Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Intressant och de stöder WASAPI och ASIO, så man kan köra Bitperfect förhoppningsvis.
https://help.qobuz.com/hc/en-us/articles/360028514012-How-do-...-

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Intressant och de stöder WASAPI och ASIO, så man kan köra Bitperfect förhoppningsvis.
https://help.qobuz.com/hc/en-us/articles/360028514012-How-do-...-

Ja, precis. Använder "Exclusive mode" i Tidal Hifi för tillfället vid datorn och det har fungerat toppen för mig iaf.
Har ett familjeabb för 6 personer som kostar 299kr/mån och det har varit riktigt prisvärt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Jag har gått motsatt väg och sagt upp alla mina musikstreamingtjänster, jag har Youtube Premium och då ingår Youtube Music, fungerar förvånansvärt bra. Det är "bara" 256kbit/s AAC, men vilket ändå är aningen bättre än 320kbit/s Ogg som Spotify kör. Använder Youtube mycket så varför betala extra för en dedikerad musiktjänst?
Utbudet är stort, inget problem med det. Och Nuvola Player fungerar fläckfritt för Youtube Music under Linux. Kör mest via HDMI genom Nouveau med Pure Direct dvs all video/dsp avstängd och Fedora PipeAudio, låter helt ok, kanske inte audio nirvana men finns inget direkt att klaga på det är rent och klart och alla register finns med som dom ska.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare

iFi Micro iDSD Black Label, beg för 3595kr
https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/signalkallor-cd-skivs...

Fortfarande roligaste portabla DAC/AMP:en. Går att köra allt från lättdrivna IEMs utan brus tack vare iEMatch till svårdrivna Hifimans. Minst 5 gain lägen, varav 2 är för IEMatch High resp Ultra sensitivity.
Dubbla BurrBrown DACar.
Både Toslink och Coax S/PDIF, förutom USB in. Häng på en Chromecast Audio eller en Rasberry Pi med Volumio och gärna en Digi HAT (S/PDIF output) så har du en fin streamer.
https://ifi-audio.com/products/micro-idsd-bl/

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Ja, precis. Använder "Exclusive mode" i Tidal Hifi för tillfället vid datorn och det har fungerat toppen för mig iaf.
Har ett familjeabb för 6 personer som kostar 299kr/mån och det har varit riktigt prisvärt tycker jag.

Tidigare såg man (Wasapi) eller (ASIO) om det fanns tillgängligt när man valde Sound Output och Exclusive mode på Tidal. Numera syns det inte. Vilket får mig att undra om de cripplat sitt bitperfect läge.

Windows egna "Exclusive mode" är ju f.ö. oftast inte bitperfect om någon undrar. Kan du styra volymen, använda EQ eller på något annat sätt justera ljudet från appen eller datorn så är det sannolikt inte bitperfect uppspelning.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Du kan ju använda tidal och skippa betala för mqa. Har aldrig vart lockad hade behövt låta bättre än cd med de licensavgifterna de tar. tidal hifi är ju långt ifrån hemskt

Slutsatsen är att Tidal inte matar lossless på Tidal Hifi heller. Utan endast en lossy MQA fil utan unfolding.
Vilket gör mig besviken minst sagt. Iom att även jag kör Tidal för att få Lossless och bitperfect, MQA sk**er jag i.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Ah se där, å Free Trial 1 månad. Fixat och njuter lite Monolord i 24bit 96kHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Intressant, jag är nöjd med Tidal Hifi men lite irriterande dyrt för $20/månad.

Vet vi något mer om Spotifys kommande Hifi tjänst och vad den kommer kosta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Intressant, jag är nöjd med Tidal Hifi men lite irriterande dyrt för $20/månad.

Vet vi något mer om Spotifys kommande Hifi tjänst och vad den kommer kosta?

Tidal hifi kostar lika mycket? Fast ja qobuz har väl sämre låt bibliotek. Och ändå så är det högupplöst nästan allt.

Ah läste lite galet där. Tidal Hifi känns inte så dyrt med det låt biblioteket de har.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Slutsatsen är att Tidal inte matar lossless på Tidal Hifi heller. Utan endast en lossy MQA fil utan unfolding.
Vilket gör mig besviken minst sagt. Iom att även jag kör Tidal för att få Lossless och bitperfect, MQA sk**er jag i.
https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc&t=760s

Jaha riktig fakta på att det ej är FLAC. Youtube litar jag ej på.
Jag antar problemet ligger i dess decoder. Vi vet ju inte heller hur Spotify hifi gör när rå fil sedan skall gå igenom någon fancy decoder. Vet vi ens hur Qubos gör. Alla fuskar säkert lika mycket. Det enda frågetecken jag har med qubos det är hör man verkligen skillnad på en 24bit kontra en 16bit. Skulle gissa på nej. Höra så kallad skillnad tror jag behövs bättre utrustning än vad många använder till vardag. Ok att vi är på ett forum. I verkligheten är det få som verkligen har behov för 24bit när det är overkill. Mycket OT hoppas tråden går tillbaka till dess ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Tidal hifi kostar lika mycket? Fast ja qobuz har väl sämre låt bibliotek. Och ändå så är det högupplöst nästan allt.

Ah läste lite galet där. Tidal Hifi känns inte så dyrt med det låt biblioteket de har.

Aha, kanske jag som snurrade till det, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Mycket OT hoppas tråden går tillbaka till dess ämne.

Inte OT alls tycker jag, möjligen för dig? Det är ytterst intressant tycker jag vilken kvalité de olika streamingtjänsterna nu för tiden använder/levererar samt vad det kostar. Sedan att folk har väldigt olika åsikter om detta är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, jag är nöjd med Tidal Hifi men lite irriterande dyrt för $20/månad.

Vet vi något mer om Spotifys kommande Hifi tjänst och vad den kommer kosta?

Dela med någon/några? Familjeabb för Tidal Hifi kostar ju 299kr för 6 konton.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Inte OT alls tycker jag, möjligen för dig? Det är ytterst intressant tycker jag vilken kvalité de olika streamingtjänsterna nu för tiden använder/levererar samt vad det kostar. Sedan att folk har väldigt olika åsikter om detta är en annan sak.

Ok. Svarar en gång till så du är med på vad jag vill komma.

Javisst är det bra att hålla sig till CD kvalitet. Det är egentligen inte där kruxet ligger. Man kan lyssna på en låt som håller sämre kvalitet. Låter lika bra som den med fancy data. Det är inte bara det man skall fokusera på I första hand utan istället fokusera på att ha tillräckligt bra utrustning från början sedan kan man jaga dessa bits. Det är här problemet ligger. De flesta som lyssnar på musik bryr sig inte så länge de bara får höra på sin favorit. Javisst att tekniken är där. När sedan det mänskliga sinnet på många ej klarar av att avgöra vad som är en viss fil så kanske man skall ta itu med det verkliga grundproblemet. Att få fler att uppfatta vad är bra och vad som är dåligt. När man har kommit över den tröskeln då kan man börja prata om bättre högupplöst. För dess pratar man bara till en viss liten andel som är intresserade. Det här så kallade kriget om vilken tjänst som är bäst är egentligen meningslöst för folk får upp ögonen för bättre prylar. Sedan hur tjänsterna är uppbyggda kommer vi vanliga dödliga vara ovetande om. De har redan börjat florera rykten om att spotify hifi inte görs rätt och liknande. Jag förstår att ämnet kan vara intressant. Hellre ta det i en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ok. Svarar en gång till så du är med på vad jag vill komma.

Javisst är det bra att hålla sig till CD kvalitet. Det är egentligen inte där kruxet ligger. Man kan lyssna på en låt som håller sämre kvalitet. Låter lika bra som den med fancy data. Det är inte bara det man skall fokusera på I första hand utan istället fokusera på att ha tillräckligt bra utrustning från början sedan kan man jaga dessa bits. Det är här problemet ligger. De flesta som lyssnar på musik bryr sig inte så länge de bara får höra på sin favorit. Javisst att tekniken är där. När sedan det mänskliga sinnet på många ej klarar av att avgöra vad som är en viss fil så kanske man skall ta itu med det verkliga grundproblemet. Att få fler att uppfatta vad är bra och vad som är dåligt. När man har kommit över den tröskeln då kan man börja prata om bättre högupplöst. För dess pratar man bara till en viss liten andel som är intresserade. Det här så kallade kriget om vilken tjänst som är bäst är egentligen meningslöst för folk får upp ögonen för bättre prylar. Sedan hur tjänsterna är uppbyggda kommer vi vanliga dödliga vara ovetande om. De har redan börjat florera rykten om att spotify hifi inte görs rätt och liknande. Jag förstår att ämnet kan vara intressant. Hellre ta det i en annan tråd.

Fast detta är ju en tråd för allt som rör hörlursgalningar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Sennheiser 560s prisnedsatt nu hos bl.a. webhallen och inet. Hyfsat bra för priset (även om jag inte upplevde den som linjär)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hellre ta det i en annan tråd.

Du har bra åsikter och verkar kunnig men just detta råd ger jag blanka f-n i, bara så att du vet. Tycker det är admin som får styra upp tråden i så fall.

Det är väl inget att gå bananas över att vi kommer in på de olika musik-streamingtjänsterna med deras utbud och kvalité sporadiskt i den här tråden? Så långa och många utsvävningar tycker jag ändå inte att det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

iFi Micro iDSD Black Label, beg för 3595kr
https://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/signalkallor-cd-skivs...

Fortfarande roligaste portabla DAC/AMP:en. Går att köra allt från lättdrivna IEMs utan brus tack vare iEMatch till svårdrivna Hifimans. Minst 5 gain lägen, varav 2 är för IEMatch High resp Ultra sensitivity.
Dubbla BurrBrown DACar.
Både Toslink och Coax S/PDIF, förutom USB in. Häng på en Chromecast Audio eller en Rasberry Pi med Volumio och gärna en Digi HAT (S/PDIF output) så har du en fin streamer.
https://ifi-audio.com/products/micro-idsd-bl/

https://i.ytimg.com/vi/zN556zJ3N24/maxresdefault.jpg

Jag nöp. Fått men mina LCD-2 och lyssnar nu via Lyr (ettan var det... Siemens EC88or(?)), det är gott om OUMPH. Testat lite med Topping D10 emot Harmony Design DA9. Initialt är DA9an så mycket trevligare.

Nu verkar jag även beställa ett par CustomArt FIBAE 7, och letat efter en bra output (kräver inte stärkare direkt) och då passar nog Micron bra!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moron:

Jag nöp. Fått men mina LCD-2 och lyssnar nu via Lyr (ettan var det... Siemens EC88or(?)), det är gott om OUMPH. Testat lite med Topping D10 emot Harmony Design DA9. Initialt är DA9an så mycket trevligare.

Nu verkar jag även beställa ett par CustomArt FIBAE 7, och letat efter en bra output (kräver inte stärkare direkt) och då passar nog Micron bra!

Du kommer nog ha kul med iDSD Micro. Finns en del att trixa med. Du kan ju tom använda den som USB->Coax omvandlare om du vill testa Coax in på övriga DACar. Eller om du tex har brus via USB.

Ljudmässigt så gissar jag förstärkning med Lyr av LCD-2 är trevligare men jag vet inte hur Lyr låter så ren spekulation Förstärkaren i Micro iDSD är bra f.ö. men LCD-2 och rörhybrider har jag oftast gillat mer.

För dina kommande IEMs kan det nog bli bra.

Ser fram emot kommande intryck jämfört med D10, DA9 etc. Men ingen press, tycker personligen man ibland behöver lyssna in sig rejält och testa fram och tillbaka på en ny DAC för att komma till några slutsatser.

Vill också ha Siemens ECC88 till min Liquid Platinum och CTH men det verkar lite knepigt få tag i äkta numera. Hur spelar dom rören med LCD-2 tycker du?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se vad dessa har att erbjuda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Proxann:

Ah ok, mm kör också 5.0.0

Jag installerade om Windows 10, och körde D10s utan drivrutinerna från Topping. Det fungerade helt enkelt bra, känns som om drivrutinerna är för Windows 7 eller så. Det låter nog bättre med drivrutinerna från Windows banne mig. Ingen av de finare hörlurarna som gnisslade förr gör det längre. Så något gott medförde ominstallationen.

Letade upp hemsidan för Topping D10s, det står där att man inte behöver installera drivrutiner, eftersom det finns i Windows 10.

Så hörlurskarusellen slutade vid att mina Hifiman HE-4XX är bra saker. Så de lyssnar jag med tills huvudet är trött av tyngden.. Skoj när man får användning av hörlurar som skulle va bra, faktiskt är det nu tillslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Qobuz är nu tillgängligt även för oss i Sverige: https://www.qobuz.com/se-en
Utmanar Tidal Hifi med högupplöst material.

Tack! Har kollat imellanåt men missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Intressant och de stöder WASAPI och ASIO, så man kan köra Bitperfect förhoppningsvis.
https://help.qobuz.com/hc/en-us/articles/360028514012-How-do-...-

Testar integreringen i Roon just nu jämfört med Tidal
Finns stor risk att man dumpar Tidal nu.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mebbot:

Testar integreringen i Roon just nu jämfört med Tidal
Finns stor risk att man dumpar Tidal nu.

Dvs Qobuz genom Roon istället för Tidal?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Roon är bra men irriterar mig på priset.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Qobuz genom Audirvana sedan i höstas. Fungerar utmärkt och man stödjer dessutom MQA-möget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har kört Qobuz genom Audirvana sedan i höstas. Fungerar utmärkt och man stödjer dessutom MQA-möget.

Fungerar utmärkt och man stödjer dessutom inte MQA-möget, menar du?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Roon är bra men irriterar mig på priset.

Är väldigt sugen på att testa Roon men vill verkligen inte betala de pengarna utöver de tjänsterna jag redan har. Hade priset varit lägre än en hundring per månad, så hade jag känt mig mer manad. Visst kan ta års-prenumeration och komma under hundringen/månad, men palla betala en klumpsumma per år.

tilllägg
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Du kommer nog ha kul med iDSD Micro. Finns en del att trixa med. Du kan ju tom använda den som USB->Coax omvandlare om du vill testa Coax in på övriga DACar. Eller om du tex har brus via USB.

Ljudmässigt så gissar jag förstärkning med Lyr av LCD-2 är trevligare men jag vet inte hur Lyr låter så ren spekulation Förstärkaren i Micro iDSD är bra f.ö. men LCD-2 och rörhybrider har jag oftast gillat mer.

För dina kommande IEMs kan det nog bli bra.

Ser fram emot kommande intryck jämfört med D10, DA9 etc. Men ingen press, tycker personligen man ibland behöver lyssna in sig rejält och testa fram och tillbaka på en ny DAC för att komma till några slutsatser.

Vill också ha Siemens ECC88 till min Liquid Platinum och CTH men det verkar lite knepigt få tag i äkta numera. Hur spelar dom rören med LCD-2 tycker du?

Ska bli kul att prova! Märk av lite problem med USB matning från min laptop, klipper lite då och då , tror det kan vara prestandabaserat, så får testa lite mer där.

Har tyvärr inga andra rör att testa med här, men ska hämta hem några fler för lite test kanske!

Visa signatur

En server här, några servrar där.