Permalänk
Medlem

Ek dcp 2.2 Ljudvolyms fundering

Hejsan

Jag har en DCP 2.2 och undrar om jag är ute och cyklar när jag har fått för mig att den skall vara tyst. Den genererar nämligen ett ganska högt "pump" ljud.

Frågan lyder: Är dcp 2.2 en utav de tystare pumparna som går att få tag i?
Om nej vilken pump är tystare?

Observera att så länge pumpen presterar som en dcp 2.2 är jag nöjd rent prestandamässigt

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

hur är din loop kopplad, res->pump->?
har du luftat systemet ordentligt, pumpen väsnas rätt mycket om det är luft i den.

hur har du satt fast pumpen, har du den direkt mot chassi botten så låter det rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

hur är din loop kopplad, res->pump->?
har du luftat systemet ordentligt, pumpen väsnas rätt mycket om det är luft i den.

hur har du satt fast pumpen, har du den direkt mot chassi botten så låter det rätt mycket.

Jag kör med ek's rescombo och det verkar inte vara några luftbublor i vattnet iallfall vet inte om man kan kolla det på något bra sätt?

Den är monterad på en skum/gele platta men det är inte vibrationer som fortplantar sig (låter likadant om jag har pumpen utanför chassit i handen)

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

prova att skaka och vända lite, ibland fastnar luft i pumpen. Om inte det fungerar montera om din res

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hejsan

Jag har en DCP 2.2 och undrar om jag är ute och cyklar när jag har fått för mig att den skall vara tyst. Den genererar nämligen ett ganska högt "pump" ljud.

Frågan lyder: Är dcp 2.2 en utav de tystare pumparna som går att få tag i?
Om nej vilken pump är tystare?

Observera att så länge pumpen presterar som en dcp 2.2 är jag nöjd rent prestandamässigt

Om du bestämmer dig för att skaffa en ny pump är en 10W DDC pump med en ny top dit bästa val. Den pumpen räknas som den bästa för tysta system. Så länge inte vibrationerna fortplantar sig från den är den förvånansvärt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

prova att skaka och vända lite, ibland fastnar luft i pumpen. Om inte det fungerar montera om din res

Det kan alltså vara så att ljudet skulle försvinna utav att byta res?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Jag har testat med skumplattan som medföljde dcp 4.0, jag fick aldrig det tyst med den.
jag använder plastebeslagen med gummiupphängning och tycker jag har fått det hyfsat tyst.

prova att lyfta pumpen med handen när den är igång, blir det tyst då så är det vibratione ut i chassit som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag har testat med skumplattan som medföljde dcp 4.0, jag fick aldrig det tyst med den.
jag använder plastebeslagen med gummiupphängning och tycker jag har fått det hyfsat tyst.

prova att lyfta pumpen med handen när den är igång, blir det tyst då så är det vibratione ut i chassit som är problemet.

Jag använder ek's monteringsplatta grej men den låter även när jag lyfter pumpen så det är troligtvis inte vibrationerna som är ett problem

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Skrivet av zenjin:

Det kan alltså vara så att ljudet skulle försvinna utav att byta res?

Jag vet inte hur den monteras på en EK pump men med andra pumpar kan impellern bli obalanserad när man monterar reservoaren och om man monterar om kan det försvinna

Visa signatur

Simlärare