Får inte lös stock-heatsinks på HD 4890

Permalänk
Medlem

Får inte lös stock-heatsinks på HD 4890

Tjena!

Jag byter kylare på mitt Powercolor HD 4890 från stock-kylaren till en Arctic Cooling Twin Turbo 2 men har stött på problem.

Jag får inte lös stock-heatsinks från minnena.

Bifogar en länk till en jättestor bildhttp://hem.passagen.se/petrad-1/DSC01216.JPG

Hur mycket törs jag bända?

Eller ska jag limma fast medföljande aluminium heatsinks ovanpå dom i koppar som jag inte lyckas få lös.

Bifogar en till bild där alla medföljande aluminium heatsinks syns. http://hem.passagen.se/petrad-1/DSC01221.JPG

Tacksam för hjälp och förslag!

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte helt säkert att mellanrummet mellan kylaren och PCB'n är tillräckligt stort för att du ska kunna låta dem sitta kvar, men du kan ju alltid pröva.

Dem kylflänsar som följer med är helt värdelösa, så allt som kan hjälpa till är ju bara bra.

Annars kanske man kan använda en tops och försöka få under lite T-sprit eller nåt som löser upp limmet, och sedan bända lite försiktigt med något vasst.

EDIT: Glöm inte heller att byta ut kylpastan från GPU'n, det är alldeles för mycket utsmetat där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

sätt på datorn och låt graffet bli lite varmt, då lossnar den lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kör igång kortet och stoppa fläkten så att det blir varmt (typ 70-80c), kylpasta blir mer flytande i hög temperatur, vrid sen försiktigt, fungerar det inte så ta fram en hammare och bonka på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Kör igång kortet och stoppa fläkten så att det blir varmt (typ 70-80c), kylpasta blir mer flytande i hög temperatur, vrid sen försiktigt, fungerar det inte så ta fram en hammare och bonka på!

precis, våld löser alla problem och om det inte fungerar använd mer våld!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Använd absolut inte mer våld än du känner är tillräckligt, risken finns att minnena följer med då!
Däremot kan du använda en hårtork eller varmluftspistol för att mjuka upp kylpastan och sen försiktigt dra loss kylflänsarna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Tycke dom skall sitta kvar, risken är ju att kapslarna hänger med

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

GDDR5 minnen blir inte så varma vad jag förstår. Så för att få flänsen varm är det nog enklare att värma den med en tändare på toppen så att värmen sprids mot botten.

Sen kan man väl såga med tandtråd längs kylpastan/kyltejpen.

Permalänk
Medlem

Härligt! Många som röstar på våld och eld

Men jag tänkte ge mig på Firefox och Passwords förslag.

Värma med varmluftspistol och sen vrida alternativt såga med tandtråd.

Skickar med en länk till bild på hela riggen. 2 st 120mm fläktar i botten på lådan ska suga in luft och fläkta
grafikkortet. Tänkte montera kylaren på grafikkortet utan de medföljande fläktarna.
Insidan av lådan

Och här är en till bild på kort och kylare.
Kortet och kylaren

Burken:
Chassis: Enlight 2F03 Svart mATX

Motherboard: ASRock Z68M-ITX/HT Socket 1155

CPU: Intel® Core I5-2500K 3300MHz
CPU cooler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev 2

RAM: G.Skill Ripjaws X Performance - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB

GPU: Powercolor hd 4890
GPU cooler: Arctic cooling twin turbo 2

Intake fans: 2 pcs. Fractal Design Silent Series 120mm 15dBA

Outtake: Noctua NF-B9 PWM Silent Case 92mm Fan

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt kylaren.

Kör gpu-kylaren passivt och 120mm fläktarna i botten på lådan tar in luft med frekvensen 350RPM och blåser luft rakt på kylflänsen.
Då ligger grafikkortet enligt catalyst control center på 37 grader. Och när jag spelar går den upp till närmare 50 grader.
Har dock inte stresstestat kortet.

Visa signatur

"American components, russians components, all made in Taiwan"