Permalänk
Medlem

Överklocking av i7 @ 860

Hej jag har en i7 860 på min Gigabyte GA-P55A-UD3 Rev 1.0 och jag hade tänkt och överklocka den med att köpa ett H100 och mina frågor är följande:
Kan det bli problem med överklockningen om man måste tweeka på bus hastigheten för att nå hög multiplier.
Hur högt kan jag egentligen nå med en H100?
Jag har ju Gigabyte så jag fick med programvaran "Smart 6" som med en knapptryckring tillåter mig att nå 3.8 Ghz men är det bra?
Om ni undrar vad jag använder datorn till är det till 3D Rendering och Gaming.

Tack i förväg

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

Du får inte en hög multiplier av att öka bushastigheten (BCLK), multipliern är fortfarande samma. Du kan nå 4 GHz max skulle jag tro. Men när du klockar lite högre så kan du behöva ändra mer spänningar mer än vcore (PLL, VTT) och andra småsaker som C-states.

Permalänk
Medlem

bara pilla upp BCLK sakta men säkert tills den inte klarar av att starta, sen höjer du volten lite. så gör du så tills du når de du är nöjd med, eller den blir för varm, eller den vägrar gå stabilt utan massor av extra volt

programvaran man får med gigabyte korten tycker jag är skit, allafall fungerade den uselt för mig men men. kan ha varit otur för mig också så

med en H100 borde det inte vara några större problem att nå 4ghz, beror självklart på vilken tur du hade med just ditt exemplar av processorn och hur mycket volt den behöver

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Du får inte en hög multiplier av att öka bushastigheten (BCLK), multipliern är fortfarande samma. Du kan nå 4 GHz max skulle jag tro. Men när du klockar lite högre så kan du behöva ändra mer spänningar mer än vcore (PLL, VTT) och andra småsaker som C-states.

Skrivet av Elghinnarisa:

bara pilla upp BCLK sakta men säkert tills den inte klarar av att starta, sen höjer du volten lite. så gör du så tills du når de du är nöjd med, eller den blir för varm, eller den vägrar gå stabilt utan massor av extra volt

programvaran man får med gigabyte korten tycker jag är skit, allafall fungerade den uselt för mig men men. kan ha varit otur för mig också så

med en H100 borde det inte vara några större problem att nå 4ghz, beror självklart på vilken tur du hade med just ditt exemplar av processorn och hur mycket volt den behöver

Okej, Tack för svaren och jag ska försöka så gott jag kan nu

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

4ghz borde inte vara några problem. Kör min i5 750 i 4ghz 1.325 vcore 24/7. Har legat på 4.2ghz 24/7 under en längre tid som är stabilt i princip allt förutom battlefield 3, då vid 1.42 i vcore. Högsta den varit uppe i är 4.5ghz med 1.56 vcore :).

Vid högre frekvenser måste du höja vtt och pch voltage också. Bara att testa sig fram. Men för 4ghz behöver du bara tänka på memory divider och vcore i princip. Kan tillägga att allt detta är gjort under vatten.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC