge och tål att användas. Sandvik 13C26 och RWL 34 är ett par exempel på bra knivstål. Sedan krävs ett stabilt skaft så har man en väldigt bra kniv. Moraknivar funkar alldeles utmärkt och har en del "flashiga" modeller för den som gillar sånt.

Det går ju faktiskt att slipa knivar som blir slöa. Finns inget stål som håller skärpan för evigt om man faktiskt använder kniven. Och då är stål med högre kolhalt enklare att slipa. Är det HRC talet och oxidationsmotståndet man är ute efter borde en blandning av volframkarbid och kobolt dvs hårdmetall vara det optimala sen kan man slänga på en PVD beläggning för att öka slitstyrkan och segheten. Dock blir ju ett sånt knivblad väldigt tungt, inte speciellt slagtåligt och väldigt svårslipat. jag håller med om att moraknivar är bra knivar. Men vill göra saker med kniven som man egentligen skulle haft både yxa och såg till så blir det jobbigt med en morakniv.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Senaste tillskottet i samlingen

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Finns det några nätbutiker eller märken ni erfarna rekommenderar? Jag har blivit lite intresserad av denna hobby och skulle vilja inhandla min första kniv. Tänkte mig en fällkniv om det finns någon tillverkare med hög kvalitet på dessa.

Permalänk
Skrivet av floppe123:

Finns det några nätbutiker eller märken ni erfarna rekommenderar? Jag har blivit lite intresserad av denna hobby och skulle vilja inhandla min första kniv. Tänkte mig en fällkniv om det finns någon tillverkare med hög kvalitet på dessa.

Jag har handlat det mesta från http://www.knifecenter.com/. De har det mesta från exklusiva handgjorda modeller till det de kallar mid-tech vilket är mittemellan riktig custom och fabrikstillverkad.

Cold steel, schrade, kershaw, Sog är billiga men bra knivar allt mellan ca:30$ och uppåt.

Kliver man upp lite i prisklass kommer man till Spyderco, Zero tolerance, Benchmade nu hamnar vi i ca:150$ och uppåt.

Nästa kliv upp är mid-tech delen där har du exempelvis den kniven jag visade lite tidigare från adv tactical då hamnar vi på ca:400$ och uppåt. I det här området har jag lite dålig koll på vad som är bra. Jag blir ju tvungen att rekommendera Adv tactical eftersom jag har köpt en själv:) men det finns också Chris reeve, Chaves american made som är populära.

Nästa steg är riktiga custom grejer och då är vi uppe på ca:800$ till löjligt mycket, den dyraste de har i lager kostar 6250$. Vilket så klart är helt vansinnigt att betala för en kniv.

Edit*
Så länge du inte beställer en butterfly eller stilett av något slag är det inga problem att handla knivar från utlandet. För butterflys och stiletter måste du om du ska följa lagen ha ett införseltillstånd från polisen.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

@liorcifer: Intressant, tack för tipsen! Såg att butiken är amerikansk, antar att det blir moms+tull på knivarna om jag köper därifrån?

Permalänk

@floppe123: Ja det ska det ju vara. Dock har tullen sovit på några av mina paket, men det är ju inget man ska räkna med. Vill du ha svenska butiker skulle jag säga http://www.knifestore.se/, http://www.knivbutik.se/.
Men vissa grejer är billigare från usa även om du åker på moms och tull. http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4.... kan man räkna ut vad det kommer kosta i värsta fall. Handlar du för under 1500sek är det ingen tullavgift men moms måste ändå betalas.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

@liorcifer: Okej låter bra, tack för all info mannen, uppskattas!

Permalänk

@floppe123: Inga problem. Finns mycket recensioner och reviews på youtube av diverse knivar om du inte bara är ute efter samlarknivar utan vill ha något i en rimlig prisklass som du vågar ta med ut i skogen och använda.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare

Fan va jag gillar min Rubicon

Helt underbar att öppna nu efter lite olja, skål pöjkar!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Senaste tillskotten.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av liorcifer:

What Är det lagligt med automatknivar eller du har tillstånd?

Skriv gärna namn på dom också, ser riktigt fint ut!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?