Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så din elmätare menar alltså att det inte är någon skillnad alls på Sleepmode eller att stänga av datorn? Om det är sant så är det ju faktiskt rätt onödigt att någonsin stänga av, och att de analyser jag har läst på andra ställen inte stämmer, eller så är din elmätare knasig.

Du sa att en dator i sleep drar en massa ström. Nu kan du väl ändå erkänna dig överbevisad?

Skrivet av Ozzed:

Jag har inte tid att bemöta din lista "punkt för punkt" just nu men jag kan göra det se'n. Men som exempel skriver du att Windows 8 har en ny och bättre startmeny i helskärm, Det enda jag håller med om är fakta i det påståendet är att den är ny, och att den är i fullskärm. Dock är den inte utformad som någon meny längre, och om den är "bättre" eller inte beror ju helt på hur man anser att en bra startmeny, eller ersättare till en ska vara. Men förstår du nu vad jag menar med att det handlar om tycke och smak, snarare än fakta? Många av dina påståenden ÄR visserligen fakta, men knappast allt. Det är t. ex ingen som har sagt emot att Windows 8 startar snabbare.

Du behöver inte alls lägga ner flera timmar på det om du inte vill, precis som du säger är många av mina punkter fakta och dessa är onödiga att försöka motbevisa. De som är lite luddiga får du gärna kommentera dock. Ge mig gärna annan feedback också, stavfel, om jag missat något (som exempelvis ribbons i explorer). Helst hade du fått göra en lista som motbevisar alla 600 000 betydande förbättringar som gjorts mellan Windows 7 och Windows 8 Men tyvärr har vi inte full insyn i dessa.

Det är faktiskt de som har sagt emot att Windows 8 startar snabbare, flera gånger. Dahle86 exempelvis. Vilket är så uppenbart galet att man inte ens orkar

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du sa att en dator i sleep drar en massa ström. Nu kan du väl ändå erkänna sig överbevisad?

Du behöver inte alls lägga ner flera timmar på det om du inte vill, precis som du säger är många av mina punkter fakta och dessa är onödiga att försöka motbevisa. De som är lite luddiga får du gärna kommentera dock. Ge mig gärna annan feedback också, stavfel, om jag missat något (som exempelvis ribbons i explorer). Helst hade du fått göra en lista som motbevisar alla 600 000 betydande förbättringar som gjorts mellan Windows 7 och Windows 8 Men tyvärr har vi inte full insyn i dessa.

Det är faktiskt de som har sagt emot att Windows 8 startar snabbare, flera gånger. Dahle86 exempelvis. Vilket är så uppenbart galet att man inte ens orkar

Med hibernate av startar min W7 dator fortare än W8 datorn. (Har du bevis på motsatsen?)

Har även fått boot tider på +5 min med W8 av okänd anledning som slutade med att den frös fast nästan direkt när man kom in i desktop, som tur var gick det åtgärda med refresh ännu bättre hade varit om det inte dummade sig från början.
Att refresh tar bort en del installerade program kan jag förstå men fattar inte varför den installerar MS appar igen?

Sen undrar jag fortfarande var "byte" har tagitvägen (2115)

Skrivet av Dahle86:

Något som retar mig är att jag saknar "byte" på min pool. Någon smidig lösning för det?
http://ladda-upp.se/files/2012/b33140.png

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Med hibernate av startar min W7 dator fortare än W8 datorn. (Har du bevis på motsatsen?)

Har även fått boot tider på +5 min med W8 av okänd anledning som slutade med att den frös fast nästan direkt när man kom in i desktop, som tur var gick det åtgärda med refresh ännu bättre hade varit om det inte dummade sig från början.
Att refresh tar bort en del installerade program kan jag förstå men fattar inte varför den installerar MS appar igen?

Sen undrar jag fortfarande var "byte" har tagitvägen (2115)

Jo men att du hittar en dator (din egen) som har något fel i antingen installationen eller hårdvaran betyder väl ändå inte att Windows 7 startar snabbare än Windows 8? Att du dessutom verkar jämföra på olika hårdvara och hibernate med en kallstart säger väldigt mycket om hur fel ute du är.

Jag har byte i min explorer i alla fall, körde du Storage Spaces eller? Ser helt klart ut som en bugg i Windows 8 eller grafikdrivrutinen det där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag älskar w8

Jag älskar w8 nästan mer än min flickvän

Drar inte alls lika mycket system resurser från din dator... Vid start av W8 ligger du på 28 processor igång....
Har inte stött på några buggar. Spelar massa spel och ser massa filmer utan problem
Programmen slutar inte svara som de även så sällan på W7 gjorde
Allt i W8 är mycket snabbare ( start av alla program, stänga ner W8, Sleep mode med S3 enabled i Bios är uber bra (somnar på 1 sek och vaknar på 2 sek!!! ... ) Tillägg att när S3 i Bios är enabled gör det så att sleepmode även stänger av fläktar och annat mög. Så i stort sätt är datorn nästan helt avstängd. Låter inget medans den sover och drar "ingen" ström. ----- Skippa Hibernate, tar förlångtid att starta upp. Då funkar att stänga av lika bra tycker jag.
Ha flera program igång och starta nya rasslar på som om inget har hänt. Byta mellan dessa funkar prima också.
Visst ibörjan var det skumt att få upp app sidan när du startade W8 men tar du bort allt skit därifrån och lämnar kvar skrivbordet så är allt nästan som förr

Summering är att W7 gick som tåg på räls, medans W8 är SNABB tåg på extra inoljat räls med god pression och håller tiderna med mycket god marginal

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo men att du hittar en dator (din egen) som har något fel i antingen installationen eller hårdvaran betyder väl ändå inte att Windows 7 startar snabbare än Windows 8? Att du dessutom verkar jämföra på olika hårdvara och hibernate med en kallstart säger väldigt mycket om hur fel ute du är.

Jag har byte i min explorer i alla fall, körde du Storage Spaces eller? Ser helt klart ut som en bugg i Windows 8 eller grafikdrivrutinen det där.

Jag har i mina inläggt sagt att det inte är en helt ok jämförelse eftersom det är olika datorer, att den startar fortare när W8 buggat ur är rätt uppenbart men även innan den gjorde det "vann" W7 dock bara med någon sekund. Egentiligen helt ointressant då jag inte brukar sitta vid datorn och vänta på att den ska boota, då jag klickar igång när jag ändå går förbi.

Ja det är en SS parity, tror inte det är en grafikbugg då C:/USB-minne/USB-HDD visar med byte så det är en liten bugg i SS koden.

Får faktiskt säga att SS är en riktigt bra funktion, förutom byte buggen, att det är rätt slö (20MB/s blir lite drygt när man ska flytta 2TB till den när man skapat den första gången) och att man inte kan tömma en disk innan man tar bort den.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Jag har i mina inläggt sagt att det inte är en helt ok jämförelse eftersom det är olika datorer, att den startar fortare när W8 buggat ur är rätt uppenbart men även innan den gjorde det "vann" W7 dock bara med någon sekund. Egentiligen helt ointressant då jag inte brukar sitta vid datorn och vänta på att den ska boota, då jag klickar igång när jag ändå går förbi.

Ja det är en SS parity, tror inte det är en grafikbugg då C:/USB-minne/USB-HDD visar med byte så det är en liten bugg i SS koden.

Får faktiskt säga att SS är en riktigt bra funktion, förutom byte buggen, att det är rätt slö (20MB/s blir lite drygt när man ska flytta 2TB till den när man skapat den första gången) och att man inte kan tömma en disk innan man tar bort den.

Gött att du gillar Storage Spaces, jag har inte kunnat leka med den så mycket som jag velat. Hastigheten där såg ju lite märklig ut, det borde inte vara någon större skillnad på Storage Spaces eller rent.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så din elmätare menar alltså att det inte är någon skillnad alls på Sleepmode eller att stänga av datorn? Om det är sant så är det ju faktiskt rätt onödigt att någonsin stänga av, och att de analyser jag har läst på andra ställen inte stämmer, eller så är din elmätare knasig.

Jag skulle nog tro att microsoft jobbat väldigt hårt med att optimera så att operativsystemet är så snålt som möjligt, i och med att det ska kunna köras på plattor också. Då ställs det även höga krav på energiförbrukningen för att batteritiden ska vara så optimal som möjligt. Då funkar det inte så bra om plattan/datorn(laptops t.ex.) drar massa ström i sleepmode. Men visst, min elmätare kan vara "knasig" eller så drar det helt enkelt inte mer än en watt i sleepmode. Hur som så kan vi väl vara hyfsat överäns om att det inte drar en "massa"?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Gött att du gillar Storage Spaces, jag har inte kunnat leka med den så mycket som jag velat. Hastigheten där såg ju lite märklig ut, det borde inte vara någon större skillnad på Storage Spaces eller rent.

Tydligen ligger det på 20MB/s får inte fram något annat när jag googlar på tester heller så. Man får ju inte ha för höga krav det är trots allt en mjukvaru raid 5 vilka sällan (aldrig?) går särskillt snabbt.

Högerklick menyn och också trevlig (Det enda jag saknar när jag kommer tillbara till W7 datorn)

Saker jag vill ha till nästa OS.
Möjlighet att välja den riktiga startmenyn. (Metro finns bara kvar i charmsbar)
Möjlighet att flytta/inaktivera charmsbar (Det retar mig att den ploppar fram när jag ska kryssa fönster, hade varit bättre om den varit vänster uppe)
Boot to desktop
Möjlighet att kunna tabba mellan endast program (dvs metro appar ska inte synas)
Flera desktops (Gör inget om man måste gå in via metro och byta, borde gå att lösa som "desktop appar" som man kan ladda ner)
Remote desktop utan lösenord (Ser helt enkelt inte varför jag ska ha ett lösenord på mitt egna hem nätverk)
Kunna tömma en disk i SS innan man tar bort den, istället för att koppla ur och sen låta den laga sig.
Statusfältet visar hur mycket plats filerna i mappen man befiner sig i tar och hur mycket filerna+under mappar tar.
Edit:
Möjlighet att flytta hibernate så man slipper ha den på SSDn för att kunna nyttja hybrid boot

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad jag har fattat det som så ska hibernate vara samma som av, då den stänger av allt och "kommer igång" igen genom att läsa vad som var i ramminnet från hiberfi.sys, vilket gör att det tar lite längre tid att starta igen jämför med sleep. Sleep och andra sidan håller aktivt igång ramminnena + andra nödvändiga komponenter för att systemet inte skall tappa data, vilket om än mer effektivt än att ha datorn "på" kan dra ganska mycket ström beroende på nätaggregatet och interna komponenter. Dock finns alltid en viss läckström så fort sladden är i.

Precis. Hibernate sparar RAM till disk och stänger av, sen när man startar läser den dumpen och lägger den på RAM igen. Sleep håller igång minnena, fast i ett väldigt strömsnålt läge, så det behövs inga skriv- eller läsningar från/till disk. Alltså är sleep snabbare men drar aningen mer ström. Men det är inte mycket som behöver vara igång för att låta minnena behålla den data de har, diskar, fläktar, grafikkort och liknande påverkar inte detta alls, däremot drar minnen, moderkort och strömagg självklart lite ström men, igen, försumbart.

Citat:

Personligen brukar jag dock dra ur kontakten helt om jag inte använder datorn, typ över natten eller så.

Tja, det kan man ju göra. Vi har ju fått en del propaganda om detta (att saker drar mängder med el i standby) genom åren och de drar ju el, bara inte så mycket som propagandan gör gällande. Låt oss räkna lite på det för skojs skull:

Ett normalt hushåll har kanske 5-10 lite större elektronikprodukter som lätt hade kunnat kopplas ur när de inte används, alltså TV, dator, stereo, skärmar och liknande. Sen kanske 5-10 till mindre, typ mobilladdare och dylikt. Låt oss räkna högt så vi säger att detta hushåll har tio av varje. 10 större som drar säg 2W (ganska genomsnittligt) och 10 mindre som drar 0,5W ger 25W kontinuerlig förbrukning. Låt oss också säga att man bara använder dessa produkter i genomsnitt i två timmar per dag så att de är i standby 22 timmar. Det ger en standby-förbrukning på 550Wh/dygn för alla saker. Elpriset inklusive alla avgifter och så ligger normalt en bit under 2:-/kWh så vi säger 2:- vilket ger en kostnad per dygn för att ha alla saker i standby på 1.10:- och en årskostnad på runt 400:-.

Det är inte så mycket pengar men heller inget att fnysa åt. Skulle man kunna spara 400 per år utan några eftergifter så är det förstås en bra idé. Problemet är att det tar tid att hålla på att dra ur och koppla in kablar och dessutom sliter man på både kablar och kontakter. Värderar man sin tid till 0 så kanske det lönar sig ändå, men för mig så är min fritid värd bra mycket mer än 0 och då går inte kalkylen ihop riktigt. Säg att alla kontakter är bra placerade och så, och vi bortser från slitaget, så kanske det tar 5 sek att dra ur eller stoppa i en (väldigt lågt räknat). Det ger 10 sek per sak och 200 sek som man ägnar åt att dra ur och stoppa i kontakter varje dag (om man bara gör det en gång per dag) vilket ger en årskostnad i tid på drygt 20 timmar.

Alltså 20 timmars arbete för att spara 400:- på ett år, det ger en timpeng på 20:- vilket är lägre än alla löner i Sverige till och med aktivitetsstöd för Fas 3 eller liknande.

Sen är det förstås inte riktigt så enkelt. Bor man på landet så kan det vara värt att dra ur kabeln bara för att inte grilla datorn vid ett blixtnedslag. Det finns också produkter som låter en automatisera detta mer eller mindre, typ timers, fjärrstyrda eluttag eller bara grenkontakter med en strömbrytare på. Men de drar ju också el, både timers och fjärrstyrda brytare drar med största sannolikhet mer än vad en sak drar i standby. Ett grenuttag med strömbrytare gör dock kalkylen lite gladare (det är också den billigaste lösningen), men fortfarande är det tveksamt om det lönar sig.

Sen finns förstås miljö-aspekten men den är alldeles för komplicerad för att vi ska kunna komma till några slutsatser här. Svensk el kommer främst från vatten- eller kärnkraft och de släpper inte ut så mycket föroreningar men påverkar miljön på andra sätt, slitage på kablar kan mycket väl ge en negativ påverkan i slutändan, köper man några lågenergilampor och byter ut några glödlampor så gör det mycket större skillnad, eller om man åker kollektivt en dag per år, osv. osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jag skulle nog tro att microsoft jobbat väldigt hårt med att optimera så att operativsystemet är så snålt som möjligt, i och med att det ska kunna köras på plattor också. Då ställs det även höga krav på energiförbrukningen för att batteritiden ska vara så optimal som möjligt. Då funkar det inte så bra om plattan/datorn(laptops t.ex.) drar massa ström i sleepmode. Men visst, min elmätare kan vara "knasig" eller så drar det helt enkelt inte mer än en watt i sleepmode. Hur som så kan vi väl vara hyfsat överäns om att det inte drar en "massa"?

Det beror på hur man räknar, om den drar ~3w i sleepmode (som de siffror jag sett innan sa) så blir det en del på ett år, men enligt din elmätare så är det ju mycket mindre än jag trodde, så ja, vi kan vara överens om att datorer inte drar "en massa" strom i sleepmode.

Skrivet av strejf:

Du behöver inte alls lägga ner flera timmar på det om du inte vill, precis som du säger är många av mina punkter fakta och dessa är onödiga att försöka motbevisa. De som är lite luddiga får du gärna kommentera dock. Ge mig gärna annan feedback också, stavfel, om jag missat något (som exempelvis ribbons i explorer). Helst hade du fått göra en lista som motbevisar alla 600 000 betydande förbättringar som gjorts mellan Windows 7 och Windows 8 Men tyvärr har vi inte full insyn i dessa.

Det är faktiskt de som har sagt emot att Windows 8 startar snabbare, flera gånger. Dahle86 exempelvis. Vilket är så uppenbart galet att man inte ens orkar

Först ock främst var det väl endå 600 000 förändringar det pratades om? Såvida man inte utgår från att alla förändringar är odiskutable förbättringar ser jag vissa problem med din formulering där, men att det kan röra sig om 600 000 förändringar håller jag med om.

Nu till dina, enligt min egen åsikt "luddiga" punkter som gör att du borde döpt tråden till "saker som JAG TYCKER är bättre i W7 än i W8".

1. Snabbare Till stor del sant, men att det skulle kännas rappare på en SSD håller jag inte med om, alltså när man väl är inne och klickar i systemet. Det tycker jag inte är någon skillnad från Windows 7, men på en mekanisk är det absolut skillnad.

3. Windows Store Tveksam nytta på desktop, där den mest känns i vägen då jag personligen inte har någon nytta för appar på en desktopdator, så att det skulle vara odiskutabelt "bättre" att de valt att baka in den i alla versioner stämmer ju inte.

7. Inbyggt antivirus Om man föredrar det är det ju bra att det är installerat men vill man hellre ha något annat är det ju snarare bloatware.

8. Skydrive Samma som ovan.

22. Startmeny i fullskärm Det här finns det väl ett fyrtiotal trådar om i forumet redan med diverse olika personer som inte alls håller med om att det är bättre att den är i fullskärm, så jag behöver nog inte gå in närmare än så varför det knappast är "fakta" att detta är en förbättring.

39. Bildlösenord Kan innebära en säkerhetsrisk http://www.networkworld.com/news/2011/122211-windows8-authent... så det behöver inte alls vara en förbättring

40. Mycket hög bakåt-kompatibilitet Du kan få exakt samma funktionalitet genom att ställa in kompatibiliteten per program i Windows 7, att de bryter kontinuiteten med versionsnummer tycker jag snarare är en nackdel.

41. Windows Runtime Detta är bara relevant om man bryr sig om Windows Store. Det är snarare ny funktionalitet än förbättrad befintlig.

43. Powerusermeny Tycker många också är en dålig kompromiss för att den gamla startmenyn saknas. Dessutom kan man inte lägga in egna genvägar i den utan hack, så funktionen är begränsad.

44. Testa Windows 8 gratis I tidigare versioner har man kunnat hämta 120-dagars testversioner graris. Hur är det en förbättring att de kortat tiden till 90 dagar?

47. Ny sökfunktion med bättre prestanda Den har också snarare med tycke och smak att göra. Alla gillar inte det faktum att sök nu är segmenterat, så återigen är det inte "fakta" att detta är bättre, utan bara att det är nytt.

49. Nytt utseende i utforskaren Ribbons i allmänhet är något som fortfarande diskuteras kraftigt. Inte alla upplever det som bättre, så återigen är det fakta att det är en nyhet, men inte att det för den sakens skull är bättre.

Sådärja. Då har du fått input. Övriga punkter är inte mycket att säga om då de antingen faktiskt är fakta eller en redogörelse för nyheter. Stavning och sådant har jag inte hittat några konstigheter med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Man räknar med att den samlade energianvändningen hos datorerna inom EU per år motsvarar 2,5 miljoner bilar som körs ett varv runt jorden, utsläppen för att driva datorerna blir 37 miljoner ton koldioxid per år. Så nog är det intressant att göra dem mer energisnåla.
Man har tex skärpt kraven på standbyförbrukning på tv, den är numera på 0,5W och ekodesign och energimärkningen förväntas tillsammans spara 43 TWh el per år för bara alla tv apparater inom EU till år 2020.
Man ska kanske jämföra det mot att många datorer drar 5-10W bara de är nätanslutna fastän de inte är påslagna utan så fort kabeln sitter i, sedan tillkommer nätverksutrustning och andra tillbehör så att ett avstängt men anslutet "datorsystem" kan dra 30W eller mer är inte otroligt om man har bredband. Vill man grotta ner sig i energifrågan så finns http://energimyndigheten.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man räknar med att den samlade energianvändningen hos datorerna inom EU per år motsvarar 2,5 miljoner bilar som körs ett varv runt jorden, utsläppen för att driva datorerna blir 37 miljoner ton koldioxid per år. Så nog är det intressant att göra dem mer energisnåla.
Man har tex skärpt kraven på standbyförbrukning på tv, den är numera på 0,5W och ekodesign och energimärkningen förväntas tillsammans spara 43 TWh el per år för bara alla tv apparater inom EU till år 2020.
Man ska kanske jämföra det mot att många datorer drar 5-10W bara de är nätanslutna fastän de inte är påslagna utan så fort kabeln sitter i, sedan tillkommer nätverksutrustning och andra tillbehör så att ett avstängt men anslutet "datorsystem" kan dra 30W eller mer är inte otroligt om man har bredband. Vill man grotta ner sig i energifrågan så finns http://energimyndigheten.se/

De där siffrorna stämmer inte alls längre. Standby-förbrukningen har minskat kraftigt och stadigt åtminstone det senaste decenniet på både datorer och skärmar. Däremot är det sant att routrar och liknande inte har följt samma utveckling, mycket på grund av att de ökade hastigheterna ställer mycket högre krav på prestanda. Sen bidrar inte Sveriges elproduktion nämnvärt till koldioxidutsläppen då vi främst producerar el med vattenkraft och kärnkraft (även om den "fria" elmarknaden ibland gör att vi köper smutsig el från andra länder). Därmed inte sagt att det inte är intressant att minska förbrukningen från datorer ytterligare förstås men utvecklingen har gått väldigt fort där och andra elförbrukare har inte alls hängt med i samma utsträckning. Vill man minska koldioxidutsläppen man själv bidrar till så finns det några sätt som överträffar alla andra: Kör inte bil, flyg inte och ät inte kött. Visst kan man dra ur och koppla i alla sina apparater hela tiden men om man istället äter vegetariskt eller cyklar till jobbet en vecka per år så har man gjort så mycket mer.

Ser man bara på datorer som energiförbrukare så ser det inte så bra ut men man måste komma ihåg att på det stora hela så är datorerna och IT-samhället en enorm vinst för miljön. Tänk bara på alla papper som man förut var tvungen att fysiskt skicka fram och tillbaka, eller möjligheterna till telependling. Sen har de också påverkat åt andra hållet genom globalisering och liknande men fortfarande är det en väldig nettovinst. 2,5 miljoner bilar som kör ett varv runt jorden låter ju ganska mycket men det är mindre än vad Sveriges bilar släpper ut på ett år, och det är för alla datorer i EU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Först ock främst var det väl endå 600 000 förändringar det pratades om? Såvida man inte utgår från att alla förändringar är odiskutable förbättringar ser jag vissa problem med din formulering där, men att det kan röra sig om 600 000 förändringar håller jag med om.

De säger själva "significant improvements" vilket betyder "betydande förbättringar"

Citat:

Nu till dina, enligt min egen åsikt "luddiga" punkter som gör att du borde döpt tråden till "saker som JAG TYCKER är bättre i W7 än i W8".

Det finns ett par punkter som är lite subjektiva ja. Trådens rubrik har ändrats flera gånger redan, av mig och moderatorer. Som det är nu får duga

Citat:

1. Snabbare Till stor del sant, men att det skulle kännas rappare på en SSD håller jag inte med om, alltså när man väl är inne och klickar i systemet. Det tycker jag inte är någon skillnad från Windows 7, men på en mekanisk är det absolut skillnad.

Jag tycker att det märks exempelvis när det kommer fram en UAC-prompt. I W7 tar det någon sekund medans det är blixtsnabbt i W8.

Citat:

3. Windows Store Tveksam nytta på desktop, där den mest känns i vägen då jag personligen inte har någon nytta för appar på en desktopdator, så att det skulle vara odiskutabelt "bättre" att de valt att baka in den i alla versioner stämmer ju inte.

Det finns också länkar till skrivbordsprogram så jag tycker absolut att den är bra även på desktop.

Citat:

7. Inbyggt antivirus Om man föredrar det är det ju bra att det är installerat men vill man hellre ha något annat är det ju snarare bloatware.

Nej det är inte på något sätt bloatware att datorn blir säkrare.

Citat:

8. Skydrive Samma som ovan.

En metroapp kan aldrig vara bloatware då den är extremt lätt att avinstallera och lämnar inga spår.

Citat:

22. Startmeny i fullskärm Det här finns det väl ett fyrtiotal trådar om i forumet redan med diverse olika personer som inte alls håller med om att det är bättre att den är i fullskärm, så jag behöver nog inte gå in närmare än så varför det knappast är "fakta" att detta är en förbättring.

Jag skriver inte att det är bättre att den är i fullskärm. Jag skriver att tack vare att den är i fullskärm får man plats med mer, vilket är bättre.

Citat:

39. Bildlösenord Kan innebära en säkerhetsrisk http://www.networkworld.com/news/2011/122211-windows8-authent... så det behöver inte alls vara en förbättring

Windows 8 är hårdare på att det ska finnas ett lösenord, så det är bättre än ingenting.

Citat:

40. Mycket hög bakåt-kompatibilitet Du kan få exakt samma funktionalitet genom att ställa in kompatibiliteten per program i Windows 7, att de bryter kontinuiteten med versionsnummer tycker jag snarare är en nackdel.

Kanske bör jag uppdatera denna punkt. Min poäng var att Windows 8 har högre bakåtkompatibilitet än vad Windows 7 hade vid release. Har ingen fakta att länka till ännu för det så det får bli senare.

Citat:

41. Windows Runtime Detta är bara relevant om man bryr sig om Windows Store. Det är snarare ny funktionalitet än förbättrad befintlig.

Ny funktionalitet kan också vara en förbättring.

Citat:

43. Powerusermeny Tycker många också är en dålig kompromiss för att den gamla startmenyn saknas. Dessutom kan man inte lägga in egna genvägar i den utan hack, så funktionen är begränsad.

Var är dessa "många"? Jag läser Windows och Windows 8 forumet varje dag men ser inte många som påstår det du säger.

Citat:

44. Testa Windows 8 gratis I tidigare versioner har man kunnat hämta 120-dagars testversioner graris. Hur är det en förbättring att de kortat tiden till 90 dagar?

Det var nytt för mig att det fanns 120-dagars testversioner. Jag vet att man fick 30 dagar på sig innan man var tvungen att aktivera men sen kunde förlänga den perioden 4 gånger = 120 dagar.

Citat:

47. Ny sökfunktion med bättre prestanda Den har också snarare med tycke och smak att göra. Alla gillar inte det faktum att sök nu är segmenterat, så återigen är det inte "fakta" att detta är bättre, utan bara att det är nytt.

Att det är bättre prestanda tycker jag att vi kan vara överens om att det alltid är en förbättring. Bättre filtreringsmöjligheter nämner jag också.

Citat:

49. Nytt utseende i utforskaren Ribbons i allmänhet är något som fortfarande diskuteras kraftigt. Inte alla upplever det som bättre, så återigen är det fakta att det är en nyhet, men inte att det för den sakens skull är bättre.

Att det diskuteras kraftigt är ingenting jag märkt. Att det har diskuteras kraftigt håller jag med om, men nu när folk vant sig i Office så är majoriteten nöjda. Precis som det kommer bli med Windows 8 om några år.

Citat:

Sådärja. Då har du fått input. Övriga punkter är inte mycket att säga om då de antingen faktiskt är fakta eller en redogörelse för nyheter. Stavning och sådant har jag inte hittat några konstigheter med

Det känns inte som att du har läst mer än rubrikerna, jag har lagt fram precis VAD det är som är bättre men dessa påståenden bemöter du inte. Tack för ett bra försök i alla fall!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Kanske bör jag uppdatera denna punkt. Min poäng var att Windows 8 har högre bakåtkompatibilitet än vad Windows 7 hade vid release. Har ingen fakta att länka till ännu för det så det får bli senare.

Men det faktum att W8 har samma kompabilitetsfunktioner som W7 gör ju att det har högre (mer omfattande?) bakåtkompabilitet. Om sjuan hade lägen för X-antal tidigare versioner av Windows så betyder det att åttan har X + 1 då den har ett kompabilitetsläge för W7 men har inte tappat några gamla, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men det faktum att W8 har samma kompabilitetsfunktioner som W7 gör ju att det har högre (mer omfattande?) bakåtkompabilitet. Om sjuan hade lägen för X-antal tidigare versioner av Windows så betyder det att åttan har X + 1 då den har ett kompabilitetsläge för W7 men har inte tappat några gamla, eller?

Det har du helt rätt i, tack!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det känns inte som att du har läst mer än rubrikerna, jag har lagt fram precis VAD det är som är bättre men dessa påståenden bemöter du inte. Tack för ett bra försök i alla fall!

Jodå, jag har läst allt, men grejen är att det är på den här nivån:

Vi låtsas att det handlar om strumpor. De tidigare var gula och tunna. Det du skriver är bättre ser ut ungefär såhär:

"1: Varmare

Microsofts nya strumpor är varmare. De har bytt färg till grönt och stickas numera tjockare, därför är de varmare. "

Jag kan köpa att de är varmare om de stickas tjockare. Men att byta färg på dem var onödigt då jag vägrar gå omkring i gröna strumpor, eftersom jag hatar den färgen. Med en sådan utgångspunkt så blir det en försämring för alla som inte gillar gröna strumpor. En förutsättning för att man ska ha någon nytta av att strumporna är varmare är ju att man trivs med att ha dem p¨å sig för det första, och om man då absolut inte kan tänka sig färgen grön så är ju inte strumporna bättre för de personerna, medans andra tycker att färgen är skit samma för det är bra att de är varma, men det går fortfarande inte att säga att det är en förbättring för alla.

De tydligaste två exemplena där är Sök och Startskärmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jodå, jag har läst allt, men grejen är att det är på den här nivån:

Vi låtsas att det handlar om strumpor. De tidigare var gula och tunna. Det du skriver är bättre ser ut ungefär såhär:

"1: Varmare

Microsofts nya strumpor är varmare. De har bytt färg till grönt och stickas numera tjockare, därför är de varmare. "

Jag kan köpa att de är varmare om de stickas tjockare. Men att byta färg på dem var onödigt då jag vägrar gå omkring i gröna strumpor, eftersom jag hatar den färgen. Med en sådan utgångspunkt så blir det en försämring för alla som inte gillar gröna strumpor. En förutsättning för att man ska ha någon nytta av att strumporna är varmare är ju att man trivs med att ha dem p¨å sig för det första, och om man då absolut inte kan tänka sig färgen grön så är ju inte strumporna bättre för de personerna, medans andra tycker att färgen är skit samma för det är bra att de är varma, men det går fortfarande inte att säga att det är en förbättring för alla.

De tydligaste två exemplena där är Sök och Startskärmen.

Jag förstår ingenting av dina liknelser tyvärr, kan du inte skriva rent ut vad du menar istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag förstår ingenting av dina liknelser tyvärr, kan du inte skriva rent ut vad du menar istället?

Skickades från m.sweclockers.com

De mest uppenbara fallen jag kommer på är som sagt menyn i helskärm, där det blivit "lättare att se" som du sagt tidigare (inte i första inlägget dock), men om man inte gillar det nya upplägget är det ju inte "bättre" att det är lättare att se.

Och vad gäller sökfunktionen, så spelar det inte så mycket roll att den nu är snabbare om man tycker att det är idiotiskt att de segmenterat sök i olika kategorier och tagit bort möjligheten att ställa in det som man vill ha det. Som någon påpekade innan sitter många med dubbla 27" skärmar vilket borde kunna rymma resultat från fler kategorier i så fall.

Det jag vill ha sagt med liknelserna är att det i många fall är så att förbättringen i fråga också för med sig något annat som vissa ogillar, och då blir det ju inte bättre som man inte gillar den förändringen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De mest uppenbara fallen jag kommer på är som sagt menyn i helskärm, där det blivit "lättare att se" som du sagt tidigare (inte i första inlägget dock), men om man inte gillar det nya upplägget är det ju inte "bättre" att det är lättare att se.

Och vad gäller sökfunktionen, så spelar det inte så mycket roll att den nu är snabbare om man tycker att det är idiotiskt att de segmenterat sök i olika kategorier och tagit bort möjligheten att ställa in det som man vill ha det. Som någon påpekade innan sitter många med dubbla 27" skärmar vilket borde kunna rymma resultat från fler kategorier i så fall.

Det jag vill ha sagt med liknelserna är att det i många fall är så att förbättringen i fråga också för med sig något annat som vissa ogillar, och då blir det ju inte bättre som man inte gillar den förändringen.

Nä och du här förstås rätt i det att alla nya funktioner inte uppskattas av alla människor i hela världen. Så är det nog med varenda grej i Windows 7 till och med. Jag vill ändå ta upp dem och försöka förklara hur det är tänkt, exempelvis för sökfunktionen. Jag tror att när man förstår grundtanken blir det lättare att acceptera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä och du här förstås rätt i det att alla nya funktioner inte uppskattas av alla människor i hela världen. Så är det nog med varenda grej i Windows 7 till och med. Jag vill ändå ta upp dem och försöka förklara hur det är tänkt, exempelvis för sökfunktionen. Jag tror att när man förstår grundtanken blir det lättare att acceptera.

Skickades från m.sweclockers.com

Så egentligen så är det inte din personliga åsikt utan "Saker som Microsoft tycker är bättre i Windows 8 än i Windows 7"? För den rubriken kan jag köpa helt och hållet. Rimligtvis bör man väl sträva efter att göra varje version bättre.

Sedan kan man väl även säga att det mycket väl finns de som förstår grundtanken men inte gillar den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så egentligen så är det inte din personliga åsikt utan "Saker som Microsoft tycker är bättre i Windows 8 än i Windows 7"? För den rubriken kan jag köpa helt och hållet. Rimligtvis bör man väl sträva efter att göra varje version bättre.

Sedan kan man väl även säga att det mycket väl finns de som förstår grundtanken men inte gillar den.

jag skulle tro att det är min, Microsofts och miljontals människors åsikt att de flesta förbättringarna i Windows 8 faktiskt är förbättringar. Jag är inte någon slags Microsoftpapegoja som bara upprepar det dom säger, men jag håller med dom om det mesta. Det finns några få grejer jag tycker att man kunde gjort annorlunda, men det är inte sånt som pratas om mycket på det här forumet.

Iofs tycker jag nästan alltid att nya versioner av allt (drivrutiner/program/operativsystem m.m) är bättre. Jag har alltid varit en versionsbög som ska ha det senast oavsett om jag märker någon skillnad eller inte.

Ja men just gällande sökfunktionen så har jag ju haft diskussioner med bland annat Emil. Där har det varit "ja det fungerar inte som förut" "varför har man gjort så här???? jag förstår verkligen inte hur de tänkt?!?! varför har de inte lagt till ett val att söka i allt?!?". Det är inget konstigt med dom frågorna, det är helt naturligt. Men om man som jag nu har läst hela bakgrunden, att tanken är att man ska installera hundratals/tusentals appar i sin dator och att sökträffar för kontrollpanel/filer då alltid hade hamnat långt ner blandat med allt annat. Ja då är det lättare att acceptera som sagt. Det finns andra anledningar också som jag har berättat om. Jag var tveksam tidigare om MS valde rätt, nu är jag 100.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

jag skulle tro att det är min, Microsofts och miljontals människors åsikt att de flesta förbättringarna i Windows 8 faktiskt är förbättringar. Jag är inte någon slags Microsoftpapegoja som bara upprepar det dom säger, men jag håller med dom om det mesta. Det finns några få grejer jag tycker att man kunde gjort annorlunda, men det är inte sånt som pratas om mycket på det här forumet.

Iofs tycker jag nästan alltid att nya versioner av allt (drivrutiner/program/operativsystem m.m) är bättre. Jag har alltid varit en versionsbög som ska ha det senast oavsett om jag märker någon skillnad eller inte.

Ja men just gällande sökfunktionen så har jag ju haft diskussioner med bland annat Emil. Där har det varit "ja det fungerar inte som förut" "varför har man gjort så här???? jag förstår verkligen inte hur de tänkt?!?! varför har de inte lagt till ett val att söka i allt?!?". Det är inget konstigt med dom frågorna, det är helt naturligt. Men om man som jag nu har läst hela bakgrunden, att tanken är att man ska installera hundratals/tusentals appar i sin dator och att sökträffar för kontrollpanel/filer då alltid hade hamnat långt ner blandat med allt annat. Ja då är det lättare att acceptera som sagt. Det finns andra anledningar också som jag har berättat om. Jag var tveksam tidigare om MS valde rätt, nu är jag 100.

Där har du ju ett klockrent exempel som gör att de som hävdar att Microsoft vill döda desktop får vatten på sin kvarn. Att det blandas appar i sökresulaten har man ju exakt noll nytta av om man bara använder desktop, och då har de snarare försämrat sökfunktionen.

Sedan tror jag även de måste släppa det här med att alla appar ska köras i fullskärm om det ska gå hem hos fler personer. Man behöver inte 27" för att kolla väder t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Där har du ju ett klockrent exempel som gör att de som hävdar att Microsoft vill döda desktop får vatten på sin kvarn. Att det blandas appar i sökresulaten har man ju exakt noll nytta av om man bara använder desktop, och då har de snarare försämrat sökfunktionen.

Jag tror han menar appar som kort för applikationer, inte bara metro-appar. Att söka efter applikationer, vare sig de är metro eller ej, är ganska essentiellt för sökfunktionen. Sen är det förstås så, som vi redan har kommit fram till ett antal gånger, att de hade kunnat dela upp sökresultaten i kolumner efter kategori så hade det blivit enklare. Dock går det emot deras tanke med startmenyn och hela W8 och det är väl därför de inte har gjort så.

Citat:

Sedan tror jag även de måste släppa det här med att alla appar ska köras i fullskärm om det ska gå hem hos fler personer. Man behöver inte 27" för att kolla väder t. ex.

Nej man behöver inte 27'' för att kolla vädret, appen fungerar utmärkt även på mindre skärmar...

Skämt åsido. Jag tycker väderappen är en av de bästa apparna i W8 och hade jag inte haft Ctrl+T och yr.no i ryggmärgen så hade jag säkert använt den en del, i alla fall på laptopen. Den ger detaljerade prognoser på ett snyggt sätt som inga sidor på nätet gör (som jag hittat i alla fall) och den är bra integrerad i sök även om den hamnar ganska långt ner i listan över sök-kategorier. Jag uppskattar också live-tilen trots att jag inte använder appen ungefär som jag uppskattar widgeten från någon väderapp på min Android utan att jag någonsin öppnar appen annat än för att ändra inställningarna för widgeten. Denna app är dock både snyggare och mer funktionell än någon jag sett på Android.

Sen kanske den inte utnyttjar tillgängligt utrymme maximalt i alla lägen på stora och högupplösta skärmar men gör det verkligen så mycket? Man behöver inte använda den om man inte vill och behöver man diskutrymmet så mycket (19MB) eller bara stör sig så är man bara två klick från en fullständig avinstallation.

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som ser fram emot statistiken för december månad? http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror han menar appar som kort för applikationer, inte bara metro-appar. Att söka efter applikationer, vare sig de är metro eller ej, är ganska essentiellt för sökfunktionen. Sen är det förstås så, som vi redan har kommit fram till ett antal gånger, att de hade kunnat dela upp sökresultaten i kolumner efter kategori så hade det blivit enklare. Dock går det emot deras tanke med startmenyn och hela W8 och det är väl därför de inte har gjort så.

Nej man behöver inte 27'' för att kolla vädret, appen fungerar utmärkt även på mindre skärmar...

Skämt åsido. Jag tycker väderappen är en av de bästa apparna i W8 och hade jag inte haft Ctrl+T och yr.no i ryggmärgen så hade jag säkert använt den en del, i alla fall på laptopen. Den ger detaljerade prognoser på ett snyggt sätt som inga sidor på nätet gör (som jag hittat i alla fall) och den är bra integrerad i sök även om den hamnar ganska långt ner i listan över sök-kategorier. Jag uppskattar också live-tilen trots att jag inte använder appen ungefär som jag uppskattar widgeten från någon väderapp på min Android utan att jag någonsin öppnar appen annat än för att ändra inställningarna för widgeten. Denna app är dock både snyggare och mer funktionell än någon jag sett på Android.

Sen kanske den inte utnyttjar tillgängligt utrymme maximalt i alla lägen på stora och högupplösta skärmar men gör det verkligen så mycket? Man behöver inte använda den om man inte vill och behöver man diskutrymmet så mycket (19MB) eller bara stör sig så är man bara två klick från en fullständig avinstallation.

Det var ingen kritik mot väderappen i sig utan just att fullskärm på de flesta appar blir löjligare och löjligare ju större skärm man har.

Sedan så ser jag inte vad de tänker annorlunda mot förut? Om det gäller både appar och program så fattar jag inte vad som skulle inspirera en att installera "tusentals"

Sedan att det går emot deras "tanke" kan ju vara en förklaring, men då är ju tanken att styra användarna mot ett visst beteende snarare än att ge kunderna den bästa upplevelsen. Och om det är så, så tycker jag att de gör fel och får skärpa sig, och då är det heller inte ett dugg konstigt att det är sån't "liv" om Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Någon mer än jag som ser fram emot statistiken för december månad? http://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=pc

Skickades från m.sweclockers.com

Inte direkt, då jag förutsätter att vi inte kommer få med Linux. Det hade varit det klart mest intressanta att se hur stor del de som testar steam på linux faktiskt utgör.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaanin:

Inte direkt, då jag förutsätter att vi inte kommer få med Linux. Det hade varit det klart mest intressanta att se hur stor del de som testar steam på linux faktiskt utgör.

Linux finns väl med under "other"? Alltså någon del av 0.57% av marknaden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Det finns nu 35000 appar i Windows Store globalt, två månader efter releasen.

http://www.neowin.net/news/windows-store-now-has-over-35000-w...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det var ingen kritik mot väderappen i sig utan just att fullskärm på de flesta appar blir löjligare och löjligare ju större skärm man har.

Ja men använd inte apparna då. Kritiken mot att appar är i fullskärm är ganska löjlig när man inte alls behöver använda en enda app om man inte hittar någon som passar. Jag använder inte "appar" i Chrome exempelvis (det är inte min huvudbrowser) men jag blir inte arg för att möjligheten finns där för andra även om jag tycker det är ganska löjligt att "installera" exempelvis Angry Birds i en browser (hur många app-plattformar behöver man egentligen?).

Citat:

Sedan så ser jag inte vad de tänker annorlunda mot förut? Om det gäller både appar och program så fattar jag inte vad som skulle inspirera en att installera "tusentals"

Nej, jag vet inte var tusentals appar kommer från heller, det var inte jag som sa det och jag tror inte MS vision innefattar att alla ska installera en massa appar som inte tillför något (typ appar som bara är en wrapper för en webbsida eller liknande som vi har så oerhört många av på IOS och Android). Men hundratals program är ganska normalt efter ett år eller två på en installation.

Citat:

Sedan att det går emot deras "tanke" kan ju vara en förklaring, men då är ju tanken att styra användarna mot ett visst beteende snarare än att ge kunderna den bästa upplevelsen. Och om det är så, så tycker jag att de gör fel och får skärpa sig, och då är det heller inte ett dugg konstigt att det är sån't "liv" om Windows 8.

Ett gränssnitt styr alltid användaren mot ett visst beteende, det är inget nytt för Windows 8 och det behöver inte gå emot att ge användarna den bästa upplevelsen. Den bästa upplevelsen är också väldigt subjektivt och om MS anser att den bästa upplevelsen innefattar att lära sig det nya gränssnittet och förstå att fokuset ligger på program och inte filer så ser jag inget problem med det, speciellt inte när i princip hela det gamla gränssnittet fortfarande finns kvar och fortfarande har huvudfokus.

Vill du bara använda apparna så gör det, vill du inte använda dem alls utan bara skrivbordet så är det bara att göra det istället, de flesta hamnar nog någonstans i mitten men det varierar nog kraftigt beroende på vilken typ av enhet man sitter på, vilka inmatningsmöjligheter man har tillgängliga osv. 2013 kommer antagligen att vara året för touch på vanliga datorer precis som 2009 var det för mobiltelefonerna och MS har positionerat sig väldigt bra med OS:et då det fungerar hur bra som helst på skrivbordet men också bra på en surfplatta eller någon form av hybrid. Till och med på en skrivbordsdator så finns det situationer där touch är fördelaktigt och på laptops och andra enheter där man generellt är närmare skärmen så är det ett ypperligt alternativ för en massa saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Nej, jag vet inte var tusentals appar kommer från heller, det var inte jag som sa det och jag tror inte MS vision innefattar att alla ska installera en massa appar som inte tillför något (typ appar som bara är en wrapper för en webbsida eller liknande som vi har så oerhört många av på IOS och Android). Men hundratals program är ganska normalt efter ett år eller två på en installation.

Jag har fått för mig att tanken med appar i Windows 8 är att varje app ska göra så lite som möjligt. Det är inte meningen att appar ska innehålla tusentals inställningar liknande Photoshop eller 3ds Max. Det ska vara enkelt att förstå appens syfte. Därför blir det ett större behov av att ha många appar och Microsoft har flera gånger demonstrerat Windows 8 med hundratals tiles på startskärmen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...