Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem

Preamp? Det behövs inte, maxampen har hög gain och är bra anpassad för klena mobila ljudkällor såsom mobiltelefoner och mp3spelare.

Säkringen ska sitta direkt efter pluspolen på batteriet. Då är du skyddad mot det mesta elfelen, tex om batteriet skulle få fnatt och skicka ut en ström på 10tals ampere så är det bara säkringen som ryker. Det man säkrar emot är främst kablaget och i sin tur eventuella fel på batteri. En kabel med sin ledande area kan inte fysiskt leda hur starka strömmar som helst utan har sin gräns, påfrestar du denna gränsen så kan du få kabelbrand som du säkert hört i bil /bilstereo sammanhang någon gång.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Okej, Får tacka för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

-Slutsteg: Maxmap 20 Det är i min värld det senaste och häftigaste som hänt i minislutstegsbranchen.

Håller på att fixa hem saker atm, ska jag beställa
http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-jst... eller http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-3-5... ?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur du vill ansluta din ljudkälla. Det är likadant kretskort i båda valen men antingen får du en 3,5mm stereokontakt så att du enkelt kan koppla in en stereokabel. Alternativet med en JST-kontakt är ifall du vill koppla på något annat vis och ev. vill ha din stereokontakt någon annanstans.

Här kan du se hur jag har gjort i mitt senaste bygge där jag kör med JStkontakter och så få andra kontakter som möjligt, ska det inte tas bort ska det lödas!=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Har förstått att set är tänkt att limma ihop elementen, eftersom de elementen jag köpte är mindre, ska jag då minska breden på lådan eller helt enkelt skita i att limma? Man skulle väl också kunna sätta något i mellan innan man limmar kanske? O tillsist Är det inte lätt att elementen går sönder om de hamnar i ofas ( kanske inte möjligt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Hej igen!
Har förstått att set är tänkt att limma ihop elementen, eftersom de elementen jag köpte är mindre, ska jag då minska breden på lådan eller helt enkelt skita i att limma? Man skulle väl också kunna sätta något i mellan innan man limmar kanske? O tillsist Är det inte lätt att elementen går sönder om de hamnar i ofas ( kanske inte möjligt)?

Vad för Högtalarelement har du skaffat? Tänker du inte bygga en Boominator med P.audio HP-10W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

Vad för Högtalarelement har du skaffat? Tänker du inte bygga en Boominator med P.audio HP-10W?

Jo precis, men dom har väl gjort dem lite kortare det senaste, om jag inte är helt ute o cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga en boominator så gör det enligt konstens alla regler, hitta inte på några egna lösningar för då avviker du bara från ett vinnande koncept. Högtalarnas magneter ska limmas magnet mot magnet vilket ökar verkningsgraden med några dB. Annars tappar du hela vitsen med konstruktionen och kan likagärna bygga nått helt annat. Vad det totala måttet minus lagom avdrag för ihoptryckning av skumkanter blir får du enkelt fram genom att köpa högtalarna först, mäta och till sist kapa lådbitar när du vet vilka mått det måste vara. Annars finns det datablad att läsa för elementen om du prompt måste kapa innan elektroniken finns hemma. Tänk även på att om du minskar bredden så måste lådan växa någon annanstans, boominatorn har en noga uträknad volym som måste tas på stort allvar då det är en basreflex vi har att göra med.
Allt hänger ihop och är noga utstuderat redan, inte för att tjata men för att noga poängtera så kommer förmodligen minsta lilla förändring från originalkonceptet att leda till en sämre högtalare.
Sammanfattat : basar limmas magnet mot magnet, dom ger dej måttet för lådan inne djup, med det måttet givet får du räkna ut vad bredd och höjd ska bli för att den totala volymen ska stämma med den avsedda resonansfrekvensen och därmed den uträknade porten. Missar du nått så blir det fel på alla punkter.
Det bästa är att allt redan finns beskrivet, alla frågor är redan besvarade och säkerligen 30-50 boominators finns på bild i stora tråden från grundaren själv på diyaudios sida.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Hej igen!
Har förstått att set är tänkt att limma ihop elementen, eftersom de elementen jag köpte är mindre, ska jag då minska breden på lådan eller helt enkelt skita i att limma? Man skulle väl också kunna sätta något i mellan innan man limmar kanske? O tillsist Är det inte lätt att elementen går sönder om de hamnar i ofas ( kanske inte möjligt)?

Du bör även räkna ut rätt lådvolym och avstämning till de element du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Om du ska bygga en boominator så gör det enligt konstens alla regler, hitta inte på några egna lösningar för då avviker du bara från ett vinnande koncept. Högtalarnas magneter ska limmas magnet mot magnet vilket ökar verkningsgraden med några dB. Annars tappar du hela vitsen med konstruktionen och kan likagärna bygga nått helt annat. Vad det totala måttet minus lagom avdrag för ihoptryckning av skumkanter blir får du enkelt fram genom att köpa högtalarna först, mäta och till sist kapa lådbitar när du vet vilka mått det måste vara. Annars finns det datablad att läsa för elementen om du prompt måste kapa innan elektroniken finns hemma. Tänk även på att om du minskar bredden så måste lådan växa någon annanstans, boominatorn har en noga uträknad volym som måste tas på stort allvar då det är en basreflex vi har att göra med.
Allt hänger ihop och är noga utstuderat redan, inte för att tjata men för att noga poängtera så kommer förmodligen minsta lilla förändring från originalkonceptet att leda till en sämre högtalare.
Sammanfattat : basar limmas magnet mot magnet, dom ger dej måttet för lådan inne djup, med det måttet givet får du räkna ut vad bredd och höjd ska bli för att den totala volymen ska stämma med den avsedda resonansfrekvensen och därmed den uträknade porten. Missar du nått så blir det fel på alla punkter.
Det bästa är att allt redan finns beskrivet, alla frågor är redan besvarade och säkerligen 30-50 boominators finns på bild i stora tråden från grundaren själv på diyaudios sida.

Okej, ska ta ett seriöst läsande i tråden, får ännu en gång tacka för alla dina svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gjort i ordning ett kopplingsschema till min Boominator http://i.imgur.com/Mu8T9UE.png (Bilden är extremt pedagogisk o noggrann ) men ser detta ok ut eller har jag missuppfattat något :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Har gjort i ordning ett kopplingsschema till min Boominator http://i.imgur.com/Mu8T9UE.png (Bilden är extremt pedagogisk o noggrann ) men ser detta ok ut eller har jag missuppfattat något :)?

Är det domediskanterna i bilden du skall använda? Tänk på att impedansen måste bli rätt i slutändan så att du inte riskerar att bränna ampen pga en sådan enkel sak.
Per kanal har du altså seriekopplat diskanter och seriekopplat basar och kopplat dessa parrallellt. Basarna finns i både 4 och 8 ohm att få tag i vilket kan vara bra i ditt fall om du behöver laborera, diskanterna vet jag inte vad de ligger på men eftersom du inte har piezoelement så bör du räkna med att deras impedans har en betydande faktor.

Vad är det för saker du tänk koppla in både före och efter basarna som är ritat som motstånd i bilden?

Inte för att jag minns på rak arm hur jag kopplade men jag har ju för mig att originalboominatorn kopplar allt parrallellt och inte i serie. För att få max effekt ut din amp så ska du sikta på 4ohm och då gäller det att du köper 8ohm basar och parrallellkopplar dessa samt att du kör med piezo för att kunna bortse från deras impedans. Nu är jag som sagt lite ringrostig iomed att det var 3 år sedan ajg kopplade min låda men se till att räkna så att slutimpedansen blir korrekt som sagt. Det är det viktigaste.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Är det domediskanterna i bilden du skall använda? Tänk på att impedansen måste bli rätt i slutändan så att du inte riskerar att bränna ampen pga en sådan enkel sak.
Per kanal har du altså seriekopplat diskanter och seriekopplat basar och kopplat dessa parrallellt. Basarna finns i både 4 och 8 ohm att få tag i vilket kan vara bra i ditt fall om du behöver laborera, diskanterna vet jag inte vad de ligger på men eftersom du inte har piezoelement så bör du räkna med att deras impedans har en betydande faktor.

Vad är det för saker du tänk koppla in både före och efter basarna som är ritat som motstånd i bilden?

Inte för att jag minns på rak arm hur jag kopplade men jag har ju för mig att originalboominatorn kopplar allt parrallellt och inte i serie. För att få max effekt ut din amp så ska du sikta på 4ohm och då gäller det att du köper 8ohm basar och parrallellkopplar dessa samt att du kör med piezo för att kunna bortse från deras impedans. Nu är jag som sagt lite ringrostig iomed att det var 3 år sedan ajg kopplade min låda men se till att räkna så att slutimpedansen blir korrekt som sagt. Det är det viktigaste.

Diskanterna är också Piezo ( http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/piezo-diskant-c78... ) Hittade ingen bra bild på dem så tog bara första bästa, kanske hade varit bra att säga...

Men för att sammanfatta så ska det totala resistansen vara 4ohm på varje kanal in till amp'n?

En liten sak till, vart ska jag sätta min potentiometer (10k)?

Permalänk
Medlem

Precis! 4ohm per kanal ut på ampen.
Potentiometern kopplar du till den avsedda kontakten på ampen som sitter bredvid ljud-in kontakten.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Har gjort i ordning ett kopplingsschema till min Boominator http://i.imgur.com/Mu8T9UE.png (Bilden är extremt pedagogisk o noggrann ) men ser detta ok ut eller har jag missuppfattat något :)?

Vad är rektanglarna du ritat in i serie med elementen för komponenter, är det resistorer ?
I så fall ska du inte ha några till basarna och varför har du ritat in det på 2 ställen varje krets ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, det bara i serie med piezodiskanter du ska ha ett motstånd på 10 till 47 ohm 5w.
Aldrig till basarna.
Vanliga diskanter ska ha minst en konding i serie.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är rektanglarna du ritat in i serie med elementen för komponenter, är det resistorer ?
I så fall ska du inte ha några till basarna och varför har du ritat in det på 2 ställen varje krets ?

Funderar på att dra in en liten kondensator där, bara för säkerhets skull...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Funderar på att dra in en liten kondensator där, bara för säkerhets skull...

Du ska inte ha seriekondensatorer på basarna och inte heller till piezodiskanter.
Ska du dela basarna uppåt ska du ha en spole eller så gör man ett riktigt filter med flera komponenter, men du behöver hursomhelst inte bygga 2 stycken per kanal på det sätt du ritat in det på bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte ha seriekondensatorer på basarna och inte heller till piezodiskanter.
Ska du dela basarna uppåt ska du ha en spole eller så gör man ett riktigt filter med flera komponenter, men du behöver hursomhelst inte bygga 2 stycken per kanal på det sätt du ritat in det på bilden.

Så egentligen så kommer jag få en total resistans på 4/9 ohm, dom jag parallellkopplar ihop 2st element, o 2st diskanter. Så då ska jag bara få ihop ett motstånd på ungefär 32/9 ohm?

http://i.imgur.com/OsMxq3t.png

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Så egentligen så kommer jag få en total resistans på 4/9 ohm, dom jag parallellkopplar ihop 2st element, o 2st diskanter. Så då ska jag bara få ihop ett motstånd på ungefär 32/9 ohm?

http://i.imgur.com/OsMxq3t.png

Du ska enbart ha en resistans i serie med piezoelementen, inte basen, ska du dela basen uppåt använder du en spole annars får du räkna ut ett komplett filter, det handlar om hur mycket du satsar på bygget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska enbart ha en resistans i serie med piezoelementen, inte basen, ska du dela basen uppåt använder du en spole annars får du räkna ut ett komplett filter, det handlar om hur mycket du satsar på bygget.

Kanske är mycket begärt men du är inte sugen på att dra upp ett schema åt mig?

Permalänk
Medlem

Här hittade jag ett kopplingschema/bild åt dej.

Piezoelementen har så hög impedans att du inte behöver räkna med dom, strömmen går lättaste vägen som ändå blir genom basarna och om dessa är på 8ohm vardera så kommer ampen att känna av 4ohm. (Med reservation för fel i teorin ang piezoelementen, hur som helst, uteslut dom fortfarande beräkning på impedans)
Som Motstånd i serie med piezo tar du ett 47ohm 3w metal films motstånd.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Tänkte själv slänga ihop en Standard Boominator.

Maxamp20
P.Audio HP-10W
Monacor MPT-001
12mm vattenfast björkplywood
Gel-batterier och annat 12volt från biltema.

Kommere göra lådan 1-2cm längre så jag får lite mera utrymme i mitten. 66mm är lite för tight.

@domanzo Man får köra med en tätningslist runt varje högtalarelement då det fattas ca 16mm.
http://i1080.photobucket.com/albums/j338/MarcusNordlander/boominator/2011-02-24120651.jpg

Här är ett album där jag hittade en som kör med tätningslist.
http://s1080.photobucket.com/user/MarcusNordlander/library/bo...

Permalänk
Medlem

Fattas 16mm? Utan att mena att låta tyken men det styr du väl själv över? Lådornas volym är given och då är det ju bara att sätta igång och labba med måtten tills du är nöjd. Min egna är noga uträknad gällande volym och jag har då inga kompromisser med mått eftersom jag ritat allt själv. LÄNK här kan du se hur det ser ut, det krävs visst att man är inloggad för att få se bilderna (sorry). Originaltråden på diyaudio innehåller verkligen alla tekniska detaljer och alla volymer och mått man kan tänka sig, det stora problemet är bara att tråden växt så oerhört och att det inte finns någon sammanfattning med teknisk spec. När det begav sig för min del så var det bara att sätta igång och läsa från inlägg#1 och ta anteckningar på allt som var matnyttigt. Med lite tur så kan jag ha allt kvar i datorn men jag vill inte lova något. Ska kolla när jag har tid för det!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

@euf0ria det dära är inte min låda. Kan vara så att den killen har kört på fel mått.

Jag har Saturnus updaterade sketchup fil där jag tagit mina mått ifrån. Får se hur väl det passar när elementen anländer.
Originaltråden på diyaudio är rätt stor ja. Kanske man borde slänga ihop en sammanfattning här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

@euf0ria det dära är inte min låda. Kan vara så att den killen har kört på fel mått.

Jag har Saturnus updaterade sketchup fil där jag tagit mina mått ifrån. Får se hur väl det passar när elementen anländer.
Originaltråden på diyaudio är rätt stor ja. Kanske man borde slänga ihop en sammanfattning här

Lådan i länken är min. Måtten är inte efter saturnus låd-mått men jag lovar den att "den killen" har kört på mått som ger exakt rätt volym i lådorna;) Allt är uträknat in i minsta detalj och volymen kan jag se med x-antal decimalers noggranhet.
Strunt samma, om du inte har tillgång till cadprogram så blir sketchupfilen jättebra att köra efter, jag har personligen bara ett pedantiskt sinne och måste göra allt in i minsta detalj själv och därav egna mått. Jag kan lätt dela med mig av dom vid intresse för detta är ändå att betrakta som "open source" inom ljudbyggerier! Sammanfattning låter fint, jag ska fiska fram det jag möjligen har kvar.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Aha Man skulle nästan haft ett häfte med allt. Assembly Instructions Ikea style. Mått och lärdom om allt möjligt.

@euf0ria Har du sett denna http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190571-purpose-built-b... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iglum:

Aha Man skulle nästan haft ett häfte med allt. Assembly Instructions Ikea style. Mått och lärdom om allt möjligt.

@euf0ria Har du sett denna http://www.diyaudio.com/forums/class-d/190571-purpose-built-b... ?

Verkligen! Det skulle innebära rätt så mycket fritidsjobb bara men tänk vad det skulle underlätta för många som kanske drar sig för att bygga denna grymma stereo. Canopysound har säkert en del instruktioner för betalande kunder men det borde finnas ett häfte lika fritt som allt annat i projektet.

Japp jag har sett PCBet, riktigt grymmt jobbat! Det skulle vara kul att testa och se hur det lirar i verkligheten och verkligen skönt att kombinera allt till ett och samma kretskort! Enbart solcellsregulatorn tar ganksa rejält med plats i förhållande till hur lite volym man har i mittfacket.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Hej.

Inför festivalsommaren har jag läst mycket här i det här forumet ville bygga en inte allt för stor och tung ljudanläggning då den ska va relativt portabel. Dock har jag lite problem just nu med min AMP-6a, kan inte riktigt kräma ut tillräckligt för att jag skulle kunna vara nöjd, den slår ifrån när man höjer lite för mycket. Känns inte som jag bör ha så stor belastning på förstärkaren om man jämför den här lilla lådan med de flesta här.

Jag har installerat följande;
2st woofers / http://www.eluxson.se/bas-mid/1992-sp-6-100pro.html
2st diskanter / http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/dt4817-pas...
2st delningsfilter / http://www.hifikit.se/tillbehor/spb1211
1st AMP-6 Basic

Gjorde en video tidigare under dagen efter jag inte alls blir klok på det här. Är rätt envis av mig och brukar vilja lösa problem själv.
https://www.youtube.com/watch?v=GTvOLj9tvoc

Många av er har ju mycket erfarenheter av AMP6an och jag antar att det är något där som är strulet, vore hur schyst som helst om någon har någon ide på vad som orsakar det här fenomenet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad använder du för batteri? Kan det bistå med upp till 4-5 ampere i stöten?
Har du moddar känsligheten på ingången? (gain styrt via feedback resistorerna)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll