Permalänk
Medlem

Två små mini-griptilians riktigt fina små knivar men något för stora för min del ändå. Någon som har tips på mindre/slimmare knivar, såsom Benchmade 485 valet?

Permalänk

@willeykk: Jag har lite dålig koll på benchmade men jag tror spyderco gör en hel del små smidiga knivar.

Har glömt att posta en bild på mitt senaste inköp som är några veckor nu.

En District Knives Apollo 1

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

@willeykk: Jag har lite dålig koll på benchmade men jag tror spyderco gör en hel del små smidiga knivar.

Har glömt att posta en bild på mitt senaste inköp som är några veckor nu.

En District Knives Apollo 1

http://i.imgur.com/IVtbkxq.jpg?1

http://i.imgur.com/AHFJ4rX.jpg?1

Behöver nödvändigtvis inte vara en Benchmade för min del, tvärtom så är deras utbud rätt begränsat och lite mer "tactical" än jag önskar. Spyderco har fått en hel del bra omdömen, men jag tycker de blir så höga/breda - speciellt bland de kortare knivarna.

Fin bit förövrigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@willeykk: Ja den där designen med hålet i bladet kan man ha åsikter om. Nu äger jag ingen Spyderco själv men för det mesta gillar jag designen på dem. Annars har du ju Böker och Cold steel. Böker har lite flashigare knivar med exklusivare material. Cold steel lite mer standard material och de är av någon anledning mycket dyrare i sverige än vad de är i usa.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av willeykk:

Två små mini-griptilians riktigt fina små knivar men något för stora för min del ändå. Någon som har tips på mindre/slimmare knivar, såsom Benchmade 485 valet?

https://i.imgur.com/f1VO79g.jpg

Zero Tolerance 0450?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Zero Tolerance 0450?

Tack för tipset, ska kolla in den lite men vid första anblick så ser den klockren ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Väntar på en Real Steel S571 PRO nu från Kina

Föll för den eftersom designen liknar lite "Shirogorov Knives" fast för knappt några pengar alls (jämfört med dom dvs)

Skrivet av willeykk:

Tack för tipset, ska kolla in den lite men vid första anblick så ser den klockren ut

Skickades från m.sweclockers.com

Kvalitet rakt igenom, har själv en och du kommer inte att ångra dig!

Kullager och S35VN stål

Skrivet av liorcifer:

@willeykk: Jag har lite dålig koll på benchmade men jag tror spyderco gör en hel del små smidiga knivar.

Har glömt att posta en bild på mitt senaste inköp som är några veckor nu.

En District Knives Apollo 1

http://i.imgur.com/IVtbkxq.jpg?1

http://i.imgur.com/AHFJ4rX.jpg?1

Den såg mycket trevlig ut, gillar bladformen!

Vad är det för stål?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Väntar på en Real Steel S571 PRO nu från Kina

Föll för den eftersom designen liknar lite "Shirogorov Knives" fast för knappt några pengar alls (jämfört med dom dvs)

http://www.realsteelknives.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/5/s571_pro-3_.jpg

http://www.realsteelknives.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/5/s571_pro-2_.jpg

Kvalitet rakt igenom, har själv en och du kommer inte att ångra dig!

Kullager och S35VN stål

Den såg mycket trevlig ut, gillar bladformen!

Vad är det för stål?

Det är S35VN i bladet och resten titan. Kom löjligt vass så har inte ens behövt sätta den i min wicked edge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på en kniv från ett märke jag faktiskt aldrig hört om förut, en Kizer Ki3471 gemini. Någon annan som har erfarenheter av Kizer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

@PV52: Ingen erfarenhet av dem just nu men väntar på en Kizer Ki401B1 från massdrop som dock verkar ta lite tid på sig att ta sig igenom tullen. Men jag har hört bra saker om dom så ska bli spännande att få hem den och känna lite själv på den. Återkom gärna med lite intryck när du får hem din. Var köpte du din ifrån?

En fråga till alla er andra som hänger i den här tråden. Är det några av er som är aktiva på usualsuspect.net?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

@PV52: Ingen erfarenhet av dem just nu men väntar på en Kizer Ki401B1 från massdrop som dock verkar ta lite tid på sig att ta sig igenom tullen. Men jag har hört bra saker om dom så ska bli spännande att få hem den och känna lite själv på den. Återkom gärna med lite intryck när du får hem din. Var köpte du din ifrån?

En fråga till alla er andra som hänger i den här tråden. Är det några av er som är aktiva på usualsuspect.net?

Massdrop är ju bra men att det tar lång tid från det att man trycker på "köp" tills att man har grejerna i handen är ju långt från ovanligt tyvärr. Jag köpte från knivshop.se, har aldrig handlat därifrån förut men känns rätt säkert då man kunde ta faktura. Tänkte lägga upp en liten "mini recension" här när jag hunnit känna lite på den, tror det kan vara fler här som är intresserade av att se vad den lite "finare" segmentet av Kizer kan leverera. Vore kul att läsa lite vad du tycker om din sen också!

Har aldrig hört talas om usualsuspect.net, vad är det för något? Låter rätt intressant och rätt passande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av PV52:

Massdrop är ju bra men att det tar lång tid från det att man trycker på "köp" tills att man har grejerna i handen är ju långt från ovanligt tyvärr. Jag köpte från knivshop.se, har aldrig handlat därifrån förut men känns rätt säkert då man kunde ta faktura. Tänkte lägga upp en liten "mini recension" här när jag hunnit känna lite på den, tror det kan vara fler här som är intresserade av att se vad den lite "finare" segmentet av Kizer kan leverera. Vore kul att läsa lite vad du tycker om din sen också!

Har aldrig hört talas om usualsuspect.net, vad är det för något? Låter rätt intressant och rätt passande

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det tar en hel del tid har jag märkt men om man är uppmärksam kan man få rätt bra priser och då kan jag leva med lite väntan. Inte direkt så att jag behöver grejerna i handen inom en dag.

Jag har kollat lite på knivshop förut och försökte beställa en zero tolerance därifrån. Och jag blev inte imponerad, fick en orderbekräftelse sen hände det inge mer. Väntade några dagar och försökte få kontakt med dem och det tog ytterligare några dagar. Får då till svar att den inte fanns i lager och de inte visste när den skulle komma in. Det stod på sidan att den fanns när jag beställde, jag kan ju tycka att om de inte hade den i lager så kunde de ju hört av sig direkt till mig så jag fick välja om jag ville vänta eller avbryta ordern.
Ja jag kan skriva lite intryck om den när den dyker upp hos mig.
usualsuspect är ett forum med nästan 100% fokus på knivar finns mycket att läsa där och i deras marknad kan man hitta mycket roligt. Min Hinderer och min Strider kommer ifrån den, helt oanvända och till bra priser jämfört med nya. Sen är det alltid roligt att kolla på de knivarna som säljs där för 3000-4000$ eller mer ibland.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
SpelClockers

Ingen som har några intressanta kockknivar? Jag ser nästan bara fällknivar.. Jag är alltid ständigt ute på jakt efter kockknivar!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Ingen som har några intressanta kockknivar? Jag ser nästan bara fällknivar.. Jag är alltid ständigt ute på jakt efter kockknivar!

Jopp jag har kanske ett dussin köksknivar av bra kvalité. Vad använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Ingen som har några intressanta kockknivar? Jag ser nästan bara fällknivar.. Jag är alltid ständigt ute på jakt efter kockknivar!

Har inget direkt spännande. Vann en auktion för en tillbucklad VG10 G.R.Y.M-kniv för en spottstyver. Jag fick hem den, bankade till den och efter en vända på stenarna har den blivit riktigt trevlig. Har en 15cm petty i Shirogami-stål också.

Bästa knivrelaterade köp jag har gjort är däremot helt klart mina 400/1000/3000 naniwa professional-stenar. Även mina Chroma 301-knivar tar en riktigt trevlig egg med dem och även om stålet är så pass mjukt att eggen inte håller lika länge så kan jag leva med att slipa om dem nån gång i månaden eller så.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Jag har inga märkvärdiga kockknivar såna har aldrig riktigt intresserat mig men efter att jag köpte min wicked edge har jag slipat några av de jag har så nu är det en fröjd att skära kött och laga mat. Jag tyckte inte de var så slöa innan jag slipade dem, men jag hade väldigt fel. Jag antar att man inte använder dem så mycket så man märker aldrig att de blir slöare.

@HugSeal slipar du på frihand med dina stenar? Jag har ju som jag nämnde en wicked edge som jag slipar med och har stenar upp till 1600 och sen använder jag våtslippapper som jag sätter fast på stenarna upp till 3000. Det finns en uppsättning med Nainiwa stenar till wicked edge också som är 5000/10000 som jag gärna skulle vilja ha. Men 3,5k är lite väl mycket för mig speciellt eftersom man får en spegelblank egg redan vid 3000.

Vore kul att höra hur ni andra här inne sliper era knivar om ni gör det själva eller skickar iväg dem? Och vad ni använder om ni slipar dem själva? Något jiggsystem likt wicked edge, lansky eller liknande? Eller kör ni med nå elektriskt verktyg typ worksharp eller något rejälare ändå?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

@HugSeal slipar du på frihand med dina stenar? Jag har ju som jag nämnde en wicked edge som jag slipar med och har stenar upp till 1600 och sen använder jag våtslippapper som jag sätter fast på stenarna upp till 3000. Det finns en uppsättning med Nainiwa stenar till wicked edge också som är 5000/10000 som jag gärna skulle vilja ha. Men 3,5k är lite väl mycket för mig speciellt eftersom man får en spegelblank egg redan vid 3000.

Japps, skaffade dem i början på året och det gick ganska fort att lära sig få till en bra egg via frihand. Var först inne på ett jiggsystem men jag insåg att jag för amma pengar fick hela detta stensetet och lite kringprodukter (balsaträ, slippasta, hållare, stenplanare etc.) så det blev det istället.

Stenar vinner över mig just med flexibiliteten att kunna justera lite som man vill, lite sugen på att skaffa en 6-8k sten att ha som extra steg innan striglande på balsa men det är ju egentligen rätt onödigt då jag bara har en 62+ RC-kniv.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

@HugSeal: Ja jag var inne på lösa stenar ifrån början. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av att slipa knivar så och några av mina knivar är rätt dyra så ville jag inte riskera att förstöra eggen på någon av dem. Kan hända att jag köper det i framtiden för att testa. Men jag är iaf väldigt nöjd med den utrustning jag har nu, att kunna ställe vinkeln på eggen exakt och sen alltid få samma vinkel varje gång uppskattar jag väldigt mycket. Har heller inte haft några problem att slipa stora knivar på den heller. Lika enkelt att slipa min ADV som min esee junglas.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Jag har fastnat lite för den här skönheten och läst mycket bra om de här knivarna men det är ett rätt saftigt pris på den. Någon som har en eller har klämt lite på den här eller någon annan kniv från reate?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Fick hem min Kizer från massdrop idag.

Första intrycket av förpackningen är mycket bra. Rejälare och snyggare än från en del dyrare knivar jag köpt. Kniven i sig känns rejäl, perfekt centrerat blad och inge glapp i någon riktning när den är uppfälld. Den flippar okej men är inte så bra som min Zero tolerance eller ADV. Möjligen blir det bättre när man lekt lite mer med den och slitit in den. Den kom dessutom rakbladsvass och jag skulle inte ha några bekymmer med att raka skägget med den. Det är min första Kizer men det kommer nog inte vara min sista. jag är imponerad speciellt till priset man betalar för dem. Det följde dessutom med en putsduk som inte fastnade på bild.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Fick hem min Kizer från massdrop idag.

Första intrycket av förpackningen är mycket bra. Rejälare och snyggare än från en del dyrare knivar jag köpt. Kniven i sig känns rejäl, perfekt centrerat blad och inge glapp i någon riktning när den är uppfälld. Den flippar okej men är inte så bra som min Zero tolerance eller ADV. Möjligen blir det bättre när man lekt lite mer med den och slitit in den. Den kom dessutom rakbladsvass och jag skulle inte ha några bekymmer med att raka skägget med den. Det är min första Kizer men det kommer nog inte vara min sista. jag är imponerad speciellt till priset man betalar för dem. Det följde dessutom med en putsduk som inte fastnade på bild.

http://i.imgur.com/quLjkkw.jpg?1
http://i.imgur.com/koLQd3b.jpg?1
http://i.imgur.com/gM20OiY.jpg?2
http://i.imgur.com/kn1BBJo.jpg?2

Ser riktigt bra ut, min Kizer skickas idag så lär ha den innan helgen, men nu när jag ser din så blir jag bara mer exalterad inför att känna på en Kizer. Dom verkar göra rediga grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

@PV52: Ja jag är väldigt imponerad och de har en hel del snygga designer också så det kommer med stor sannolikhet bli fler för mig. Flippade en hel del med den igår kväll och det känns som den kommer flippa bättre när man lekt lite mer med den.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min Kizer 3471 gemini och har hunnit känna en del på den. Säger wow, den är finare än förväntat.

Handtaget är i titan och har en stentvättad(?) Yta som gör den väldigt skön att hålla i, då man har ett bra grepp trotts att den är len. Alla skruvar, pocketclip och "pivot" är anodiserat i blått vilket ger kniven ett stilrent utseende.

När det kommer till bladet så är det s35vn stål, vilket jag aldrig rört förut så kan inte jämföra med någonting. Den kom vass, dock inte rakbladsvass.

Direkt ur lådan så flippar den mjukt och snabbt och bladet är helt centrerat.

En relativt billig mid-tech kniv i hög kvalitet, kan rekommenderas att kolla på.

Vet inte hur man bifogar bilder här därav avsaknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

@PV52: Låter som du är lika nöjd som jag med min Kizer. Jag är lite besviken på flippandet i min "out of the box" men i övrigt är jag helnöjd. Kolla på nån sida typ imgur och ladda upp bilderna där. Då kan du om du vill ändrra storlek på dem också sen får du färdiga länkar där som du kan klistra in här. Vore väldigt kul att få se lite bilder på den.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Här kommer (förhoppningsvis om jag gjort rätt) lite bilder på min Kizer gemini

http://imgur.com/a/WTQnf

@liorcifer jo, är väldigt nöjd, blir garanterat fler köp av Kizer i framtiden.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Musikälskare

Pimpade min Kwaiken lite, sjukt nöjd

/u/milligan1888 på reddit som har gjort det till mig

- Stabilized wood scales
- Green G10 liners
- G10 black back spacer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kan vara den kniv jag äger med längst namn hittills. Todd Begg Steelcraft Series Field Marshall Knife All Black. Kan också vara den kniv jag är mest imponerad över i min samling just nu. Välbyggd, fantastisk finish, perfekt centrerad, flippar helt otroligt, rakbladsvass och inte det minsta glapp någonstans. Det är ingen liten kniv 4" blad och 9" total längd.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, är det någon av er som ställt er själva frågan "varför just knivar?". Lägger inga värderingar i frågan, det är inte så att jag på något sätt vill häckla er för ert specialintresse, det handlar enkom om att få veta varför så många fastnat för just knivar av allt udda man kan samla på.

Uppskattar absolut en kvalitetskniv ute i skog och mark - älskar min Fällkniven S1 - och har ett och annat gammalt svärd som prydnad på väggen där hemma för deras historiska och hantverksmässiga värden, det jag inte förstår är grejen att köpa nyproducerat för många tusen, som varken har historia eller användningsområden.

Vad är det specifikt som fascinerar er?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Varför massproducerade porslinsugglor utan användningsområde? Varför tomma ölburkar? Varför kapsyler?

Kan inte svara för andra här inne men för min del är det inte oanvändbara knivar. De kan användas till allt som en kniv kan tänkas användas till. Det är även om de inte är handsmidda, mycket jobb och inte direkt massproducerade på samma sätt som de fällknivar du kan köpa på biltema. Det är design, material som du inte hittar på andra ställen.

Att det blev knivar som jag samlar på just nu har jag inget bra svar på faktiskt. Jag har samlat på mycket skräp genom åren. Tuggummipaket en gång när jag var liten, tändare och hockeykort och mycket mer. Just nu är det knivar och diverse andra grejer där de stora ledorden är titan och kvalité. Hur länge det håller i sig återstår att se, och vad som blir mitt samlings intresse efter det vet jag inte. Porslinsugglor tror jag inte det blir. Men jag kanske ger mig in lite seriösare i mitt intresse för rom. Vilket iofs känns som ett sämre samlingsobjekt. Värdelöst att köpa om man inte tänker dricka den och dricker du den har samlingen inget värde längre. De flesta av de knivar jag köpt går att sälja igen med ganska liten förlust i rätt kretsar. En tom eller öppnad romflaska lär jag inte få många kronor för även om den var dyr när den köptes full.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

@kaput: Varför massproducerade porslinsugglor utan användningsområde? Varför tomma ölburkar? Varför kapsyler?

Kan inte svara för andra här inne men för min del är det inte oanvändbara knivar. De kan användas till allt som en kniv kan tänkas användas till. Det är även om de inte är handsmidda, mycket jobb och inte direkt massproducerade på samma sätt som de fällknivar du kan köpa på biltema. Det är design, material som du inte hittar på andra ställen.

Att det blev knivar som jag samlar på just nu har jag inget bra svar på faktiskt. Jag har samlat på mycket skräp genom åren. Tuggummipaket en gång när jag var liten, tändare och hockeykort och mycket mer. Just nu är det knivar och diverse andra grejer där de stora ledorden är titan och kvalité. Hur länge det håller i sig återstår att se, och vad som blir mitt samlings intresse efter det vet jag inte. Porslinsugglor tror jag inte det blir. Men jag kanske ger mig in lite seriösare i mitt intresse för rom. Vilket iofs känns som ett sämre samlingsobjekt. Värdelöst att köpa om man inte tänker dricka den och dricker du den har samlingen inget värde längre. De flesta av de knivar jag köpt går att sälja igen med ganska liten förlust i rätt kretsar. En tom eller öppnad romflaska lär jag inte få många kronor för även om den var dyr när den köptes full.

Mjo, går det att samla på något, så kommer det också finnas någon som samlar på det. Det intressanta med knivar som samlarobjekt är antalet samlare. Bara en sådan sak som att det finns underlag till en fjortonsidors tråd på IT-forumet Sweclockers säger väl något om den saken. Porslinsuggle- ölburks- och kapsyltrådarna lyser med sin frånvaro

Romsamlandet kan jag helt klart associera till, dock skulle det för mig enbart handla om att kunna dricka jäkligt fin rom, och bredda mitt upplevelseregister på området. Det tycker jag är ett större värde än att ha ett gäng flaskor att damma av och titta på lite då och då, för att nån gång sälja vidare. Skulle förmodligen också samla mycket mer än vad jag någonsin skulle dricka upp, bara för att ha möjligheten att kunna välja exakt vad jag vill dricka vid ett visst tillfälle.

Men åter till knivar, det som väcker min förundran är att det är just dessa av allt man kan samla på som väcker så mycket fascination. Det finns gott om prylkategorier där prov på kvalitetshantverk och användande av exotiska material uppvisas, men av alla dessa grejer, är det just knivar folk trillar dit på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!