Intel Haswell på bild – efterträdaren till Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell på bild – efterträdaren till Ivy Bridge

Det är fortfarande några månader kvar till Intel lanserar de första processorerna i 22 nanometer, men redan nu cirkulerar det bilder på nästa arkitektur – känd under kodnamnet Haswell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning på jobbet

Helt sjukt att dom är nere i 22 Nm

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara 2ch för ram samt 4 kärnor.

Tycker dom kan fläska på lite mer i alla fall 3ch för ram.
Sen hade jag inte klagat om dom steg från 4 till 6 kärnor som standard heller.
Min personliga åsikt även om så gott som inget använder mer än 4 kärnor ändå. Men om inte tekniken finns ute så kommer inte mjukvaran använda det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Om nu bara Haswell kunde hålla sig till socket 1155 skulle jag vara nöjd.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

För många år sedan typ ~7år, skrev Sledgehammer att Intel var total körda då påpekade jag att man inte bör väcka den björn som sover vilket fick Sledgehammer att håna på ordentligt, nu med facit i hand så ser vi vilken idiot Sledgehammer var & är för modligen... Intel har inte bara slagit undan benen för AMD dom håller förmodligen på att riva undan golvet med om AMD inte passar sig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Stackars AMD. Det måste vara som att se godståget komma i full fart på järnvägsspåret men vara oförmögen att flytta sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Fortfarande bara 2ch för ram samt 4 kärnor.

Mer minneskanaler och cores verkar de lämna för -E varianterna. Det är väl en Ivy Bridge-E på gång i höst som passar i LGA2011 och kommer ha 4 kanaler (precis som Sandy Bridge-E). Om de fortsätter med det, kan man väl anta att det kommer en Haswell-variant på samma sätt i slutet av 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Mer minneskanaler och cores verkar de lämna för -E varianterna. Det är väl en Ivy Bridge-E på gång i höst som passar i LGA2011 och kommer ha 4 kanaler (precis som Sandy Bridge-E). Om de fortsätter med det, kan man väl anta att det kommer en Haswell-variant på samma sätt i slutet av 2013.

Jo visseligen sant :\
Därför jag sitter och velar mellan om jag skall ta sandy E eller vänta på Ivy bridge som kommer om någon månad.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Då blir det en Ivy i vår och sedan nästa år en sån här och nytt moderkort, blir nog lagom:)

Permalänk
Medlem

@RainesX: Det är lite tråkigt prismässigt, E-modellerna är ett markant hopp upp i pris om man tar in moderkort också.

Skrivet av MultiMan:

Stackars AMD. Det måste vara som att se godståget komma i full fart på järnvägsspåret men vara oförmögen att flytta sig.

Vore ironiskt om det slutar med att AMD lägger ner CPU och bara gör GPU. Kanske skulle döpa om sig till ATI då igen. Fast detta ser jag som långsökt, AMD kanske försöker väl hitta nya marknader för deras CPU istället, utöver lågprismarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

För många år sedan typ ~7år, skrev Sledgehammer att Intel var total körda då påpekade jag att man inte bör väcka den björn som sover vilket fick Sledgehammer att håna på ordentligt, nu med facit i hand så ser vi vilken idiot Sledgehammer var & är för modligen... Intel har inte bara slagit undan benen för AMD dom håller förmodligen på att riva undan golvet med om AMD inte passar sig.

Jag håller med dig faktiskt!
Dock så passar jag mig.... du ser själv vilken utveckling som ägt rum, det svänger snabbt!
Det betyder ochså i sin del att det kan svänga snabbt tillbaks=)
Men sen ser/såg scenarion lite annorlunda ut, och som du skriver dom håller på riva golvet...
Den som lever får se! Jag ser gärna att AMD är kvar i CPU världen! Även om jag inte håller dom så högt.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RainesX:

Fortfarande bara 2ch för ram samt 4 kärnor.

Tycker dom kan fläska på lite mer i alla fall 3ch för ram.
Sen hade jag inte klagat om dom steg från 4 till 6 kärnor som standard heller.
Min personliga åsikt även om så gott som inget använder mer än 4 kärnor ändå. Men om inte tekniken finns ute så kommer inte mjukvaran använda det.

Det är snarare så att det inte är så många applikationer som kan använda fler kärnor i någon större utsträckning. För de allra flesta ger det mycket mer med hög IPC och därför satsar Intel på det. I servermiljöer är det ofta tvärt om och därför säljs det serverprocessorer med 10-20 logiska kärnor.
Fler kanaler minne är också tveksamt om så många som är handlar i det prissegmentet egentligen behöver. Det skulle väll vara om man är ute efter att ha väldigt mycket RAM fast de applikationer som äter så mycket RAM mår nog ändå nytta av en mer avancerad plattform.

Om du frågar snällt kan nog Virtual Void här på forumet ge dig en ingående förklaring om parallelliserad kod.

Här står lite om fenomenet också, iof handlar det om Ivy Bridge och inte Haswell men principen är den samma: http://www.anandtech.com/show/5174/why-ivy-bridge-is-still-qu...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man ser nu resultatet av Intels mutor en gång i tiden, AMD hade om man fått in pengar då haft en möjlighet att vara med i matchen men förutom AMDs aktieägare så är det ju vi konsumenter som är dom stora förlorarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

@RainesX: Det är lite tråkigt prismässigt, E-modellerna är ett markant hopp upp i pris om man tar in moderkort också.

Vore ironiskt om det slutar med att AMD lägger ner CPU och bara gör GPU. Kanske skulle döpa om sig till ATI då igen. Fast detta ser jag som långsökt, AMD kanske försöker väl hitta nya marknader för deras CPU istället, utöver lågprismarknaden.

De har redan lagt upp en ny strategi och i den verkar de har dumpat entusiastplattformen och satsar istället på deras APU-koncept och servermarknaden. Sweclockers hade en kort artikel om det men för den som vill veta mer har Anandtech skrivit hur mycket som helst om det här: http://www.anandtech.com/show/5503/understanding-amds-roadmap...
Jag tror det kan bli ett lyckat koncept faktiskt eftersom deras APU redan idag säljer bra med kombinationen av en hyfsad processor och ett dugligt grafikkort. Kan de få upp prestandan lite till i båda och få ner strömförbrukningen lite kommer det bli en riktigt giftig kombination för laptopar och enklare datorer. Snart kan vi nog se enklare speldatorer utan diskret grafikkort. På serversidan har AMD klarat sig rätt bra faktiskt. Bulldozer är betydligt mer attraktiv där och dessutom är det mycket bättre vinstmarginaler på den marknaden.

Jag hade inte räknat ut AMD än fast de kommer nog inte vara så relevanta för många av Sweclockers medlemmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Man ser nu resultatet av Intels mutor en gång i tiden, AMD hade om man fått in pengar då haft en möjlighet att vara med i matchen men förutom AMDs aktieägare så är det ju vi konsumenter som är dom stora förlorarna.

Om nu AMD besitter kompetensen, det vet vi ju inte och jag börjar tvivla. Det kvittar hur mycket pengar man har om inte kunskaperna finns och är nog inte så lättköpta/värvade heller. De som sitter hos Intel är nog inte lätta att köpa över.

Edit: Men även jag äcklades över Intels taktik på P3/P4-tiden när AMD verkligen var före.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om nu AMD besitter kompetensen, det vet vi ju inte och jag börjar tvivla. Det kvittar hur mycket pengar man har om inte kunskaperna finns och är nog inte så lättköpta/värvade heller. De som sitter hos Intel är nog inte lätta att köpa över.

Edit: Men även jag äcklades över Intels taktik på P3/P4-tiden när AMD verkligen var före.

Ojojoj, låter som att det finns en historia att berätta här Har jag missat någonting smaskigt från intels förflutna?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murrmel5:

Ojojoj, låter som att det finns en historia att berätta här Har jag missat någonting smaskigt från intels förflutna?

Den som söker ska finna. Inte för inte som AMD tilldömdes miljardbelopp pga det som hände.

Intel hade bl a olagliga bonussystem som gynnade tillverkare som lät bli att bygga med AMD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Om nu AMD besitter kompetensen, det vet vi ju inte och jag börjar tvivla. Det kvittar hur mycket pengar man har om inte kunskaperna finns och är nog inte så lättköpta/värvade heller. De som sitter hos Intel är nog inte lätta att köpa över.

Edit: Men även jag äcklades över Intels taktik på P3/P4-tiden när AMD verkligen var före.

ermh kolla in napahelm designen...finns otroligt mycket som påminner om phenom designen där...amd hade iderna men inte pengarna att förverkliga det hela..
qpi-ht
intregerad memc-amd var långt före intel där.
x64-amd slog intel på finrarna där rejält..

låt gå för att jag är en amd fanboi, men intel RnD budget är nog större än amd omsättning(käl hänvisning-mitt arsle). intel slog undan benen på amd när amd hade en överlägsen vara på marknaden...går inte att säga om amd hade kunnat konkurrera med intel idag om dom inte hade fått benen avslagna...min poäng är att intel kanske hade dominerat även om dom inte "fuskat".
ont:
lokomtive intel tuffa på

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

hmm..är inte det förbjudet att skriva hdmi versionen(i detta fallet 1.4) nu efter årsskiftet?
http://www.hdmi.org/manufacturer/trademark_logo_pub.aspx

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

hmm..är inte det förbjudet att skriva hdmi versionen(i detta fallet 1.4) nu efter årsskiftet?
http://www.hdmi.org/manufacturer/trademark_logo_pub.aspx

Intels arkitekturbild är från 2011. Fånig regel i övrigt.

Permalänk
Medlem

Tycker vi ska få sen nakenbilder och prestandasiffror snart.
Fast kanske inte, då kanske jag inte hinner köpa Ivy innan jag ångrar mig, då får jag vänta ett helt år till. Har redan väntat 2 år med uppgraderingen nu.

Skrivet av RainesX:

Fortfarande bara 2ch för ram samt 4 kärnor.

Tycker dom kan fläska på lite mer i alla fall 3ch för ram.
Sen hade jag inte klagat om dom steg från 4 till 6 kärnor som standard heller.
Min personliga åsikt även om så gott som inget använder mer än 4 kärnor ändå. Men om inte tekniken finns ute så kommer inte mjukvaran använda det.

Det finns en plattform för de som vill ha det där, s2011. Men inte jätte många tycker det är tillräckligt värt, varför ska Intel då pracka på den stora massan dessa dyra och onödiga saker? De program som är flertrådade utnyttjar redan i dag 6-8 kärnor bra. De program som är svåra att tråda upp går fortfarande bara på 1-2 kärnor. Så tekniken finns ute och mjukvaran använder det. Och i de fall där mjukvaran inte kan använda det så hjälper inte fler kärnor utvecklingen då de programmen inte utnyttjar 4 -trådar bra ens idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluffmajster:

ermh kolla in napahelm designen...finns otroligt mycket som påminner om phenom designen där...amd hade iderna men inte pengarna att förverkliga det hela..
qpi-ht
intregerad memc-amd var långt före intel där.
x64-amd slog intel på finrarna där rejält..

låt gå för att jag är en amd fanboi, men intel RnD budget är nog större än amd omsättning(käl hänvisning-mitt arsle). intel slog undan benen på amd när amd hade en överlägsen vara på marknaden...går inte att säga om amd hade kunnat konkurrera med intel idag om dom inte hade fått benen avslagna...min poäng är att intel kanske hade dominerat även om dom inte "fuskat".
ont:
lokomtive intel tuffa på

Jag vet allt det där och är imponerad över det. Förr rekommenderade jag alltid AMD före Intel och byggde med det, men allt det är historia. Det är rätt längesedan, teknologiskt sett, som AMD var på topp. För övrigt har jag blivit granskad som potentiellt AMD/ATi-troll, iaf förr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Power gating för RAM är ju en kul nyhet, är väl inget de använt tidigare?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

När detta kommer så blir det nog en ny dator ifrån nuvarande Core i7 920

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Jag håller med dig faktiskt!
Dock så passar jag mig.... du ser själv vilken utveckling som ägt rum, det svänger snabbt!
Det betyder ochså i sin del att det kan svänga snabbt tillbaks=)
Men sen ser/såg scenarion lite annorlunda ut, och som du skriver dom håller på riva golvet...
Den som lever får se! Jag ser gärna att AMD är kvar i CPU världen! Även om jag inte håller dom så högt.

AMD skall vara kvar & jag hoppas innerligen att dom kommer igen rejält, problemet var att AMD hade ledningen men istället för att in i labbet & fila på en ny arkitektur så sänkte dem sig till att håna Intel med presshot etc.. Intel smög sakta in i labbet & började fila på en ny arkitektur som hade sin grund i Pentium M som sedermera blev Core2 (om jag inte missminner mig helt, Pentium M har sin grund i Pro) men inte AMD dom sprang runt & slog sig för bröstet (högmod mao.) vilket gycklare som Sledgehammer snabbt tog åt sig men ack vad folk missade att Intel snabbt lärde sig & björnen var vaken, resten är historia. Men jag varnade för det en gång i tiden, vad fick man jo hån & smädelser.. Som sledge alltid skrev.. Time will tell! Här är vi dag Intel med en rejäl & livskraftig arkitektur & AMD med vad?

Edit: Lyssna inte på mig, jag är bara en gammal gubbe snart!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

AMD skall vara kvar & jag hoppas innerligen att dom kommer igen rejält, problemet var att AMD hade ledningen men istället för att in i labbet & fila på en ny arkitektur så sänkte dem sig till att håna Intel med presshot etc.. Intel smög sakta in i labbet & började fila på en ny arkitektur som hade sin grund i Pentium M som sedermera blev Core2 (om jag inte missminner mig helt, Pentium M har sin grund i Pro) men inte AMD dom sprang runt & slog sig för bröstet (högmod mao.) vilket gycklare som Sledgehammer snabbt tog åt sig men ack vad folk missade att Intel snabbt lärde sig & björnen var vaken, resten är historia. Men jag varnade för det en gång i tiden, vad fick man jo hån & smädelser.. Som sledge alltid skrev.. Time will tell! Här är vi dag Intel med en rejäl & livskraftig arkitektur & AMD med vad?

Edit: Lyssna inte på mig, jag är bara en gammal gubbe snart!

Fast AMD utvecklade för framtiden då också, de la ner två projekt innan de fick slänga ihop Phenom som svar på Core 2. Inte bara förenklat utan även rent felaktigt att påstå att de skulle slutat utveckla processorer bara för att de hade övertaget några år.

Permalänk
Medlem

Nästa uppgradering blir Haswell för mig, då Ivy Bridge inte kommer ha 6 kärniga processorer.

Nya ASUS Rampage Extreme moderkortet
Nya Haswell med 6 Kärnor utan GPU
Nya Nvidia Kepler i SLI
Corsair's 32GB Minnespaket
En till Force GT 120GB SSD för Raid

"Maximum Speed" (Crajsis)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Nästa uppgradering blir Haswell för mig, då Ivy Bridge inte kommer ha 6 kärniga processorer.

Nya ASUS Rampage Extreme moderkortet
Nya Haswell med 6 Kärnor utan GPU
Nya Nvidia Kepler i SLI
Corsair's 32GB Minnespaket
En till Force GT 120GB SSD för Raid

"Maximum Speed" (Crajsis)

Du kommer alltså att vänta i två år på en release?
Först skall ju ivy-e komma i slutet av året där efter haswell och sen slutet av det året haswell-e (skulle jag gissa på)

Om även Haswell-E kommer till lga 2011 så vete 17 om man inte skall skaffa en sandy e nu och slippa byta mammabräda så snart man skall upggradera

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Du kommer alltså att vänta i två år på en release?
Först skall ju ivy-e komma i slutet av året där efter haswell och sen slutet av det året haswell-e (skulle jag gissa på)

Om även Haswell-E kommer till lga 2011 så vete 17 om man inte skall skaffa en sandy e nu och slippa byta mammabräda så snart man skall upggradera

1-2 år ja? Varför inte? Dagens spel kräver ingenting så jag har inte bråttom, min Core i7 från 2008 tuffar fortfarande på i 4.0GHz med 8 Threads och klarar alla spel på högsta inställningar.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

1-2 år ja? Varför inte? Dagens spel kräver ingenting så jag har inte bråttom, min Core i7 från 2008 tuffar fortfarande på i 4.0GHz med 8 Threads och klarar alla spel på högsta inställningar.

Visseligen sant.
Man brukar normalt inte planera köp så långt fram som två år ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt