Fläktar till Define r3 med Corsair H80

Permalänk
Medlem

Fläktar till Define r3 med Corsair H80

Tjena, tycker att min dator låter en del så vill köpa nya fläktar, kollat runt på diverse sidor men tycker det verkar vara en djungel...

Såhär har jag fläktarna för tillfället:

2st Schyte Gentle Typhoon 1450rpm till H80, fläkten i taket och i fronten är Fractal fläktar som följde med chassit.

Bör jag placera fläktarna på något annat sätt? Funderar också på att sätta en fläkt i chassi sidan för att kyla min 6970 i CF. Vilka fläktar är bäst att köpa om jag vill få ner ljudnivån? Funderar även på att köpa en fläktkontroller, åsikter om det?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Jag hade placerat antingen två i fronten, eller en i fronten och en i sidan, sen haft H80n som utblås.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Hoppas att fläkten i toppen är tillräckligt stor för all luft som de andra fläktarna trycker in....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag hade placerat antingen två i fronten, eller en i fronten och en i sidan, sen haft H80n som utblås.

Jo de är så jag funderar på att sätta fläktarna, frågan är bara vilka jag ska köpa, har kollat på dessa: http://www.inet.se/produkt/5322019/be-quiet-darkwings-120mm-1..., vad tror du om dom?

Skrivet av Sim0nT:

Hoppas att fläkten i toppen är tillräckligt stor för all luft som de andra fläktarna trycker in....

Ja de har jag faktiskt ingen aning om

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Har kollat på den här fläktkontrollern också: http://www.inet.se/produkt/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...

Måste ju dock trycka in den nån cm i chassit så att jag får igen luckan, men utöver det verkar den ju riktigt bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

2st 6970 med så få fläktar?

Jag har en antec kuhler 620 där bak i mitt R3, och har den på utblås med en GT 1850rpm. har även takfläktarna på utblås. Sedan har jag två i fronten och en i botten som blåser in. Jag skulle ge dig rådet att ha cpu-radiatorn på utblås, tänk på allt damm. Min cpu blir aldrig för varm och kör den överklockad. Jag har ett 6970.

Tänk på att det ska blåsa in mer luft så det blir övertryck i burken.

I min burk har jag 2st 1000rpm nexus i toppen på utblås. 1 GT 1850rpm cpu utblås. 1st 2k rpm i botten inblås, 1st 2k rpm nere i fronten samt en 1000rpm nexus uppe i fronten båda inblås. Har fläktkontroller till cpu och 2k rpm-fläktarna. Funkar perfekt, allt är svalt och tyst.

http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... <--- den har jag, passar perfekt i R3

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

2st 6970 med så få fläktar?

Jag har en antec kuhler 620 där bak i mitt R3, och har den på utblås med en GT 1850rpm. har även takfläktarna på utblås. Sedan har jag två i fronten och en i botten som blåser in. Jag skulle ge dig rådet att ha cpu-radiatorn på utblås, tänk på allt damm. Min cpu blir aldrig för varm och kör den överklockad. Jag har ett 6970.

Tänk på att det ska blåsa in mer luft så det blir övertryck i burken.

I min burk har jag 2st 1000rpm nexus i toppen på utblås. 1 GT 1850rpm cpu utblås. 1st 2k rpm i botten inblås, 1st 2k rpm nere i fronten samt en 1000rpm nexus uppe i fronten båda inblås. Har fläktkontroller till cpu och 2k rpm-fläktarna. Funkar perfekt, allt är svalt och tyst.

http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... <--- den har jag, passar perfekt i R3

Jo, är de lite? jag har absolut ingen aning om sånt här.

Hur mycket låter din dator då? Hör man den om man ligger och kollar på film?

Har tittat på den där också, men tänkte att de kan ju vara kul att se RPM, temp och sånt där, men de kanske man kan göra inne i datorn?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Knäpptyst dator med 2st 6970 kan du nog glömma tyvärr.

I min dator med fläktarna på lägsta hörs i princip bara grafikkortets fläktar som aldrig blir helt tysta. RPM kan du inte se men det är väl irrelevant så länge det är tyst, du kan så klart se temperaturer i datorn, med typ HWMonitor.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

2st 6970 med så få fläktar?

Jag har en antec kuhler 620 där bak i mitt R3, och har den på utblås med en GT 1850rpm. har även takfläktarna på utblås. Sedan har jag två i fronten och en i botten som blåser in. Jag skulle ge dig rådet att ha cpu-radiatorn på utblås, tänk på allt damm. Min cpu blir aldrig för varm och kör den överklockad. Jag har ett 6970.

Tänk på att det ska blåsa in mer luft så det blir övertryck i burken.

I min burk har jag 2st 1000rpm nexus i toppen på utblås. 1 GT 1850rpm cpu utblås. 1st 2k rpm i botten inblås, 1st 2k rpm nere i fronten samt en 1000rpm nexus uppe i fronten båda inblås. Har fläktkontroller till cpu och 2k rpm-fläktarna. Funkar perfekt, allt är svalt och tyst.

http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-5-25-flak... <--- den har jag, passar perfekt i R3

Hej, lånar tråden lite på tal om övertryck. I nuläget har jag 3fläktar, 2ut och 1 på sidan som insug. Har beställt nya fläktar för att fylla alla slots. Hur skulle du placera insug samt utsug? Grön insug, röd utsug enligt bild (det jag har nu). Har tänkt att ha insug på nr 1 och 2 men sen är jag osäker på den sista för att få övertryck. Ändra till insug på nr1,2,3 och utsug enbart på toppen, 4,5? - Ifall det kan vara av nytta så är min cpu kylare vriden så den blåser ut luften genom toppen
mvh

Ninja edit: förminskade bilden lite

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Utblås på 3, 4 och 5 och insug på alla andra har jag. Ger förmodligen det bästa flödet. Jag har 3st som blåser in och 3 som blåser ut, dock har jag högre rpm på de som blåser in så det blir tryck.

Använder själv inte 1 därför att jag inte vill ta bort ljuddämpningen som sitter för hålet, mitt grafikkort låter förskräckligt illa. Tycker det funkar bra med en 2k rpm i botten som blåser upp mot gfx. Har man CF kanske man ska fundera på att stoppa något i 1.

1an har inget dammfilter, det är lite dåligt. Alla andra "inblås" har dammfilter.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sugu:

Hej, lånar tråden lite på tal om övertryck. I nuläget har jag 3fläktar, 2ut och 1 på sidan som insug. Har beställt nya fläktar för att fylla alla slots. Hur skulle du placera insug samt utsug? Grön insug, röd utsug enligt bild (det jag har nu). Har tänkt att ha insug på nr 1 och 2 men sen är jag osäker på den sista för att få övertryck. Ändra till insug på nr1,2,3 och utsug enbart på toppen, 4,5? - Ifall det kan vara av nytta så är min cpu kylare vriden så den blåser ut luften genom toppen
mvh

Ninja edit: förminskade bilden lite
http://i43.tinypic.com/2eakj60.png

Om 5an blåser ut och 4an trycker in så kommer de vara värdelösa båda två.
Jag skulle säga insug på 1 och 2 och utblås på 3 4 och 5.
Det bästa skulle vara om du kunde sätta ett till insug i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Knäpptyst dator med 2st 6970 kan du nog glömma tyvärr.

I min dator med fläktarna på lägsta hörs i princip bara grafikkortets fläktar som aldrig blir helt tysta. RPM kan du inte se men det är väl irrelevant så länge det är tyst, du kan så klart se temperaturer i datorn, med typ HWMonitor.

Nej det har du nog rätt i.

Jo det är sant, får se vilken jag väljer. Vad tror du om be quiet! fläkten jag länkade? Finns det nån bättre som låter mindre än den men ändå kyler lika bra? Bör jag byta ut mina 2 GT 1450?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkan:

Nej det har du nog rätt i.

Jo det är sant, får se vilken jag väljer. Vad tror du om be quiet! fläkten jag länkade? Finns det nån bättre som låter mindre än den men ändå kyler lika bra? Bör jag byta ut mina 2 GT 1450?

Jag är ingen expertl.

Nexus 120mm 1000rpm är de tystaste fläktarna jag använt, passar perfekt som utblås i toppen t.ex. Behåll GT, det är fina fläktar, och med fläktkontroll blir de helt ljudlösa när du vill det.

Jag funderar på att skaffa en 140mm phantek till nedersta fronten och botten. Tror de går i 1300rpm och det är kvalitétsfläktar. Dyra dock. Har kollat lite på be quiet förut, ganska dyra, men säkert bra.

Mitt största problem har varit att hitta en fläkt med hög cfm som inte ger ifrån sig missljud när den ligger i botten...

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Jag är ingen expertl.

Nexus 120mm 1000rpm är de tystaste fläktarna jag använt, passar perfekt som utblås i toppen t.ex. Behåll GT, det är fina fläktar, och med fläktkontroll blir de helt ljudlösa när du vill det.

Jag funderar på att skaffa en 140mm phantek till nedersta fronten och botten. Tror de går i 1300rpm och det är kvalitétsfläktar. Dyra dock. Har kollat lite på be quiet förut, ganska dyra, men säkert bra.

Mitt största problem har varit att hitta en fläkt med hög cfm som inte ger ifrån sig missljud när den ligger i botten...

Behåller de båda GT fläktarna som radiatorkylare då, fast ändrar så att dom blåser ut luft istället

Kanske testar be quiet och sätter i toppen då, jag kan ju bara ha en fläkt där pga att radiatorn är ivägen för ena slotten.

Vart hittar du phantek? Hittade inte dom på inet. Har också funderat på att sätta en fläkt i botten, men jag vet inte om den rymms där pga alla sladdar som går från nätagget till baksidan av moderkortsplåten...

Är de kanske bättre att ha en 140mm i fronten än en 120mm? Låter en sån mindre?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättebra koll på just Gentle Typhoon men några tips från en annan Corsair H80+Fractal R3-ägare:

* Utnyttja filterna, damm gör snabbt att verkningsgraden i kylflänsar och radiatorer sjunker
* När det kommer till radiatorer så leta efter fläktar med högt statiskt tryck dvs. med förmågan att flytta luft när det dyker upp motstånd i luftens flödesriktning.

Jag har inte köpt dessa än men jag funderar på Noctuas F-serie: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

"Luftflödesmotstånd" uppstår inte enbart i radiatorer utan även i viss mån i filtrerade intag. Detta tänk kan även appliceras i diskussionen kring övertryck och undertryck. Tänk på att axialfläktar generellt inte är jättebra på statiskt tryck och därför inte lämpade till att bygga upp varken över- eller undertryck.

Jag har lagt mycket pengar på att tysta datorer i mina dagar. Generellt tips: Kan du se fläkten kommer den låta. Därför köpte jag Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobaya:

Jag har inte jättebra koll på just Gentle Typhoon men några tips från en annan Corsair H80+Fractal R3-ägare:

* Utnyttja filterna, damm gör snabbt att verkningsgraden i kylflänsar och radiatorer sjunker
* När det kommer till radiatorer så leta efter fläktar med högt statiskt tryck dvs. med förmågan att flytta luft när det dyker upp motstånd i luftens flödesriktning.

Jag har inte köpt dessa än men jag funderar på Noctuas F-serie: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028057

"Luftflödesmotstånd" uppstår inte enbart i radiatorer utan även i viss mån i filtrerade intag. Detta tänk kan även appliceras i diskussionen kring övertryck och undertryck. Tänk på att axialfläktar generellt inte är jättebra på statiskt tryck och därför inte lämpade till att bygga upp varken över- eller undertryck.

Jag har lagt mycket pengar på att tysta datorer i mina dagar. Generellt tips: Kan du se fläkten kommer den låta. Därför köpte jag Fractal Define R3.

Har kollat på dom Noctua fläktarna, hur tycker du den står sig jämfört med den jag länkade förut? http://www.inet.se/produkt/5322019/be-quiet-darkwings-120mm-1...

Samma rpm, lite mindre CFM och mycket mindre dB på be quiet fläkten

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkan:

Har kollat på dom Noctua fläktarna, hur tycker du den står sig jämfört med den jag länkade förut? http://www.inet.se/produkt/5322019/be-quiet-darkwings-120mm-1...

Samma rpm, lite mindre CFM och mycket mindre dB på be quiet fläkten

Och hur vet man vilka fläktar som har högt statiskt tryck?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Vad skulle det kosta på ett ungefär att köpa riktigt vattenkylning till grafikkorten?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkan:

Vad skulle det kosta på ett ungefär att köpa riktigt vattenkylning till grafikkorten?

Kanske går på ungefär 1500 kr om du inte ska ha något fancy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sim0nT:

Kanske går på ungefär 1500 kr om du inte ska ha något fancy.

Men måste ändå ha en fläkt eller flera till pumpen. Vattenkylning till graffekort är alltså helt värdelöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkan:

Har kollat på dom Noctua fläktarna, hur tycker du den står sig jämfört med den jag länkade förut? http://www.inet.se/produkt/5322019/be-quiet-darkwings-120mm-1...

Samma rpm, lite mindre CFM och mycket mindre dB på be quiet fläkten

Som sagt har jag bara kollat på ovan nämnda Noctua, de uppger att de har bra statiskt tryck. De flesta som gör CHASSIE-fläktar fokuserar på att göra fläktar som låter lite när de pluggas in på skrivbordet utan något som stör luftflödet. Ett kul experiment som ni alla kan göra är att hålla för en fläkt (akta fingrarna!). Ljudet går upp markant! Varför det tror ni? *Tankepaus* Jo, helt plötsligt slutar fläktbladen att transportera luft och istället "vispar" de luft runt i fläkthuset. Detta låter en hel del. Om man köper en chassiefläkt som inte orkar dra luften som den ska börjar den "vispa" och får som resultat högre ljudnivå, kanske högre än en fläkt som har högt statiskt tryck som vid samma ljudnivå gör ett fantastiskt mycket bättre jobb.

Hur ska man veta vilka fläktar som är bra då? Tyvärr önskar jag att jag kunde ge svar på din fråga kring be Quiet men det enda jag efterforskat är egentligen Noctua. De har tre serier som ni kan läsa mer om på deras hemsida (väldigt utförligt).
F - Högt statiskt tryck för täta radiatorer men lite högre ljudnivå
S - Renodlad chassiefläkt ljudlös
P - Universal mellan F och S
Det finns mycket att läsa på om på deras hemsida.

Nog med föreläsning, Sweclockare vill ha tips eller hur? Hade alla mina fläktar i datorn spontandött skulle jag gjort följande inköp:

H80 blåsande utåt, monterad i baksidan
2 x Noctua NF-F12 PWM 120mm

Front
2 x Noctua NF-P12 120mm

Botten
Noctua NF-P14 FLX 140mm

Om jag hade behövt mer kylning hade jag först installerat en Noctua NF-P14 FLX 140mm i den bakersta toppen, sen den andra. Men det ska inte behövas hoppas jag.