Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@iskalle
För trådlösa lurar som RS-serien så är nog en kraftfull stärkare lite bortkastad. Av vad jag kan se från manualen ska du kunna mata dem med en ren line out, så ingen större idé att lägga en stärkare emellan. (lurarna har ju sin egen förstärkare i själva luren i slutändan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Tack för din input! Valet står nu mellan E10K och O2+ODAC. Gillar hur liten och smidig E10K är men O2+ODAC känns mer som ett givet val. Är det någon större skillnad mellan dessa ljudmässigt?

O2+odac är bra, riktigt bra. Men en sådan kombo kostar inte 700kr Har du pengar att lägga är det ett säkert kort.

Permalänk

Äh jag köpte ett par "SONY MDR-XB950AP" nyss från siba för 499kr (nedsatt från drygt 1100kr).

Vet inte om jag gjorde ett bra köp eller ej då jag inte han få någon feedback här. Får väll testa dem helt enkelt, men är inte den personen som i regel skickar tillbaka grejer så jag får väll leva med dem annars.

Har någon nått att säga om lurarna så vore det kul att höra.
Jag äger idag inga hörlurar alls, bortsett från mina Astro A50 som jag använder till min PS4:a
Dessa ska vara ett komplement när jag är ute och går, kanske sitter på ett tåg/buss/flyg eller varför inte på kontoret eftersom jag kan prata i telefon med lurarna på.

Men som sagt så hade det varit kul o höra vad ni andra tycker, eller om det hade funnits bättre val i samma prisklass ( 499kr ) för jag är inte beredd att betala mycket mera då dem kanske inte används så flitigt som ni andra använder era lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@iskalle
För trådlösa lurar som RS-serien så är nog en kraftfull stärkare lite bortkastad. Av vad jag kan se från manualen ska du kunna mata dem med en ren line out, så ingen större idé att lägga en stärkare emellan. (lurarna har ju sin egen förstärkare i själva luren i slutändan)

Jo, kanske va lite oklar. Menar stärkare till sladdkåpor ^^
Tänkte om trådlöst va bortkastade pengar öht.

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

O2+odac är bra, riktigt bra. Men en sådan kombo kostar inte 700kr Har du pengar att lägga är det ett säkert kort.

Finns dessa produkter på prisjakt? Blev själv lite nyfiken på om detta skulle kunna vara något för mig när jag skaffar mig hifilurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Finns dessa produkter på prisjakt? Blev själv lite nyfiken på om detta skulle kunna vara något för mig när jag skaffar mig hifilurar.

Nej. De sätts ihop enligt nwavguys ritningar av några mindre tillverkare runt om i världen.
Ett populärt ställe att beställa hit dom från är: http://www.headnhifi.com/
Dom ligger i Schweiz, men om man beställer leverans med “Weekly Priority Mail” åker dom över gränsen till Tyskland när de postar så man slipper betala svensk moms och tull.

Även Epiphany säljer O2/ODAC från europa: http://epiphany-acoustics.co.uk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Nej. De sätts ihop enligt nwavguys ritningar av några mindre tillverkare runt om i världen.
Ett populärt ställe att beställa hit dom från är: http://www.headnhifi.com/
Dom ligger i Schweiz, men om man beställer leverans med “Weekly Priority Mail” åker dom över gränsen till Tyskland när de postar så man slipper betala svensk moms och tull.

Även Epiphany säljer O2/ODAC från europa: http://epiphany-acoustics.co.uk/

Okey. Tack för svar.

Permalänk

Jag sitter just nu och väntar på ett par Audio-Technica ATH-AD500X. Vad jag fattat det som ska det inte vara någon märkbar skillnad mellan dem och 700x. Hade varit kul att höra om någon har erfarenhet av de olika lurarna.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk

Finns där några bra trådlösa hörlurar onear eller slutna för max 400 kronor?

Har hittat dessa som verkar fått bra betyg överlag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706147

Finns där något annat som kan vara bättre än dessa?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Songless: Nja, jag har otur när det gäller kablar så jag vågar inte ge några rekommendationer. Den första jag testade köpte jag på Clas Ohlson. Det var en tjusig slimmad och smidig kabel från Exibel. Fungerade bra tills den började glappa efter ungefär ett år.

Sedan testade jag 3,5mm-versionen av denna. Tyckte den såg mer rejäl ut, men den var så sjukt styv att det inte gick att använda den som hörlurskabel. Använde den för att koppla ihop min O2 och ODAC några månader innan även den började glappa.

Så idag åkte jag in till COOP och handlade en helt vanlig, tråkig, ful svart kabel för 39kr. Inte särskilt tjusig eller speciell på något sätt, men har en känsla av den kommer hålla längst

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Det här börjar ju bli redigt tröttsamt alltså... Då mina datorer inte längre hittade min Schiit Modi så köpte jag O2 DAC som jag fick hem idag men tyvärr så slutar inte problemen här utan ett mycket skumt problem har dykt upp, jag hoppas någon vet vad som är fel...

När jag kopplar in DAC:en i USB-portarna på mitt moderkort (alltså i bak på chassit) så hittar Windows DAC:en, installerar drivrutiner och allt ser bra ut. När man spelar upp ljud så indikerar både ljudkontrollen och Playback Devices-"barsen" att ljud spelas men jag hör ingenting. När jag kopplar in DAC:en i de USB-portar som finns i fronten på chassit (alltså de som inte ens sitter på moderkortet, där jag dessutom inte vill ha DAC:en) så fungerar det perfekt och jag hör ljud. Vad är de frågan om här?

På min laptop fungerar alla USB-portar perfekt. Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det här börjar ju bli redigt tröttsamt alltså... Då mina datorer inte längre hittade min Schiit Modi så köpte jag O2 DAC som jag fick hem idag men tyvärr så slutar inte problemen här utan ett mycket skumt problem har dykt upp, jag hoppas någon vet vad som är fel...

När jag kopplar in DAC:en i USB-portarna på mitt moderkort (alltså i bak på chassit) så hittar Windows DAC:en, installerar drivrutiner och allt ser bra ut. När man spelar upp ljud så indikerar både ljudkontrollen och Playback Devices-"barsen" att ljud spelas men jag hör ingenting. När jag kopplar in DAC:en i de USB-portar som finns i fronten på chassit (alltså de som inte ens sitter på moderkortet, där jag dessutom inte vill ha DAC:en) så fungerar det perfekt och jag hör ljud. Vad är de frågan om här?

På min laptop fungerar alla USB-portar perfekt. Någon som har någon idé?

Har du ändrat så att ODAC:en är default device för uppspelning?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Har du ändrat så att ODAC:en är default device för uppspelning?

Givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Danne_485: Nja, jag har otur när det gäller kablar så jag vågar inte ge några rekommendationer. Den första jag testade köpte jag på Clas Ohlson. Det var en tjusig slimmad och smidig kabel från Exibel. Fungerade bra tills den började glappa efter ungefär ett år.

Sedan testade jag 3,5mm-versionen av denna. Tyckte den såg mer rejäl ut, men den var så sjukt styv att det inte gick att använda den som hörlurskabel. Använde den för att koppla ihop min O2 och ODAC några månader innan även den började glappa.

Så idag åkte jag in till COOP och handlade en helt vanlig, tråkig, ful svart kabel för 39kr. Inte särskilt tjusig eller speciell på något sätt, men har en känsla av den kommer hålla längst

Haha okey, vad hände med originalkabeln då? Glapp? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

När jag kopplar in DAC:en i USB-portarna på mitt moderkort (alltså i bak på chassit) så hittar Windows DAC:en, installerar drivrutiner och allt ser bra ut.

Hmm, kolla upp vilka portar i bak du använder... Om du har tillgänglig både USB 2.0 och 3.0 portar, försök leta upp en ledig 2.0 port. Brukar vara bättre kompatibilitet. En del bakportar (speciellt 3.0) kan ju dessutom ligga på separat USB-chip och de brukar vara grinigare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, kolla upp vilka portar i bak du använder... Om du har tillgänglig både USB 2.0 och 3.0 portar, försök leta upp en ledig 2.0 port. Brukar vara bättre kompatibilitet. En del bakportar (speciellt 3.0) kan ju dessutom ligga på separat USB-chip och de brukar vara grinigare.

Har testat både 2.0 samt 3.0-portar i bak, i fram har jag också en 3.0-port och den fungerade fint. Helt ologiskt problem detta...

Permalänk
Medlem

@Songless: Jag gillar faktiskt originalkabeln. Fast jag stör mig rejält på en sak -

Den är 6,3mm, så jag måste använda den där enorma 3,5mm-adaptern för att köra den i min amp. Med adaptern på så är kontakten längre än förstärkaren den sitter i. Ser apfult ut. Speciellt då jag måste ha lite bubbelplast under som den får vila på för att vikten inte ska belasta ampens hörlursuttag för mycket

Jag har för dom fixade det med X2, men jag packade aldrig upp kabeln när jag hade mina, så är inte helt hundra.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

På min laptop fungerar alla USB-portar perfekt. Någon som har någon idé?

När jag köpte min O2+ODAC hade jag liknande problem. Kom fram till att USB-portarna inte kunde leverera så mycket ström som enheten ville ha. Så extern USB-hub löste det.

Och jag har inte den batteridrivna varianten.

I ditt fall har du hittat en intern root hub som kan leverera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Danne_485: Jag gillar faktiskt originalkabeln. Fast jag stör mig rejält på en sak -
http://the-sun.on.cc/cnt/lifestyle/20120910/photo/0910-00490-001b3.jpg

Den är 6,3mm, så jag måste använda den där enorma 3,5mm-adaptern för att köra den i min amp. Med adaptern på så är kontakten längre än förstärkaren den sitter i. Ser apfult ut. Speciellt då jag måste ha lite bubbelplast under som den får vila på för att vikten inte ska belasta ampens hörlursuttag för mycket

Jag har för dom fixade det med X2, men jag packade aldrig upp kabeln när jag hade mina, så är inte helt hundra.

Haha, vilken kass konstruktion. Det hade väl varit bättre om den hade varit 3,5mm istället och att det sedan fanns med en adapter till 6,3 mm. Får kolla upp hur det ser ut på X2:an när jag får läge.

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Har testat både 2.0 samt 3.0-portar i bak, i fram har jag också en 3.0-port och den fungerade fint. Helt ologiskt problem detta...

Har tidigare haft liknande problem med helt andra USB-enheter (USB-wifi-adapter och minst en annan sak) för några år sen. Någon felaktig drivrutin eller liknande installerades första gången enheten användes och sen fungerade ingen av moderkortets USB-portar. Vanliga ominstallationer av drivrutinen hjälpe inte heller.
Minns inte hur jag kom runt problemet, men vet att det fungerade efter några dagars bråk med alla inställningar i windows som kan vara kopplat till USB-portarna.

Permalänk
Medlem

Återvänder till denna tråden igen då det är dags att köpa nya lurar. Mina Sennheiser momentum blev stulna ur bilen för 1 år sedan. Har sedan dess använd väldigt lite hörlurar. Kört på Supra nitro när jag väl använt hörlurar.

Hur som helst. Är sugen på ett par schyssta hörlurar (over ear) till datorn nu igen. Köpte Fidelio X2 för några dagar sedan på komplett för 1790 kr. Måste säga att jag älskar ljudet otroligt mycket och älskar passformen. Dock har jag ett stort problem. Dem läcker otroligt mycket ljud. Löjligt mycket. Hela familjen hör allt i andra rummet och då har jag inte ens speciellt högt ljud på hörlurarna. Det stör tyvärr familjen och det förstår jag.

Jag söker tips på liknande hörlurar. Kravet är att det inte ska läcka så otroligt mycket. Tacksam för alla tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Lol, 52 papp tar Ljudmakarn för LCD4..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Jag söker tips på liknande hörlurar. Kravet är att det inte ska läcka så otroligt mycket. Tacksam för alla tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju tyvärr kompromissen om man vill ha en riktigt levande och bred ljudbild som endast öppna hörlurar kan leverera, men då får man ju också problemet med att det läcker. Jag har bara haft föregångaren i Fidelio-serien och det må skilja mycket från modell till modell men att andra skulle höra allt genom dörrar om du inte ens spelar högt låter smärre otroligt. Köper du ett par slutna hörlurar så kan du spela högt utan att ljudet läcker, men det påverkar också ljudkvalitén.

För er som är intresserade så gjorde GP ett test idag på nio olika trådlösa hörlurar där Phillips M2BT gick ut som vinnare med högsta betyg. Hur bra kan ljud egentligen bli över bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är ju tyvärr kompromissen om man vill ha en riktigt levande och bred ljudbild som endast öppna hörlurar kan leverera, men då får man ju också problemet med att det läcker. Jag har bara haft föregångaren i Fidelio-serien och det må skilja mycket från modell till modell men att andra skulle höra allt genom dörrar om du inte ens spelar högt låter smärre otroligt. Köper du ett par slutna hörlurar så kan du spela högt utan att ljudet läcker, men det påverkar också ljudkvalitén.

För er som är intresserade så gjorde GP ett test idag på nio olika trådlösa hörlurar där Phillips M2BT gick ut som vinnare med högsta betyg. Hur bra kan ljud egentligen bli över bluetooth?

Vadå brist i ljudkvalitet. Beyerdynamic T5p är det en dålig lur eller varför inte nämna nya dt1770.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är ju tyvärr kompromissen om man vill ha en riktigt levande och bred ljudbild som endast öppna hörlurar kan leverera, men då får man ju också problemet med att det läcker. Jag har bara haft föregångaren i Fidelio-serien och det må skilja mycket från modell till modell men att andra skulle höra allt genom dörrar om du inte ens spelar högt låter smärre otroligt. Köper du ett par slutna hörlurar så kan du spela högt utan att ljudet läcker, men det påverkar också ljudkvalitén.

För er som är intresserade så gjorde GP ett test idag på nio olika trådlösa hörlurar där Phillips M2BT gick ut som vinnare med högsta betyg. Hur bra kan ljud egentligen bli över bluetooth?

Finns ju en drös slutna lurar som levererar en mycket bra ljudkvalitet; LCD-XC, Ether-C, T5P, ZMF Omni för att nämna några.

Permalänk
Rekordmedlem

Är julen räddad nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Finns ju en drös slutna lurar som levererar en mycket bra ljudkvalitet; LCD-XC, Ether-C, T5P, ZMF Omni för att nämna några.

Precis! Möjligen att öppna lurar låter just "öppnare" men dom har samtidigt en stor nackdel, nämligen att basen saknas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qquality:

Precis! Möjligen att öppna lurar låter just "öppnare" men dom har samtidigt en stor nackdel, nämligen att basen saknas.

Jag håller inte riktigt med dig, kombon ovan saknar inte bas utan den är oerhört korrekt i basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nice. Vad är nytt? HDVD800?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Nice. Vad är nytt? HDVD800?

Sennheiserdelarna är långlånade prylar att spela på över helgerna, personligen har jag AKG K 1000 men Sennheiserriggen är mycket trevlig, vore skoj att jämföra den mot Orpheus 2 om man får tillfälle till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.