Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Schiit Asgard 2 är begangnad och modi 2 uber ny

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

är det kuddar för ATH M serien?

Nej de är kuddarna för beye DT250 lurarna

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Addiox: Medhåll. Hade en Magni tillsammans med HD650 och tyckte diskanten var väldigt trist. Byte av förstärkare hjälpte mycket.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Vad fick du magni ifrån skrev ju Asgard 2, föresten vilken stärkare bytte du till från magni?:)

Permalänk
Medlem

Har nu funderat på om man ska skicka tillbaka modi 2 uber och ta en schiit bifrost eller modi 2 multibit istället har läst att diskanten ska vara lite lägre på dom.

Permalänk
Medlem

@Addiox: De är båda transistorförstärkare från samma tillverkare..? Bytte till en Burson HA160D.

Permalänk

@Powerjimmy: hade jag haft kvar mina MDR 1A så hade det vart nice.. dom medföljande är bra att använda om man vill smälta sitt ytteröra😂

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Addiox:

Har nu funderat på om man ska skicka tillbaka modi 2 uber och ta en schiit bifrost eller modi 2 multibit istället har läst att diskanten ska vara lite lägre på dom.

Tror stärkarbyte gör mer än byte av DAC. Men eftersom DAC:en är helt ny låt den spela ett tag. Annars lät ju en OTL rörförstärkare ex Valhalla 2 som en bättre idé till HD650.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@agustavsson hahaha eller hur!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Jo ska nog spela nån dag till sen får jag se hur jag gör:)

Permalänk

Nån som äger fostex th-900/th-x00?

Permalänk
Medlem

@Farbrorstork: Jag har purpleheart-varianten av x00 om det räknas

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Jag har ändå okej koll, men får ta och läsa på lite om grunderna igen helt enkelt.

Jo, den här biten förstår jag, men det är fortfarande ingen förklaring riktigt. Det är mer exempel på hur det kan bli. Jag vill väl snarare försöka klura ut orsaken till varför det blir så. Denna verkar väldigt komplex.. Men simplifierade versionen verkar vara "de kan inte leverera som man hoppas oberoende utav last", men då får det mig att tänka: Hmm, bör det inte gå att bygga dessa för att motverka detta problem? Alltså att de kan hantera både små och stora laster korrekt.
Inser att jag nog är inne på djupt vatten nu, men det är sådant som får mig att fastna för saker, oturligt nog..

Varför det blir så är för att talspolen är en spole, det är en induktans som ändrar elektriska egenskaper beroende på frekvens och så kan den även alstra elektricitet om den rör sig i ett magnetfält och det gör den ju också, det finns en mekanisk massa som rör sig och även om du skulle sluta tillföra elektricitet från förstärkaren så stannar inte det rörliga systemet omedelbart utan det rör sig en stund till och då fungerar drivern som en generator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tänkte överraska frugan med ett par lurar som är lämpliga för resa/flyg osv.
Jag har köpt ett par philips shb9850 sedan tidigare men behöver något liknande, vad kan ni rekommendera för 1-1500? Känns som brusreducering är en nyckelfunktion för endamålet?
Är bose qc15 det bästa att finna runt dom priserna?
Mvh Oscar

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Farbrorstork:

Nån som äger fostex th-900/th-x00?

Purpleheart jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Farbrorstork: Jag har purpleheart-varianten av x00 om det räknas

Skrivet av Mumu55:

Purpleheart jag med.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, gillar ni dom? Skulle vilja testa dem nämligen

Permalänk
Medlem

@Farbrorstork: Det skulle underlätta om du skriver i din profil vart du bor alternativt skriver vart du bor i inlägget du precis gjorde.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Farbrorstork: Det skulle underlätta om du skriver i din profil vart du bor alternativt skriver vart du bor i inlägget du precis gjorde.

PM.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är hyfsat mycket för transparens så kan jag säga att jag inte ens befinner mig i samma län för att kunna erbjuda kaffe och lite lyssning.
Eller jag kan självklart, vem som helst är välkommen dock tror jag avståndet avskräcker.
Personen bor i Norrland kan jag skriva eftersom denne inte ville gå ut med det i forumet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Farbrorstork: Jag tycker de är lite väl "roliga" för min smak och skulle hellre ha dina 800S, men den förnuftiga delen av plånboken säger nej. Om du av en händelse skulle ha vägarna förbi södra delarna av Göteborg bjuder jag på kaffe och provlyssning.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Farbrorstork: Jag tycker de är lite väl "roliga" för min smak och skulle hellre ha dina 800S, men den förnuftiga delen av plånboken säger nej. Om du av en händelse skulle ha vägarna förbi södra delarna av Göteborg bjuder jag på kaffe och provlyssning.

Hade gärna kommit förbi och lyssnat men bor dessvärre alldeles för långt bort😊 om du vill sälja dem kan du kontakta mig i pm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Varför det blir så är för att talspolen är en spole, det är en induktans som ändrar elektriska egenskaper beroende på frekvens och så kan den även alstra elektricitet om den rör sig i ett magnetfält och det gör den ju också, det finns en mekanisk massa som rör sig och även om du skulle sluta tillföra elektricitet från förstärkaren så stannar inte det rörliga systemet omedelbart utan det rör sig en stund till och då fungerar drivern som en generator.

Bra förklarat, även om det tyvärr inte gör mig mycket klokare när det kommer till filtereffekter, eller vad jag nu egentligen vill åt.. :/
Har hittat en sida med lite tyligare bild på relationen mellan impedansskiften, dvs högre impedans på 100hz blir högre volym på 100hz, om utimpedansen är högre(ungefär), rätt rakt på sak. Det var trevligt att i alla fall bli klokare där. Och genom mitt sökande så verkar det som att det inte riktigt är något annat än detta som påverkar, men det betyder också att man måste veta impedans på de olika frekvenserna för att ens få ett hum om hur de färgas. Kort och gott: Jag har ont i huvet
Filtereffekter blir jag inte klok på öht. Men jag har hittat en sida som verkar hyfsad på att förklara grunderna. Får se om jag lyckas hitta något specifikt för mitt fall där, så jag vet om jag får någon sådan. Tror nämligen det kommer ta ett tag, om jag ska försöka klura ut relationen mellan allt detta..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Bra förklarat, även om det tyvärr inte gör mig mycket klokare när det kommer till filtereffekter, eller vad jag nu egentligen vill åt.. :/
Har hittat en sida med lite tyligare bild på relationen mellan impedansskiften, dvs högre impedans på 100hz blir högre volym på 100hz, om utimpedansen är högre(ungefär), rätt rakt på sak. Det var trevligt att i alla fall bli klokare där. Och genom mitt sökande så verkar det som att det inte riktigt är något annat än detta som påverkar, men det betyder också att man måste veta impedans på de olika frekvenserna för att ens få ett hum om hur de färgas. Kort och gott: Jag har ont i huvet
Filtereffekter blir jag inte klok på öht. Men jag har hittat en sida som verkar hyfsad på att förklara grunderna. Får se om jag lyckas hitta något specifikt för mitt fall där, så jag vet om jag får någon sådan. Tror nämligen det kommer ta ett tag, om jag ska försöka klura ut relationen mellan allt detta..

Du får nog sätta dig in i hur passiva högtalarfilter dimensioneras och skaffar du också ett filterberäkningsprogram så går det direkt att se vad som händer om man ändrar impedanserna.
Du kan ju leta efter nån bok som tar upp grunderna typ denna > https://www.amazon.com/Loudspeaker-Design-Cookbook-Vance-Dick... Den finns på många bibliotek eller online om du vill ha en egen, den är inte specifikt för filter utan tar upp mycket med men den är intressant om man vill lära sig teorierna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du får nog sätta dig in i hur passiva högtalarfilter dimensioneras och skaffar du också ett filterberäkningsprogram så går det direkt att se vad som händer om man ändrar impedanserna.
Du kan ju leta efter nån bok som tar upp grunderna typ denna > https://www.amazon.com/Loudspeaker-Design-Cookbook-Vance-Dick... Den finns på många bibliotek eller online om du vill ha en egen, den är inte specifikt för filter utan tar upp mycket med men den är intressant om man vill lära sig teorierna.

Låter som att jag har mycket läsning framför mig.. Lägger nog det på bakbrännarn tillsvidare Men om jag har vägarna förbi biblioteket ska jag allt sticka in huvet för en titt på utbudet. Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@backspace: Snyggt. Nyinköpt? Något preliminärt utlåtande?

Kan väl slänga in ett nyinköp jag också. Preliminärt till stereon, men funderar på att koppla in den i hörlursanläggningen också. Är man ute efter en DA-omvandlare kan jag verkligen rekommendera att sondera begagnatmarkanden efter Hegels prylar. De har ett par år på nacken oftast (HD10, HD11 samt HD20), men låter förbaskat bra och kostar relativt lite. Tänkte först köpa en Modi Multibit men fick HD11:an för samma pris, och då var det inte svårt att välja..

http://i.imgur.com/X5W2Sa2.jpg

När jag såg din bild kunde jag inte hålla mig så jag köpte en jag med. Riktigt bra och som sagt så ligger de rätt i kurs nu. Så jag får tacka för inspirationen

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Kul! Knep du den som fanns på Lefflers? Vad tycker du än så länge? Tycker själv att den är riktigt bra, och verkar dessutom vara schysst byggkvalitet på den.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Jajamen, det var den jag köpte. Googlade bara som hastigast efter jag såg ditt inlägg för att läsa på lite då jag varit nyfiken på HD11 tidigare. Såg då av en slump att det fanns en inne hos Lefflers så jag slog till.

Den känns verkligen stadig och ger ett mycket gediget intryck. Ljudmässigt har jag än så länge enbart positiva saker att säga, ska jag säga något spontant så tycker jag mig uppleva lite mer styrka i lägre frekvenser än vad min gamla DacMagic ger ifrån sig. Kan mycket möjligt vara inbillning, det får tiden utröna. Närmaste plan är att alternera mellan de båda för att försöka hitta en eventuell skillnad i signatur, men jag tror den i slutändan kommer vara väldigt hårfin.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Expertgissare

En snabb fråga till er lite mer kunniga inom detta med ljud och hörlurar!
Sitter idag med ett par hyperx cloud (gen1) och är väldigt nöjd med dom. Men har kollat in ett par Philips Fidelio X2 nu när priset ligger som det gör (990kr) och det kliar i fingrarna.
Har tänkt att använda dom till allt jag använder mina nuvarande hörlurar till, förutom voice chat vid spelande.

Är dom något att ha?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv

@Edvin-89: De är kul, framför allt för basälskare, och enormt sköna. Dina är mer korrekta i ljudet. Jag skulle tagit dina före i alla lägen, men X2 är som sagt roliga. Värda att höra om inte annat.

Permalänk
Inaktiv

@Powerjimmy: Passar DT250 velour kuddarna direkt på Sony MDR-1A eller måste man "modda" fast dem?