Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon8870:

Audio Pro verkar låsta till sig själva. Mina står i förrådet. Det du kan driva från en AMP är Monitorer.
Se bild: baksidan

Det är sub ut på dem. Inga ingångar som matchar vad jag kan se.

Så här ser ett par Monitorer ut med ingångar. Krk RoKit

Tänkte koppla så här:
Ljudkort till In på Magni.
Out på Magni till Audio Pro T14.
Köra hörlurarna på hörlursutgången på framsidan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tänkte koppla så här:
Ljudkort till In på Magni.
Out på Magni till Audio Pro T14.
Köra hörlurarna på hörlursutgången på framsidan.

Det ska gå fint, hade ett par Yamaha NXB55 på samma sätt som du beskrev där.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Tänkte koppla så här:
Ljudkort till In på Magni.
Out på Magni till Audio Pro T14.
Köra hörlurarna på hörlursutgången på framsidan.

Ja genom sladdar på det viset går det ju.

Permalänk
Snusfri

Blev en beställning av Schiit Magni 3+ nu, hoppas man blir nöjd

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Blev en beställning av Schiit Magni 3+ nu, hoppas man blir nöjd

Jag har en Magni2 på andra stället, den driver 300ohm. Så dina 80 ohm lär ha sina watt.

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt plats att fråga på men provar. Var finner ni ny bra musik?
Tar gärna emot tips på ställen som recenserar nya album och även tar med ljudkvaliteten i bedömningen.

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig få för ett par felfria slitna HD650?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av daizoe:

Vad kan man förvänta sig få för ett par felfria slitna HD650?

Vad är slitet?
Nya pads kostar 365kr
https://sv-se.sennheiser.com/accessories-hd-545-hd-565-hd-580...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Man är liteeeeee sugen på Bowers and Wilkins nya true wireless!

Tyvärr ganska dyra och en riktigt dålig batteritid :/

https://www.bowerswilkins.com/net/headphones/pi7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ah, padsen och tyget upptill är väl rätt ihoppressat. Och allmänt slitageskick på plasten. Fungerar felfritt ljudmässigt och inga sprickor etc.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av daizoe:

Ah, padsen och tyget upptill är väl rätt ihoppressat. Och allmänt slitageskick på plasten. Fungerar felfritt ljudmässigt och inga sprickor etc.

Headband paddding 94 kr.
1500 nuvarande skick?
Nya Hd6xx går ju på 2300 + frakt

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Några smockor och en hoppspark mot MQA och Tidal. Tråkigt om det är sant. Hoppas på Spotfiy Hifi då.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag såg det, får väl se om det går få tag i ens.

Låtar får bli två: Amon Amarth - [With Oden On Our Side CD1 #03] Asator. Benediction - [Scriptures CD1 #04] Stormcrow.

Sedan så betyder mycket bas olika för alla, så hmm ja.

Har tyvärr inte så mycket att jämföra med, men jag tycker dom låter riktigt bra med Argons.

Lyssnar med SMSL SP200 + Topping D10

Hade ett par Sennheiser Game Zero innan och det va inget vidare för den här typen av musik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Proxann:

Har tyvärr inte så mycket att jämföra med, men jag tycker dom låter riktigt bra med Argons.

Lyssnar med SMSL SP200 + Topping D10

Hade ett par Sennheiser Game Zero innan och det va inget vidare för den här typen av musik.

Ok, får se om det blir av. Som sagt svåra få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Några smockor och en hoppspark mot MQA och Tidal. Tråkigt om det är sant. Hoppas på Spotfiy Hifi då.

https://youtu.be/pRjsu9-Vznc

Du kan ju använda tidal och skippa betala för mqa. Har aldrig vart lockad hade behövt låta bättre än cd med de licensavgifterna de tar. tidal hifi är ju långt ifrån hemskt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Kanske inte rätt plats att fråga på men provar. Var finner ni ny bra musik?
Tar gärna emot tips på ställen som recenserar nya album och även tar med ljudkvaliteten i bedömningen.

Själv använder jag Foobar2000 med Wasapi och lyssnar mest på den franska radio/streamingkanalen Frequence 3, som bl.a. sänder i losslessformatet FLAC; https://www.frequence3.com/

Dem har nästan hela sitt musikarkiv i FLAC, och spelar en ganska bred blandning av modern popmusik och har ingen reklam samt inte heller något prat, förutom enstaka tillfällen då dem sänder live där folk får ringa in (på franska förstås). Har för mig det är helgkvällarna.

Och då jag för tillfället inte har något abonnemang på t.ex. Spotify eller Tidal, så brukar jag använda Youtube för att söka efter specifika låtar.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Du kan ju använda tidal och skippa betala för mqa. Har aldrig vart lockad hade behövt låta bättre än cd med de licensavgifterna de tar. tidal hifi är ju långt ifrån hemskt

Man betalar bara premium hifi. För att få MQA måste även ens enhet stödja formatet. Alla låtar är encodade i FLAC
Om inte din enhet har MQA licens kommer du bara köra på vanlig FLAC. Det är en licens som företagen måste betala. Nej det låter inte sämre utan MQA. Väldigt få album/låtar är i master mest på grund utav det ej har lockat den stora massan. Egentligen inget man behöver bry sig om. Kör tidal eftersom jag ej orkar köpa mina skivor längre. Tyvärr är det bara så det är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Man betalar bara premium hifi. För att få MQA måste även ens enhet stödja formatet. Alla låtar är encodade i FLAC
Om inte din enhet har MQA licens kommer du bara köra på vanlig FLAC. Det är en licens som företagen måste betala. Nej det låter inte sämre utan MQA. Väldigt få album/låtar är i master mest på grund utav det ej har lockat den stora massan. Egentligen inget man behöver bry sig om. Kör tidal eftersom jag ej orkar köpa mina skivor längre. Tyvärr är det bara så det är idag.

Var ett tag sedan jag hade tidal men då hade de tre steg med översta hade mqa stöd. Tror inte man kunde få mqa versionerna på de lägre prenumerationerna även om man inhandlat mqa kompatibel dac?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Var ett tag sedan jag hade tidal men då hade de tre steg med översta hade mqa stöd. Tror inte man kunde få mqa versionerna på de lägre prenumerationerna även om man inhandlat mqa kompatibel dac?

Nej man måste ha Tidal HIFI abb. för det. Jag kör med vanliga Tidal, fungerar fint, fast jag kör en hel del med foobar2000.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Hifiman Sundara nu olyssnade. Har 14 dagars ångerrätt, så jag får testa dem hemma med min utrustning. Blir ju lite nervös, men samtidigt så har jag inte riktigt tid eller möjlighet att springa runt till olika handlare och provlysssna heller. Har köpt på faktura, så jag ligger iaf inte ute med pengar ännu.

Det har ju stått mellan Sundara eller Sennheiser hela tiden, och jag pallar inte leta upp nån handlare som har Sennisarna hemma heller.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d3rrty:

Om ni hade ett par lurar framför er som ni skulle testa ett par timmar.. vilka låtar skulle ni direkt använda er av då?

Skulle man kunna få ett par förslag och kanske en kommentar om varför just den låten/låtarna?

tack på förhand

En signalgenerator är givet för att verifiera att allt fungerar som förväntat, brus och tonsvep är otroligt bra för att leta tekniska skillnader tex för att höra om ljudet skiljer sig mellan h och v kanal eller om det finns nån resonans eller distorsion.
Vad gäller musik så är det ofta bra att lyssna på det du bäst känner till och kanske även nått som är krävande (snarare än välinspelat för det är inte alltid samma sak) rena/nakna inspelningar typ en ensam röst eller ett instrument kan många gånger avslöja mycket av karaktären, det är också ganska vettigt att undvika att använda nått som är "lossykomprimerat"
Det finns många "testskivor" med blandad musik och signaler som är rätt trevliga.
Många högtalartillverkare har gjort skivor med blandat innehåll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan ju använda tidal och skippa betala för mqa. Har aldrig vart lockad hade behövt låta bättre än cd med de licensavgifterna de tar. tidal hifi är ju långt ifrån hemskt

Håller med!
Mycket snack om MQA nu med detta, och kanske formatet i sig är en mindre bra uppfinning, men mina öron kan inte upptäcka dom dåliga mätningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Kanske inte rätt plats att fråga på men provar. Var finner ni ny bra musik?
Tar gärna emot tips på ställen som recenserar nya album och även tar med ljudkvaliteten i bedömningen.

Beror väl lite på vad man är ute efter kanske?
Somliga får tips genom exempelvis spotify, tidal och youtube tex
Efter dom förslagen gräver man vidare, där föredrar jag bandcamp för köp och stöd för artister.
Vad gäller ljudkvalite så tar jag vad som finns tillgängligt. Jag dissar inte en bra skiva pga dålig produktion tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Så du menar att Amazon.de och co.uk inte brukar ta ut några fraktavgifter?

När svenska Amazon lanserades i början av året, så var jag skeptisk bl.a. till deras dåliga översättningar samt att de flesta prylar ändå skickas från separata säljare i Kina, så jag antar att tull/moms tas ut.

Dock har jag beställt några ggr från dem och sluppit frakten med leverans från deras egna lager, trots att dem ibland skickat som flera försändelser från olika länder. T.ex. fattades några kronor för fraktfrittgräns, så jag beställde ett par rullar soppåsar för ~10 kr, vilka levererades separat från Tyskland medan resten av beställningen skickades från Frankrike!

Vad gäller priser och kvalitét, så brukar dem ofta vara hyfsat konkurrerbara med övriga nätleverantörer som eBay, Wish och AliExpress.

Vad gäller Wish, så kan jag hålla med dig om att dem är ganska speciella; t.ex. beställde jag en HDMI-switch i januari och efter en dryg månad fick jag besked från Wish att säljaren inte kunde leverera. Jag fick då välja en motsvarande ersättningsvara, som tydligen skickades då jag fick kollinummer och kunde spåra att den registrerats inlämnad till kinesiska posten - men sedan hände inget mer. Efter att jag kontaktat Wish kundtjänst, så fick jag summan återbetald, varvid jag sedan beställde från en annan säljare, och denna gång gick allt problemfritt. Stämmer också att deras prissättning är vilda western, då dem har olika rabattkoder hela tiden, som utlovar upp till 50%, men vid beställning dras 5-10%, och när summan sedan dras från mitt kort är det inte heller alltid samma som står på orderbekräftelsen.

Vill inte kapa detta till den vanliga kina köp tråden, men
Jo det finns försäljare på amazon utanför eu som kina. Men om jag handlar på Amazon så blir det eu länder, annars kan jag lika gärna handla på Ali med större utbud.

Står fast vid att Wish bara är mög dock

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Var ett tag sedan jag hade tidal men då hade de tre steg med översta hade mqa stöd. Tror inte man kunde få mqa versionerna på de lägre prenumerationerna även om man inhandlat mqa kompatibel dac?

Tidal Hifi ger dig MQA
För att få det fullt ut måste även enheten du lyssnar via ha en giltig licens från Meridian vilket M:et står för. Sedan måste du köra ett album/låt som betecknas för Master. Förstår du vart jag vill komma. Allt är i grund och botten FLAC och det är vad du får som standard i hifi abonnemanget så länge man ej ändrar i inställningarna till Master. På mobil versionen måste man ändra själv efter att man har aktiverat hifi abonnemang. På HEOS som jag kör via står det enbart FLAC och valt högsta möjliga kvalitet i HEOS. Sådan som Marantz har ej velat köpa licensen och det är något som folk har skrivit när de recenserar marantz varför de saknar MQA de som vet och varit med länge är att kvalitet är bättre än massa standarder som kommer och går. Inget jag bryr mig om. Köpa CD eller annat HD material för min del är bara slöseri för musiktjänsterna håller lika bra kvalitet idag. Det viktigaste är att fokusera på bra utrustning först. Lyssnar på det mesta. Vill jag fin lyssna är det bara köra en låt från Ry Cooder eller Linda Ronstadt eller liknande artist.

Permalänk
Fyndjägare

Drop verkar ha en eller flera av min nuvarande favorit Eddie Current ZDT Jr (B-stock refurb) för $360. Den heter f.ö. Laconic Night Blues Mini i orginal och är Rysk. Drop kommer nog inte släppa fler nya iom att Eddie Current stängt ner. Och det var en del krångel med first revision och bakgrundsbrus, som Drop åtgärdade genom att skärma av stora trafon.

ZDT Jr spelar väldigt bra med HD6xx/HD650 och Focal Clear tycker jag. Har du någon av dessa lurar så kan det vara intressant. ZDT Jr gör ett fint jobb med många andra hörlurar också. Men det är ingen rörhybrid så inte perfekt match om du har erkänt svåra planars.
Jag kan tänka mig att den sjunger gott med andra Focal också och HD600 men jag har inte provat.
Verkar som en del ZMF ägare gillar den också.

Nya rör är relativt billiga, ett matchat par 6ZH1P-EV går att köpa från tex Lettland för 200kr inkl frakt.

Glöm inte välja 220V versionen
https://drop.com/buy/massdrop-x-eddie-current-zdt-jr-refurb#o...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

1. Har en iFi Hip Dac till mina celestee-lurar. Eftersom det är portabelt hänger de ibland med ut på tur. Det jag skulle vilja ha är ett case där jag kan sätta både hip dacen och mobilen så man slipper ha bägge sladdrande runt bredvid varandra i fickan för det kommer garanterat att resultera i repor och andra otrevligheter.

Har provat att googla efter men inte hittat något.

2. Skulle en chord mojo vara en uppgradering värd priset? Kan köpas för 5k idag. Gillar hip dacen men mycket vill ha mer, tyvärr för plånboken

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

1. Har en iFi Hip Dac till mina celestee-lurar. Eftersom det är portabelt hänger de ibland med ut på tur. Det jag skulle vilja ha är ett case där jag kan sätta både hip dacen och mobilen så man slipper ha bägge sladdrande runt bredvid varandra i fickan för det kommer garanterat att resultera i repor och andra otrevligheter.

Har provat att googla efter men inte hittat något.

2. Skulle en chord mojo vara en uppgradering värd priset? Kan köpas för 5k idag. Gillar hip dacen men mycket vill ha mer, tyvärr för plånboken

Det kommer inte bli någon skillnad med annan amp/DAC.

Permalänk
Medlem

Vilka svenska butiker/butiker i Sverige erbjuder CIEM's? Kollar just nu på CustomArt FIBAE 7, men tittar lite runt på vad som finns tillgängligt.

Det jag hittat är:
CustomArt (ARK Audio)
JH Audio (Audio Concept, inga priser, antagligen "för dyrt...")
Audio 64 (dyrt, inte aktuellt)
UE (Thomann SE)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av TotalF:

1. Har en iFi Hip Dac till mina celestee-lurar. Eftersom det är portabelt hänger de ibland med ut på tur. Det jag skulle vilja ha är ett case där jag kan sätta både hip dacen och mobilen så man slipper ha bägge sladdrande runt bredvid varandra i fickan för det kommer garanterat att resultera i repor och andra otrevligheter.

Har provat att googla efter men inte hittat något.

2. Skulle en chord mojo vara en uppgradering värd priset? Kan köpas för 5k idag. Gillar hip dacen men mycket vill ha mer, tyvärr för plånboken

2. Kanske. När jag jämför Chord Mojo mot iFi Micro iDSD på mina Focal Clear så tycker jag Mojon har högre detaljeringsgrad men saknar lite i botten, iFi Micro iDSD spelar med mer tyngd. Smaksak hur man vill ha det men ingen var helt perfekt för mig tillsammans med Clear. Dock duger båda som portabel DAC/AMP för den hörluren. Personligen föredrar jag nog iFi Micro iDSD med Focal Clear, men det varierar beroende på vad för musik som spelas. Med lugnare plink plonk så har nog Mojo övertaget.

Nu har jag inte hört Celestee eller iFi hip-dac men Focal Celestee verkar vara ganska nära Clear i ljudsignatur enligt Andrew (Resolve) i klippet nedan.

Mitt råd är att testa, lyssna, avgör själv. Jag upplever inte alltid att dyrare nyare prylar får det att låta bättre. För mig är synergin hörlur-förstärkare viktigast och sedan kan man trimma in det sista med val av DAC.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.