AMD laddar om med nya Bulldozer på 95 W

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Alla är vi olika, utom intelfanboysen som orkar att klanka ner på AMD, hela tiden.
Vi som använder AMD har en annan syn det hela.
PhenomII 4 & 6 kärniga med ''rätt'' grafik klarar alla spel bra och bättre för mindre peng.
Att Bulldoozer inte riktigt når upp till topprestanda i spel, det vet vi, men det är en anna filosofi att ha en AMD.
Man behöver inte alltid ha det bästa, för att alla andra har det

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Meanwhile in the Intel factory....

Hahahahaha irl lol hahahahahah

Men nice nyhet annars! Tycker att Trinity ska släppas snart! Vore kul med en 8 kärnig APU

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

AMD all the way! Intel är ju sjukt dyrt

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Hahahahaha irl lol hahahahahah

Men nice nyhet annars! Tycker att Trinity ska släppas snart! Vore kul med en 8 kärnig APU

Wont happen, Trinity kommer bara få 2 moduler.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Den är alltså i det närmaste identisk med FX-8120 förutom att den har lägre TDP? I sådana fall är det ju en riktigt rolig nyhet, verkar som att de har fått ner strömförbrukningen något! (Och innan någon här halshugger mig så vet jag att TDP och strömförbrukning inte är samma sak, men de hänger ju faktiskt ihop...) Jag valde bort FX pga. strömförbrukningen och tror inte att jag var den enda som gjorde det. Är helnöjd med den AMD-prolle jag köpte istället, att Intel gör ännu bättre processorer just nu bryr jag mig faktiskt inte så mycket om Har ingenting emot de som kör med Intel, det är ju bara att köra på det man själv gillar!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Dåligt att de inte kan få FX 4XXX serien att gå strömsnålare, med tanke på hur de presterar vore det acceptabelt om de drog 65W. GF har uppenbarligen en jävligt dålig tillverkningsprocess.

vad bra att du läser och kollar på sweclockers fredags panel. dom sätter ett TDP värde över en hel serie CPUer för att spara tid och pengar.
deras FX 4xxx kommer inte behöva en kylare med en TDP på 95W. TDP är inte = ström förbrukning.

Detta är tredje gången jag skriver detta i tråden och de två första gångerna var på sida 1.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Riktigt korkat att AMD inte kan få tummen ur arslet och fixa sina TDP-värden så man får en bättre uppfattning om var och hur man kan använda en viss CPU.

Försöker man t.ex. bygga en passivt kyld HTPC så är det ju knappast underlättande att läsa om 95W TDP på de här eller de 65/100W de har för vana att sätta på Llano A4 och uppåt. Även om det sen skulle vara fullt möjligt att ändå kyla dem så blir det ju ett visst risktagande, onödigt från AMDs sida.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Riktigt korkat att AMD inte kan få tummen ur arslet och fixa sina TDP-värden så man får en bättre uppfattning om var och hur man kan använda en viss CPU.

Försöker man t.ex. bygga en passivt kyld HTPC så är det ju knappast underlättande att läsa om 95W TDP på de här eller de 65/100W de har för vana att sätta på Llano A4 och uppåt. Även om det sen skulle vara fullt möjligt att ändå kyla dem så blir det ju ett visst risktagande, onödigt från AMDs sida.

När processorerna väl släpps lär det inte vara så svårt att få tag på vad de kan tänkas dra i olika recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

När processorerna väl släpps lär det inte vara så svårt att få tag på vad de kan tänkas dra i olika recensioner.

Väldigt svårt att mäta vad en CPU drar, har nog aldrig sett en annan mätning än på hela systemet. Sen är ju TDP till för att man ska se potentiell förbrukning och eventuella kylarbehov. Att då bara dra ut ett par påhittade siffror ur arslet som AMD gjort hjälper ju ingen. Som det är nu så är ju siffrorna mer eller mindre meningslösa mer än för toppmodellerna.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Väldigt svårt att mäta vad en CPU drar, har nog aldrig sett en annan mätning än på hela systemet. Sen är ju TDP till för att man ska se potentiell förbrukning och eventuella kylarbehov. Att då bara dra ut ett par påhittade siffror ur arslet som AMD gjort hjälper ju ingen. Som det är nu så är ju siffrorna mer eller mindre meningslösa mer än för toppmodellerna.

som sagts tidigare i tråden så diskuteras just detta i ett av de senare frågelådorna. tdp är inte till för att ge konsumenterna någon information om strömförbrukning, bara till partnertillverkare om hur mycket värme kylarna måste klara av att leda bort för att graranterat klara av det (vid standardklock). och iofs även moderkortstillverkarna hur mycket ström som kommer dras som max. och det blir ju billigare från alla parter om en och samma kylare kan användas till alla modeller, så då lägger man inga resurser på att ta reda på tdp mer specifikt, en överdimensionerad kylare är ju redan tillräcklig och man sparar pengar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

som sagts tidigare i tråden så diskuteras just detta i ett av de senare frågelådorna. tdp är inte till för att ge konsumenterna någon information om strömförbrukning, bara till partnertillverkare om hur mycket värme kylarna måste klara av att leda bort för att graranterat klara av det (vid standardklock). och iofs även moderkortstillverkarna hur mycket ström som kommer dras som max. och det blir ju billigare från alla parter om en och samma kylare kan användas till alla modeller, så då lägger man inga resurser på att ta reda på tdp mer specifikt, en överdimensionerad kylare är ju redan tillräcklig och man sparar pengar

Den där logiken är ju helt fel på alla sätt. Partnertillverkarna behöver även vid korrekta TDP-värden anpassa sina produkter efter den modell med högst förbrukning, alla andra kommer ju fungera exakt lika bra och de sparar exakt lika mycket pengar. De enda som faktiskt skulle behöva göra något är AMD.

Den enda den här lata skitmärkningen av TDP hjälper är AMD medans informerade konsumenter får ta smällen. Enligt mig är det inte acceptabelt utan enbart ren och skär slapphet från AMDs sida.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Den där logiken är ju helt fel på alla sätt. Partnertillverkarna behöver även vid korrekta TDP-värden anpassa sina produkter efter den modell med högst förbrukning, alla andra kommer ju fungera exakt lika bra och de sparar exakt lika mycket pengar. De enda som faktiskt skulle behöva göra något är AMD.

Den enda den här lata skitmärkningen av TDP hjälper är AMD medans informerade konsumenter får ta smällen. Enligt mig är det inte acceptabelt utan enbart ren och skär slapphet från AMDs sida.

hur menar du? ja partnertillverkarna behöver anpassa sig till den modell med högst förbrukning, det är ju det tdp-värdet visar. och med det värdet fungerar alla andra modeller också, så då minskar kostnader för både utveckling och parallell tillverkning. så de sparar pengar, och amd sparar pengar genom att slippa göra noggranna mätningar på varenda modell. varför skulle de vilja göra något mer kostsamt än nödvändigt? andelen konsumenter som bryr sig om precisa tdp-värden är inte stor nog att bry sig om.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

hur menar du? ja partnertillverkarna behöver anpassa sig till den modell med högst förbrukning, det är ju det tdp-värdet visar. och med det värdet fungerar alla andra modeller också, så då minskar kostnader för både utveckling och parallell tillverkning. så de sparar pengar, och amd sparar pengar genom att slippa göra noggranna mätningar på varenda modell. varför skulle de vilja göra något mer kostsamt än nödvändigt? andelen konsumenter som bryr sig om precisa tdp-värden är inte stor nog att bry sig om.

Som sagt, partnertillverkarna bryr sig absolut inte om huruvida varje modell är individuellt märkt eller om de har AMDs låtsasmärkning, de går efter den med högst TDP och kör på den. Punkt slut. De tjänar varken mer eller mindre oavsett hur AMD skulle märka TDP, hela den teorin är ju helt befängd och bara tagen ur luften.

De ENDA som tjänar något på att vara lata är ju AMD och de som förlorar på det är vi konsumenter. Jag förstår helt ärligt inte ens varför du ens försöker försvara AMD. Du har ju allt att tjäna på korrekta TDP värden precis som alla andra informerade konsumenter. Varför är det acceptabelt för AMD att skita i oss konsumenter? Intel tycker ju uppenbarligen att det finns något att vinna på att redovisa individuella TDP-värden och de brukade vara jävligt kassa på just det medans AMD var mycket bättre, nu är rollerna ombytta.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Som sagt, partnertillverkarna bryr sig absolut inte om huruvida varje modell är individuellt märkt eller om de har AMDs låtsasmärkning, de går efter den med högst TDP och kör på den. Punkt slut. De tjänar varken mer eller mindre oavsett hur AMD skulle märka TDP, hela den teorin är ju helt befängd och bara tagen ur luften.

De ENDA som tjänar något på att vara lata är ju AMD och de som förlorar på det är vi konsumenter. Jag förstår helt ärligt inte ens varför du ens försöker försvara AMD. Du har ju allt att tjäna på korrekta TDP värden precis som alla andra informerade konsumenter. Varför är det acceptabelt för AMD att skita i oss konsumenter? Intel tycker ju uppenbarligen att det finns något att vinna på att redovisa individuella TDP-värden och de brukade vara jävligt kassa på just det medans AMD var mycket bättre, nu är rollerna ombytta.

jag förstår inte den här diskussionen? vi försöker ju båda säga att de bara går på det högsta tdp-värdet för att det fungerar för alla modellerna? och jag försvarar inte amd på nåt sätt, jag säger bara att tdp-värdet inte är satt med oss konsumenter i åtanke för att amd (och alla andra) inte vill lägga den kostnaden och tiden, och är därför inget vi ska hänga upp oss på. men det hade ju varit trevligare om de faktiskt stämde bättre så man kunde använda dem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

vad bra att du läser och kollar på sweclockers fredags panel. dom sätter ett TDP värde över en hel serie CPUer för att spara tid och pengar.
deras FX 4xxx kommer inte behöva en kylare med en TDP på 95W. TDP är inte = ström förbrukning.

Detta är tredje gången jag skriver detta i tråden och de två första gångerna var på sida 1.

Och AMD har alltså aldrig någonsin haft flera olika TDP inom samma serie? Athlon II, Phenom II mm har TDP på 45, 65, 95W och den senare har även 125W. AMD har gjort det förr och skulle gladerligen göra det igen om de klarade att leva upp till det men det gör de inte för FX 4XXX drar alldeles för mycket.
Det är bara Intel som använder sig av den modell du skriver att "dom" sätter samma TDP över hela serien. Det är möjligt att TDP inte är strömförbrukning längre men det har det varit under lång tid varför jag aldrig kommer gå med på ett resonemang att det plötsligt innebär något annat för att någon inte klarar att leverera konkurrenskraftiga lösningar.

TDP är fortfarande strömförbrukning men för AMD har det bara blivit ett ungefärligt mått varför de borde sluta att ange något alls utan bara ange vilken energiklass den hör hemma i jämfört med andra AMD processorer. Nu är det direkt förvillande när de använder en generell term som är som att be om att jämföras med Intels processorer som är speccade vid samma värden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jämför Prescott med Dothan, den ena satte värmerekord och den andra var skitsval vid ungefär samma prestanda. Det var inte processens fel, det var "speed demon" designen. AMD har valt att göra Bulldozer till en speed demon också. Det drar massa transistorer som arbetar i höga frekvenser, det blir mycket värme. Tror inte det hade gått så mycket bättre i Intels fabriker.

Intels fabriker hade gett bättre yields. En dålig processor kan inte göras bra med god tillverkningsteknik vilket vi kan se på Pentium D i 65 nm men det kan definitivt minimera onödiga strömläckage pga tillverkningsteknik och dåliga yields som ger höga priset och dålig lönsamhet.

Tror du AMD hade haft kvar tillverkning hos TSMC och skaffat sig ytterligare en partner i IBM om GF var så bra? GF är ett rent skitföretag och det är tragiskt att AMD var tvungna att sälja av tillverkningen då jag tror det hade blivit vettigare om AMD fått styra själva.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tror du AMD hade haft kvar tillverkning hos TSMC och skaffat sig ytterligare en partner i IBM om GF var så bra? GF är ett rent skitföretag och det är tragiskt att AMD var tvungna att sälja av tillverkningen då jag tror det hade blivit vettigare om AMD fått styra själva.

GF är väl en avknoppning från amd själva som sedan gått ihop med några andra? då är det ju ganska naturligt att ha dem som tillverkare också, långvariga relationer värderas högt inom industrin

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

GF är väl en avknoppning från amd själva som sedan gått ihop med några andra? då är det ju ganska naturligt att ha dem som tillverkare också, långvariga relationer värderas högt inom industrin

Ja GF är en del av vad som var AMD men det är ingen bra relation för de klarar inte att leverera det AMD behöver. De bär stor skuld till AMDs dåliga lönsamhet och det tvingar AMD söka upp andra tillverkare av halvledarkretsar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

2 moduls (vägrar skriva 4kärnig) borde max ligga på 65W.

Hur många kärnor har den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Hur många kärnor har den då?

fx 4100 har 2 bulldozermoduler, med två heltalsenheter och en flyttalsenhet i varje modul där heltalsenheterna delar på cacheminne osv, så man kan säga att en modul typ är 1,5 vanlig kärna men det är fel att säga så också. en riktig kärna har en heltals- och en flyttalsenhet och delar inte cache eller nåt med några andra beräkningsenheter

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

SweC kanske ska börja dela ut blöjor till alla kinkiga Intel-fanboys, vad tror ni om det?

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ja de måste väl förbättrats en del om de har fått ner TDPn så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan dom inte kräma på med 190 TDP ist? Bara bra om man kan grilla korv på lådan framåt småtimmarna.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad om det kommer en på 95w, helt ok. Får hoppas på lite förbättringar också.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

fx 4100 har 2 bulldozermoduler, med två heltalsenheter och en flyttalsenhet i varje modul där heltalsenheterna delar på cacheminne osv, så man kan säga att en modul typ är 1,5 vanlig kärna men det är fel att säga så också. en riktig kärna har en heltals- och en flyttalsenhet och delar inte cache eller nåt med några andra beräkningsenheter

Nja... när man har flera CPUs på ett chip, kallas dessa CPUs för kärnor. Det är alltså definitionen av CPU som gäller för att kunna kalla något en "riktig" kärna. Det spelar därför ingen roll om de har egen flyttalsenhet eller inte, det är bara att folk har vant sig vid att just nyare x86-CPUs brukar ha det så.
Mina gamla Amiga 600 och 1200 har ingen FPU på sina single core-CPUs, men de är inte 0,75-kärniga eller något annat för det.

Så att kalla FX-4100 en 4-kärnig CPU är helt korrekt, sen att det blir lurigt att jämföra eftersom det finns olika mycket inbakat på en "kärna" beroende på CPU-modell är en annan sak. Folk som har lite koll har ju alltid vetat att man inte kan jämföra olika CPU-modeller baserat på antal kärnor, frekvens m.m. eftersom det skiljer på IPC och annat hur bra de presterar i verkligheten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Och AMD har alltså aldrig någonsin haft flera olika TDP inom samma serie? Athlon II, Phenom II mm har TDP på 45, 65, 95W och den senare har även 125W. AMD har gjort det förr och skulle gladerligen göra det igen om de klarade att leva upp till det men det gör de inte för FX 4XXX drar alldeles för mycket.
Det är bara Intel som använder sig av den modell du skriver att "dom" sätter samma TDP över hela serien. Det är möjligt att TDP inte är strömförbrukning längre men det har det varit under lång tid varför jag aldrig kommer gå med på ett resonemang att det plötsligt innebär något annat för att någon inte klarar att leverera konkurrenskraftiga lösningar.

TDP är fortfarande strömförbrukning men för AMD har det bara blivit ett ungefärligt mått varför de borde sluta att ange något alls utan bara ange vilken energiklass den hör hemma i jämfört med andra AMD processorer. Nu är det direkt förvillande när de använder en generell term som är som att be om att jämföras med Intels processorer som är speccade vid samma värden.

Jag tror du misstar tex namnen "Athlon II", "Phenom II" för "serie". Utöver det så nej TDP är inte samma sak som strömförbrukning. det är bara hur mycket värme AMD säger att din kylare ska kunna ta bort per sekund. sen vet du inte hur dom har fått fram det värdet. Förrut så satte Intel sina TDP värden med en "normal load" och AMD satte en TDP på vad processorn var max kapabel till att dra under de mest extrema syntetiska testet man kunde ha för den CPUn men som inte speglade nått du som privat person skulle nå upp. Men vilket självklart gjorde att AMD fick mycket högre TPD värden än Intel. Hur dom gör nu vet jag inte men TDP är inte samma sak som strömförbrukning, tänker man så gör man ett tanke fel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av klk:

Att de får ner strömförbrukningen tyder på att tillverkningsprocessen förbättrats ordentligt och det är ett gott tecken. Bulldozer är trotts allt gjord för att klockas högt.

Japp, de har antagligen lägre läckage och kan också dra ned spänningen pga att yield ändå är ganska bra.
Det största felet med BD har ju varit dess stora strömförbrukning och nu verkar detta åtgärdas.
Jäkligt fina nyheter!

edit de som inte bara upprepar vad andra säger likt papegojor, utan tittar på lite senare tester, ser att BDs stora nackdel i dag är just effektförbrukningen.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/FX8150/1.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nja... när man har flera CPUs på ett chip, kallas dessa CPUs för kärnor. Det är alltså definitionen av CPU som gäller för att kunna kalla något en "riktig" kärna. Det spelar därför ingen roll om de har egen flyttalsenhet eller inte, det är bara att folk har vant sig vid att just nyare x86-CPUs brukar ha det så.
Mina gamla Amiga 600 och 1200 har ingen FPU på sina single core-CPUs, men de är inte 0,75-kärniga eller något annat för det.

Så att kalla FX-4100 en 4-kärnig CPU är helt korrekt, sen att det blir lurigt att jämföra eftersom det finns olika mycket inbakat på en "kärna" beroende på CPU-modell är en annan sak. Folk som har lite koll har ju alltid vetat att man inte kan jämföra olika CPU-modeller baserat på antal kärnor, frekvens m.m. eftersom det skiljer på IPC och annat hur bra de presterar i verkligheten.

sant, men nu gjorde jag ju den allmänna jämförelsen med hur en kärna normalt ser ut idag hos intel, eller bara hos phenom eller llano, då har varje kärna egna resurser. det är ju detta som folk är kritiska till, även om det enligt amd är en uppoffring som inte ska påverka prestandan så mycket iom att deras fpu bland annat är mer flexibel än vanligt, och att de istället kunnat lägga pengar på sådant som står för en större del av prestandan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

tdp har inget med hur mycket en processor drar utan hur många W värme som kylaren måste kunna avleda för att temperaturen inte ska överskrida max värdet för processorn

så visst du kan anta att en processor med en tdp på 20W drar mindre än vad en processor med 95W tdp

Ja som sagt, tror vi håller med varandra, två processorer med lika hög TDP kan dra olika mycket ström och därmed utveckla olika mycket värme. Och till och med så att den med lägre TDP kan dra mer ström och utveckla mer värme beroende på hur tillverkaren delat in dem.

Skrivet av The Mupp:

vad bra att du läser och kollar på sweclockers fredags panel. dom sätter ett TDP värde över en hel serie CPUer för att spara tid och pengar.
deras FX 4xxx kommer inte behöva en kylare med en TDP på 95W. TDP är inte = ström förbrukning.

Detta är tredje gången jag skriver detta i tråden och de två första gångerna var på sida 1.

Tror du får skriva det flera gånger för att du inte skriver det tillräckligt klart. TDP är ju mycket riktigt inte samma sak som hur mycket den ström den drar och värme den utvecklar, utan bara ett gränsvärde. Men du kanske får poängtera att strömförbrukning = värmeutveckling, men att TDP ≠ faktiskt värmeutveckling/strömförbrukning, bara gränsvärde. Annars tror man kanske felaktigt att du säger emot faktumet att strömförbrukningen är densamma som värmeutvecklingen.

Skrivet av Typhonos:

Och AMD har alltså aldrig någonsin haft flera olika TDP inom samma serie? Athlon II, Phenom II mm har TDP på 45, 65, 95W och den senare har även 125W. AMD har gjort det förr och skulle gladerligen göra det igen om de klarade att leva upp till det men det gör de inte för FX 4XXX drar alldeles för mycket.
Det är bara Intel som använder sig av den modell du skriver att "dom" sätter samma TDP över hela serien. Det är möjligt att TDP inte är strömförbrukning längre men det har det varit under lång tid varför jag aldrig kommer gå med på ett resonemang att det plötsligt innebär något annat för att någon inte klarar att leverera konkurrenskraftiga lösningar.

Han menar givetvis inte en hel produktserie. Byt ut ordet mot ”rad”, alltså man sätter en rad processorer, inom en TDP-kategori, t.ex. 125W, det enda det betyder är att de maximalt beräknas kunna dra mer än 95W men mindre än 125W, kan den inte komma över 95W ens i extremfall så blir det en 95W TDP processor.

Skrivet av Typhonos:

TDP är fortfarande strömförbrukning men för AMD har det bara blivit ett ungefärligt mått varför de borde sluta att ange något alls utan bara ange vilken energiklass den hör hemma i jämfört med andra AMD processorer. Nu är det direkt förvillande när de använder en generell term som är som att be om att jämföras med Intels processorer som är speccade vid samma värden.

Både AMD och intel har klasser. Det är ingen direkt skillnad hur de anger, Intel sätter flera processorer inom samma klass, precis som AMD.

Skrivet av Typhonos:

Intels fabriker hade gett bättre yields. En dålig processor kan inte göras bra med god tillverkningsteknik vilket vi kan se på Pentium D i 65 nm men det kan definitivt minimera onödiga strömläckage pga tillverkningsteknik och dåliga yields som ger höga priset och dålig lönsamhet.

Tror du AMD hade haft kvar tillverkning hos TSMC och skaffat sig ytterligare en partner i IBM om GF var så bra? GF är ett rent skitföretag och det är tragiskt att AMD var tvungna att sälja av tillverkningen då jag tror det hade blivit vettigare om AMD fått styra själva.

Självklart kan en bättre process gynna AMD, men det största felet i Bulldozer är just arkitekturen, för att BD skulle kunna mäta sig med mellanklass Sandy Bridge som 2500K och 2600K prestandamässigt i annat än syntetiska test och extremt multitrådade program som få använder så skulle den behöva ligga på närmare 5Ghz basfrekvens. Dessutom skulle den behöva dra 100W mindre ström, ingen tillverkningsprocess i världen kan ens komma i närheten av att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror du får skriva det flera gånger för att du inte skriver det tillräckligt klart. TDP är ju mycket riktigt inte samma sak som hur mycket den ström den drar och värme den utvecklar, utan bara ett gränsvärde. Men du kanske får poängtera att strömförbrukning = värmeutveckling, men att TDP ≠ faktiskt värmeutveckling/strömförbrukning, bara gränsvärde. Annars tror man kanske felaktigt att du säger emot faktumet att strömförbrukningen är densamma som värmeutvecklingen.

sant dåligt formulerat av mig

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Hur många kärnor har den då?

2. Med avancerad hyperthreading.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730