Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där har du fel. I installationen till Windows 98 kunde man välja många av de där sakerna, och förmodligen tidigare också, men tyvärr har det gått mer och mer mot att allt skall vara förinstallerat.

Är man hyffsat avancerad användare har man säkerligen alternativ för samtliga, även om jag tycker att paint, notepad och ljudinspelaren är lite småtrevliga program, men i ärlighetens namn har det nog mest med nostalgi att göra.

Du kan välja allt detta själv, lär dig MDT så kan du göra en strippad installation av Windows som du vill

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Nä du har rätt i att det inte var ett seriöst inlägg och jag borde nog låtit bli. Vi har dock haft denna diskussion många gånger förut i den här tråden...

Det får du nog acceptera eftersom du hållit liv i tråden så pass länge. Få kommer att läsa igenom 4 000 inlägg. Enbart de senaste och möjligtvis de första inläggen kommer att skapa reaktioner.

Jag hade gärna sett en no-nonsense professionell utgåva av Windows.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KimTjik:

Jag hade gärna sett en no-nonsense professionell utgåva av Windows.

Eller en portabel utgåva och en för de som vill använda flera och/eller stora skärmar och alltså inte vill se minsta spår av MUI utan att aktivt välja det och som dessutom använder Aero eller nått liknande som förbättrar översikten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det får du nog acceptera eftersom du hållit liv i tråden så pass länge. Få kommer att läsa igenom 4 000 inlägg. Enbart de senaste och möjligtvis de första inläggen kommer att skapa reaktioner.

Jag hade gärna sett en no-nonsense professionell utgåva av Windows.

Eller så lär du dig MDT (gratis verktyg från Microsoft) och snickrar ihop en själv som Oneone sa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tveksamt, sitta och gå igenom en lista med vad man vill ha och inte ha tar nog längre tid än att installera rubbet, högerklicka på fyra, fem st appar och sedan på avinstallera. Det första jag gjorde efter min win8 installation var att ta bort de apparna jag direkt såg på startmenyn som jag inte ville ha. Tog nog högst femton sekunder. Blir en ganska tarvlig diskussion om sådan här då man egentligen kan se det som att man helt enkelt får de valen i efterhand istället för i förväg. Jag ser hellre en snabb och smidig installation. Att rensa bort skit och/eller göra inställningar för hur ens OS ska bete sig i viss mån har man alltid fått göra så jag ser verkligen ingen skillnad på den punkten när det gäller Windows 8 mot något tidigare Windows i någorlunda modern tid.

Gör man det efteråt blir det massa onödigt skräp i registret, och vill man inte så är det ju inte värre än att man bara klickar "Next" eller något.

Skrivet av Oneone:

Du kan välja allt detta själv, lär dig MDT så kan du göra en strippad installation av Windows som du vill

http://blogs.technet.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-...

Intressant. Det där ska kollas upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör man det efteråt blir det massa onödigt skräp i registret, och vill man inte så är det ju inte värre än att man bara klickar "Next" eller något.

Intressant. Det där ska kollas upp.

Håll i hatten! för jag tänkte faktiskt skriva en guide i helgen för er swecare!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gör man det efteråt blir det massa onödigt skräp i registret, och vill man inte så är det ju inte värre än att man bara klickar "Next" eller något.

Ja, den tanken är god och håller nog max två veckor sedan har nog de flesta malt sönder sitt register oavsett... så spelar roll liksom.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiverat konto

Någon här som får problem med att vädertilen i 8.1 RTM glömmer din plats och visar Stockholm efter en diskrensning och att vissa inställningar i Datorinställningar/sekretess (i metro-kontrollpanelen) nollställs? Nollställs alltså om man startar om datorn eller stänger av efter diskrensningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, den tanken är god och håller nog max två veckor sedan har nog de flesta malt sönder sitt register oavsett... så spelar roll liksom.

Ja, det spelar roll. Om inte annat så vore det en stark markering att man minsann är herre över sin egen dator och inte Microsoft.

Så finns det de som påpekar att "Jamen så ser det ju ut i telefonerna redan blabla".

1: En dator är inte samma sak som en telefon
2: Jag har aldrig sagt att jag uppskattar att det ser ut så i telefonerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Gör man det efteråt blir det massa onödigt skräp i registret, och vill man inte så är det ju inte värre än att man bara klickar "Next" eller något.

Jag vet inte om du känner till detta eller inte men en avinstallation av en "Windows 8-app" fungerar inte på samma sätt som en avinstallation av ett skrivbordsprogram. En Windows 8-app lämnar inga spår efter sig, alls. Inte i registret eller någon annan stans. Som vi vet gäller inte samma princip för skrivbordsprogram.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det spelar roll. Om inte annat så vore det en stark markering att man minsann är herre över sin egen dator och inte Microsoft.

Så finns det de som påpekar att "Jamen så ser det ju ut i telefonerna redan blabla".

1: En dator är inte samma sak som en telefon
2: Jag har aldrig sagt att jag uppskattar att det ser ut så i telefonerna.

Vill man vara "herre över sin egen dator" borde man sett sig om efter något annat än Windows för längesedan...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag vet inte om du känner till detta eller inte men en avinstallation av en "Windows 8-app" fungerar inte på samma sätt som en avinstallation av ett skrivbordsprogram. En Windows 8-app lämnar inga spår efter sig, alls. Inte i registret eller någon annan stans. Som vi vet gäller inte samma princip för skrivbordsprogram.

Nej skrivbordsprogram kan vara ett mindre helvete att få rent efter, det vet jag.

Det är ju positivt om appar inte lämnar spår, men det känns liksom ändå onödigt att de skall vara där om man inte vill ha dem, och hur man än vrider på det så blir det ju merarbete. Men det har absolut blivit bättre i 8.1 i och med att man kan få bort flera åt gången.

Skrivet av Zicsoen:

Vill man vara "herre över sin egen dator" borde man sett sig om efter något annat än Windows för längesedan...

Tröttsamt argument som saknar verklighetsförankring. Har det gått bra till och med Windows 7 så borde det inte heller vara några konstigheter med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Eller så lär du dig MDT (gratis verktyg från Microsoft) och snickrar ihop en själv som Oneone sa.

Du förstår vad jag menar och än om MDT är bra, särskilt vid utrullning av många klienter, hade jag uppskattat att det även fanns en renskalad standardversion av professional. Det går faktiskt att kommentera utifrån det lilla perspektivet, utan att behöva se det ifrån mitt som admin (ja, det kanske du inte trodde, men också av Windows!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du förstår vad jag menar och än om MDT är bra, särskilt vid utrullning av många klienter, hade jag uppskattat att det även fanns en renskalad standardversion av professional. Det går faktiskt att kommentera utifrån det lilla perspektivet, utan att behöva se det ifrån mitt som admin (ja, det kanske du inte trodde, men också av Windows!).

Som jag ser det så borde Microsofts högsta fokus ligga på en ren och fin Pro-version. Det är många som är trötta på allt "Lull lull" och "N"-versionerna är ett spel för galleriet. Vi vill ha mer Windows och mindre BloatOs helt enkelt. Hur jävla svårt kan det vara?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Microsoft ökar antalet enheter som en app kan vara installerad på med samma Microsoft-konto från 5 till 81.

http://winsupersite.com/windows-8/microsoft-dramatically-rais...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Nu börjar reklamen för 8.1 komma igång.

Kul att se vad det är man fokuserar på att meddela tycker jag. Artikel från Winsupersite angående denna reklam:
http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-ad-one-experienc...

The ad touts the following Windows 8.1 features:

The ability to boot to the Start screen or the desktop, your choice.
New tile sizes, including Large and Small, offering new capabilities and new Start screen layout possibilities.
The ability to run productivity applications or games, or do both at the same time using Snap.
Simpler and easier.
Works with a Windows tablet, PC or Surface.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Och var visar MS hur skrivbordet fungerar ? Jag vill inte ha några sabla appar utan ett välfungerande skrivbord som kan hantera flera stora skärmar helt utan touch och så ett sätt att starta program som inte är i helskärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och var visar MS hur skrivbordet fungerar ? Jag vill inte ha några sabla appar utan ett välfungerande skrivbord som kan hantera flera stora skärmar helt utan touch och så ett sätt att starta program som inte är i helskärm.

Det känns onödigt att berätta hur skrivbordet fungerar i och med att det fungerar på nästan exakt samma sätt som i alla Windows-versioner sedan 1995. De visar i alla fall skrivbordet en kort stund och även en stationär dator lite senare. Om du inte vill ha några appar så kan du ju avinstallera dem snabbare och enklare i 8.1, framför allt mycket snabbare än att avinstallera program i Windows 7 och tidigare. Windows 8 och 8.1 hanterar flera stora skärmar på ett mycket bättre sätt än vad Windows 7 gör, även skärmar utan touch vilket jag beskriver i punkt 25 i det första inlägget. Att starta program som inte är i helskärm (jag antar att du menar skrivbordsprogram här, även om appar inte heller behöver vara i helskärm) finns det många olika sätt att göra i 8.1, det smidigaste kanske är att använda aktivitetsfältet.

Jag förstår inte riktigt mrqaffe, du som har hängt på den här sidan så länge borde känna till allt det där redan. Eller trollar du bara?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är bara mycket kritisk till hur MS har försämrat skrivbordet och användbarheten på datorn genom att ta bort Aero och införa MUI, det är oerhört mycket sämre att använda i 8 familjen när man har flera stora monitorer, de workarounds du tippsar om kan inte på något sätt ersätta startmenyns lättanvändbarhet och smidighet i allmänhet, söka eller pinna fungerar oerhört dåligt när man har många program och menyer som blockerar det man verkligen vill se är oerhört irriterande.
En del av de saker du kallar förbättring innebär oerhörda försämringar för en del, medan en del saker är verkliga förbättringar för alla, tex filkopieringen, aktivitetshanteraren och snabbare start, därför är det lite provocerande när du okritiskt anser att alla förändringar är förbättringar för alla, du borde nyansera dig och skilja på förbättring och förändring, för det är inte samma sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur blir det när 8.1 final kommer ut, kan man göra en enkel uppdatering från 8 eller 8.1 preview till 8.1 final? Eller måste man installera om windows helt och hållet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deemlin:

Hur blir det när 8.1 final kommer ut, kan man göra en enkel uppdatering från 8 eller 8.1 preview till 8.1 final? Eller måste man installera om windows helt och hållet?

Från 8 kan du göra en direkt uppgradering och behålla allt. Från 8.1 preview kan du uppgradera men bara behålla filer på disken, alla program försvinner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 sökfuntion använder "optical character recognition" för att kunna söka efter text i bilder. Skydrive har nu en "smart files"-funktion som gör att Skydrivefilerna kan ta upp emot 80% mindre utrymme lokalt på disk.

http://www.theverge.com/2013/9/30/4786924/skydrive-windows-8-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Windows 8/8.1 ökar med 1,21% på Steam Hardware Survey och ligger nu på 16,48%.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Ha! Har just lämnat tillbaka en andra bärbar dator som jag tänkt köra Win7 på.
Har redan en Win7 32/64 retail licens.
Tyvärr måsta man betala M$ pengar för Win8 om man vill ha en dator som finns i handeln idag.
Förra gången var det en ASUS U38 i våras som tillverkaren inte hade några Win7 drivrutiner till på sina supportsidor.
Denna gång var det en Lenovo E531 som jag ångrade att jag köpte.

Så jäkla användarfientligt organiserat var Lenovos Support-download sida att även om alla Win7 drivisarna fanns tillgängliga så var arbetsinsatsen på det galet organiserade download sidan, för stor för att betala Lenovo pengar.

Antagligen räcker det inte med att drivrutiner finns tillgängliga för mig. Det måste vara välorganiserat också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Ha! Har just lämnat tillbaka en andra bärbar dator som jag tänkt köra Win7 på.
Har redan en Win7 32/64 retail licens.
Tyvärr måsta man betala M$ pengar för Win8 om man vill ha en dator som finns i handeln idag.
Förra gången var det en ASUS U38 i våras som tillverkaren inte hade några Win7 drivrutiner till på sina supportsidor.
Denna gång var det en Lenovo E531 som jag ångrade att jag köpte.

Så jäkla användarfientligt organiserat var Lenovos Support-download sida att även om alla Win7 drivisarna fanns tillgängliga så var arbetsinsatsen på det galet organiserade download sidan, för stor för att betala Lenovo pengar.

Antagligen räcker det inte med att drivrutiner finns tillgängliga för mig. Det måste vara välorganiserat också.

Eh... Va? Ladda ner "Lenovo system update" för Windows 7 ör det enda som behöver göras vad jag vet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Ha! Har just lämnat tillbaka en andra bärbar dator som jag tänkt köra Win7 på.
Har redan en Win7 32/64 retail licens.
Tyvärr måsta man betala M$ pengar för Win8 om man vill ha en dator som finns i handeln idag.
Förra gången var det en ASUS U38 i våras som tillverkaren inte hade några Win7 drivrutiner till på sina supportsidor.
Denna gång var det en Lenovo E531 som jag ångrade att jag köpte.

Så jäkla användarfientligt organiserat var Lenovos Support-download sida att även om alla Win7 drivisarna fanns tillgängliga så var arbetsinsatsen på det galet organiserade download sidan, för stor för att betala Lenovo pengar.

Antagligen räcker det inte med att drivrutiner finns tillgängliga för mig. Det måste vara välorganiserat också.

Kan du nämna någon anledning att köra Windows 7 istället för Windows 8/8.1 som privatperson? Jag kan inte komma på någon iom att det finns startmenyersättare att hämta om man vill det. Själv har jag aldrig använt en sådan då jag är nöjd med hur Windows 8/8.1 är idag, men jag förstår om andra vill ha det så.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du nämna någon anledning att köra Windows 7 istället för Windows 8/8.1 som privatperson? Jag kan inte komma på någon iom att det finns startmenyersättare att hämta om man vill det. Själv har jag aldrig använt en sådan då jag är nöjd med hur Windows 8/8.1 är idag, men jag förstår om andra vill ha det så.

UAC. I och med att Store inte fungerar med UAC ordentligt avslaget (Never notify stänger inte av UAC på riktigt i Windows 8) så kan man inte både ha UAC av och använda Store. Så om man hatar UAC men ändå tycker att Store är en stor anledning att köra Windows 8 så får man problem.

Vet du förresten vad förklaringen till att det är så är? Jag har inte hittat den någonstans. dvs, I windows 7 så stängs UAC av helt och hållet om man drar slidern till "Never notify" men i Windows 8 så krävs registerhack som får till följd att store inte fungerar längre om man vill ha det helt anstängt. Vill de inte att folk som inte gillar UAC ska få utforska store eller vad?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

UAC. I och med att Store inte fungerar med UAC ordentligt avslaget (Never notify stänger inte av UAC på riktigt i Windows 8) så kan man inte både ha UAC av och använda Store. Så om man hatar UAC men ändå tycker att Store är en stor anledning att köra Windows 8 så får man problem.

Vet du förresten vad förklaringen till att det är så är? Jag har inte hittat den någonstans. dvs, I windows 7 så stängs UAC av helt och hållet om man drar slidern till "Never notify" men i Windows 8 så krävs registerhack som får till följd att store inte fungerar längre om man vill ha det helt anstängt. Vill de inte att folk som inte gillar UAC ska få utforska store eller vad?

Vänta här nu. Menar du att en anledning att köra Windows 7 istället för Windows 8 är att Store inte fungerar i Windows 8 med UAC avslaget? Windows Store finns inte till Windows 7 så jag förstår inte ditt resonemang riktigt.

Jag anser att man aldrig ska stänga av UAC och att man alltid ska vara inloggad som en standardanvändare, vare sig man kör Vista, 7:an eller 8/8.1. Detta minskar risken att utsättas för säkerhetshot drastiskt. Kanske har man därför fokuserat på att få så många som möjligt att använda UAC.

Här kan du läsa mer om UAC, varför det är bra och så vidare, speciellt i det första inlägget:
http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2008/10/08/user-account-co...
http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/01/15/user-account-co...
http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/02/05/update-on-uac.a...

Faktum är att UAC kan vara den bästa funktionen någonsin i Windows. Ingen annan enskild funktion har gjort ekosystemet så mycket säkrare, mer än möjligtvis den inbyggda brandväggen i XP SP2.

Titta bara på den här grafen och se hur många program som har skärpt till sig efter att UAC introducerades i Vista.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vänta här nu. Menar du att en anledning att köra Windows 7 istället för Windows 8 är att Store inte fungerar i Windows 8 med UAC avslaget? Windows Store finns inte till Windows 7 så jag förstår inte ditt resonemang riktigt.

Om man tycker att en av fördelarna med 8/8.1 är store och appar (det är trotts allt en av de större tilläggen) men inte gillar UAC så går det inte. Det är så jag menar.

Sedan är säkert UAC en jättebra funktion, men du vet mycket väl hur illa jag tycker om när företag lägger in artificiella hinder för användandet av en viss funktion bara för att de helst ser att man inte använder den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om man tycker att en av fördelarna med 8/8.1 är store och appar (det är trotts allt en av de större tilläggen) men inte gillar UAC så går det inte. Det är så jag menar.

Sedan är säkert UAC en jättebra funktion, men du vet mycket väl hur illa jag tycker om när företag lägger in artificiella hinder för användandet av en viss funktion bara för att de helst ser att man inte använder den.

Jo, men du svarade på en fråga om varför man ska använda Windows 7 istället för Windows 8/8.1. Att då börja prata om Windows Store då Windows Store endast finns på Windows 8/8.1 är enligt mig en helt annan diskussion.

Jag är nyfiken, har du gett UAC en chans på senare tid? Har du använt det under en längre tid någon gång? Färre promptar i nyare versioner av Windows i kombination med att färre program kräver administratörsrättigheter gör att ett liv med UAC idag långt ifrån är outhärdligt, speciellt när man är klar med alla installationer och mest bara använder datorn.

Jag skulle vilja påstå att man får bättre kontroll på sin dator om man har UAC påslaget, eftersom att man vet om några förändringar gjorts eller inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...