Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Köpte också X2 och kör via datorn genom ett Asus Xonar Essence STX.
Kan bara säga en sak och det är att jag är extremt nöjd med ljudet. Körde tidigare BD DT770 PRO och jag tycker att ljudet är mycket trevligare i X2. Basen upplever jag också som bättre trots öppen design.
Bästa köpet på väldigt länge.

Får ändra mig om att det bara var "bättre" med datorn, hade glömt att jag aktiverat volymutjämning i Xonar programvaran så därför lät det lite halvt. Nu låter hörlurarna riktigt fint

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Köpte mig ett par Fidelio X2 och med Marantzen lät det mest bara neutralt, kallt och tråkigt när lurarna kopplades in i fronten.

Vad rekommenderas om man vill ha ett varmare och lite mer musikaliskt ljud?

Skrivet av FireFox:

Vilken karaktär brukar ljudet få av dessa?

Bättre, dock endast provat genom kontrollenheten till Z5500, finns säkert mycket mer att hämta om man driver dessa direkt genom ljudkortet.

Nej det märkliga är att själva förstärkaren inte är tråkig på något sätt, driver en uppsättning Canton 5.0 GLE 496 utan anmärkning och dessa anses ändå som lite kalla. Kan det kanske bara vara front-utgången som inte är i samma klass ljudmässigt som de bakre utgångarna?

Jag tror problemet är att hörlursutgången på Marantzreceivern har hög utgångsimpedans. Det påverkar speciellt lurar med låg impedans som t.ex. dina X2.

Har själv Marantz-receiver som fungerar utmärkt med högtalarna, men med mina lurar (samtliga med ganska låg impedans) låter den ganska trist och blir helt utklassad av min O2. Kraft finns dock så det räcker så det är inte där skon klämmer.

Hörlursutgångarna på förstärkare/receivers brukar tyvärr vara av väldigt slumpartad kvalité där vissa gamla usla modeller har mycket bättre hörlursutgångar än vissa andra nya toppmodeller.

Permalänk

@anon8870: Var de bekväma?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shrillwhip:

@Ramses: Var de bekväma?

Inte mer än andra vill jag säga, kör med mina klipsch r6m nu, efter trassel med hund. Vågar inte in mig på jämförelse då Sennheisers antagligen fått för mycket stryk.

Permalänk
Medlem

Tror ni denna kabel http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-mp-cable-3,5-mm-till-3,... duger som replacement till min på tok för långa X2 kabel?

Permalänk
Medlem

Hej hej

Letar efter hörlurar, mick och ljudkort! Mitt headset pajjade för ett tag sedan och behöver ny utrustning..

Inte hittat något headset som verkar bra! Kollat på flera och de flesta verkar ha väldigt dåligt kvalité i jämförelse med pris.

Därför letar jag nu efter enbart hörlurar (max 1500kr), mick (ska enbart användas till skype, ts, curse) och ett prisvärt ljudkort (800kr max?).
Spelar ingen roll om ljudkortet är integrerat, bara de är prisvärt, lättanvänt (aldrig haft ett ljudkort) och bra!

Kollat på MDR-1A och ATH-m50x och fidelio 2x! Fidelio verkar inte så bra om man kollar omdömen.

Någon som har tips på ett "paket" med headset eller hörlurar och mick samt ljudkort?

Helst ska minst 1 av grejjerna gå att köpa på Inet (presentkort)

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Jag tror problemet är att hörlursutgången på Marantzreceivern har hög utgångsimpedans. Det påverkar speciellt lurar med låg impedans som t.ex. dina X2.

Har själv Marantz-receiver som fungerar utmärkt med högtalarna, men med mina lurar (samtliga med ganska låg impedans) låter den ganska trist och blir helt utklassad av min O2. Kraft finns dock så det räcker så det är inte där skon klämmer.

Hörlursutgångarna på förstärkare/receivers brukar tyvärr vara av väldigt slumpartad kvalité där vissa gamla usla modeller har mycket bättre hörlursutgångar än vissa andra nya toppmodeller.

I såna fall så är det ju de nya toppmodellerna som är usla och de gamla är bra och hifi. Fast jag tror det händer rätt ofta nu att det är rätt så utstuderat. De sätter på ett snyggt skal och sätter in något som ger lite vikt och så säljer de något som "toppmodell". Ett bra sätt att ge sken av kvalitet är ju att höja priset. "Vi får vad vi betalar för"... Om ljudelektronik ska följa hur det fungerar med vitvaror så borde det fungera så att det är måhända mestadels bluff.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

I såna fall så är det ju de nya toppmodellerna som är usla och de gamla är bra och hifi. Fast jag tror det händer rätt ofta nu att det är rätt så utstuderat. De sätter på ett snyggt skal och sätter in något som ger lite vikt och så säljer de något som "toppmodell". Ett bra sätt att ge sken av kvalitet är ju att höja priset. "Vi får vad vi betalar för"... Om ljudelektronik ska följa hur det fungerar med vitvaror så borde det fungera så att det är måhända mestadels bluff.

Problemet är inte att det är dåliga produkter. Många av dagens surroundreceivers är utmärkta för sin huvuduppgift. Däremot är hörlursutgången något som måste finnas på receivers men få tillverkare prioriterar.

Finns många usla såna även på äldre modeller, menar bara att det verkar mest handla om en slump vad man får. Råkar den ansvariga utvecklaren av modellen använda hörlurar ofta så kan han nog motivera att lägga lite tid och pengar på den. Annars gör de så enkelt för sig som de kan. De flesta är nöjda att det kommer ljud ur den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mudde:

Problemet är inte att det är dåliga produkter. Många av dagens surroundreceivers är utmärkta för sin huvuduppgift. Däremot är hörlursutgången något som måste finnas på receivers men få tillverkare prioriterar.

Finns många usla såna även på äldre modeller, menar bara att det verkar mest handla om en slump vad man får. Råkar den ansvariga utvecklaren av modellen använda hörlurar ofta så kan han nog motivera att lägga lite tid och pengar på den. Annars gör de så enkelt för sig som de kan. De flesta är nöjda att det kommer ljud ur den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns allt en del försteg med bra hörlursförstärkare, det handlar nog mest om prisklassen, man får ju tänka på att många knappt vill betala vad enbart en hörlursförstärkare kostar för en komplett surroundreceiver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns väl surround förstärkare utan hörlursuttag. Måste det finnas betyder det ju att det finns ett behov. På en toppklass hembioförstärkare kan jag inte hitta någon ursäkt för rent usel hörlursförstärkningsdel. Handlar inte om tur utan fusk från tillverkarhåll. Tar de genvägar där tar de säkerligen genvägar med högtalarförstärkningen och DACdelen också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Antar att det är en smaksak! Jag brukar läsa fler privata omdömen på produkter istället för sk tester som görs under en kortare period där hållbarheten inte riktigt testas.

Men 1590kr på elgiganten verkar överkomligt, det var där du menade med rea va?

Tips på mikrofon och ljudkort till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns allt en del försteg med bra hörlursförstärkare, det handlar nog mest om prisklassen, man får ju tänka på att många knappt vill betala vad enbart en hörlursförstärkare kostar för en komplett surroundreceiver.

Med just hörlursutgången verkar prisklassen inte nödvändigtvis ha mycket med det att göra. Har sett lite privatpersoner som gjort mätningar på hörlursutgången på deras receivers på olika forum och sambandet mellan pris och hörlursutgångens kvalitet verkar i.a.f. inte särskilt solklar.
Några av Yamahas äldre modeller t.ex. har bra hörlursutgångar, medan flera av deras nyare modeller i samma prisklass verkar usla där, men är generellt bättre på allt annat.

Skrivet av oqvist:

Det finns väl surround förstärkare utan hörlursuttag. Måste det finnas betyder det ju att det finns ett behov. På en toppklass hembioförstärkare kan jag inte hitta någon ursäkt för rent usel hörlursförstärkningsdel. Handlar inte om tur utan fusk från tillverkarhåll. Tar de genvägar där tar de säkerligen genvägar med högtalarförstärkningen och DACdelen också.

Finns det surroundreceivers utan sån? Alla jag sett har det.
Problemet med hörlursutgången på en receiver är just att få egentligen bryr sig om den. Audiofiler har ändå oftast separat lurförstärkare medan "vanliga användare" använder utgången i nödfall då man inte kan/får använda högtalarna.
Har inte heller sett en enda recensent som brytt sig om att testa den.

Snålar de in på vissa andra saker märks det: effektmätningar utförs, ljudet i högtalarna testas av många, formatstöden måste fungera. Hörlursutgången är just en sån sak där tillverkare kan spara in och få, om någon, märker.

Detsamma verkar för övrigt gälla nätverksbaserade funktioner - de måste finnas, men är ofta instabila eller kräver så omständliga menynavigeringar och TV:n på för att komma åt. Få kommer ändå använda dessa, men många vill ha det för att vara "framtidssäkra" ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nån annan som beställde Fidelio X2 från Elgiganten. Det stod att det fanns över 50st i lager när jag beställde. Nu står det "I webblager 2016-01-27" och att mina är reserverade.
Vart tog dom 50st vägen kan man undra.

Tydligen var dom skickade ändå. Mycket nöjd med ljudet för pengen. Tack för tipset vem det nu var.
Man får helt klart mycket ljud för pengarna jämfört med högtalare.
Har ändå haft ganska bra hifigrejor/högtalare en gång i tiden men med alldeles för litet och dåligt akustiskt rum blev ljudet aldrig var jag hoppades. Skulle börjat med lurar direkt istället så skulle sluppit en hel del besvär ;D

Permalänk
Medlem

@oqvist: Jag ska prova och se om det blir så för mig med! Kanske ikväll eller efter nyår
Kör mina TH-X00 för tillfället genom Meridian Explorer och finner att det är en väldigt bra kombo.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är rimligt att ta för ett par begagnade Fidelio X1? Ca 2 år gamla, mycket sparsamt använda. Kuddarna är i gott skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

@oqvist: Jag ska prova och se om det blir så för mig med! Kanske ikväll eller efter nyår
Kör mina TH-X00 för tillfället genom Meridian Explorer och finner att det är en väldigt bra kombo.

De är okej bara jag som är lite paranoid och inte riktigt gillar dessa lurar märker jag. Min X00 behöver moddar för att få kontroll över basen det är mer kvantitet än kvalitet om man säger så. Trodde jag var basshead men kanske inte.

Hittar ingen musik de glänser med och är inget alternativ för spel och film för min del relativt de stängda lurar jag har i min ägo. Lyssna inte på vienna filharmoniker versionen bara. Men det är en grym konsert vem har sagt att klassiskt är tråkigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De är okej bara jag som är lite paranoid och inte riktigt gillar dessa lurar märker jag. Min X00 behöver moddar för att få kontroll över basen det är mer kvantitet än kvalitet om man säger så. Trodde jag var basshead men kanske inte.

Hittar ingen musik de glänser med och är inget alternativ för spel och film för min del relativt de stängda lurar jag har i min ägo. Lyssna inte på vienna filharmoniker versionen bara. Men det är en grym konsert vem har sagt att klassiskt är tråkigt

Jag finner att TH-X00 funkar bäst till elektronisk musik nästan. Jag förstår inte varför det står på lådan att de är referenslur...typisk distansierad PR avdelning? Kan ju nästa snarare klassas som DJ-lur med all bas.

Personligen har jag inget större problem med basen även om den inte är felfri. Tycker lurarna funkar ypperligt till spel för att vara stängda/halvöppna.
Psytrance är rätt intressant med lurarna iaf. Körde Captain Hook med låten Vertebra L2 och blev förvånad över hur lurarna kunde dra på såpass ändå. Är själv lite kluven inför denna bas själv men samtidigt så förväntade jag mig sämre bas.

Har du märkt något av inbränning? Tycker diskanten har gått in i en mörkare fas nu nästan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vågar inte påstå jag uppfattat någon förändring i ljudsignaturen.

Referens är väl något som måste stå på alla lurar? Även beats tror jag är referens på något vänster i marknadsföringen :p.

Har testat lite EDM idag fast jag tycker ändå att mixen blir fel med så många mer db i bas regionerna. när det väl ska göras annat än dunka bas så vill man ju inte att sången ska drunkna. Vissa spår drunknar det nästan totalt.

Testat lite Steve Angello, Pryda, Axwell Ingrosso. Får man en dunderförkylning som gör att man inte kan höra bas så har man ju botemedlet

Men annars så begriper jag inte varför de tunat luren så här.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett par Fidelio X2! Behöver tips på ljudkort dock! Aldrig ägt ett ljudkort, alltid använt de integrerade.
Skulle behöva tips på en billig och bra mick me Ska bara ha till Skype, TS och Curse!

Permalänk
Medlem

Mod mic är väl kanske inte billig men verkar fungera okay. För allt i världen skaffa inte zalman myggan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

Fick tag på ett par Fidelio X2! Behöver tips på ljudkort dock! Aldrig ägt ett ljudkort, alltid använt de integrerade.
Skulle behöva tips på en billig och bra mick me Ska bara ha till Skype, TS och Curse!

Kika på V-moda BoomPro, ett smidigare alternativ till Modmic. Modmic lär vara svår att montera på X2 också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheiser game Zero och för utomhusbruk ATH-M50X. Jag driver framförallt Zero hörlurarna med ett Xonar DG. Jag är ingen audiofil men uppskattar verkligen bra ljud. Ger mig DG-kortet tillräckligt eller vad skulle vara ett rimligt hopp som faktiskt gör skillnad? Sen undrar jag om Spotify är en flaskhals i sig? Jag har premium med "Hög kvalitet" om det spelar någon roll. Tacksam för tips på både vad som är en rimlig uppgradering och/eller vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Någon som äger Oehlbach Alu hörlursställ och kan göra ett snabbt uttalande gällande kvalitetskänsla/design/funktion?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

För den ambitiöse hemmabyggaren ^^

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

Fick tag på ett par Fidelio X2! Behöver tips på ljudkort dock! Aldrig ägt ett ljudkort, alltid använt de integrerade.
Skulle behöva tips på en billig och bra mick me Ska bara ha till Skype, TS och Curse!

Du får nog allt ge oss en budget för att kunna rekommendera något inom dina ramar.

Det "bästa" valet är egentligen en O2+ODAC istället för ett vanligt ljudkort. Exempelvis http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
Kan annars rekommendera Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på att önska er riktigt gott nytt år!

Hoppas vi får se många nya hörlurar på CES mässan!

Permalänk
Medlem

Gott nytt år. Inga nya hörlurar är mitt nyårslöfte

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Konsolgrävare

Gott nytt! Mitt nyårslöfte är att äntligen styra en fet headfi anläggning som kommer innehålla Schiit Lyr 2 och Bitfrost Multibit med ett par Audeze LCD-2 Ver 2!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |