Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hehe jobbigt för plånboken men glädje i öronen förhoppningsvis. Vilka hörlurar ska du använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Fidelio X1. Sitter precis och försöker läsa på om impedansen hos förstärkardelen.

Permalänk

någon här som har en åsikt om beyerdynamic DT990? funderar på att köpa ett par för att byta ut mina ath-m50 när det kommer till gaming och lyssnande i tysta miljöer.

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

någon här som har en åsikt om beyerdynamic DT990? funderar på att köpa ett par för att byta ut mina ath-m50 när det kommer till gaming och lyssnande i tysta miljöer.

Hej.

Har tyvärr bara erfarenhet av 880, men utifrån vad jag har läst kommer inte att bli besviken - särskilt inte om du gillar lite basigt ljud.

Permalänk
Skrivet av Exner:

Hej.

Har tyvärr bara erfarenhet av 880, men utifrån vad jag har läst kommer inte att bli besviken - särskilt inte om du gillar lite basigt ljud.

precis, gillar när huvudet skakas om lite men har även hört att dem fungerar väldigt bra till gaming

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson96:

precis, gillar när huvudet skakas om lite men har även hört att dem fungerar väldigt bra till gaming

Då har du hittat rätt. = )

Permalänk
Jubileumsmästare

Sitter just nu ivrigt och väntar på ny kabel till mina lurar, blev en Forza Noir HPC Mk2. Någon som vet vad sleeven på det kan jämföras med? Paracord eller är det mer standard-sleeve?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Exner:

Fidelio X1. Sitter precis och försöker läsa på om impedansen hos förstärkardelen.

Fidelio X1 och Geek Out 450 kommer nog fungera utmärkt. Blir intressant att höra i April.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fidelio X1 och Geek Out 450 kommer nog fungera utmärkt. Blir intressant att höra i April.

Varför tror du att de kommer funka utmärkt? undrar för ska också kanske köpa en x1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Fidelio X1 och Geek Out 450 kommer nog fungera utmärkt. Blir intressant att höra i April.

Tack! Nu går du dock händelserna i förväg. Har inte lagt beställning ännu.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Exner:

Tack! Nu går du dock händelserna i förväg. Har inte lagt beställning ännu.

Tänk på att det bara är 2 dagar kvar nu.
https://www.massdrop.com/buy/geek-out-450

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Varför tror du att de kommer funka utmärkt? undrar för ska också kanske köpa en x1

Utan att ha hört Geek Out men läst en del, tror den hör till skolan av kraftfulla men detaljerade DAC/hörlursförstärkare. Borde funka fint med icke aggressiva Fidelio X1 som jag tycker låter bra med O2/ODAC. Dessutom har Geek Out riktigt låg utgångsimpedans vilket inte ska ställa till det när Fidelio X1 ligger på låga 30ohm.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Hey boys

Jag sitter med ett par denon AH-D2000 och är riktigt nöjd med dom. Köptes för tre (?) år sen men jag har inte haft en tanke på att köpa en hörlursförstärkare till dom. Vilken är den bästa förstärkaren för runt 1000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spopavich:

Hey boys

Jag sitter med ett par denon AH-D2000 och är riktigt nöjd med dom. Köptes för tre (?) år sen men jag har inte haft en tanke på att köpa en hörlursförstärkare till dom. Vilken är den bästa förstärkaren för runt 1000 kr?

Varför ska du köpa en nu i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Spopavich:

Hey boys

Jag sitter med ett par denon AH-D2000 och är riktigt nöjd med dom. Köptes för tre (?) år sen men jag har inte haft en tanke på att köpa en hörlursförstärkare till dom. Vilken är den bästa förstärkaren för runt 1000 kr?

Köp Hegel Super så får du extern DAC också. Testade den lite snabbt nyligen med mina D2000, det lät bra. Halva priset 1149kr kampanj i Mars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320267

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Larsson96:

någon här som har en åsikt om beyerdynamic DT990? funderar på att köpa ett par för att byta ut mina ath-m50 när det kommer till gaming och lyssnande i tysta miljöer.

Köpte nyligen ett par själv och såhär långt är jag nöjd med dem. Visst, diskanten är en aning vass och trycket runt öronen är lite väl högt (förhoppningsvis blir det mindre med tiden). Bortsätt från det är de dock väldigt bekväma och låter bra. Jag har även ett par AKG K550 som jag tidigare tyckte var ganska bekväma men efter jag testade Beyerdynamicsen kan jag knappt använda dem längre. Jag föredrar även ljudet i DT990.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Varför ska du köpa en nu i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att jag antar att det blir bättre ljud.

Skrivet av Mumu55:

Köp Hegel Super så får du extern DAC också. Testade den lite snabbt nyligen med mina D2000, det lät bra. Halva priset 1149kr kampanj i Mars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320267

Den ser ju väldigt nätt och trevlig ut. Ska kolla in den lite närmare.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Köp Hegel Super så får du extern DAC också. Testade den lite snabbt nyligen med mina D2000, det lät bra. Halva priset 1149kr kampanj i Mars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320267

Halv priset låter ju väldigt bra. Är själv i en uppgraderingsfas, eller ska precis påbörja, av mina ljudprylar till datorn. Frågan jag ställer mig är väl egentligen varför man ska ha en DAC, är det för att driva hörlurar med hög impedans? Är det bättre, för mig som mest spelar, att satsa på ett vettigt ljudkort istället?

Eftersom DACen (iaf i detta fallet) går vi USB så antar jag att ljudkortär inbyggt i den eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Halv priset låter ju väldigt bra. Är själv i en uppgraderingsfas, eller ska precis påbörja, av mina ljudprylar till datorn. Frågan jag ställer mig är väl egentligen varför man ska ha en DAC, är det för att driva hörlurar med hög impedans? Är det bättre, för mig som mest spelar, att satsa på ett vettigt ljudkort istället?

Efter som DACen (iaf id etta fallet) går vi USB så antar jag att ljudkor tär inbyggt i den eller?

Om du googlar DAC så ser du vad det är för något. DAC står för Digital to Analog Converter. Alltså konverterar en digital signal till en analog. Detta måste ske någonstans mellan hårddisken och dina hörlurar. Musiken är lagrad digitalt på hårddisken men lurarna vill ha en analog signal. Vanligtvis sker detta i ljudkortet och då kopplar man med 3.5mm (eller 6.3mm) till ljudkortet. Alternativt så kan lurarna (t.ex vissa gamingheadset) ha ett inbyggt ljudkort och då kopplar man dessa lurar till datorn via USB som är ett digitalt interface.

Köper du till en DAC till dina lurar så kopplar du den med USB till datorn. En DAC gör dock bara en konvertering av signalen från digital till analog, den förstärkare inte och signalen är alltså väldigt låg. Därför behöver det finnas en hörlursförstärkare med någonstans i kedjan också. Det är en analog pryl och vanligtvis så sitter den i ljudkortet mellan DACen och hörlursutgången. Denna ta insginalen från DACen och förstärker den och skickar sedan ut till lurarna.

Ganska många av dom DACar som säljs på marknaden idag har även inbyggd hörlursförstärkare av något slag. Ett exempel på en DAC som inte har det dock är ODAC för om man kikar på den så har den bara RCA-utgångar, alltså lågnivå. Hörlurar vill ha högnivå, en förstärkt utsignal. Därför kan man koppla på t.ex en O2 efter ODACen som då förstärker signalen från DACen och skickar den förstärkta signalen till lurarna.

***bort/moderator***

§9
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Behöver snabb hjälp! Min sketna in-ears som hängde med min samsung telefon är trasiga och har bestämt mig för att köpa ett par mer ordentliga lurar.
Funderar på ett par Sennheiser Momentum On-Ear G, kostar 2000kr.
Är det det bästa för priset eller skulle ni rekommendera annat?
Vill helst beställa idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har letat hörlurar aktivt i 3 veckor nu. Har tyvärr lämnat tillbaks de par jag haft hemma, största anledningen: Obekväma efter mer än 90 minuter(vilket är svårt att prova i butik).

Så jag tänkte attackera problemet från andra hållet nu Tänkte gå till t.ex. Reference Audio o testa lurar, de som känns ultrabekväma direkt, de kommer vidare till omgång 2, dvs hur de låter. Sen omgång 3, priset

Spelar ju ingen roll hur bra den låter om öronen förvandlas till nystekta blomkålsbitar

Med det sagt, så ja, jag är oxo sugen på Momentum On Ear v2, de kostar typ 1940-2140. MEN jag kommer inte ta dem utan test.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Tea42bbs, vad har du för budget? Var själv inne på reference audio för några veckor sedan och fick intrycket att de mest satsar på lurar som kostar >5000kr.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Tea42bbs, vad har du för budget? Var själv inne på reference audio för några veckor sedan och fick intrycket att de mest satsar på lurar som kostar >5000kr.

De jag har dissat hitintills är: Philips Fidelio M2BT, Sennheiser Urbanite XL Wireless och Beats Solo2 Wireless. Budgeten är väl typ max 3500:-, gärna mkt mindre

På Ref Audios hemsida så har de många lurar mellan 500-2500:-, kanske inte har dem som demo i butiken dock.

Min drömlurar är

0) BEKVÄMA! Jag har brillor, så de måste klämma på "rätt" sätt
1) Trådlösa, tillräckligt bra i detta läge för att vara njutbara samt utan att "glitcha" när man är inom 5-6m
2) Om trådlösa, så skall de fungera lika bra eller bättre med sladd
3) hopvikbara / portabla - jobbar som IT konsult, så de måste kunna hänga med

Kan strunta i trådlöst om det visar sig vara omöjligt att få till!

Vilka modeller har du siktat in dig på?

De jag vill kolla på nu är

1. Momentum On Ear G2
2. AKG Y45BT
3. Grado, någon instegsmodell
4. B&W P3
5. Denon AH-MM200

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

De jag har dissat hitintills är: Philips Fidelio M2BT, Sennheiser Urbanite XL Wireless och Beats Solo2 Wireless. Budgeten är väl typ max 3500:-, gärna mkt mindre

På Ref Audios hemsida så har de många lurar mellan 500-2500:-, kanske inte har dem som demo i butiken dock.

Min drömlurar är

0) BEKVÄMA! Jag har brillor, så de måste klämma på "rätt" sätt
1) Trådlösa, tillräckligt bra i detta läge för att vara njutbara samt utan att "glitcha" när man är inom 5-6m
2) Om trådlösa, så skall de fungera lika bra eller bättre med sladd
3) hopvikbara / portabla - jobbar som IT konsult, så de måste kunna hänga med

Kan strunta i trådlöst om det visar sig vara omöjligt att få till!

Vilka modeller har du siktat in dig på?

De jag vill kolla på nu är

1. Momentum On Ear G2
2. AKG Y45BT
3. Grado, någon instegsmodell
4. B&W P3
5. Denon AH-MM200

Med vänlig hälsning, Lazze

Skippa P3 och MM200, utan satsa på P7 eller MM400. Har du glasögon skulle jag skippa on ear och satsa på over ear istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

De jag har dissat hitintills är: Philips Fidelio M2BT, Sennheiser Urbanite XL Wireless och Beats Solo2 Wireless. Budgeten är väl typ max 3500:-, gärna mkt mindre

På Ref Audios hemsida så har de många lurar mellan 500-2500:-, kanske inte har dem som demo i butiken dock.

Min drömlurar är

0) BEKVÄMA! Jag har brillor, så de måste klämma på "rätt" sätt
1) Trådlösa, tillräckligt bra i detta läge för att vara njutbara samt utan att "glitcha" när man är inom 5-6m
2) Om trådlösa, så skall de fungera lika bra eller bättre med sladd
3) hopvikbara / portabla - jobbar som IT konsult, så de måste kunna hänga med

Kan strunta i trådlöst om det visar sig vara omöjligt att få till!

Vilka modeller har du siktat in dig på?

De jag vill kolla på nu är

1. Momentum On Ear G2
2. AKG Y45BT
3. Grado, någon instegsmodell
4. B&W P3
5. Denon AH-MM200

Med vänlig hälsning, Lazze

K9 serien i AKG har jag för mig är blåtand och är därmed trådlös. Annars finns Sennheiser fast de kanske kostar lite mer. Glöm B&W det är bara design.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv ska jag skaffa några beyerdynamics, lutar åt dt880 men jag ska prova dem först.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skippa P3 och MM200, utan satsa på P7 eller MM400. Har du glasögon skulle jag skippa on ear och satsa på over ear istället

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av buddaz:

K9 serien i AKG har jag för mig är blåtand och är därmed trådlös. Annars finns Sennheiser fast de kanske kostar lite mer. Glöm B&W det är bara design.

Skickades från m.sweclockers.com

MMm, nackdelen med Over Ear är att allt annat ljud försvinner. Jag behöver höra om någon försöker prata med mig, dessutom så behöver de gå ner i en väska med dator o annat utan att ta upp för mycket plats.

jag har B&W 603 som HiFi högtalare hemma o gillar ljudet. Ganska neutralt med hög men inte vass diskant, lite extra skjut i basen... men det är möjligt att lurarna suger. Ska iaf provlyssna dem.

Testade Sennheiser Urbanite Wireless, för stora, samt att det tappade BT connection och "glitchade" när man rörde sig(även om man bara var 2m från källan).

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

K9 serien i AKG har jag för mig är blåtand och är därmed trådlös. Annars finns Sennheiser fast de kanske kostar lite mer. Glöm B&W det är bara design.

Lol, är det därför som P7 fått universellt skitbra betyg? P7 slår både Urbanite och Momentum på fingrarna. Men du rekommenderade ju EL8 innan den ens släppts..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Lol, är det därför som P7 fått universellt skitbra betyg? P7 slår både Urbanite och Momentum på fingrarna. Men du rekommenderade ju EL8 innan den ens släppts..

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så att det är en Over Ear Lur som tillslut känns absolut bäst, så får det väl bli det! Men hoppas på att hitta en skön On Ear.

Tycker Sennheiser låter super, men deras passform är lite sådär, för mig iallafall. De är liksom för hårda, både på skallen o på öronen

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Lol, är det därför som P7 fått universellt skitbra betyg? P7 slår både Urbanite och Momentum på fingrarna. Men du rekommenderade ju EL8 innan den ens släppts..

Betyg säger inte hela saningen, det är mest bara vad något tycker och inte tycker om en viss produkt. Problemet med momentum var inte ljudet utan att design var gjord för de med små öron. Tydligen sägs det att Sennheiser har gjort nästa version större. Själv har jag gått ifrån Sennhiser och design hörlurar för länge sedan och kör med beyerdynamic t70p på språng medan musik i hemmet förmedlas via Kef r100. Audeze vill ju ha 7k för el-8 vilket motsvarar priset för beyerdynamic t5p som jag hellre hade valt, det är en lägre ohm modell som motsvarar t1. Det kommer ju även en billigare modell från oppo som kanske kan vara av intresse. Till sist tycker jag B&W är allt för dyra i jämförelse till hur bra ljud man egentligen kan få. Bara 2 modeller som verkligen har imponerat på mig från Bowers och det är cm10 och Zeppelin medan övrigt jag har hört från bowers har varit mediokert. HD 800 som jag fick prova på en gång tyckte jag också var tråkiga även fast det anses vara en av de bästa på marknaden över hörlurar enligt recensenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man få tips på bra headsets, gärna under 1800.

Krav: 7.1, usb-ljudkort och BRA mikrofon (brusreducering).

Ska ha det till gaming.