Fredagspanelen 30: AMD Radeon HD 7950, ACTA-avtalet och veckans pryl

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 30: AMD Radeon HD 7950, ACTA-avtalet och veckans pryl

Årets andra avsnitt av Fredagspanelen är här, där Emil och Jonas sätter tänderna i en rad högaktuella IT-ämnen. Bland annat avhandlas det kontroversiella ACTA-avtalet, samt nyheter från både AMD och Intel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lika bra som alltid!

Permalänk
Medlem

jaa min feber fredag är räddad...

Permalänk
Medlem

YiHAAAAAAAAA...... ner o hämta pizza och njuta av kvällen

Permalänk
Medlem

Äntligen! Suttit bänkad framför datorn i 2,5 timmar i väntan på en fredagspanel!

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Bilden var ju lite halvskoj, vad är det för längd Emil gestikulerar tro?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Fun Fun Fun.....

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem

ahhh, äntligen fredag och Sweclockers Fredagspanel!
Lite mat först, sedan bänka sig framför datorn med chips och dipp.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Vilken timing! Jag har beställt pizza för en liten stund sen, borde anlända snart. Blir en fin kväll med SweClockers-gänget och pizza efter en deppig förmiddag.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan ni vänta med att släppa detta tils Youtube har fixat klart 720p versionen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Sparar denna tills det är kebabdags.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Bockar och bugar för denna panel. Intressanta punkter som vanligt.

Permalänk
Medlem

Kvällen är räddad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Inne före miljoner "Vi är lagun. förvänta oss."

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk

Welcome to the "I" world, bitch!

(om apple skulle vara ett land) Om ni inte förstår kolla: http://www.youtube.com/watch?v=XYRDsfxIhwc&feature=BFa&list=F...

Även om jag inte använder TPB så tycker jag det är kul att de har byt till .se

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk

Underbar fredagspanel...Ni är super!

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Orici:

Kan ni vänta med att släppa detta tils Youtube har fixat klart 720p versionen?

Annars kan man ju ta saken i egna händer istället för att bli upprörd, och helt enkelt vänta med att titta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En Staropramen och fredagspanelen efter en veckas jobb. Det blir inte bättre. Men den där skjortan, seriöst. Det skulle bli IG på första provet på TV-produktion A. Mina ögon ballar ur!

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av brickN:

En Staropramen och fredagspanelen efter en veckas jobb. Det blir inte bättre. Men den där skjortan, seriöst. Det skulle bli IG på första provet på TV-produktion A. Mina ögon ballar ur!

Jag bjuder på den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickN:

En Staropramen och fredagspanelen efter en veckas jobb. Det blir inte bättre. Men den där skjortan, seriöst. Det skulle bli IG på första provet på TV-produktion A. Mina ögon ballar ur!

Plus på det, älskar fredagspanelen men såna här skjortor gör sig inte bra på film. Mina ögon bara gav upp och bara hängde på skärmen efter en stund.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tycker Jonas ska skissa på något coolt chassi och kolla om någon tillverkare vill producera, Fractal, Antec eller någon annan. Skulle varit jäkligt grymt

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för denna! Bra skit!

Permalänk
Medlem

Kebabrulle, cola och fredagspanelen. Kan inte bli mycket bättre

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Hedersmedlem

har skrivit till flera utav våra politiker som sitter i Europaparlamentet och fått en del svar som jag tycker är passande att skriva här då ni tog upp ACTA i fredagspanelen som jag för övrigt gillar skarpt.

Den 26 januari undertecknades ACTA-avtalet i Tokyo av EU-kommissionen och representanter för de flesta, men inte alla, av EU-ländernas regeringar. Avtalet måste innan det träder i kraft godkännas av både Europaparlamentet, där vi är ledamöter, och de 27 medlemsstaternas nationella parlament, dvs för Sveriges del Riksdagen. I Europaparlamentet hålls den första diskussionen om ACTA i handelsutskottet i början av mars. De slutgiltiga besluten är alltså inte fattade än.

Europaparlamentet kommer att noggrant granska innehållet i ACTA-avtalet, delta i diskussionerna och väga de olika argumenten mot varandra innan vi fattar beslut. Parlamentets rättstjänst har också genomfört en rättslig granskning.

Vi är kritiska till den slutna processen kring ACTA. Vi har också många frågetecken om hur avtalet skulle fungera på olika områden. Å ena sidan tror vi att alla är angelägna att motverka olaglig piratkopiering av varor, t ex läkemedel, som skadar företag och jobb, och i vissa fall t o m kan innebära stor fara för människors liv och hälsa.Å andra sidan tror vi inte att sådana regelverk för varor hur som helst kan användas när det gäller nedladdning från Internet. Ett rimligt skydd för immateriella rättigheter måste kombineras med att värna människors tillgång till Internet, nätneutraliteten och den enskildes integritet. Inga åtgärder mot enskilda ska kunna vidtas utan full rättssäkerhet. Detta kommer vi att arbeta för.

samt:

Vi delar fullt ut din oro för vad Acta kan innebära för friheten på nätet, men också för utvecklingsländernas rätt till billiga och bra mediciner. Vänsterpartiet har agerat mot Acta, både i riksdagen och EU-parlamentet. Nu när Sverige och EU har godkänt Acta på ett möte bakom lykta dörrar i Japan kommer vi öka tempot i kampen mot Acta. Acta måste nämligen godkännas av både riksdagen och EU-parlamentet.

Hjälp oss i kampen mot Acta. Skriv till även till andra politiker och tryck på regeringen, särskilt justitieminister Beatrice Ask.

Inom några veckor kommer Vänsterpartiet att ha en interpellationsdebatt i riksdagen mot Ask om Acta.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Hur mycket betalade Powerking?

Permalänk
Inaktiv

Chassi hit o dit.. men var är Lian-Li? Finns de inte längre? Min gamla PC65-B låda ligger under säng.. Hade varit kul att se deras varianter i Jonas händer!

Permalänk
Medlem

När det kommer till ACTA bara för att Sverige har skrivit under så betyder det inte att vi har bundit oss till avtalet. Avtalet blir inte gällande förren det har genomgått en ratificering. Man får hoppas dock att det kan stoppas innan detta blir verklighet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Hur mycket betalade Powerking?

Lite mer än cdon kanske då den är med längre än vad cdon är

Bra fredagspanel som alltid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

vid kaffet tänkte jag inte något speciellt, men när energi-drycken kom fram så tänkta jag att han kanske var lite bakis ...

tänkte fråga, hur man ändrar upplösningen i klippet...alltså förutom HD knappen...gick det inte att välja olika lågupplösta versioner förut?...min lina är inte världens mest pålitliga, men fungerar oftast bra med andra sajter med video, men just youtube är det upp och ner med, och speciellt när jag kollar på klipp från sweclockers..måste ofta vänta in videon, så den kan buffra, händer lite då och då i vissa videoklipp.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.