Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ändra hastighet på Power Fan?

Hej, som rubriken lyder, hur ändrar man hastighet på Power Fan? är det möjligt? I programvaran till mitt Asus moderkort ser jag bara RPM på Power fans, jag kan inte ändra hastigheten på dem, och i "Speedfan" så kan jag inte ställa power fans heller. Alla Chassi fan porter är upptagna, måste jag skarva ihop för att få dessa att inte gå på max rpm?

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har lika moderkort som du och vad jag förstått så kan man inte ändra varvtalet på PWR_FAN (3-pin) via ASUS mjukvara Speedfan (jag har provat). Däremot går det att styra varvtalet för 3-pins fläktar på CHA_FAN1 (4-pin) och CHA_FAN2 (3-pin). Jag har kopplat två 3-pins fläktar vid Y-koppling till CHA_FAN2 (3-pin) för inblås i fronten. Sen sitter en fläkt (3-pin) för utblås på CHA_FAN1 (4-pin).

Vad gäller CPU_FAN1 (4-pin) och CPU_FAN2 (4-pin) så har jag för mig att man inte kan styra 3-pins fläktar från dessa uttag (jag provade för länge sen). Jag har två 4-pins fläktar inkopplade på dessa uttag (ett i vardera uttag).

Samtliga fläktar kan jag då styra via ASUS speedfan och burken är knappt hörbar under "surfbelastning" samtidigt som fläktarna varvar upp under belastning.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 USB3 Moderkort: Asus Z170-A Processor: i5 6600k RAM: Corsair Vengeance LPX 2666Mhz 16GB Grafikkort: Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II Ljudkort: Creative Sound Blaster Z HDD: Primär: Samsung 840 EVO 250GB Lagring: Seagate Barracuda Green 64MB 2TB med Cache: Crucial m4 64GB.

Permalänk
Skrivet av perl:

Hej

Jag har lika moderkort som du och vad jag förstått så kan man inte ändra varvtalet på PWR_FAN (3-pin) via ASUS mjukvara Speedfan (jag har provat). Däremot går det att styra varvtalet för 3-pins fläktar på CHA_FAN1 (4-pin) och CHA_FAN2 (3-pin). Jag har kopplat två 3-pins fläktar vid Y-koppling till CHA_FAN2 (3-pin) för inblås i fronten. Sen sitter en fläkt (3-pin) för utblås på CHA_FAN1 (4-pin).

Vad gäller CPU_FAN1 (4-pin) och CPU_FAN2 (4-pin) så har jag för mig att man inte kan styra 3-pins fläktar från dessa uttag (jag provade för länge sen). Jag har två 4-pins fläktar inkopplade på dessa uttag (ett i vardera uttag).

Samtliga fläktar kan jag då styra via ASUS speedfan och burken är knappt hörbar under "surfbelastning" samtidigt som fläktarna varvar upp under belastning.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Tack tack!

Visa signatur

Chassi: CM Storm Stryker.Moderkort: Asus Sabertooth Z77.
Processor: Intel® Core i5-3570K @4.5Ghz+ Corsair H100 push-pull. 23C Idle, 40-45C Full Load. RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB.
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 670 Windforce 4GB. HDD: Primär: Samsung SSD 840 PROSeries 128GB, Lagring : 2x Western Digital Caviar® Black 1.5TB.