Första datorspelet?

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att komma ihåg. Antingen X-Com/Diablo/StarCraft eller Warcraft 2.

Permalänk
Medlem

Jag lirade detta lir på min zx spectrum ca 1985

http://www.youtube.com/watch?v=HVDH_Q0nL4w

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Rymdjakten, de första tre zelda spelen, starcraft, star wars pod racer tror jag var några av de första

Permalänk
Medlem

Första datorspelet?
DOOM. Kommer ihåg det som det var i går. Ljuva tider.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Ett utav dom första spelen jag spelade som jag kommer ihåg namnet på är MDK 1 Annars vet jag att jag spelade ett slags brick and ball spel, pipe leak, space invaders, och såklart Tetris när jag var riktigt liten

http://www.youtube.com/watch?v=SNgsGju0_hg&feature=relmfu

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Avstängd

Första köpta spelet: Blood

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vad var det första datorspelet ni spelade och när? dvs ett PC-spel köpt som skiva.
För mig var det något Tarzan-spel som jag spelade på en Windows 98-dator när jag var 4 år

Edit: Det här spelet <3 http://www.youtube.com/watch?v=MzqXAXxMmRU

Det spelade jag på PS 1 fyfan vilka flashbacks man får av den videon

Mitt första datorspel var Warcraft 2 tror jag

Permalänk
Avstängd

Mechwarrior 2 (1995)

"Shutdown sequence overriden"

Lite svårt att pricka det absolut första. Lirade även en del Pettson och Findus i snickarbon. Släpptes 96 har jag för mig

Utöver det så CnC Red Alert eller Tekken på playstation.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards är det första jag kommer ihåg att jag spelat, var ett elände att svara rätt på "startfrågorna" för att få igång skiten.

Edit/ Måste ha vart i slutet av -80 början på -90.

Permalänk
Medlem

För mig vart det Rockford på DOS, underbart spel! http://www.youtube.com/watch?v=TOdA5nGsWVo&feature=related

Permalänk
Skrivet av MysickCombo:

Vi hade en pc på dagis som jag och polarna satt och spelade på ibland. Men jag minns inte vad spelet heter. Man är typ en eskimåpojke med potfrilla och så surfar man på en surfbräda genom djungeln och liknade. Ganska svagt minne men hade varit kul att få prova det igen haha

och så plockar man upp diamanter och emeralder på vägen? I know that game

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd

Känner igen det där! Var inte det rätt klurigt? Funkar det på Windows 7 tro?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Som sagt väldigt svårt att pricka men ett jag har tydliga minnen av är detta: SWIV 3D

Andra spel jag minns att jag spela var MDK 1 och Doom. Mitt absolut första var nog ett OEM spel som följde en Packard Bell PC, spelet hette något i stil med "Adiboos Wonderland".

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Vi hade en pc på dagis som jag och polarna satt och spelade på ibland. Men jag minns inte vad spelet heter. Man är typ en eskimåpojke med potfrilla och så surfar man på en surfbräda genom djungeln och liknade. Ganska svagt minne men hade varit kul att få prova det igen haha

Skrivet av Itchy Trojan:

och så plockar man upp diamanter och emeralder på vägen? I know that game

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har det på fingertopparna! ... Vet precis vilket spel ni menar men kan inte komma på namnet xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Thomas the Tank Engine på en 386a
http://www.youtube.com/watch?v=DE9p7t3l95c

Silent Thunder A-10 Tank Killer II och Freespace på Windows 95
http://www.youtube.com/watch?v=7BO0UzJWKDI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=NJ-xcgBL1mY (Fortfarande en av de bästa intros jag sett)

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Jag har det på fingertopparna! ... Vet precis vilket spel ni menar men kan inte komma på namnet xD

det var väl namnet på pojken som spelet var döpt efter? Letar som en galning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

1942 till min gamla brödrost c64.
Konsoll var det Ice Climber till NES.

EDIT: Oooh.. nån nämnde Moonstone. Fan vad jag tyckte det var roligt då. Inte vågat testa igen, vill ha kvar de goda minnena.

Fortfarande lika grymt. Är ju svårt också.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Något simpelt indiespel jag inte minns namnet på, som knappades in med data-satser från en datortidning 1985 på en VIC-20. Det var fan mycket sämre förr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

wolfenstein 3d.
spelade även qbasic gorillas och qbasic nibbles då någon gång

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

HAHA där är det, har alltid undrat vad det var för spel jag lira hela tiden när man var yngre.

Minns att jag hade det på nån dator med windows 3.0/NT eller vad det hette. Hela datorn var en stor klump där skärm och all hårdvara satt ihop haha så fult.

Permalänk
Medlem

Första datorspelet för mig var Wolfenstein 3D, grymt kul spel än idag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv

zAXXon.. första jag minns bra.

Det som jag fortfarande spelar, ifrån 1988, dungeon master, förstörde min skolgång dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

När vi ändå diskuterar gamla spel så vill jag efterlysa ett
Det var något spel som alla spelade varje rast på skolan i lågstadiet som jag tror följde med Windows 95.
Jag tror att man typ hoppade med en groda över näckrosor, vi kallade det för "grodis" eller något

Frogger?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Wolfeinstein 3D
Command and Conquer Red Alert 1
Age of Empires
Monstertruck Madness

Dessa är de första jag minns iallafall.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

konstigt nog så var det PRECIS det jag gjorde när jag var liten la till för mycket vikter så ramlade han kommer ihåg ljudet att tallrikar som krossades etc kommer också ihåg att han såg väldigt spinkig ut i spelet

haha kommer du ihåg vad spelet hette? alt. nån youtube video på det? skulle vara kul med lite nostalgi

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Dune 1 och sedan ett spel där man är ett rymdskepp där man hoppar fram i en "3D miljö", framåt hela tiden, man fick använda piltangenterna för att åka i sidled och så hoppade man med space över hinder. Dog man så fick man börja från början som med alla gamla spel Satt och spela med brorsan, jag hoppade och han styrde skeppet. (Om ngn känner igen det och kommer ihåg namnet så skulle det uppskattas, vill minnas att det var nåt med space.)

Kan väl inte varit äldre än 5-7år när man började spela dessa. Första tv-spelen var till Sega Master system, sonic och alex the kid osv...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Det första spelet jag körde har jag för mig var Glipp på en ABC80 under tidigt 80-tal. Det var hos en kompis.
Här är en bild på en bloggisda :
http://www.softwolves.pp.se/blog/2008-01-18.

Det första egna spelet jag köpte var "Hunchback" på Commodore 64 :
http://www.youtube.com/watch?v=6HEUwFx1gWs

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

California Games på C64 tror jag det var eller Internationell Karate + också på C64.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Skulle säga "Breakout" men den varianten som var på Commodore 64 hette "Arkanoid"
http://en.wikipedia.org/wiki/Arkanoid
<-- Känner sig lite gammal.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Första "riktiga" tror jag var wolfenstein, installerade det igen förra veckan det var awesome^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."