Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem

Hallå Boominatorbyggare!

Efter att ha läst både på diyaudio (dock inte kommit genom hela tråden än, var en hel del inlägg där...) och här har jag börjat beställa till mitt bygge och tänkte jag skulle skriva något här. Eftersom det inte går att få tag på de "vanliga" elementen blev det 4 st P.audio E10-150S V2 samt 4 st Piezo QLM-1005. Frågor i dagsläget jag önskar finna svar på:

1. Jag har en bilstereo liggandes, Pioneer DEH-7250SD. Jag vet att den drar mycket mer ström än t.ex. en amp-6 men kommer den kunna ge lika bra och högt ljud som en amp-6?

2. Är det något jag behöver tänka på vid dessa högtalarelement jag valt? Jag vet att måtten är lite annorlunda och tänkte även försöka mig på WinISD. Men annars bör väl själva boominatoridéen fungera med magnet mot magnet osv...?

Tanken är att efterlikna den ursprungliga boominatorn en hel del. Imorgon blir det batterier från Biltema, något tips där? Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Försöker testa mina element innan jag sätter in dem i lådan, men får inte ut något ljud
En grön lampa lyser på förstärkaren och har kopplat in auxen till min mobil. bild: http://imgur.com/MQktTgi
är min förstärkare sönder eller har jag kopplat fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Försöker testa mina element innan jag sätter in dem i lådan, men får inte ut något ljud
En grön lampa lyser på förstärkaren och har kopplat in auxen till min mobil. bild: http://imgur.com/MQktTgi
är min förstärkare sönder eller har jag kopplat fel?

Det var ju svårt att se exakt hur du kopplat eftersom du verkar ha skalat kabeln slarvigt eller vad är det som ser ut som kabelstumpar på bilden ? Du kan prova högtalaren med ett 1,5V batteri, den ska klicka om du ansluter det eller mäta eller driva med nån annan förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju svårt att se exakt hur du kopplat eftersom du verkar ha skalat kabeln slarvigt eller vad är det som ser ut som kabelstumpar på bilden ? Du kan prova högtalaren med ett 1,5V batteri, den ska klicka om du ansluter det eller mäta eller driva med nån annan förstärkare.

Den klickar utav bara helvete Testade också att ta en vanliga strömkabel på 1.5mm i tvärsnitt area istället för en "ljudkabel", då den är lite lättare att få in, men fick itne ut något ljud då heller, hur kan man se om sin förstärkare är sönder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Hur kan man se om sin förstärkare är sönder?

Man behöver nog mäta på förstärkaren för att få fakta om funktionen, men du kan ju prova om du har ljud ut från telefonen, den har ingen 4 polig kontakt så att du kan ha kopplat fel i den pga headsetfunktion? Då kan det behövas en adapter i telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver nog mäta på förstärkaren för att få fakta om funktionen, men du kan ju prova om du har ljud ut från telefonen, den har ingen 4 polig kontakt så att du kan ha kopplat fel i den pga headsetfunktion? Då kan det behövas en adapter i telefonen.

Testade att ha auxen i daton men fick inget ljud endå, har även dragit om kablarna, skalat dem lite finare osv, så att du kan se hur jag kopplat. Bild: http://imgur.com/8ng2cov
Vad för sorts addapter? är inte riktigt med på hur du menar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Testade att ha auxen i daton men fick inget ljud endå, har även dragit om kablarna, skalat dem lite finare osv, så att du kan se hur jag kopplat. Bild: http://imgur.com/8ng2cov
Vad för sorts addapter? är inte riktigt med på hur du menar.

Man kan iblan behöva en adapter för att ansluta en mobiltelefon, de kan ha en 4 polig kontakt eftersom man ska kunna koppla in ett headset i dem.
Det är ju fortfarande svårt att se hur du kopplat eftersom det inte är kopplat Strömmen ska ju in på "ena sidan" men där har du ju inget.
För det är väl den här du har skaffat ?

http://store.accusafe.nl/maxamp20-met-jst-ph-connector?___sto...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan iblan behöva en adapter för att ansluta en mobiltelefon, de kan ha en 4 polig kontakt eftersom man ska kunna koppla in ett headset i dem.
Det är ju fortfarande svårt att se hur du kopplat eftersom det inte är kopplat Strömmen ska ju in på "ena sidan" men där har du ju inget.
För det är väl den här du har skaffat ?
http://store.accusafe.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbn...

http://store.accusafe.nl/maxamp20-met-jst-ph-connector?___sto...

Ja det är en sådan.
Kan inte ladda upp på imgur av någon anledning, men har iaf kopplar in batteriet till +- 12vdc till vänster, och sedan högtalarna på vänsta porten, men ska jag ha ström till höger också där det står 12vdc?

Edit, fick upp en bild : http://i.imgur.com/oSlEw3t.png

Permalänk
Medlem

Letar fortfarnde efter mått på "Skivan med hål" som ska vara imellan elementen, skulle någon vänligt själ kunna länka dem :)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Ja det är en sådan.
Kan inte ladda upp på imgur av någon anledning, men har iaf kopplar in batteriet till +- 12vdc till vänster, och sedan högtalarna på vänsta porten, men ska jag ha ström till höger också där det står 12vdc?

Edit, fick upp en bild : http://i.imgur.com/oSlEw3t.png

Det ska vara kopplat så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska vara kopplat så.

Kan tilläga att nu när jag sätter i auxen i datorn så knastar det till precis vid det ögonblicket när jag drar ut in den, men ingen musik hörs dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Kan tilläga att nu när jag sätter i auxen i datorn så knastar det till precis vid det ögonblicket när jag drar ut in den, men ingen musik hörs dock.

Har du testat utgångarna med en hörlur så du vet om de verkligen matar ut ljud ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du testat utgångarna med en hörlur så du vet om de verkligen matar ut ljud ?

yes, gjorde det precis nu. Måste jag ha i potentiometern? den borde väl vara på maxvolym utan den?
Använder det här batteriet förövrigt... http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

yes, gjorde det precis nu. Måstejag ha i potentiometern? den borde väl vara på max volym utan den?

Jag vet inte hur den är kopplad och ser inger schema på deras sida, men endera är det max eller inget beroende på konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur den är kopplad och ser inger schema på deras sida, men endera är det max eller inget beroende på konstruktion.

Citat från deras sida:
"Adding a volume control can be easily done by connecting it the supplied cable JST-PH cable, a linear potentiometer 10k ohms is sufficient. This means that you no longer need complicated stereo logarithmic potentiometers in the signal path. The amplifier will use the internal volume control."
Det antyder enligt mig att det är valbart, och då måste den ligga på max som standard.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Citat från deras sida:
"Adding a volume control can be easily done by connecting it the supplied cable JST-PH cable, a linear potentiometer 10k ohms is sufficient. This means that you no longer need complicated stereo logarithmic potentiometers in the signal path. The amplifier will use the internal volume control."
Det antyder enligt mig att det är valbart, och då måste den ligga på max som standard.

Eller att man ska bygla nån anslutning för att få ljud, fick du inte med nån manual/schema eller har du en länk ? Det kanske finns nån som använt just den modulen du köpt och vet exakt hur den fungerar, annars får man prova sig fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller att man ska bygla nån anslutning för att få ljud, fick du inte med nån manual/schema eller har du en länk ? Det kanske finns nån som använt just den modulen du köpt och vet exakt hur den fungerar, annars får man prova sig fram.

Köpte den härifrån : http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-3-5...
Nej, fick inte med någonting och hittar inget datablad någonstans

Permalänk
Medlem

Jag kommer få hem en likadan idag eller imorgon skulle jag tro. Kan testa om den är död när man inte kopplat in någon potentiometer då.

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in TVÅ högtalare? Du lär ju koppla lika last på båda utgångarna för annars stänger chippet säkert ner av säkerhetsskäl. Att det klickar till när du slår på systemet kan ju ha att göra med att det är en liten fördröjjning innan skydds-krets slår av allt.

Att bara använda ena kanalen är dömt att misslyckas, jag har gjort sönder ett annat slutsteg pga att en kabel lossnade en gång.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla svar, tror mig ha hittat felet, de har satt i en jord åt fel hål, så den kommer alltid att vara mutad vare sig med potentiometer eller utan.
Den här jorden sitter inne i "volym kontroll anslutningen" dom har jordat + till - med en svart sticka, så jag måste försöka flytta den, dock sitter den som berget, får se hur jag löser, har mailat dem om svar också.

Edit1: skäms lite över att behöva fråga, men hur kopplar jag in en strömbrytare? har köpt följande: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Edit2: Hur beräknar jag var hålen på skivan i mitten ska sitta? Är så gott som klar när den är utsågad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av domanzo:

Edit1: skäms lite över att behöva fråga, men hur kopplar jag in en strömbrytare? har köpt följande: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Du bryter strömmen direkt från batteriet, eftersom du valt en 2 polig brytare så kan du bryta både + och minus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ska sitta en jumper i JST-kontakten ifall du inte använder en potentiometer, men om den ska sitta mellan pin 1-2 eller 2-3 vet jag inte, jag drog bort min med en pincett ganska omgående.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Tja!

Har tre frågor:

  1. Verkar gå att använda både 10 & 12 tums basar? Vad rekommenderas? Är det samma låda för båda? (Enda anledning till 12" är att 10" inte verkar finnas i lager förens slutet av juli)

  2. Var hittar man egentligen en vettig ritning? Jag ser bara nån google sketch-grej överallt? Finns det ingen pdf med mått och så?

  3. Har någon tips på hur man kan bygga för att driva den på 230v istället? Antar man behöver köpa nån sorts transformator och sätta emellan? Bäst vore om man kunde ha en mix av batteri och 230v.

Edit: såg att "faktiskt" länken i första inlägget hade en skärplan

Edit2: allra bästa vore ju om man kunde se till så att även batteriet laddas när man ansluter 230v men antar vi är inne på alldeles för avancerade kretsar?

Tack!

Permalänk
Medlem

Tja!

Har tre frågor:

  1. Verkar gå att använda både 10 & 12 tums basar? Vad rekommenderas? Är det samma låda för båda? (Enda anledning till 12" är att 10" inte verkar finnas i lager förens slutet av juli)
    Japp det går att ta vilket storlek du vill! Ang. lådan så kan du ju jämföra med att laga köttfärsås, om du tar 800g kött eller 1200g kött så bör du ju kompensera övriga ingredienser för att hålla balans i det recept du går efter. Med andra ord så kommer du att få räkna ut ny volym för en rätt avstämd låda med rätt Q värdet enligt originalet och med en ny avstämd basreflex (den som också agerar handtag).

  2. Var hittar man egentligen en vettig ritning? Jag ser bara nån google sketch-grej överallt? Finns det ingen pdf med mått och så?
    LÄNK till ett fint bygge där skaparen även bifogat måttritning för alla bitar som behövs. Sen kan de ju vara bra att få hem sina basar först för att verkligen kolla att måttet på elementens höjd stämmer med lådans interna djup så att du kan montera basarna stumt mot mittväggen. (Senaste svaret från Grundaren saturnus är att basarna har fått ny magnet i senare revision och att de inte längre behöver limmas magnet mot magnet för att uppnå en bättre känslighet. Nu räcker det att limma basarnas magnet mot mittväggen för att enbart göra lådan stum. Basarna i nuläget ska tydligen vara kortare på höjden jämfört med de förra pga denna magnetuppgradering.

  3. Har någon tips på hur man kan bygga för att driva den på 230v istället? Antar man behöver köpa nån sorts transformator och sätta emellan? Bäst vore om man kunde ha en mix av batteri och 230v.
    Allt går;) om du enbart vill driva på 230V så är det bara att köpa en adapter (sån som är till bärbar dator tex.) som är specad 12v 5A så är du säker för en AMP6 eller maxamp 20. Vill du samtidigt att batteriet ska laddas vid inkopplandet av 230v så lär du ju sätta dit en batteriladdare och en strömbrytare som ser till att du enbart tar ström från 230V och inte från batteriet som du då vill ladda. Det finns säkert flera olika bra lösningar på detta och opm du kikar runt lite så kommer du hitta. Kolla även hur "ammocan boombox" är byggd så kommer du säkert hitta nån som byggt in en laddare direkt i lådan. Kanske räcker det med att bygga in en laddare och att slutsteget alltid tar ström från batteriet?

Edit: såg att "faktiskt" länken i första inlägget hade en skärplan

Edit2: allra bästa vore ju om man kunde se till så att även batteriet laddas när man ansluter 230v men antar vi är inne på alldeles för avancerade kretsar?
https://www.youtube.com/watch?v=-frBfOsSOR0
Denna har en laddare inbyggd och en switch för att välja vart strömmen till slutsteget skall tas ifrån.

Tack!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

http://store.accusafe.nl/modules/accu-bewaking/accusafe-v3-5-...
Accusafe har en färdig skyddskrets för batterier men jag kan ju inte se att det går att ansluta 230v direkt till denna, nästan så man borde maila dom och fråga hur den är tänkt att användas...

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av euf0ria:

http://store.accusafe.nl/modules/accu-bewaking/accusafe-v3-5-...
Accusafe har en färdig skyddskrets för batterier men jag kan ju inte se att det går att ansluta 230v direkt till denna, nästan så man borde maila dom och fråga hur den är tänkt att användas...

Det där är en krets för att förhindra djupurladdning av batteriet, använder man en vanlig bly/syra ackumulator så skadas de av att tömmas.

Det går ju att bygga en stor nätdel/laddare som både orkar driva och ladda samtidigt och använda tex en laddregulator för solcellspaneler http://www.clasohlson.com/se/Pr364452000/Pr364452000 som styr laddning och ger skydd mot djupurladdning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en grej som enligt mig och mina väldigt begränsade elkunskaper borde fungera men jag vet inte säkert så jag tänker att jag frågar..

I alla fall, jag bygger en halv boominator. Och jag vill ha att den låter mer och tänkte om man kan paralellkoppla högtalarna, och alltså få impedansen 4 ohm, och driva detta med båda kanalerna? Alltså båda kanalerna driver samma högtalare?
Självkart så matar jag stereon med en monosignal. Det är en max amp 20 jag kollar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweex:

Jag funderar på en grej som enligt mig och mina väldigt begränsade elkunskaper borde fungera men jag vet inte säkert så jag tänker att jag frågar..

I alla fall, jag bygger en halv boominator. Och jag vill ha att den låter mer och tänkte om man kan paralellkoppla högtalarna, och alltså få impedansen 4 ohm, och driva detta med båda kanalerna? Alltså båda kanalerna driver samma högtalare?
Självkart så matar jag stereon med en monosignal. Det är en max amp 20 jag kollar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga uppgifter om det går att brygga eller parallellkoppla Maxamp 20, om du inte kan få svar från tillverkaren om det funkar eller inte så bör du avstå för troligen så tål förstärkaren inte kopplingen för annars borde de lyfta det som ett försäljningsargument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga uppgifter om det går att brygga eller parallellkoppla Maxamp 20, om du inte kan få svar från tillverkaren om det funkar eller inte så bör du avstå för troligen så tål förstärkaren inte kopplingen för annars borde de lyfta det som ett försäljningsargument.

Okej så om den inte går att brygga så går det inte?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweex:

Okej så om den inte går att brygga så går det inte?

Digitalsteg är generellt känsliga för att koppla ihop kanalerna parallellt eller att bryggas så om inte tillverkaren anger att det ska gå så bör man vara försiktig med att prova sånt, en del steg är internt bryggade och då går det inte, andra kan kräva ett annat utgångsfilter när lastimpedansen ändras för att inte låta dåligt även om de håller, om du inte får besked av tillverkaren kan du prova själv men risken är stor att du förstör steget så har du inte råd eller tid med att experimentera och ev behöva byta ut det så bör du nog låta bli att koppla ihop kanalerna på något sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.