Lönt att uppgradera till 64bit?

Permalänk

Lönt att uppgradera till 64bit?

Hej!

Jag vet inte om det här är rätt forumdel till att börja med, men låt gå!

Då jag nyligen insett att jag kan spela Skyrim på, för mig, acceptabla inställningar så blev jag nyfiken på om det är möjligt att få lite bättre flyt.

Det skulle då innebära att jag trycker i 2Gb RAM extra och byter till ett 64bit W7. Sitter för nuvarande på Windows 32 bit, Nvidia GeForce 9600GT 512mb, 2Gb RAM.

Skulle det innebära ett någorlunda lyft i FPS? Eller spelar det ingen roll då Skyrim inte använder sig av all RAM?

Eller är det möjligt att använda sig av 4Gb RAM till 32bit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan använda upp till 3-3,5GB RAM i 32bit, men det är något som sitter där bak att windows bara utnyttjar 1GB till Windows och 1GB till program. Det resterande minnet slösas bort mer eller mindre.
Ett 64bit sytem tar tillvara på allt minne..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Du kan använda upp till 3-3,5GB RAM i 32bit, men det är något som sitter där bak att windows bara utnyttjar 1GB till Windows och 1GB till program. Det resterande minnet slösas bort mer eller mindre.
Ett 64bit sytem tar tillvara på allt minne..

Tacksam för svar. Det låter på dig som att det är värt att byta till 64-bit. Förhoppningsvis leder det till en förbättring av prestanda i spelandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

det är klart det är en uppgradering från 32 till 64, det är det i nästan alla fall
däremot tror jag inte du får så mkt bättre prestanda i skyrim, då det inte är så vidare krävande, men en liten ökning kan du nog få kanske.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Polarn hade problem med att Skyrim dog hela tiden och efter han uppdaterade till 64 bit så slutade allt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Med 64 bitar och mer minne så kan du köra med fler moddar samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Polarn hade problem med att Skyrim dog hela tiden och efter han uppdaterade till 64 bit så slutade allt.

Din polare hade nog problem med skräp eller något korrupt i Windows eller partitionen. Lösningen var snarare att ta bort och installera om Windows oavsett vilken version.

Pansardöden:
64 bit tar mer plats i minnet än 32 bit. Det syns väldigt tydligt i tester och i minnes kraven från Microsoft. Man ska ha MER än 4 GB minne vid 64 bit. Många struntar dock i vad tester och Microsoft säger och använder 64 bit trots att de har för lite minne.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Pansardöden:
64 bit tar mer plats i minnet än 32 bit. Det syns väldigt tydligt i tester och i minnes kraven från Microsoft. Man ska ha MER än 4 GB minne vid 64 bit. Många struntar dock i vad tester och Microsoft säger och använder 64 bit trots att de har för lite minne.

Hmm. Okej. Den ena säger en sak och den andra något helt annat.

När jag tittar på resursövervakaren så ser jag att det används 1,3GB minne och då är varken Steam eller Skyrim igång... :/

Permalänk
Medlem

Med en 32-bits version av windows sa har du tillgang till ungefar 3,7 gb ram minne. Skulle du uppgradera detta till 64-bits versionen sa tjanar du saledes absolut ingenting pa det med 4gb ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Du kan använda upp till 3-3,5GB RAM i 32bit, men det är något som sitter där bak att windows bara utnyttjar 1GB till Windows och 1GB till program. Det resterande minnet slösas bort mer eller mindre.
Ett 64bit sytem tar tillvara på allt minne..

Detta är delvis fel.
Ett 32bit Windows med 4GB minne kommer att ge dig ca 3.5GB minne ledigt.
Ett 32bit program, vilket de flesta program är, kan använda max 2GB minne. Ett 64bit program kan använda många gånger mer minne.

Så dina program/spel kompilerade som 32bit program (vilket väldigt många är) så kommer de inte att göra nytta av mer än 2GB oavsett om du kör dem på ett 64bit system. Däremot så kan du köra flera program som använder 2GB parallellt.
Kontentan blir att om du bara har tänkt ha 4GB i datorn så blir det väldigt liten skillnad mellan 32 och 64 bit Windows. Det finns helt enkelt ändå inte mycket mer än 2GB att använda för ett program, även om det finns en 64bit version. Vill du sätta i mer än 4GB så är 64bit ett krav.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Notera att med senaste patchen till Skyrim kan man utnyttja mer än 2 GB.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ykalon:

Notera att med senaste patchen till Skyrim kan man utnyttja mer än 2 GB.

Oavsett borde det ge en boost om man utökar till 4GB minne eftersom Skyrim bara kan använda drygt 1GB i ett 2GB system. Med 4GB i maskinen kan Skyrim använda nästan dubbelt så mycket minne även om man bara har 32bit Windows. Plus att man har minne över till andra program som man kan tänkas vilja köra vid sidan av, webläsare, mumble osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!