Tips/Vägledning Central lagring för webbservrar

Permalänk
Medlem

Tips/Vägledning Central lagring för webbservrar

Hej, jag är lite av en novis inom området, men har fått i uppdrag att undersöka möjligheterna att centralisera lagringen för våra webbservrar.
I dagsläget har vi 3 webbservrar som är aktiva med en synkroniseringsprogramvara mellan varandra, detta fungerar inte alltid så bra, då synkroniseringen kan stöta på fel, och en webbserver tvingas stängas ner med hjälp av en lastbalansering, men då vi får mer och mer trafik till våra servrar, så ställs det högre krav på alla servrars tillgänglighet, och där uppstår vårt problem.

Då vår tjänst är tungt integrerad i windows server 2003 och serverns lokala diskar, så har vi problem med att använda nätverkssökvägar enl. UNC (ex. \\webbserver1\lagring\) eller mappade nätverksdiskar (ex. Z:\lagring\)

Detta dels pga. IIS 6.0 men även pga. LassoSoft 8.5 som är vårt server-side språk.
* IIS 6.0 har stöd för UNC men ej stöd för mappade nätverksdiskar då de ligger på användarens session.
* LassoSoft 8.5 har ej stöd för UNC

Till frågan:
Med given introduktion i vårt dilemma ovan, så är en av lösningarna för oss att behöva konfigurera så att en typ av NAS tolkas som en äkta lokal disk. Jag har forskat lite i iSCSI men inte fått några vettiga svar på om detta är en bra lösning för realtidslagring från flera håll, eller om det enbart är bra mellan server till server. Många tecken tyder på att detta skulle vara bra för backuper. Det vi behöver är en lösning där filer skrivs/redigeras och raderas kontinuerligt. Kan handla om 30 000 operationer om dagen av både små och stora filer.

Hur gör andra stora företag för att lösa ett sådant problem? Jag misstänker att det finns många som använder sig av IIS 6.0 och kanske inte nöjer sig med att lagra på en nätverksdisk?

Jag kanske är ute och cyklar lite, men har ni erfarenhet av liknande lösningar eller tips så vore jag evigt tacksam, då en synk mellan 3 servrar är en ytterst svåradministrerad och komplex lösning som inte är speciellt resurseffektiv.

Ställ gärna frågor om något är otydligt eller obegripligt, så ska jag försöka vara tydligare.

Grymt tacksam för svar!

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag precis läst vidare om SAN lösningar, och det verkar vara precis vad vi behöver, men är det någon som har erfarenheter av SAN lösningar? Vad bör man tänka på? Krävs det en switch mellan webbservrarna och lagringen eller är det möjligt att koppla en SAN Lagring direkt till resp. webbserver via ethernet? Kollade lite på: http://www.dustin.se/hp-p4000-1-node-unified-nas-gateway-node... och den har 6st RJ-45 portar, men om möjligt, vad är riskerna med att koppla direkt till varje webbserver istället för via en switch?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Hedersmedlem

iSCSI på ett SAN låter som en möjlig lösning. iSCSI stödjer multipath vilket är ett smidigt sätt att ha fail-over om en nätverksanslutning skulle gå ner. Fördelen med iSCSI är att du får mycket bättre prestanda jämfört med CIFS/NFS samtidigt som att datorn hanterar disken som en lokal enhet. Men du kan inte dela ut ett iSCSI-mål till fler datorer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Skulle det inte fungera att mappa upp till en lokal mapp, istället för en lokal enhet ?

ex. \\server\share -> c:\www\mounted_share\

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

iSCSI på ett SAN låter som en möjlig lösning. iSCSI stödjer multipath vilket är ett smidigt sätt att ha fail-over om en nätverksanslutning skulle gå ner. Fördelen med iSCSI är att du får mycket bättre prestanda jämfört med CIFS/NFS samtidigt som att datorn hanterar disken som en lokal enhet. Men du kan inte dela ut ett iSCSI-mål till fler datorer.

Tack för svar, var lite det jag var ute efter, men problemet är just att vi behöver ha ett och samma mål utdelat till flera webbservrar.
Är det då kanske bättre att kolla på CIFS/NFS? Men CIFS och NFS är väll snarare ersättare för t.ex. NTFS eller EXT3, som tillåter stöd/hantering för flera användare? Hur i sin tur kan man koppla CIFS/NFS som lokala diskar på varje server?

Skrivet av aztekk:

Skulle det inte fungera att mappa upp till en lokal mapp, istället för en lokal enhet ?

ex. \\server\share -> c:\www\mounted_share\

Problemet med just mappning är att denna sker på den lokala användaren du är inloggad som, och den kommer alltså inte vara en permanent resurs, därför har ej IIS stöd för att länka hemmappar av sajter till dessa enheter, och där uppstår det stora problemet. Har redan testat att göra precis så, men det tog inte allt för lång tid innan man förstod att det var återvändsgränd efter lite googlande.

Tack så mycket för era svar!

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Det här är egentligen inte min grej, men går det inte att ansluta all storage till en server och installera något i stil med Openfiler eller FreeNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aztekk:

Skulle det inte fungera att mappa upp till en lokal mapp, istället för en lokal enhet ?

ex. \\server\share -> c:\www\mounted_share\

Är det Windows kan du göra allt du kan med en vanlig hårddisk, och mig veterligen kan du montera en lokal disk i en mapp på en annan logisk enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Är det Windows kan du göra allt du kan med en vanlig hårddisk, och mig veterligen kan du montera en lokal disk i en mapp på en annan logisk enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, jag kanske missförstod dig, men hur går en sådan mappning till? Är det inte samma princip som när man lägger in en nätverksenhet?

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det var intressant läsning, såg att openfile även återkommer där, ska ge det en chans innan jag återkommer Satt upp ett testsystem här hemma sålänge.

Tack för tipsen!

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZarToK:

Det var intressant läsning, såg att openfile även återkommer där, ska ge det en chans innan jag återkommer Satt upp ett testsystem här hemma sålänge.

Tack för tipsen!

Slängde även upp en liten guide för iSCSI under FreeNAS om du planerar att testa det. I skrivande stund kan man dock endast skapa iSCSI-targets av enskilda diskar, inte ZFS-blockenheter, vilket är lite surt. Notera dock att prestandan är grovt lidande av VIA C3-processorn i mitt fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om flera servrar ska läsa ifrån samma volym kan du inte använda iSCSI och NTFS som filsystem. NTFS är inte klusterbart och volymen kommer att bli korrupt om du ens försöker.

Har du 2003 r2 på IIS-servrarna? Då skulle du kunna använda dig utav DFS-R för att replikera filerna mellan noderna. Sätta upp en hub-spoke scenario.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuub:

Om flera servrar ska läsa ifrån samma volym kan du inte använda iSCSI och NTFS som filsystem.

iSCSI går nog att använda, plugin, men NTFS är kört så frågan borde väl reduceras till vilket filsystem för Windows finns det som går att använda?

Permalänk
Medlem

Hej

Kör CIFS och koppla mot ditt AD, det är väl den enklaste lösningen?
Som riktig lagringsmjukvara så kan jag rekommendera http://www.nexentastor.org/ antingen gratisvarianten eller betal om du vill ha support.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

iSCSI går nog att använda, plugin, men NTFS är kört så frågan borde väl reduceras till vilket filsystem för Windows finns det som går att använda?

CFS kanske kan vara lösningen med andra ord, men betyder det att jag kan använda iSCSI för att dela ut volymen, men sedan se till att formatera som CFS från en av clienterna, eller är det mer man behöver behöver ha i åtanke?

Skrivet av Nuub:

Om flera servrar ska läsa ifrån samma volym kan du inte använda iSCSI och NTFS som filsystem. NTFS är inte klusterbart och volymen kommer att bli korrupt om du ens försöker.

Har du 2003 r2 på IIS-servrarna? Då skulle du kunna använda dig utav DFS-R för att replikera filerna mellan noderna. Sätta upp en hub-spoke scenario.

Japp, vi kör med windows server 2003 R2, men DFS-R är alltså en kanske mer stabil mjukvara för att sköta replikering mellan servrarna? hub-spoke verkar även vara en relativt effektiv lösning såg jag. Det är helt klart ett bra förslag för oss, då vi har haft problem med de olika synkroniseringsmjukvaror vi använt hittills. File Replication Pro har en tendens till att krångla extremt mycket, och dess "smarta" derby databas kan få sig ett spel när den försöka återuppta där den slutade senast i replikeringen genom dess temporära replikeringsdatabas. Derby databaserna är dessutom extremt stora efter ett tag. Tror de tar upp snart nära på 5Gb vardera på varje server. Vi har även testat en tjänst som hette beoynd sync som jag ej varit speciellt inblandad i, men resultatet av denna mjukvara var att den inte hanterade 2-vägs synkroniseringen speciellt bra, utan fick problem ibland och stängde ner sig utan några tydliga loggar på vart problemet uppkommit ifrån. Så min erfarenhet av synkroniseringsmjukvaror är inte speciellt bra, men vi har inte precis vänt oss till några jättekända leverantörer av mjukvaran, så ditt tips är uppskattat!

Skrivet av Veidit:

Hej

Kör CIFS och koppla mot ditt AD, det är väl den enklaste lösningen?
Som riktig lagringsmjukvara så kan jag rekommendera http://www.nexentastor.org/ antingen gratisvarianten eller betal om du vill ha support.

CIFS resulterar väll ändå i att jag använder UNC sökvägar? så som \\WEBBSERVER\utdeladsida\ i kopplingen?
Om så är fallet blir det en dead end, för vårt server-side språk Lasso, som drivs av LassoSoft 8.5 har en bugg/saknar stöd för att sätta modify och write rättigheter, så fort det blir en UNC sökväg tyvärr. Det är därför detta blivit en mer komplex problematik :/ Då företaget jag arbetar på har kört LassoSoft i många många år, så finns ej möjligheten att skippa detta språk, utan vi är tvungna att hitta en lösning som både IIS och LassoSoft gillar

Tack för alla svar!

Jag har förövrigt installerat openfile på en lite lekserver här hemma nu, tänkte försöka få igång den och lära mig lite mer om hur iSCSI fungerar i praktiken, behöver en bättre bild av det hela för att förstå er bättre

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZarToK:

CIFS resulterar väll ändå i att jag använder UNC sökvägar? så som \\WEBBSERVER\utdeladsida\ i kopplingen?
Om så är fallet blir det en dead end, för vårt server-side språk Lasso, som drivs av LassoSoft 8.5 har en bugg/saknar stöd för att sätta modify och write rättigheter, så fort det blir en UNC sökväg tyvärr. Det är därför detta blivit en mer komplex problematik :/ Då företaget jag arbetar på har kört LassoSoft i många många år, så finns ej möjligheten att skippa detta språk, utan vi är tvungna att hitta en lösning som både IIS och LassoSoft gillar

Du kan lätt montera upp det som enheter i din lokala Windowsserver typ S:\
Då ser Windows det som en enhet och behandlar det så.

Det ser ut som en intressant utmaning, hoppas att det går bra för dig!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Läs vad han skriver Veidit,

"Detta dels pga. IIS 6.0 men även pga. LassoSoft 8.5 som är vårt server-side språk"
"* IIS 6.0 har stöd för UNC men ej stöd för mappade nätverksdiskar då de ligger på användarens session."
"* LassoSoft 8.5 har ej stöd för UNC "

Med andra ord går det inte mappa en UNC som S:\ eftersom det är en användarbaserad session. Det skulle kunna gå runt genom att köra IIS6 som en användare (körs normalt som local system) men jag vet inte riktigt om IIS 6 stödjer detta.

Visa signatur

I/O is everything !

Permalänk
Medlem

Hej, har inte riktigt kommit vidare ännu, vi har fått lägga detta projekt åt sidan lite, men jag lovar att återkoppla så fort vi kommer igång! Jag har fått mycket kött på benen genom denna tråd så jag tackar så hemskt mycket för era värdefulla svar!

Mvh
ZarToK

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2