Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd

Newsflash: uppgradering från XP, Vista och 7 till Windows 8 Pro kommer kosta $39.99 (~280kr).

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Edit: Gäller fram till 31:a januari 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatefylla:

Newsflash: uppgradering från XP, Vista och 7 till Windows 8 Pro kommer kosta $39.99 (~280kr).

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Edit: Gäller fram till 31:a januari 2013.

Bara hoppas att det gäller för oss i eu med svenska licenser också..

Såklart för dem som är intresserande av win 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Bara hoppas att det gäller för oss i eu med svenska licenser också..

Såklart för dem som är intresserande av win 8.

Det står i länken att det gäller i 131 marknader, så svaret på din fråga blir:

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatefylla:

Newsflash: uppgradering från XP, Vista och 7 till Windows 8 Pro kommer kosta $39.99 (~280kr).

http://windowsteamblog.com/windows/b/bloggingwindows/archive/...

Edit: Gäller fram till 31:a januari 2013.

Riktigt riktigt bra! Blir till att uppgradera allt jag har.

Permalänk
Medlem

Bara jag som har en känsla av att Strejf är tillbaka? Känner rysningar i hela kroppen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Bara jag som har en känsla av att Strejf är tillbaka? Känner rysningar i hela kroppen.

Vem syftar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vem syftar du på?

Antagligen den avstängda.

Funderade för övrigt om att dra in win8 igen för att kolla om min Microsoft touch mouse fungerade bra där.. Men har inte orkat än så vet inte om jag ska skita i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Antagligen den avstängda.

Funderade för övrigt om att dra in win8 igen för att kolla om min Microsoft touch mouse fungerade bra där.. Men har inte orkat än så vet inte om jag ska skita i det.

Var lite förvånad när han var avstängd (hade inte anmält) men troligen är jag inte ensam om att få rysningar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Ä

Skrivet av Gender Bender:

Nyheterna i Windows 8 är det inget fel på. Faktum är att jag mer än gärna skulle vilja se dom i Windows 7, men det är ett problem med Windows 8. Det är inte gjort för desktop. Om Microsoft ger mig möjligheten att kunna avaktivera Metro helt och hållet och samtidigt kunna få tillbaka startknappen så byter jag till 8an direkt, men som det är nu så finns det inte en chans att jag kommer lämna 7an. Windows 8 är i skrivande stund ett skämt för desktops. Hur fan tänkte dom egentligen? När det är så illa att man måste googla för att få reda på hur man stänger av datorn så kan man ju bara konstatera att personalen på Microsoft inte har haft alla hästar i hagen under utvecklingen av Windows 8.

Försöker skriva med minIpad i knät. Tyvärr är ju betrakningsvinkeln usel så ser inte riktigt vad jag skriver men hoppas på inte alltför många felteyck.

Tyckte som dig innan men nu när jag installerat W8 på tvål datorer hemma och kört 10-20 timmar så hAr jag gillar jag W8. Att spela på W8 är en dröm. Att arbeta med många fönster uppe är en dröm, så länge det inte är en Metro-app för då Förvandlas det hela till en mardröm med att man får trycka på windowsknappen, gå ur helt , växla till nästa Metro-app för att sedan trycka på windowsknappen igen osv. Tre fyra Metro-app är ett helvetes tidsödslande dötidsjobb. Annars gillar jag Windows 8 skarpt fast jag också får söka ibland.

Att söka på Microsofts support och blanda in ordet Windows 8 är dock som att försöka släcka en skogsbrand med att använda sin inbyggda slang. De har lagt in taggen Windows 8 överallt och man får bara söksvar där det beskriver att man ska trycka på startknappen. Sopor till webburvecklare på deras site.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

stormsense: du vet att du kan docka flera metro-appar brevid varandra va? Du kan till och med göra så att metro-appen skrivbord inte tar upp hela skärmen och t.ex. ha meddelande appen som en smal remsa till höger.
Bara att dra runt fönstrena lite och se vad som händer när du närmar dig kanterna. Väntar bara på metro-app från spotify så man kan ha den fast-liggande till höger smalt medan jag gör annat på skrivbordet. Många program håller sig dock inte till skrivbordet när man maximerar dom, men får väl hoppas att dom arbetar i sin behållare i framtiden om det finns kvar i rtm.
Du kan ju även växla mellan metro-appar med menyn i vänsterkanten, så man behöver inte windows-tangenta ut sig. Det finns smidig växlare (mus till övre vänstra hörnet, sedan dra ned lite så kommer den fram)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Försöker skriva med minIpad i knät. Tyvärr är ju betrakningsvinkeln usel så ser inte riktigt vad jag skriver men hoppas på inte alltför många felteyck.

Tyckte som dig innan men nu när jag installerat W8 på tvål datorer hemma och kört 10-20 timmar så hAr jag gillar jag W8. Att spela på W8 är en dröm. Att arbeta med många fönster uppe är en dröm, så länge det inte är en Metro-app för då Förvandlas det hela till en mardröm med att man får trycka på windowsknappen, gå ur helt , växla till nästa Metro-app för att sedan trycka på windowsknappen igen osv. Tre fyra Metro-app är ett helvetes tidsödslande dötidsjobb. Annars gillar jag Windows 8 skarpt fast jag också får söka ibland.

Att söka på Microsofts support och blanda in ordet Windows 8 är dock som att försöka släcka en skogsbrand med att använda sin inbyggda slang. De har lagt in taggen Windows 8 överallt och man får bara söksvar där det beskriver att man ska trycka på startknappen. Sopor till webburvecklare på deras site.

Testa att föra musen till övre vänstra hörnet och dra ner, du får då upp en lista på program som du kan växla till direkt utan att gå via startskärmen. Dessa kan du dra och släppa i kanten för att se två program samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska prova, för jag gillar annars Windows 8. Så man kan ha inställningar förminskat och samtidigt ha Firefox bredvid och lösa små problem utan att behöva växla helfönster?

Sambon är lite sur att de tagit bort kortpatianserna.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Ska prova, för jag gillar annars Windows 8. Så man kan ha inställningar förminskat och samtidigt ha Firefox bredvid och lösa små problem utan att behöva växla helfönster?

Sambon är lite sur att de tagit bort kortpatianserna.

Du kan hälsa din sambo att det kommer snart i form av en Metroapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hoppas jag annars gör Microsoft fel eftersom jag tror att de gamla välkända kortspelen är en stor dealbraker om folk byter eller inte.

Firefox fungerade inte med förminskade Metroappar.Ska visst vara en Metroapp till det. Idisplay fungera utmärkt i Windows 8 (även i det vanliga trådlösa nätverket, utan Connectify)

Sitter nu och skriver detta i Windows 8 samtidigt som jag tittar på Supersize vs Superskinny från TV3 på min Ipad som inte klarar av Flash i annat fall.

Nästa test:
RDP fjärrskrivbord från Ipaden. Förmodar att själva Metro är perfekt för det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Hoppas jag annars gör Microsoft fel eftersom jag tror att de gamla välkända kortspelen är en stor dealbraker om folk byter eller inte.

Ser att det redan finns, jag testade nu att installera en app som heter "Card Games Chest" från Store.

Är det inte så här du menar med Firefox?

http://sdrv.ms/N6rkEl

Permalänk
Avstängd

Jo ungefär så menar jag. Jag får inte till det. Inte heller med Metro-appar. Kanske behövs lite övning?

Card Games Chest var rena dyngan enligt min sambo.

RDP från Ipaden med TIOD var ganska söligt. Laggade bra när man skulle dra fönstren åt sidan och man var tvungen att använda två fingrar. Får hålla mig tills W8-plattorna kommer och då åker Ipaden in i någon hylla och glöms. Och vad som jag tycker är fel på Ipaden är detta: Finns bara en modell, tycker inte om hur de byggt upp den med WiFI antennens placering vs knapparna och hörlursuttaget och eftersom det bara finns en sort att välja på får man svälja det. Och fast jag jailbrakat min tycker jag att det inte finns självklara inställningar att göra och då särskilt med Safari. Androidplattor är tyvärr ett sämre alternativ.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Jo ungefär så menar jag. Jag får inte till det. Inte heller med Metro-appar. Kanske behövs lite övning?

Card Games Chest var rena dyngan enligt min sambo.

RDP från Ipaden med TIOD var ganska söligt. Laggade bra när man skulle dra fönstren åt sidan och man var tvungen att använda två fingrar. Får hålla mig tills W8-plattorna kommer och då åker Ipaden in i någon hylla och glöms. Och vad som jag tycker är fel på Ipaden är detta: Finns bara en modell, tycker inte om hur de byggt upp den med WiFI antennens placering vs knapparna och hörlursuttaget och eftersom det bara finns en sort att välja på får man svälja det. Och fast jag jailbrakat min tycker jag att det inte finns självklara inställningar att göra och då särskilt med Safari. Androidplattor är tyvärr ett sämre alternativ.

Gjorde du som jag sa? För musen till det övre vänstra hörnet och dra neråt för att få fram menyn med program som är igång. Sen kan du klicka och dra dessa program till vänster eller höger sida av skärmen för att lägga dom där. Du måste ha en upplösning på minst 1360x768 för att det ska fungera.

Jag är ingen patiensexpert men nog tycker jag att det ser ut nästan exakt som alla andra patiensspel? Musiken störde jag mig på men det var ju bara att högerklicka och stänga av den. Gillar man det inte så får man vänta på att det släpps andra liknande, förhoppningsvis bättre, spel i Store.

http://sdrv.ms/NdBGRo

Permalänk

Såg att man kunde få 8an för 350kr eller 600kr beroende på om man vill ha fysisk skiva eller inte. En uppgradering alltså.

Men hur gör man för att uppgradera? Kommer jag bli tvungen att först installera en gammal version av Windows på min dator (Har både XP och Vista liggandes) för att sedan uppgradera från dessa?

Eller kommer det räcka med att registrera sin gamla cd-key (på deras hemsida eller liknande) och få en w8-key tillbaka? Jag känner mig lite lost helt enkelt Tacksam för svar, om någon vet!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Avstängd

Det blir väll något i stil med uppgraderingsprogrammet som finns i win7. Köpte en Ultimatum nyckel och 10 minuter tog det att uppgradera från Starter på Netbooken och från Premium på stationära. På samma fullversions-nyckel alltså och aktiverade bägge två.

Fick till det med dragandet med musen. Trodde att man kunde fästa asparna men dra ända till hörnet var det som gällde och endast 2 appar. Jag har 1920 x 1080 på 47 tummaren. W8 gör sig bättre på stor skärm än W7.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Man kommer alltså behöva installera något av operativsystemen först för att sedan installera 8an ? Vet inte riktigt hur uppgraderingsprogrammet i w7 ser ut så har svårt att sätta mig in i det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Avstängd

Hoppas inte det eftersom uppdatering från win7 fungerar uselt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Kommer jag bli tvungen att först installera en gammal version av Windows på min dator (Har både XP och Vista liggandes) för att sedan uppgradera från dessa?

Precis som i Windows 7.

Datorn du installerar Windows 8 på måste vid något tillfälle ha verifierats med ett tidigare operativsystem. Windows 'upgraderings' skivorna är identiska med 'retail' eller 'oem' skivor, det är bara konditionerna för online verifikation som ändras. Om inget tidigare verifierat OS finns för din dator i Microsofts databas, mislyckas online verifikationen.

Observera att OS installationen går igenom, och vid en mislyckad verifikation stannar datorn kvar i "30 day trial" läget. Detta gör det möjligt att växla nyckeln till en retail/OEM nyckel till exempel (om man har en sådan), alternativt kan man installera ett tidigare OS på en separat HDD (med upgraderingen bortkopplad) - verifiera online, och därefter omverifiera upgraderings installationen (som normalt bör godkännas nu).

Permalänk
Avstängd

Då är det lugnt här. Lite värre för de som kör Pirat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Gäller detta endast första gången jag uppgraderar? Eller om jag sen vid något tillfälle vill formatera, måste jag då först installera mitt gamla OS igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Bah, sitta och söka är ju bara jobbigt
Men du har rätt, det går ju faktiskt snabbast.
Faktum kvarstår dock, det är jobbigt att gå runt i flera menyer i W7.

En av anledningarna till att jag fortfarande har Vista

Hoppades på bättre Win8 men har inte sett det utan metro.. om det bara går att skippa t-bana så kanske det är användbart

Permalänk
Avstängd

Har problem med min nätverksskrivare Lexmark E120n. Drivisar finns men får samma problem som denne man:
http://www.eightforums.com/hardware-drivers/7161-lexmark-e120...

Och ett stort baver med W8 är att fast man väljerfysisk skrivare som standardskrivare får man skjuta reglaget och välja bort dokumentskrivaren. Hur har de tänkt här?

Vissa gamla godingar som tex Worldpad/Notepad är svår att hitta. Hur har de tänkt här?
Nej, ge oss startknappen tillbaka i skrivbordsläget!

Någon som vet hur man backar när man läst ett brev i brev-appen. Alltå, inte ALT vänsterpil. Min sambo undrar och fast jag vill backa tillbaka till Windows7 vill hon det inte för att hon har en Windows Phone 7.5 och gillar när det ser lika ut och inte behöver lära sig en massa. Hon tycker också det är bra att det hon kan göra på telefonen kan hon göra även på datorn och det, som sagt, är väldigt lika.

Där tror jag Apple kommer smiska sig själv med sitt IOS och OSX. Jag tror inte folk är intresserade av att göra en sak med telefonen och lite annorlunda på datorn. Ock ja, jag tror inte plattan kommer göra så folk inte använder en Laptop. PC döden är överdriven, det finns plats för båda.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Windows 8 känns bra om man bara ska konsumera, se på facebook och Youtube och så vidare. Kanske mindre bra för en power user som vill göra arbete på det.. Jag läste ett inlägg på idg.se att det kan bli problem om du vill koppla till prylar på Windows 8:

"Det beror på om du vill koppla till en blåtandsklocka, pulsband, cykeldator, stegräknare o.s.v. till din windows 8-enhet (ok, telefonen är kanske vanligast där). Då kommer den ej att fungera. Jag som sysslar med modellflyg kan till exempel inte ställa in några parametrar på min elektronik via Metro.
(Metro stödjer inte ens att jag kopplar in den via USB. Bara usb-enheter med speciellt skrivna drivrutiner som godkänts av MS fungerar)

(För industrianvändare är det ännu värre då massor av företag har sina egna lösningar som ej kommer att fungera).

Detta gäller alltså för Metro applikationer (Vilket är ett tvång på Windows Phone 8 och Windows RT men optionalt på de andra)"

Jag har samma erfarenheter av Windows 8 RP som på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=qIMuJTrxuhQ&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Då jag haft system interrupts under windows 7 i evigheter som får hela datorn att balla ur, är det underbart med Win 8 som visar några symptom alls. Verkar därmed som vissa drivrutiner blivit förbättrade, tror främst det handlar om USB drivers.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Är det värt o köra win8 på en netbook? Har ju bara 1024*768 upplösning på den och sist när jag provade fungerade ingenting pga för låg upplösning. I alla fall i metro gränssnittet. Tänkte ifall man kan skippa metro grejen helt för att kunna köra saker?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Någon som vet hur man backar när man läst ett brev i brev-appen. Alltå, inte ALT vänsterpil. Min sambo undrar och fast jag vill backa tillbaka till Windows7 vill hon det inte för att hon har en Windows Phone 7.5 och gillar när det ser lika ut och inte behöver lära sig en massa. Hon tycker också det är bra att det hon kan göra på telefonen kan hon göra även på datorn och det, som sagt, är väldigt lika.

Roligt att hon gillar Windows 8 för att hon har Windows Phone 7.5. Vad menar du med backa tillbaks i brevappen? Tryck på Windowsknappen på tangentbordet för att komma tillbaks till startskärmen.