Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det ytterligare ett argument för SteamOS, jag tror det vore bra att få bort DX och andra proprietära lösningar på desktop.

Ja, fast SteamOS finns väl inte tillgängligt idag eller? Annars hade det varit trevligt med något som rullar smidigare än DirectX, verkar ju vara en del som händer på dessa fronter i dagsläget så det ska bli intressant att se vad det mynnar ut i.

Edit:
Har för övrigt lite dålig koll på SteamOS egentligen men jag antar att det bara är för spel, eller åtminstone huvudsakligen för det ändamålet?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, fast SteamOS finns väl inte tillgängligt idag eller? Annars hade det varit trevligt med något som rullar smidigare än DirectX, verkar ju vara en del som händer på dessa fronter i dagsläget så det ska bli intressant att se vad det mynnar ut i.

Edit:
Har för övrigt lite dålig koll på SteamOS egentligen men jag antar att det bara är för spel, eller åtminstone huvudsakligen för det ändamålet?

SteamOS verkar vara lika öppet som linux i övrigt bara att det kommer färdigpaketerat och förberett för spelande, det verkar inte finnas några begränsningar på vad man själv kan lägga till utöver grundfunktionerna för spel och multimediia:

Kooperativsystem
Användare kan ändra eller ersätta den del av programvaran eller hårdvaran de vill.

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/?l=swedish

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

SteamOS verkar vara lika öppet som linux i övrigt bara att det kommer färdigpaketerat och förberett för spelande, det verkar inte finnas några begränsningar på vad man själv kan lägga till utöver grundfunktionerna för spel och multimediia:

Kooperativsystem
Användare kan ändra eller ersätta den del av programvaran eller hårdvaran de vill.

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/?l=swedish

Ok, låter ju lite vettigare än hur jag först tänkte (får skylla på lång dag på jobbet och trött hjärna). Hur som helst, det kan nog absolut bli ett högst intressant alternativ för de som spelar mycket och med tiden kanske även för andra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag skiter i finesser osv i windows, är windows 8 bättre för oss SPELNÖRDAR? Ger Windows 8 mer prestanda än Windows 7 ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du nämna någon anledning att köra Windows 7 istället för Windows 8/8.1 som privatperson? Jag kan inte komma på någon iom att det finns startmenyersättare att hämta om man vill det. Själv har jag aldrig använt en sådan då jag är nöjd med hur Windows 8/8.1 är idag, men jag förstår om andra vill ha det så.

Som privatperson och student av CAD/CAM och rendering verkar som om en del software ännu inte är W8 kompatibel. Det är inte uppenbart för den som inte använder den typen av program förstås. En anledning att köra W7, trots alla 90-talet fördelar som du listar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gadgety:

Som privatperson och student av CAD/CAM och rendering verkar som om en del software ännu inte är W8 kompatibel. Det är inte uppenbart för den som inte använder den typen av program förstås. En anledning att köra W7, trots alla 90-talet fördelar som du listar.

Ja så är det vid varje ny release av Windows tyvärr. Ofta beror det på dåligt programmerade program som slutar fungera bara för att versionsnumret inte stämmer överens med det som programmet vill ha. Hade ingen versionscheck gjorts så hade programmet ofta fungerat klockrent. Vilka program är det du tänker på i det här fallet?

Skrivet av hznn:

Jag skiter i finesser osv i windows, är windows 8 bättre för oss SPELNÖRDAR? Ger Windows 8 mer prestanda än Windows 7 ?

I allmänhet är det ingen större skillnad, med möjligtvis någon fördel i Windows 8/8.1 iom lägre RAM-användning m.m. I BF4 beta just nu verkar det dock vara rätt stor skillnad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den så kallade powerusermenyn som man tar fram med ett högerklick nere i vänster hörn eller genom att trycka alt-x på tangentbordet har uppdaterats med avstängningsmöjligheter, nya genvägar så som nätverksanslutningar, Windows PowerShell och Windows PowerShell (Admin).

Win-X är det som gäller.

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det trilla in lite recensioner på Windows 8.1. Trevlig läsning även om jag tycker att det kommer lite för tidigt, Windows 8.1 bör enligt mig främst testas på hårdvara designat för det.

http://www.winbeta.org/news/windows-81-review-more-feature-co...

"Nothing is perfect, and Windows 8.1 is far from being anything like perfect, but it works. It works better than Windows 8 does, and in my own opinion, it works better than Windows 7 too."

"Windows 8.1 builds upon the foundations of Windows 8, which may sound bad. But when you realize that Windows 8 was built upon the foundations of Windows 7 and that Windows 7 built upon Windows Vista, you soon begin to realize that the latest version of the operating system is always the better one."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Nu börjar det trilla in lite recensioner på Windows 8.1. Trevlig läsning även om jag tycker att det kommer lite för tidigt, Windows 8.1 bör enligt mig främst testas på hårdvara designat för det.

http://www.winbeta.org/news/windows-81-review-more-feature-co...

"Nothing is perfect, and Windows 8.1 is far from being anything like perfect, but it works. It works better than Windows 8 does, and in my own opinion, it works better than Windows 7 too."

"Windows 8.1 builds upon the foundations of Windows 8, which may sound bad. But when you realize that Windows 8 was built upon the foundations of Windows 7 and that Windows 7 built upon Windows Vista, you soon begin to realize that the latest version of the operating system is always the better one."

Har inte riktigt tid eller ork att läsa allt men exakt vad är det som recensenter fortfarande känner är dåligt med Windows 8.1 och Windows i allmänhet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Har inte riktigt tid eller ork att läsa allt men exakt vad är det som recensenter fortfarande känner är dåligt med Windows 8.1 och Windows i allmänhet?

Det känns som att nästan alla recensioner jag har sett rekommenderar alla som kör Windows 8 att uppgradera till 8.1. Om man bör uppgradera från Windows 7 till 8.1 är lite mer spridda skurar.

Det som brukar kommenteras är förstås den fortsatta avsaknaden av en startmeny. En del gillar det fortfarande inte även om det går att få startskärmen att visa "alla program" i 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Min jobbdator kör windows 8.1, och det är faktiskt helt ok som workstation OS nu. med boot direkt till desktop läge och nya "start knappen" så är det inte direkt något jag saknar. man får confa lite i början sen funkar det klockrent.

Angående startknappen så använder jag såklart aldrig vänsterklick för att ta mig till metro, men högerklick ger dig en meny med länkar till allt du "saknade" på desktop win8. (run, powershell, control panel, etc etc)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det som brukar kommenteras är förstås den fortsatta avsaknaden av en startmeny. En del gillar det fortfarande inte även om det går att få startskärmen att visa "alla program" i 8.1.

Vilket ju rimligtvis borde få Microsoft att fundera på om det verkligen var "knappen" som folk saknade. För min del kan de göra startskärmen hur de vill, jag kommer ändå att hata den så länge den är i tvingande fullskärm, och det är jag knappast ensam om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vilket ju rimligtvis borde få Microsoft att fundera på om det verkligen var "knappen" som folk saknade. För min del kan de göra startskärmen hur de vill, jag kommer ändå att hata den så länge den är i tvingande fullskärm, och det är jag knappast ensam om.

Bah, jag kör med programmet "Star menu 8".
Gamla vanliga startmenyn + att datorn startar i desktop mode.
Nu behöver jag inte använda metro och jag kan använda datorn precis som i W7 fast med många andra fördelar jag ser med W8 - många av dessa förklarade i TS.

Sen kan man ju hålla med om att Microsoft borde fixa detta från början.
Ge användaren ett val vid exempelvis installation - "Vill du använda dig något av metro? Eller vill du bara använda desktop?"

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Bah, jag kör med programmet "Star menu 8".
Gamla vanliga startmenyn + att datorn startar i desktop mode.
Nu behöver jag inte använda metro och jag kan använda datorn precis som i W7 fast med många andra fördelar jag ser med W8 - många av dessa förklarade i TS.

Sen kan man ju hålla med om att Microsoft borde fixa detta från början.
Ge användaren ett val vid exempelvis installation - "Vill du använda dig något av metro? Eller vill du bara använda desktop?"

Ja, du får funktionaliteten, men det känns principiellt fel att behöva ta till tredjepartsprogram bara för att få ett GUI man kan leva med.

Och jag håller helt med om att de borde ge användarna ett val. Om Metro nu är så jävla bra så hade de flesta valt det, så vad är problemet. Rabiata bakåtsträvande ludditer som jag själv blir knappast mer sugna på att köra appar bara för att vi blir tvingade till ett appgränssnitt.

Det är tur att Microsoft inte har egna fik, för jag vet hur det hade sett ut:

"Problem": Folk kan välja mellan The och Kaffe. Microsoft ser helst att folk dricker the men de flesta vill ha kaffe.

"Lösning": Plocka bort kaffet så att folk bara kan välja the.

"Resultat i Microsofts fantasivärld": Alla dricker the istället och är jättenöjda med det.

"Resultat i verkligheten": Folk går till ett annat fik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, du får funktionaliteten, men det känns principiellt fel att behöva ta till tredjepartsprogram bara för att få ett GUI man kan leva med.

Och jag håller helt med om att de borde ge användarna ett val. Om Metro nu är så jävla bra så hade de flesta valt det, så vad är problemet. Rabiata bakåtsträvande ludditer som jag själv blir knappast mer sugna på att köra appar bara för att vi blir tvingade till ett appgränssnitt.

Det är tur att Microsoft inte har egna fik, för jag vet hur det hade sett ut:

"Problem": Folk kan välja mellan The och Kaffe. Microsoft ser helst att folk dricker the men de flesta vill ha kaffe.

"Lösning": Plocka bort kaffet så att folk bara kan välja the.

"Resultat i Microsofts fantasivärld": Alla dricker the istället och är jättenöjda med det.

"Resultat i verkligheten": Folk går till ett annat fik.

Din liknelse håller inte eftersom att skrivbordet är kvar i Windows 8 och ingen tvingas att använda startskärmen, mer än ett klick på skrivbordsikonen varje månad vid omstart av datorn. I Windows 8.1 slipper man alltså även det. Du pratar om tvång medan verkligheten är att det inte finns något tvång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Din liknelse håller inte eftersom att skrivbordet är kvar i Windows 8 och ingen tvingas att använda startskärmen, mer än ett klick på skrivbordsikonen varje månad vid omstart av datorn. I Windows 8.1 slipper man alltså även det. Du pratar om tvång medan verkligheten är att det inte finns något tvång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar inte om skrivbordet, utan startmenyn vs startskärmen. Använder man ingen av dem så spelar det ju ingen som helst roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, du får funktionaliteten, men det känns principiellt fel att behöva ta till tredjepartsprogram bara för att få ett GUI man kan leva med.

Och jag håller helt med om att de borde ge användarna ett val. Om Metro nu är så jävla bra så hade de flesta valt det, så vad är problemet. Rabiata bakåtsträvande ludditer som jag själv blir knappast mer sugna på att köra appar bara för att vi blir tvingade till ett appgränssnitt.

Det är tur att Microsoft inte har egna fik, för jag vet hur det hade sett ut:

"Problem": Folk kan välja mellan The och Kaffe. Microsoft ser helst att folk dricker the men de flesta vill ha kaffe.

"Lösning": Plocka bort kaffet så att folk bara kan välja the.

"Resultat i Microsofts fantasivärld": Alla dricker the istället och är jättenöjda med det.

"Resultat i verkligheten": Folk går till ett annat fik.

Visst håller jag med dig.
Men det kanske snarare är som att ta bort kaffe från tavlan - de har kaffe men vill inte visa det.
Den som VET att de har kaffe, kan köpa det.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Visst håller jag med dig.
Men det kanske snarare är som att ta bort kaffe från tavlan - de har kaffe men vill inte visa det.
Den som VET att de har kaffe, kan köpa det.

Snarare som att de i nuläget har en policy som säger att om man inte vill ha the så kan man ta med eget snabbkaffe hemifrån. Men vem vet hur länge de tillåter det? Och vem vill dricka snabbkaffe på ett fik?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om nu ett café inte har det jag är ute efter går jag till ett annat...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Om nu ett café inte har det jag är ute efter går jag till ett annat...

Och om du är rullstolsburen och det är det enda fiket som har ramp?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Och om du är rullstolsburen och det är det enda fiket som har ramp?

Haha, de här metaforerna är vad jag behöver på en måndag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om du är rullstolsburen och det är det enda fiket som har ramp?

Då får jag väl dricka kaffe hemma helt enkelt, varför gå någonstans och köpa något jag inte vill ha? -Det är ju inte så att någon tvingar mig direkt...
Fast nu är jag inte heller rullstolsburen och behöver således inte bry mig nämnvärt om ett sådant scenario.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cove:

Min jobbdator kör windows 8.1, och det är faktiskt helt ok som workstation OS nu. med boot direkt till desktop läge och nya "start knappen" så är det inte direkt något jag saknar. man får confa lite i början sen funkar det klockrent.

Angående startknappen så använder jag såklart aldrig vänsterklick för att ta mig till metro, men högerklick ger dig en meny med länkar till allt du "saknade" på desktop win8. (run, powershell, control panel, etc etc)

Fast högerklicksmenyn fanns ju även i 8.0, även om det har kommit till några föremål i den i 8.1. Kör, PS, Kontrollpanelen och direkta genvägar till mycket däri fanns ju redan innan, den stora förändringen är att stäng av och liknande finns numera.

Permalänk
Rekordmedlem

8.1 = mindre illa men långt ifrån bra nog.
De har fortfarande inte brytt sig om att få det att fungera bra nog på desktop och nu börjar MS dessutom att marknadsföra Surface 2 mer som en laptop än en platta eftersom de trycker så mycket på att den har tangentbord (dessutom bakgrundsbelyst) och så plockar de dessutom på en lokal lagringsenhet, Den håller alltså på att förvandlats till en liten laptop med tidvis löstagbart tangentbord snarare än en platta, intressant utveckling om nu touch är så oerhört bra i alla lägen som det sades vara från början, undrar om de har blivit rädda för Chromebooks.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inte ett uns snällhet i det, de vill bara se till att färre använder andra os så att studenterna lär sig MS program så de fortsätter använda dem när de kommer ut i arbetslivet.
Alltså ren marknadsföring för att överleva, mister de ungdomarna så mister de på sikt även en stor del av den övriga kakan.

Du menar precis som alla andra företag som ger rabatt? Hur kan du klaga på att de ger studenter rabatt? Extremt vanlig internet-idioti, om företaget inte ger rabatt så är det skit och om det ger rabatt så är det ont.

Loooooovely.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jink:

Du menar precis som alla andra företag som ger rabatt? Hur kan du klaga på att de ger studenter rabatt? Extremt vanlig internet-idioti, om företaget inte ger rabatt så är det skit och om det ger rabatt så är det ont.

Loooooovely.

Det handlar i det här fallet om inlåsning från en ful marknadsaktör som har närmast monopol, ren konkurrensbegränsning alltså.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar i det här fallet om inlåsning från en ful marknadsaktör som har närmast monopol, ren konkurrensbegränsning alltså.

Du har rätt, vad tänkte jag på? Vi borde maila MS och se till att de dubblar priset istället, så att Apple får en chans. Rätt ska va rätt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Då får jag väl dricka kaffe hemma helt enkelt, varför gå någonstans och köpa något jag inte vill ha? -Det är ju inte så att någon tvingar mig direkt...
Fast nu är jag inte heller rullstolsburen och behöver således inte bry mig nämnvärt om ett sådant scenario.

Men om fiket i fråga långsamt kapat benen på en betydande del under många år, samt gjort dem koffeinberoende, så tycker jag att det inte är mer än rätt än att de dels får se till att ha en ramp, samt att de erbjuder kaffe för de som vill ha.

Nu är vi så långt ifrån huvudspåret så det blir komiskt, men vad jag vill ha sagt är att det orsakar betydligt mindre huvudvärk för Microsoft om de erbjuder en startmeny, än vad det gör för de användare som vill ha en men ingen får. Plus att de skulle eliminera i princip det enda som det fortfarande klagas högjutt på. Är det inte värt det, även rent PR-mässigt, ekonomiskt, eller vad som?

Folk har ju vetat om att det finns tredjepartsprogram som gör jobbet från dag ett, men det är helt uppenbart att det inte handlar om det eftersom klagomålen fortsätter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Du har rätt, vad tänkte jag på? Vi borde maila MS och se till att de dubblar priset istället, så att Apple får en chans. Rätt ska va rätt!

Jag tror att det mrqaffe försöker belysa är att det kanske inte är så gratis som man tror, aka "there's no free lunch". Även om man som student uppskattar att de ger ut gratis programvara betyder ju inte det att de gör det för att vara snälla utan för att på sikt få människor som redan är insatta i deras programsviter när det väl ska börja betalas för dem.

Ms är långt ifrån ensamma om att tillämpa denna strategi.
Hur många här fick inte t.ex. en Gillette-rakhyvel hemskickad i 14-årsåldern, helt gratis?

Det betyder inte att företagen är skurkar. Men man ska inte heller tro att det handlar om några goda gärningar från företagets sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men om fiket i fråga långsamt kapat benen på en betydande del under många år, samt gjort dem koffeinberoende, så tycker jag att det inte är mer än rätt än att de dels får se till att ha en ramp, samt att de erbjuder kaffe för de som vill ha.

Nu är vi så långt ifrån huvudspåret så det blir komiskt, men vad jag vill ha sagt är att det orsakar betydligt mindre huvudvärk för Microsoft om de erbjuder en startmeny, än vad det gör för de användare som vill ha en men ingen får. Plus att de skulle eliminera i princip det enda som det fortfarande klagas högjutt på. Är det inte värt det, även rent PR-mässigt, ekonomiskt, eller vad som?

Folk har ju vetat om att det finns tredjepartsprogram som gör jobbet från dag ett, men det är helt uppenbart att det inte handlar om det eftersom klagomålen fortsätter.

Haha, verkligen börjar bli en aning absurt...

Värt och värt, det beror väl på perspektiv antar jag. Hade båda alternativen funnits tillkommer det ju även att en hyfsad andel inte ens kommer prova på MUI pga av vana och lathet att pröva något nytt, ungefär lite som hur man själv en gång i tiden valde den klassiska startmenyn som standard istället för att sätta sig in i hur den lite mer utvecklade versionen såg ut, utan att ens ge den en ärlig chans.
Skulle gissa på att de var beredda på att ta en del skit pga förändringen (något annat vore ytterst märkligt) av en 10 år+ gammal feature. Vad jag snarare skulle vilja peka på är snarare att MUI inte var bättre utvecklat redan till en början. Vad jag läst om 8.1 hittills så tycker jag ju att en hel del av nyheterna för MUI där borde varit med från början då det är ganska självklara grejer egentligen. Nästan precis som att de medvetet gjort det en aning undermåligt till en början för att det ska se ännu bättre ut i kommande versioner.
Inte för att jag stör mig nämnvärt på MUI i mitt användande dock, det enda jag egentligen öppnar frekvent därifrån är appen för Netflix. I övrigt är det väl bara 5-6 andra program jag använder mycket och de har jag i aktivitetsfältet precis som i tidigare Windowsversioner. Sedan lägger jag kanske ner lite onödigt mycket tid på att ha en vettig struktur på mina hårddiskar så jag enkelt hittar vad jag behöver utan att söka, mest för att jag alltid tyckt att sökfunktionen i Windows alltid varit kass och seg. Charmsbaren till höger nyttjar jag iofs en hel del också för att ändra så jag får ljud och bild genom min TV också, vilket jag finner ganska smidigt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |