Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Överlag brukar öppnahörlurar låta bättre tekniskt sett och avsaknad av bas är inget jag känner igen och jag kör uteslutande öppna hörlurar men det är ju en smaksak som sagt.

Skrivet av qquality:

Precis! Möjligen att öppna lurar låter just "öppnare" men dom har samtidigt en stor nackdel, nämligen att basen saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sennheiserdelarna är långlånade prylar att spela på över helgerna, personligen har jag AKG K 1000 men Sennheiserriggen är mycket trevlig, vore skoj att jämföra den mot Orpheus 2 om man får tillfälle till det.

Kul. Tyvärr är det en otroligt tråkig lur att tystna på även om den imponerar rent tekniskt. Bästa är nog komforten. Bara German Maestro lurarna sitter bättre på min skalle.

Frakten är bra jädra seg vete gudarna om mina Th-x00 så får se om min jul räddas eller ej

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Överlag brukar öppnahörlurar låta bättre tekniskt sett och avsaknad av bas är inget jag känner igen och jag kör uteslutande öppna hörlurar men det är ju en smaksak som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Avsaknaden av bas tror folk menar avsaknad av bastrycket. öppna lurar går ju i regel lite lägre men man känner inte basen på samma sätt. Ta HD 800 har mycket mer bas än Dr Dre beats om du lirar något som also sprach Zarathrustra. Inte direkt känd som en lur för bassheads

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det va kanske lite bättre formulerat ja
Som sagt så har jag aldrig saknat bastrycket i några öppna hörlurar jag har prövat.
En så närasom korrekt återgiven bas är tillfredställande att lyssna på oavsett låtvalet förutsatt att det är en bra inspelning men alla tycker olika.

Skrivet av oqvist:

Avsaknaden av bas tror folk menar avsaknad av bastrycket. öppna lurar går ju i regel lite lägre men man känner inte basen på samma sätt. Ta HD 800 har mycket mer bas än Dr Dre beats om du lirar något som also sprach Zarathrustra. Inte direkt känd som en lur för bassheads

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Kul. Tyvärr är det en otroligt tråkig lur att tystna på även om den imponerar rent tekniskt. Bästa är nog komforten. Bara German Maestro lurarna sitter bättre på min skalle.

Frakten är bra jädra seg vete gudarna om mina Th-x00 så får se om min jul räddas eller ej

Det är en otroligt trevlig lur, om det låter tråkigt är det för att musiken man spelar upp ÄR tråkig och då byter man musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä problemet är att musiken inte ÄR tråkig utan det är luren som gör den tråkig Då byter man således hörlur

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Har testat både 2.0 samt 3.0-portar i bak, i fram har jag också en 3.0-port och den fungerade fint. Helt ologiskt problem detta...

Om det är USB problem så kan det vara så att du behöver rensa USB drivrutiner som ligger på varje port. Jag behövde göra det på min gamla Win7 installation för något år sedan - efter det hade jag bra mycket mindre strul med USB portarna.
Typ denna programvaran eller liknande kan hjälpa dig: http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html

Finns säkerligen bättre - kommer inte ihåg vad jag använde för något program men jag rensade alla prylar och kopplade in USB enheter en efter en efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Båda har liknande ljudkaraktär med vad som kan betraktas som "neutrala" lurar. "Neutralt" används lite väl friskt ibland men jag syftar på frekvensgången att inget register spelar för högt eller saknas.
HD650 påminner även mycket om dess småsyskon HD518/558/598 (som också är "neutrala" och bra lurar) så om det är prisvärt att gå upp till HD650 kan bara du svara på.

Man kan inte låta bli att le lite smått när man läser att 650 ska vara neutrala, har du någonsin lyssnat på neutrala studiolurar?

Kan tipsa dom flesta som är lite sugen på att lära sig lite att köpa ett par MDRV6 och testa gentemot sina egna lurar och lyssna.

Däremot så är 650 fruktansvärt mysiga lurar, slätar över all skit som finns i kassa inspelningar.

Jag kallar det mysfiltret, perfekt i juletider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Man kan inte låta bli att le lite smått när man läser att 650 ska vara neutrala, har du någonsin lyssnat på neutrala studiolurar?

Kan tipsa dom flesta som är lite sugen på att lära sig lite att köpa ett par MDRV6 och testa gentemot sina egna lurar och lyssna.

Däremot så är 650 fruktansvärt mysiga lurar, slätar över all skit som finns i kassa inspelningar.

Jag kallar det mysfiltret, perfekt i juletider.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kan alltid titta lite på kurvorna för att ha lite mer bakgrund när vi diskuterar "neutrala" lurar:

Båda ser ut att kunna klassas som någorlunda neutrala i mina ögon.
Sonyn tappar tidigt i basen och har en lite större diskantpeak samt saknar helt de högsta frekvenserna. 40-4000 Hz ligger dock platt och fint, speciellt 200-4000 Hz, så där är dom mycket "neutrala".
Vilka som är mest neutrala av dessa beror på vad man värderar högst avseende neutralitet: Är det att kunna spela hela frekvensbandet någorlunda linjärt eller att spela mellanregistret rakare men resten sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vi kan alltid titta lite på kurvorna för att ha lite mer bakgrund när vi diskuterar "neutrala" lurar:

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID[]=1513&graphID[]=853&scale=30

Båda ser ut att kunna klassas som någorlunda neutrala i mina ögon.
Sonyn tappar tidigt i basen och har en lite större diskantpeak samt saknar helt de högsta frekvenserna. 40-4000 Hz ligger dock platt och fint, speciellt 200-4000 Hz, så där är dom mycket "neutrala".
Vilka som är mest neutrala av dessa beror på vad man värderar högst avseende neutralitet: Är det att kunna spela hela frekvensbandet någorlunda linjärt eller att spela mellanregistret rakare men resten sämre?

Precis vad jag menar, akustiska instrument har inga grundtoner över ca 4400 allt ovanför detta är
Övertoner, så testa gärna. Sen om man lyssnar på dubstep eller andra nymodigheter så visst. Men just i testsyfte så är det underbart att få höra studiolurar i jämförelse med vanliga konsument lurar.

Edit: Och Hd650 har ju avrullad diskant, så "neutrala" är dom inte. Neutrala lurar har en helt rak frekvenskurva enligt dom flesta inom studiobranchen iaf, sen vad "audiofil" branschen har att säga hänger jag inte i julgranen. Sälja luftslott är dom bra på iaf

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Neutrala lurar har en helt rak frekvenskurva enligt dom flesta inom studiobranchen iaf, sen vad "audiofil" branschen har att säga hänger jag inte i julgranen. Sälja luftslott är dom bra på iaf

Skulle gärna vilja se dom där lurarna med helt rak frekvenskurva! Om den där hemliga "studiobranchen" har några magiska sätt att skapa såna lurar skulle jag gärna vilja provlyssna dom eller åtminstone se mätningar

Sony-lurarna du nämnde har ju som grafen visar många avvikelser i frekvensen. Bra studiolurar måste ju självklart kunna identifiera även övertoner och djupbas. Sen kan studiolurar ha väldigt olika krav på bl.a. isolering.

Du verkar tro att det är någon stor principiell skillnad mellan lurar för hemanvändning och studiobruk. Det finns många lurar som är gjorda för båda två, t.ex. många av Beyerdynamics modeller.
Det finns många "audiofil"-märken med helt skeva frekvenssvar, men det betyder inte att hela branschen eftersträvar det. Det finns även lurar, som i säljmaterialet ska vara för studiobruk, med väldigt skeva frekvenssvar (t.ex. Beats Studio) men det är kanske lite ovanligare.

Olika märken och modeller har utvecklats efter lite olika önskade ljudbilder och några av dom eftersöker frekvenslinjäritet/neutralitet. Att bygga dessa lurar är dock mycket svårt, och lurarna blir inte magiskt bättre av att man får in "studio" i namnet eller reklambladet

Permalänk
Medlem

Lite mer att tänka på avseende linjäritet: P.g.a. att ljudet tas upp annorlunda från lurar jämfört med "vanligt" ljud utifrån så är helt spikrak kurva inget som nädvändigtvis innebär neutralast möjliga ljud.

Saxat från Headphone.com:

Citat:

A “natural sounding” headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.

Tycker Sennheiserlurarna ser ut att följa detta ganska bra.
Vet dock inte varför de i citatet nämner 40 Hz som undre gräns för önskvärd lätt höjd bas. Under det bör ju skillnaden mellan hörbar och kännbar bas vara ännu större, så där ska det väl egentligen behövas ännu mer kompensation i lurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Skulle gärna vilja se dom där lurarna med helt rak frekvenskurva! Om den där hemliga "studiobranchen" har några magiska sätt att skapa såna lurar skulle jag gärna vilja provlyssna dom eller åtminstone se mätningar

Sony-lurarna du nämnde har ju som grafen visar många avvikelser i frekvensen. Bra studiolurar måste ju självklart kunna identifiera även övertoner och djupbas. Sen kan studiolurar ha väldigt olika krav på bl.a. isolering.

Du verkar tro att det är någon stor principiell skillnad mellan lurar för hemanvändning och studiobruk. Det finns många lurar som är gjorda för båda två, t.ex. många av Beyerdynamics modeller.
Det finns många "audiofil"-märken med helt skeva frekvenssvar, men det betyder inte att hela branschen eftersträvar det. Det finns även lurar, som i säljmaterialet ska vara för studiobruk, med väldigt skeva frekvenssvar (t.ex. Beats Studio) men det är kanske lite ovanligare.

Olika märken och modeller har utvecklats efter lite olika önskade ljudbilder och några av dom eftersöker frekvenslinjäritet/neutralitet. Att bygga dessa lurar är dock mycket svårt, och lurarna blir inte magiskt bättre av att man får in "studio" i namnet eller reklambladet

Nej, vad jag försökte få ut är att folk ska testa använda ett par lurar som är erkänt bra och välanvända inom studio kretsar (och då är sonysarna billigast). Då lär man sig uppskatta sina vanliga lurar mer.

Jag har ns10or på jobbet tex, och aldrig i hela helvetet skulle jag vilja ha såna högtalare hemma tex, då hör man all skit. Det är ju det jag vill få fram.

Däremot så tycker jag inte Hd-650 är neutrala då dom slätar över diskanten, men det är inget negativt utan mer en positiv bemärkelse då dom flesta inspelningar låter bra på dessa.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Nej, vad jag försökte få ut är att folk ska testa använda ett par lurar som är erkänt bra och välanvända inom studio kretsar (och då är sonysarna billigast). Då lär man sig uppskatta sina vanliga lurar mer.

Jag har ns10or på jobbet tex, och aldrig i hela helvetet skulle jag vilja ha såna högtalare hemma tex, då hör man all skit. Det är ju det jag vill få fram.

Däremot så tycker jag inte Hd-650 är neutrala då dom slätar över diskanten, men det är inget negativt utan mer en positiv bemärkelse då dom flesta inspelningar låter bra på dessa.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med att "förlåtande" lurar är bra om man lyssnar på mycket det kvaliten ibland kan vara lite bristfällig. Mycket musik är inte perfekt producerat, men låtarna kan ju ändå vara så bra att man vill kunna lyssna på dom.

Det jag mest påpekat på är att "studiolurar", som visserligen ofta riktar in sig på att vara frekvenslinjära, inte är särskilt unika med det då många (men långt ifrån alla) vanliga "Hifi-modeller" försöker detsamma, speciellt i de lite högre prisklasserna.
HD650 är just hyfsat frekvenslinjära (med viss kompensation för hur örat uppfattar frekvenser) och kan därmed uppfattas som "neutrala".
Sonysarnas diskantpeak kan vara en bidragande orsak till om de är jobbiga med dåliga inspelningar.

Många blandar "analytiska" med neutrala, men "analytiska" innebär ofta tidigt tapp i bas och diskant för att mellanregistret ska framhävas tydligare.

Samma principer gäller även högtalare/studiomonitorer med skillnaden att där tillkommer rummets (stora) påverkan på ljudet. Finns alltför många av den speciella typen av audiofiler som har tokdyra anläggningar i usla rum som av den anledningen skulle utklassas av mycket billigare men balanserade system.

Permalänk
Medlem

@mudde: Då har vi ett hittat lösningen på problemet, i min värld (ljud tekniker) så är ditt "neutralt" varmt, och ditt "analytiska" är mitt neutrala. Case solved.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk

Hejsan sweclockers. Det är så att jag har beställt ett par HD700 och undrar vad för AMP jag ska köra till dem. Jag lyssnar på alla sorters musik i princip. Så jag vill ha något som är ganska användbart i de flesta områden men ändå håller kvalitet. Vill helst inte gå över 3000:-. Just nu sitter jag på en Fiio E10K DAC om någon är intresserad och kanske är någon speciell AMP som fungerar bra till den. Lyssnar på allt som ni har att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fancyfruit:

Hejsan sweclockers. Det är så att jag har beställt ett par HD700 och undrar vad för AMP jag ska köra till dem. Jag lyssnar på alla sorters musik i princip. Så jag vill ha något som är ganska användbart i de flesta områden men ändå håller kvalitet. Vill helst inte gå över 3000:-. Just nu sitter jag på en Fiio E10K DAC om någon är intresserad och kanske är någon speciell AMP som fungerar bra till den. Lyssnar på allt som ni har att säga.

Objective O2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

@mudde: Då har vi ett hittat lösningen på problemet, i min värld (ljud tekniker) så är ditt "neutralt" varmt, och ditt "analytiska" är mitt neutrala. Case solved.

Högtalare med rak frekvensgång är ju alltid varmare än hörlurar som mäter rakt. Har väl mycket att göra med hur sub basen upptas kan tänkas.

Sony CD 3K mätte rätt så platt var någon kille på headfi som mätte en massa lurar. Det är väl den hörlur jag har förutom K701 som ligger närmast HD800n fast CD3K lyckas med konststycket att va roligare att lyssna på ändå. Nu är ju mina rätt slitna och gamla kuddar så de är nog lite luftigare än det är tänkt men de låter alltid bra

Rekordseg frakt på TH-X00 tidigast den 21:a så kanske innan jul iaf. Verkar tunade långt ifrån CD 3Kn av det man läst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fancyfruit:

Hejsan sweclockers. Det är så att jag har beställt ett par HD700 och undrar vad för AMP jag ska köra till dem. Jag lyssnar på alla sorters musik i princip. Så jag vill ha något som är ganska användbart i de flesta områden men ändå håller kvalitet. Vill helst inte gå över 3000:-. Just nu sitter jag på en Fiio E10K DAC om någon är intresserad och kanske är någon speciell AMP som fungerar bra till den. Lyssnar på allt som ni har att säga.

Odac+amp eller The element skulle jag satsa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina Fostex Th-X00 idag.

Fostex verkar va igång med Th-900 Rev 2 redan http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_145081....

Absolut lättlyssnade och sitter bra på öronen trots trånga hörselkåpor. Hoppas jag på något med burnin om det nu har någon effekt med de bär biocellulose drivarna (köpte CD3K begade) så är det väl månne att den tappar lite av sin bas fokus. Bra kontroll men kan kännas som det blir väl mycket fokus där emellanåt. Kvaliten är det inte fel på dock

Lyssnat på min NFB10-32se och Audio GD Ref9/Audio GD c-2.1 än så länge. Värmer upp min Goldpoint Headphone Pro tro Rörförstärkare tror jag inte på neutral till bright färgning är det de här behöver för min del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Mina Fostex TH-X00 verkar ha försvunnit eller något! Sista spåret är att de transporteras den 16 december. Jag har fått min Avi och allt men paketet är inte på uthämtningsstället, tyvärr. Så blir ju rentav avis när man läser att du fått dina oqvist

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Mina Fostex TH-X00 verkar ha försvunnit eller något! Sista spåret är att de transporteras den 16 december. Jag har fått min Avi och allt men paketet är inte på uthämtningsstället, tyvärr. Så blir ju rentav avis när man läser att du fått dina oqvist

Samma här mina sa 16 december Hamburg sedan fick jag snilleblixten att kolla på avin jag cick och dess up söknummer... Jag hade kunnat hämta ut dem igår som avin föreslog.

Jag värmde upp min Goldpoint Headphone Pro. Den har hjälpt mina DX 1000 att få kontroll på basen och de gör samma trick med dessa. Nog ännu mer de lyfte rejält! Basen är lika stor och fet som tidigare men tar inte över på samma sätt och jag får en ljudbild om än inte världens bredaste. Sitter bra på skallen sitter de också och isolerar lite i alla fall även om det verkligen inte är dess starka sida. Men de isolerar klart mycket mer utåt än LCD-2n.

Öronkuddarna är trånga men de är ju hyfsat djupa så när man väl får in dem så får de plats. Spännande att se om de kan bli bättre med burnin men kan nog mycket väl va de bästa stängda hörlurar man hört. Reservation för NTS givetvis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Min avi sa 17 december men de är fortfarande inte på postens utlämningsställe. Funderar på om man ska använda Lawton kuddarna från mina HE-500 eller bara sälja HE-500. Så mycket val man står inför

Permalänk
Medlem

Min sa 21:a och det stämde hära trist. Igår hämtade jag ut ett paket av misstag som skulle levererats i slutet av september! Ibland undrar man vad de håller på med. Skulle inte ha för bråttom byta kuddar. Störst chans är ju att de låter bra med de kuddar de är tunade för.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Tycker posten blivit horribel sedan de blev uppköpta Får en massa post jag inte ska ha osv.

Permalänk
Medlem

Någon som har Fidelio L2 som kan berätta hur mikrofonen låter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Råkade spontanköpa ett par Philips Fidelio X2 idag. Sitter och lyssnar på dom nu och det låter bra. Men jag känner att när jag kör dom från datorns inbyggda ljudkrets så saknas det lite volym kör nästan 100% och det är inte högre än vanlig lyssningsvolym.

Så nu till frågan kan ni hörlursgalningar tipsa mig på en vettig hörlursförstärkare?
Har en DAC redan som jag kan använda till hörlursförstärkaren (SMSL M8)

Budget Max 5000kr, men gärna hälften.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Råkade spontanköpa ett par Philips Fidelio X2 idag. Sitter och lyssnar på dom nu och det låter bra. Men jag känner att när jag kör dom från datorns inbyggda ljudkrets så saknas det lite volym kör nästan 100% och det är inte högre än vanlig lyssningsvolym.

Så nu till frågan kan ni hörlursgalningar tipsa mig på en vettig hörlursförstärkare?
Har en DAC redan som jag kan använda till hörlursförstärkaren (SMSL M8)

Budget Max 5000kr, men gärna hälften.

O2 eller Magni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

O2 eller Magni.

Okej tack. Vad tros om en Schiit Audio Magni 2 Uber för £130 från UK utan tull och andra avgifter. Ett ok pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

@Drivknuten: Absolut. Jag betalade 99 USD + 40 USD frakt + 25% tull för min.