Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad gör transistorerna och hur fungerar en CPU?

Permalänk

Vad gör transistorerna och hur fungerar en CPU?

Tja! Jag ska göra en liten film till skolan i teknik om hur processorn funkerar etc. Jag skulle behöva lite hjälp, typ vad transistorerna i CPU:n fyller för funktion lite basic. Infon behöver inte vara så jättedjupgående, bara så att några "noobs" förstår

Vad jag har förstått så är hela processorn uppbyggd av enorma mängder transistorer (?), räknas cacheminnet in i dem?

Tack

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Well, jag tänkte om ni ville förklara lite mer med egna ord, menmen jag klarar mig

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Transistorerna fyller (typ) alla funktioner, och ja, även cacheminnet är uppbyggt av transistorer.

En transistor har tre ben. Ett in, ett ut och ett kontrollben. Lägg spänning på in. Om kontrollbenet har har spänning som kommer strömmen flöda från in till ut. Med transistorer bygger man grindar. I princip och, eller och inverterat. Med dessa grindar bygger man resten.

Men tror nog du får en bättre beskrivning av att läsa wikipedialänkarna, och genom att googla fram någon bra artikel eller bok.

Permalänk
Medlem

Du måste läsa på om digitalteknik och boolesk algebra om du vill ha någon egentlig förståelse och förklaringen jag kommer ge kräver att du försår boolesk algebra (fast det är väldigt enkelt)

Jag kan inte lova att allt jag säger är 100 procent korrekt, men jag går på det som jag har lärt mig.

Den mest grundläggande enheten i en processor är transistorn, med dessa bygger man upp logiska grindar som kan utföra de logiska funktionerna. Så vitt som jag vet brukar man använda NAND-grindar då man kan skapa alla andra grindar utifrån dem (Samma sak gäller för NOR-grindar.).

Med hjälp av dessa grindar kan man skapa mer avancerade enheter, som t.ex adderare, register (en typ av minne) osv. Med hjälp av dessa kan man bygga upp mer avancerade enheter som en ALU (Aritmetisk-logisk enhet), FPU (Flyttalsenhet), minneschip och minneskontrollkretsar m.m.

Men det är omöjligt att svara på din fråga här på plats, du måste läsa böcker eller hitta bra sidor som förklarar allt det här om du vill förstå. Och om du vill förklara för "noobs" så måste du faktiskt veta vad som sker, annars kommer det att bli "blind leder blind" utav det hela.

Jag antar att du går gymnasiet så först borde du fråga din mattelärare om boolesk algebra och om du kan få låna en bok med diskret matematik.
Sedan kan jag rekommendera följande litteratur:
Digitalteknik, Teori och praktik - Per Carlsson, Staffan Johansson
Digitala kretsar - Lars-Hugo Hemert
Computer Organization and Design, The hardware / software interface - David A. Patterson, John L, Hennesy

De två första är ganska lättlästa om man är intresserad men den sista är på engelska och därmed lite jobbigare att förstå även om den inte är så svår den heller.

Det är allt jag har att säga om detta, lycka till med filmen!

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Ok, right tack för att ni delar er kunskap Kan säga att jag går i 9:an

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell