Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja troligen, det blir bättre om du separerar kretsarna galvaniskt, ofta löser det problemet helt, ibland blir det bara mycket bättre.
Du kan prova att använda en transformator eller di-box och ska det vara bättre kvalitet finns det hos musikhandlarna men enklare/billigare modeller finna tex på Kjell eller hos bilstereobutiker.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

Bra tips, men kanske lika bra att köpa en DAC direkt som Agustavsson föreslår.

Skrivet av Agustavsson:

Köp dig en bättre källa. Något externt som separerar ljudkortet från datorn. Finns en del alternativt redan nämnda i tråden ( nästan samma fråga dyker upp var å varannan dag )

Misstänkte att detta var det enda vettiga alternativet! Är det Modi2 eller ODAC som gäller?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

Bra tips, men kanske lika bra att köpa en DAC direkt som Agustavsson föreslår.

Misstänkte att detta var det enda vettiga alternativet! Är det Modi2 eller ODAC som gäller?

En dac innebär att man bara får en analog linjeutgång och inget annat men är klarar man sig med den funktionen så är det oftast ett bättre val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dac innebär att man bara får en analog linjeutgång och inget annat men är klarar man sig med den funktionen så är det oftast ett bättre val.

En analog linjeutgång är väl vad man allra helst vill ha till en förstärkare?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wixia:

En analog linjeutgång är väl vad man allra helst vill ha till en förstärkare?

Ja det är oftast det, däremot är det ju en del som inte kan skilja på ljudkort vs dac och hörlur vs headset och det kan skapa problem eftersom funktionen skiljer, alla ska ju inte bara lyssna på musik med datorn som signalkälla utan en del vill använda en mikrofon för att kunna kommunicera via tal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wixia:

En analog linjeutgång är väl vad man allra helst vill ha till en förstärkare?

Yepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är oftast det, däremot är det ju en del som inte kan skilja på ljudkort vs dac och hörlur vs headset och det kan skapa problem eftersom funktionen skiljer, alla ska ju inte bara lyssna på musik med datorn som signalkälla utan en del vill använda en mikrofon för att kunna kommunicera via tal.

Mitt gamla ljudkort får sitta kvar i datorn till micen!

Skrivet av Agustavsson:

Fint! Några rekommendationer vad gäller DAC? Skulle vilja ha en som fungerar med min iPhone också!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

Mitt gamla ljudkort får sitta kvar i datorn till micen!

Fint! Några rekommendationer vad gäller DAC? Skulle vilja ha en som fungerar med min iPhone också!

Dragonfly black Kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är sugen på något mer rör... Darkvoice, Little dot mk2 eller liknande.

Dock så är jag lite fundersam över vissa saker.

1. Jordbrum. Jag har bara ojordat uttag och har läst om en del som har problem med detta.

2. Bakgrundsbrus..Kör mestandels lurar under 300 ohm. Vill gärna kunna köra lättdrivna lurar i den också utan för mycket brus.

Är tex en hybrid ett smartare val kanske? Mindre krångel men samtidigt inte samma rörkänsla. Har kollat lite på Schiit vali 2 till exempel.

Vill ha rör som omväxling och vill då också att det ska låta "rörigt" om ni förstår vad jag menar.

Någon som har tips och erfarenheter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agustavsson:

Är sugen på något mer rör... Darkvoice, Little dot mk2 eller liknande.

Dock så är jag lite fundersam över vissa saker.

1. Jordbrum. Jag har bara ojordat uttag och har läst om en del som har problem med detta.

2. Bakgrundsbrus..Kör mestandels lurar under 300 ohm. Vill gärna kunna köra lättdrivna lurar i den också utan för mycket brus.

Är tex en hybrid ett smartare val kanske? Mindre krångel men samtidigt inte samma rörkänsla. Har kollat lite på Schiit vali 2 till exempel.

Vill ha rör som omväxling och vill då också att det ska låta "rörigt" om ni förstår vad jag menar.

Någon som har tips och erfarenheter?

Rör är egentligen inte känsligare för jordbrum än halvledare så just det är inget särskilt problem, däremot kan det uppstå brum internt i förstärkarna och rör är ofta sämre skärmade för att folk tycker att det är snyggt att ha rören synliga i stället för att ha dem inkapslade så de får bästa möjliga elektriska egenskaper, alla gillar ju tyvärr inte nått liknande denna design även om de elektriska egenskaperna kan vara oerhört bra >

Det förekommer även att folk ansluter apparater med felaktiga impedansförhållanden till varandra och då uppstår det ofta brum men det gäller även för halvledare men de flesta moderna anslutningar är idag anpassade gentemot halvledare så det är mindre risk att matcha fel men det förekommer.
Brus är inget som du ska störa i en bra rörförstärkare utan det är nått som finns i dåliga konstruktioner men jo det är lite lättare att designa halvledare så det inte brusar men de är inte på nått sätt brusfria de heller för det är fysiskt omöjligt.
Hybrider blir om inte annat oftast billigare och ger nästan samma färgning som rena rörsteg men undviker många av problemen med utgångsstegen och kostnaderna de oftast drar med sig om de ska bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade min Little Dot till vinylspelaren igår, mycket trevlig upplevelse! Dock tyckte jag att basen sprack lite när jag spelade Daft Punks Random Access Memories på hög volym. Vad kan detta bero på? Har köpt stärkaren begagnad så har dålig koll på hur mycket rören har spelats.

Sen funderar jag på vad det är jag egentligen har köpt haha Finns väldigt knapphändig information om LD2+. LD1+ och LD2++ finns det mycket mer att läsa om. Det enda jag har hittat är att det verkar vara triodrör, vad innebär det egentligen? Är det någon som har bättre koll på denna stärkare?

Detta är tydligen en gammal modell, hittade lite mer information när jag sökte lite noggrannare. Power-rören är kinesiska 4P1S-rör och det enda man kan uppgradera till är Ryska 4P1L. Driver-rören är av EF92-typ vilket gör att man har lite mer valmöjligheter!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Nu kommer den här beslutsångesten igen.. Jag köpte en Uber-stack från Schiit av en här på forumet. Jag har sedan tidigare en Hegel Super. Tycker inte att det hörs någon skillnad alls i kvalité på ljudet med Schiitstacken, den är dock tystare med mina Momentum OE 1.0 och P7 Wireless i trådat läge. Supern är knäpptyst med mina Philips X1 men inte med de andra två även om det är väldigt lite "brus" som hörs.. Ska man sälja Supern eller ha den kvar? Känns som man får så lite pengar <=1000 att det inte är värt att krångla. Kanske man ska köra X1:orna i Supern och de andra(använder mest Momentum vid datorn då det är dem och X1 som har Modmic-basar på sig) i Schiit-stacken för att slippa koppla ur/i hela tiden.. Vad hade ni gjort?

En tanke är ju att köpa en 3,5mm till RCA och köra Hegeln som DAC till min NUC och installera en AirPlay-receiver på den som komplement till min HEOS Link som inte har AirPlay..

Hmm kör du en USB2 verifierad kabel osv? Vilket motstånd har lurarna? Det finns hi och low gain på min Schiit Magni 2.. Men Momentum har jag också ett par make 1 on ears, använder dem till min mobil då och då. Jag har iofs glömt hur min Fiio E10 låter, men DAC mot DAC är väldigt svårhört, om det är kvalitéts produkter. Så mitt tipps.. Skaffa nått nytt och kör med Schiit stacken.

Permalänk

Min Valhalla 2 är spelade i snart 50 timmar så har lite kvar men en så länge låter den kanske inte så röriga utan mer neutrala med en klick mer bass och snällare på de högre frekvenserna.

Permalänk

Köpte mig en Little Dot 1+ och ett par Mullard M8100...Ska bli kul att testa

Permalänk

@Agustavsson: Återkom gärna med resultat...

Permalänk
Skrivet av Sir Gaben:

@Agustavsson: Återkom gärna med resultat...

Absolut! Hoppas den kommer på måndag. Vore nice om rören kom då också men sådan tur har man väl inte.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

Min Valhalla 2 är spelade i snart 50 timmar så har lite kvar men en så länge låter den kanske inte så röriga utan mer neutrala med en klick mer bass och snällare på de högre frekvenserna.

Kul med intryck och särskilt på rörgrejjer. Är det med HD650 och Henry DAC du spelar? Och har du någon åsikt om Valhalla 2 vs Elekit ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Det är HD 650 och Henry dac som jag kör med. Kan ännu inte säga något om Elekiten för att den är inte provkörd vilket man behöver göra med högtalare och hörlurar.

Permalänk
Medlem

Vad kostar en vettig rörtestare? Har en tub som nog börjar bli lite sliten vid det här laget får något svagt tickande i höger hörlur numer. Viss reservation för att det kan va katten som alstrar statisk elektricitet. Hon kan aktivera drivarna på Elearen rätt så duktig osäker på hur lång verkanszon hon har. Men hade ändå vart kul med en rörtestare. Har en Trafomatic Audio Head One.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@oqvist: Det enklaste vore nog att köpa nya rör eftersom jag kollade lite på Ebay och rörtestare var inte gratis.

Permalänk
Medlem

Köper man nya så måste de testas ändå så det kan nog va en vettig investering. Hade min rörförstärkare inne på service hos en äldre herre med massa erfarenhet och de rören som följde med var dåligt matchade. Får hålla utkik på ebay helt enkelt.

Har en del reserver på lager som jag inte testat själv dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Mycket bra första intryck, nästan helt svart botten även med riktigt känsliga lurar. Verkar vara rätt bra byggd också.

Massor av kraft! Låter kanske inte jättemycket "rör" men man hör helt klart en lite varmare ton jämfört med min Korg. Har beställt ett par bättre rör som ska ha en varmare ton, vii får se helt enkelt.

Hur som helst är det en schysst förstärkare för dom som inte vill lägga ut en förmögenhet.

Lysdioden är fruktansvärt ful men det är ju typiskt kinagrejer det där med blå LED. Den kommer inte att bli långvarig. Kanske passar på att byta opamp när jag ändå är där inne och pillar.

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Kul! Jag har varit sugen på att testa någon av deras större modeller (typ VII) ett tag men dragit mig för det pga antalet rör. Din ser ju betydligt mer hanterbar ut om man vill byta rören. Roligt dessutom att se ett par German Maestro. Hur är dem? Sett dem i butiker förut men aldrig testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Agustavsson: Kul! Jag har varit sugen på att testa någon av deras större modeller (typ VII) ett tag men dragit mig för det pga antalet rör. Din ser ju betydligt mer hanterbar ut om man vill byta rören. Roligt dessutom att se ett par German Maestro. Hur är dem? Sett dem i butiker förut men aldrig testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Modellen jag har heter 8.35D och går väl under kategorin monitor. 8.35 är på 35ohm och 8.300 är på...trumvirvel..300 ohm. Vet inte om det är någon större skillnad i ljud mellan dom men jag valde 35an för att försäkra mig om att den skulle lira med de flesta dac/amps av mindre sort.

Absolut en utav mina favoritlurar. Det är nog dom jag skulle välja om jag bara fick ha en Helt grym hållbarhet, Snäppet över HD25 och kanske tom DT150. Lätt vikt bra komfort och isolation. Jag har bytt kabel på dessa då standardkabeln är modell ankarkätting. Om man beställer direkt från German Maestro så kan man bara be dom köra med rak kabel istället, det går även att få önskad längd.

När jag köpte mina för 3-4 år sedan så kostade dom ca 1500 spänn jag tror att dom är billigare nu men den enda återförsäljaren ( takt och ton ) tror jag inte lagerför dom längre.

Balanserat ljud rakt igenom. Inte alls lika mycket peakar som tex en MDR 7506 har, dock så låter dessa aningen mörka i jämförelse men jag gissar på att dom är mer korrekta i toppen än sonys motsvarighet. En sådan där lur som alltid är "bra att ha" helt enkelt. Brainwavz HM5 pads passar på dessa också om man inte gillar originalkudden som är lite speciell. Jag föredrar dock originalet då HM5an får dom att tappa lite bas och låter aningen tunt.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1
Skall på demo helg nästa fredag. Se om jag får med mig några lurar hem. Butiken kommer även dema 500k Sennheiser luarna så får se om man får klämma och prova

Lutar lite mot ett par Sonus Faber Pryma i helt svart. Skall även prova Audeze Sine. I övrigt kommer jag lyssna på det som finns till hands att lyssna på. Hittade även ett par Sony med Z modell. Dem är på 80 ohm så jag är osäker på om det fungerar.

Se om jag hör skillnad på en Nordost Odin USB.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agustavsson:

Lysdioden är fruktansvärt ful men det är ju typiskt kinagrejer det där med blå LED.

Det beror nog till stor del på att blå lysdioder var extremt dyra när de kom ut på marknaden och att det i princip bara var en tillverkare (Krell) som använde dem under många års tid, asiaterna förknippar därför kraftigt lysande blå dioder med dyr ljudelektronik.
Blåfärgat ledljus gav förresten uppfinnarna Nobelpriset i fysik 2014 http://www.kva.se/pressrum/2014/nobelpriset-i-fysik-2014/ så det var nog inte helt lätt att få till det men priserna har gått ner även om vissa fortfarande förknippar det med "dyrt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderar på ersätta mina Denon AH-D600* med ett par Sennheiser Momentum G M2. Har haft lite svårt att hitta några andra alternativ som jag kan kolla in kring den prisklassen? Hörlurarna drivs av ett stycke Fiio E10

*Köpte dessa för 1.5k från Tyska Amazon 2013 och anledningen till bytet är att lilleman kastade de i golvet för några år sedan, fick löda om ena hörlurskåpan men nu börjar det släppa och jag orkar inte laga dom igen

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

@oatp1b1
Skall på demo helg nästa fredag. Se om jag får med mig några lurar hem. Butiken kommer även dema 500k Sennheiser luarna så får se om man får klämma och prova

Lutar lite mot ett par Sonus Faber Pryma i helt svart. Skall även prova Audeze Sine. I övrigt kommer jag lyssna på det som finns till hands att lyssna på. Hittade även ett par Sony med Z modell. Dem är på 80 ohm så jag är osäker på om det fungerar.

Se om jag hör skillnad på en Nordost Odin USB.
Skickades från m.sweclockers.com

Kul! Hoppas att du hittar något efter ditt gedigna sökande. Trevligt om du kan provlyssna Orpheus också, ges ju inte så många chanser till det i Skandinavien tyvärr..

Skrivet av lord_tito:

Funderar på ersätta mina Denon AH-D600* med ett par Sennheiser Momentum G M2. Har haft lite svårt att hitta några andra alternativ som jag kan kolla in kring den prisklassen? Hörlurarna drivs av ett stycke Fiio E10

*Köpte dessa för 1.5k från Tyska Amazon 2013 och anledningen till bytet är att lilleman kastade de i golvet för några år sedan, fick löda om ena hörlurskåpan men nu börjar det släppa och jag orkar inte laga dom igen

Om du vill byta till ett par lurar med en ljudsignatur som påminner om D600 så kommer du att bli besviken på Momentum, speciellt på basen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kul! Hoppas att du hittar något efter ditt gedigna sökande. Trevligt om du kan provlyssna Orpheus också, ges ju inte så många chanser till det i Skandinavien tyvärr..
Om du vill byta till ett par lurar med en ljudsignatur som påminner om D600 så kommer du att bli besviken på Momentum, speciellt på basen.

Budget är satt till Max 5k. Det är vad jag anser är rimligt. Står att butiken skall visa upp de snordyra Sennheiser luarna. Sedan är ju bara frågan om man verkligen kommer få prova luarna. Hinner bara nästa fredag. Är annars allt för upptagen plus att det är inte världens bästa timing. Skall även snacka lite med den ständige personen som brukar vara på plats om Naim. Är lite intresserad utav försteget Naim NAC-172XS och höra vad personen anser om det skulle passa mitt slutsteg. Nästa projekt utöver årets resa står det ett stereoförsteg högst upp på önskelistan. Just nu blir det nog lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kul! Hoppas att du hittar något efter ditt gedigna sökande. Trevligt om du kan provlyssna Orpheus också, ges ju inte så många chanser till det i Skandinavien tyvärr..
Om du vill byta till ett par lurar med en ljudsignatur som påminner om D600 så kommer du att bli besviken på Momentum, speciellt på basen.

Nja, har lyssnat på Momentum och tycker om ljudet i dom. Blev aldrig så imponerad av D600:orna, kanske hade för höga förhoppningar

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Nja, har lyssnat på Momentum och tycker om ljudet i dom. Blev aldrig så imponerad av D600:orna, kanske hade för höga förhoppningar

Du behöver inte vara ledsen, jag gillar mina Momentum 2 OE skarpt också! Inte riktigt lurarna man kanske tänker på att ha hemma i fåtöljen för långlyssnande dock.