Permalänk
Medlem

CPU kylare som verkligen är tyst?

Hej!

Jag håller på att titta på paket för en företagsdator och låg ljudnivå är prioriterad. Tanken är att datorn ska använda inbyggda GPUn i intel i7 och därför kommer inget grafikkort att användas.

Just nu lutar det åt att paketet monteras i en Fractal Design Define R3 med ett Corsair HX 650W 80+ Bronze Modulär och 2 st Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm.

Frågan är nu vilken CPU kylare som bibehåller lågt ljud? Jag har lagt en Thermalright HR-02 Macho i varukorgen men jag hade en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 i förra datorn och den var verkligen tyst så jag funderar på att byta mot denna? Såg i sweclockers test att en som heter Arctic Cooling Freezer 13 Pro fick gott betyg men denna verkar inte finnas på inet?

Jag har en Cooler Master Hyper 212 Plus i min nuvarande dator men jag vill inte påstå att jag är särskilt imponerad faktiskt. Fästningen känns sådär och ljudnivån är inte den bästa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Jag håller på att titta på paket för en företagsdator och låg ljudnivå är prioriterad. Tanken är att datorn ska använda inbyggda GPUn i intel i7 och därför kommer inget grafikkort att användas.

Just nu lutar det åt att paketet monteras i en Fractal Design Define R3 med ett Corsair HX 650W 80+ Bronze Modulär och 2 st Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1200rpm.

Frågan är nu vilken CPU kylare som bibehåller lågt ljud? Jag har lagt en Thermalright HR-02 Macho i varukorgen men jag hade en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 i förra datorn och den var verkligen tyst så jag funderar på att byta mot denna? Såg i sweclockers test att en som heter Arctic Cooling Freezer 13 Pro fick gott betyg men denna verkar inte finnas på inet?

Jag har en Cooler Master Hyper 212 Plus i min nuvarande dator men jag vill inte påstå att jag är särskilt imponerad faktiskt. Fästningen känns sådär och ljudnivån är inte den bästa.

köp en freezer 13 pro från webhallen den kommer komma fram ganska snabbt om den finns på postorder min kom två dagar efter jag beställt och det var 3 dagar innan jul jag gjorde det så

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har nu Thermalright HR-02 Macho, bytte från en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2. De är ganska likvärdigt tysta, speciellt om du sätter en tyst fläkt på Machon. Den är ju mycket större så det kommer bli svalare. Inte så stor prisskillnad heller, jag hade kört Macho, riktigt fin faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

köp en freezer 13 pro från webhallen den kommer komma fram ganska snabbt om den finns på postorder min kom två dagar efter jag beställt och det var 3 dagar innan jul jag gjorde det så

Den ser inte exakt ut som freezer 7? Kan man anta att den är lika tyst?

Skrivet av NiklasN:

Har nu Thermalright HR-02 Macho, bytte från en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2. De är ganska likvärdigt tysta, speciellt om du sätter en tyst fläkt på Machon. Den är ju mycket större så det kommer bli svalare. Inte så stor prisskillnad heller, jag hade kört Macho, riktigt fin faktiskt.

Det känns ju verkligen onödigt att köpa en eftermarknads kylare om medföljande fläkt e kass. Det känns som att man bytar ut en sak till 3de part för att ytterligare byta ut en sak på denna mot en annan 3de part.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Den ser inte exakt ut som freezer 7? Kan man anta att den är lika tyst?

Det känns ju verkligen onödigt att köpa en eftermarknads kylare om medföljande fläkt e kass. Det känns som att man bytar ut en sak till 3de part för att ytterligare byta ut en sak på denna mot en annan 3de part.

jag kör på macho i min dator och jag tycker att den är tyst med den medföljande fläkten, bara man ställer ner hastigheten lite med en form av fläktkontroll eller med inställningarna på moderkortet
en sak att tänka på bara är att antingen ha en riktigt lång skruvmejsel eller att montera kylaren innan du sätter in moderkortet i chassit, för ena skruven som man fäster kylaren med sitter lite under och kan vara svår att komma åt annars
jag skulle rekommendera den för att den kyler bra och är framför allt tyst

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem

Föreslår en Noctua NH-U12P SE2. Den kan du köra med en fläkt i push och LNA/ULNA-adapter = ohörbart och ändå med utmärkt kylning. Du kan då använda den medföljande andra (tysta) fläkten istället för en av chassifläktarna och spara lite pengar.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.