Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror inte heller det kommer hända men det är MS mål att det bara ska finnas metro appar.

Om det händer kommer jag byta till mac eller börja köra linux på heltid. Det fungerar inte att multitaska i metro med mus. Det är som att köra autohide på taskbaren fast 10 gånger värre.

Permalänk
Avstängd

Jag tror Micosoft själva vet om att många gillar Windows 7 gränssnittet på "vanliga" datorer. De har utökat supportiden:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Så vi som har en stationär PC med stor, icke tryckänslig skärm samt tangentbord och mus kommer att kunna använda det länge än.

Jag ser Windows 8 främst för pekplattor och smartphones:
http://www.idg.se/2.1085/1.440116/media-markt-chef-efterlyser...
http://blogg.tkj.se/windows-phone-apollo-8/
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/window...

Har själv en Windows Phone, och jag gillar Metro gränssnittet där. Hade de inte gort något alls hade Apple/Google och Android bara blivit större och Microsoft marginaliserade med tiden.

Jag tror Windows 7 blir den nya XP, lika långlivat så att säga.

Permalänk

Nu har Google visat upp Metro versionen av Chrome. Ser inte direkt Metro ut så att säga.

Vad tycker ni?

Källa:

http://www.theverge.com/2012/6/12/3079985/google-chrome-metro...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Visst, de har inte ändrat sin design för att passa Metro särskilt väl, men värre är att de flesta UI element ser helt enkelt för små ut för surfplattor.

Permalänk
Medlem

Personligen mår jag illa tycker inte det ser klokt ut. Stör mig även på "metro rutorna" när man öppnar ny flik i FF varför kan man inte bara komma till startsidan (google) eller går det?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Personligen mår jag illa tycker inte det ser klokt ut. Stör mig även på "metro rutorna" när man öppnar ny flik i FF varför kan man inte bara komma till startsidan (google) eller går det?

I FF kan man gå in i about:config och sedan söka efter Browser.newtab.url och sedan där kan du skriva in about:home istället för about:newtab eller vilken sida du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

I FF kan man gå in i about:config och sedan söka efter Browser.newtab.url och sedan där kan du skriva in about:home istället för about:newtab eller vilken sida du har.

Tack

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Senaste bilderna på Windows 8. Bara jag som noterar den Vista/XP liknande taskbaren?

Vad säger ni om detta?

Källa:

http://www.theverge.com/2012/6/14/3084563/windows-8-desktop-u...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste bilderna på Windows 8. Bara jag som noterar den Vista/XP liknande taskbaren?

http://cdn1.sbnation.com/entry_photo_images/4353480/win8noaer...

Vad säger ni om detta?

Källa:

http://www.theverge.com/2012/6/14/3084563/windows-8-desktop-u...

Vad menar du? Menar du de bredare fälten för program? Så har jag kört på W7/W8 hela tiden tycker det känns bättre.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Vad menar du? Menar du de bredare fälten för program? Så har jag kört på W7/W8 hela tiden tycker det känns bättre.

Kan man köra så i Windows 7 ?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kan man köra så i Windows 7 ?

Höger klicka, egenskaper, någon i eller ur bockning kan inte kolla eftersom jag inte har W7 här. Sen har jag så programet inte öppnar över ikonen så jag kan öppna samma program igen t.ex. internet om jag inte vill ha flikar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Höger klicka, egenskaper, någon i eller ur bockning kan inte kolla eftersom jag inte har W7 här. Sen har jag så programet inte öppnar över ikonen så jag kan öppna samma program igen t.ex. internet om jag inte vill ha flikar.

Det har jag missat då. Trodde bara man kunde göra själva taskbaren och ikonerna mindre. Tack för förklaringen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste bilderna på Windows 8. Bara jag som noterar den Vista/XP liknande taskbaren?

http://cdn1.sbnation.com/entry_photo_images/4353480/win8noaer...

Vad säger ni om detta?

Källa:

http://www.theverge.com/2012/6/14/3084563/windows-8-desktop-u...

I övrigt känns även detta som ett bakåt. Inte för jag hade nytta av aero men det var rätt snyggt jämfört med det "nya" som ser ut som något från W3.11 (där jag börja använda dator). Men det är ju yttligare ett bevis på att stationära inte är W8s marknad för alla stationära har prestanda så aero inte är ett problem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det har jag missat då. Trodde bara man kunde göra själva taskbaren och ikonerna mindre. Tack för förklaringen!

Ah man. I feel for you.
Förstår inte folk som överlever med en taskbar som grupperar liknande "taskbar buttons", nästan värre produktionsdödare än vad metro är. (Haha, skoja bara, tror fan inte det går.)
Det är för övrigt det du ska ställa in i egenskaper -> Taskbar buttons: "Never combine" (översätta till svenska får du göra själv :>) dvs, ingen kryssruta.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

I övrigt känns även detta som ett bakåt. Inte för jag hade nytta av aero men det var rätt snyggt jämfört med det "nya" som ser ut som något från W3.11 (där jag börja använda dator). Men det är ju yttligare ett bevis på att stationära inte är W8s marknad för alla stationära har prestanda så aero inte är ett problem.

Say what? Ingenting i taskbaren har förändrats gentemot hur det ser ut i Windows 7 på det som "Swedish Berserk" anmärkte på.
Det är precis lika mycket en valmöjlighet i 8an som det är i 7an. (och som standard ser det inte ut som i printscreenen afaik)

EDIT: Eller anmärkte du på det som artikeln påpekade?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Say what? Ingenting i taskbaren har förändrats gentemot hur det ser ut i Windows 7 på det som "Swedish Berserk" anmärkte på.
Det är precis lika mycket en valmöjlighet i 8an som det är i 7an. (och som standard ser det inte ut som i printscreenen afaik)

Nu var jag på vad länken igentligen handlade om dvs de helt fyrkantiga fönstret inte taskbaren. Taskbarer har jag redan pratat klart om.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte att det blir ännu en sådan där påtvingad uppdatering...!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste bilderna på Windows 8. Bara jag som noterar den Vista/XP liknande taskbaren?

http://cdn1.sbnation.com/entry_photo_images/4353480/win8noaer...

Vad säger ni om detta?

Källa:

http://www.theverge.com/2012/6/14/3084563/windows-8-desktop-u...

Wtf de tar sådan onödigt stor plats när de är så breda. Likaså när man kör de höga, dock är de höga bättre på touchscreens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Wtf de tar sådan onödigt stor plats när de är så breda. Likaså när man kör de höga, dock är de höga bättre på touchscreens.

Du slipper ha det, det är bara en inställning (som funnits hela tiden) jag gillar breda och har haft det hela tiden (kör istället med dubbla rader på taskbaren)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du slipper ha det, det är bara en inställning (som funnits hela tiden) jag gillar breda och har haft det hela tiden (kör istället med dubbla rader på taskbaren)

Hur vet du att Microsoft inte plockat bort inställningen? Nu tror jag inte de gjort det men med microsoft vet man aldrig säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur vet du att Microsoft inte plockat bort inställningen? Nu tror jag inte de gjort det men med microsoft vet man aldrig säkert

Det vet jag inte, men hela "ämnet" bygger på att Windows vissat ett PS på något som funnits hela tiden bara att Swedish Berserk inte visst detta. Hade det varit att grupperingen försvinner hade nog nyheten i länken handlat om det och inte att aero försvann.

OT
Sen har det ingen betydlse för ingen (ytterst få) kommer köpa W8 iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Han har en del poänger.

The bottom line

There’s a palpable fear that Windows 8 will stumble out of the door. I’m hearing this from people within Microsoft, from the OEMs and vendors, and from others in and around the industry. The OEMs and vendors feel especially vulnerable, and if Windows 8 does become ‘another Vista’ then there will be an industry-wide bloodbath. Analysts are already cutting price targets on Dell and HP, and Windows 8 is still a few months away.

http://www.zdnet.com/blog/hardware/final-thoughts-on-windows-...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det kommer går bra för jag älskar detta OS nu. Blir bara bättre och bättre.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Sen har jag så programet inte öppnar över ikonen så jag kan öppna samma program igen t.ex. internet om jag inte vill ha flikar.

Hur fixar man denna superfunktion? Verkar riktigt smidigt.

edit; prova att trycka på scroll, hehe, (efter 2 års användande) inte riktigt det jag var ute efter.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Ah man. I feel for you.
Förstår inte folk som överlever med en taskbar som grupperar liknande "taskbar buttons", nästan värre produktionsdödare än vad metro är. (Haha, skoja bara, tror fan inte det går.)
Det är för övrigt det du ska ställa in i egenskaper -> Taskbar buttons: "Never combine" (översätta till svenska får du göra själv :>) dvs, ingen kryssruta.

Hehe jag testade att köra så men gick snabbt över till den vanliga taskbaren igen. Tack för din förklaring.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hehe jag testade att köra så men gick snabbt över till den vanliga taskbaren igen. Tack för din förklaring.

Vad är "den vanliga"? Ha den som never combine har varit standard iaf från 95-XP (kan även funnits i 3.11 om det ens fanns en taskbar då?) sen har man fått bocka i en ruta i Vista-8. Så enligt mig är "den vanliga" never combine och combine ett nytt påfund från satan

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Vad är "den vanliga"? Ha den som never combine har varit standard iaf från 3.11-XP sen har man fått bocka i en ruta i Vista-8. Så enligt mig är "den vanliga" never combine och combine ett nytt påfund från satan

Haha! Den där med ikonerna. Som är standard i Windows 7! Jo det är klart. Är så van vid Windows 7 taskbar så den känns som "den vanliga" haha.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Svårt att veta om win8 > win7. Om man kollar på windows historia har det nästan varit varanan windows version som har a varit bra.

win 98 - bra
win me - dåligt
win xp - bra
win vista - dåligt
win 7 - bra
win 8 - ??

Men som de säger så är prestandan bättre i win8 och det är vad jag tycker är viktigast, men hoppas också på att layouten kommer inte kommer vara jobbig och usel, samt vissa avancerade funktionalitet vill man ha kvar.

Jag kommer nog vänta med win8 och kollat vad andra tycker.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Snusfri

Kör just nu W8 på min netbook och jag kommer bättre överens med Metro än vad jag trodde jag skulle göra.
Vissa kortkommandon man får lära sig och börja använda bla WIN-X för att få upp en liten trevlig snabbmeny.

Hoppas dock att man enkelt kan byta BG i Metro (har inte hittat det förutom typ 4st olika som följer med).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad är "den vanliga"? Ha den som never combine har varit standard iaf från 95-XP (kan även funnits i 3.11 om det ens fanns en taskbar då?) sen har man fått bocka i en ruta i Vista-8. Så enligt mig är "den vanliga" never combine och combine ett nytt påfund från satan

Klart man kör never combine, är ju helt omöjligt att använda taskbaren på ett vettigt sätt annars.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop