Första datorspelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Under a killing moon

Det var grymt. Bland det första jag köpte när jag skaffade PC hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

första var väl bygg bilar med mulle meck samt monstertruck madness 1 och 2 samt ignition (spelar fortfarande ignition och har mtm 1 och 2 på datorn lol)

Det första blodiga spelet var väl carmageddon II var 7 år gammal

Monstertruck Madness är nog ett av mina första spel, kommer dock inte ihåg de riktigt "första".
Carmageddon körde jag riktigt mycket, det var roligt som F*N! Ska nog starta gammelburken o lira de spelen lite... (Eller montera ihop den först -_-)

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Fallout 1!

Permalänk
Medlem

International Karate på C64 brödburken.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Det första jag minns (väldigt väldigt vagt) var nog Batman på en väns Amstrad (?) hem-pc (om man nu kan kalla det så) - Sinclair ZX spectrum. Vilken modell på konsollen däremot har jag inte den blekaste om.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Första spelet jag köpte på skiva vad nog Duke Nukem 3D, Quake var så klart ett av dom första också.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

det var väl namnet på pojken som spelet var döpt efter? Letar som en galning

Skickades från m.sweclockers.com

Om ni inte hittat det redan heter spelet "Woodii - Den svarta Diamanten".

Sjuk nostalgi på det där

Permalänk

Klassiker jag spelade tidigt

Great Giana Sisters

http://www.youtube.com/watch?v=YMTdr026bZU

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av enzity:

Om ni inte hittat det redan heter spelet "Woodii - Den svarta Diamanten".

Sjuk nostalgi på det där

Tack! så hette det ja, måste köras känner jag ^^

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Måste varit super mario bros, lirade det hemma hos min mormor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trnqt:

Menar du Rescue: Embassy mission?

Klart coolt spel med grym musik!

Kollade upp det på youtube, och på något sett såg det mycket bekant ut, men som jag kommer ihåg det var det gubbar med cowboy hattar eller något sånt som tittade upp ur fönster. Jag tror man stod precis utanför huset och skjöt med en picka, man var inte en krypskytt.
Men lite i samma stuk som Rescue: Embassy Mission

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är många som missade...

Skrivet av Uzanar:

Vad var det första datorspelet ni spelade och när? dvs ett PC-spel köpt som skiva.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

hm... tror kanske det var Warcraft 2.. kommer ihåg att man kunde fuska som in i helvete XDD sjukt kul dock

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet ej vilket som var först men spelade mycket Lemmings, Jazz jack rabbit (gick i slowmotion har jag förstått nu i efterhand ) och liknande spel på vår gamla 386a

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Lejonkungen lek och lär. Var väl ~1995.

Permalänk
Medlem

age of empires

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det första spelet som jag kommer ihåg att jag spelade var monopol som var inlagt på en 5,1/4 tums diskett(om dom heter så, stort hål i mitten)
Men de allra "riktiga" spela som jag spelade var C&C när de kom.

Permalänk
Medlem

Pac man som dos spel till windows 3.11.

Annars så var det Fatal Racing / Whiplash, Helt underbart spel Med förjävla bra musik

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Vad var det första datorspelet ni spelade och när? dvs ett PC-spel köpt som skiva.
För mig var det något Tarzan-spel som jag spelade på en Windows 98-dator när jag var 4 år

Edit: Det här spelet <3 http://www.youtube.com/watch?v=MzqXAXxMmRU

Hehe, jag tror det var nog det första datorspelet jag spelade, det skulle kunna vara "Bygg bilar med Mulle Meck" också

Visa signatur

Stationär dator:I5 2500k 3.3GHz/ Cooler Master Hyper 212 Plus/ MSI P67A-C45 B3/MSI gtx 560 ti/ Corsair 8 gb 1600Mhz LP/ Fractal Design Core 3000/ 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ/ Samsung SSD 830 256GB/ BenQ TFT 24'' G2420HDBE/ Windows 7

Bärbar: HP ProBook 4520S/ Ubuntu 12.04

Permalänk

Dags att känna sig gammal märker jag. Det här var nog det första jag spelade. Gorilla. Underbart spel. Är väl från typ -89 eller -90 nånting.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Det var så många, var med i nån klubb som skickade massor med spel på disketter varje månad kommer inte ihåg exakt vad som var först. Men första jag köpte som inte var från klubbe var nog Frontier: Elite II, otroligt mycket spel på en diskett spenderade flera år med det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Worms Armageddon. Var ganska kul när jag spelade med en kompis. Väntar på deras nya Worms Revolution.

http://feber.se/spel/art/239753/worms_revolution_tillknnagett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Måste varit super mario bros, lirade det hemma hos min mormor!

Jaså? var det gamermormor som introducerar dig till spelvärlden? Lite ovanligt, och tufft!

Permalänk
Medlem

Första till PC var något golf spel, minns inte alls vad det hette men körde det på vår gamla 286:a 6Mhz (12Mhz tubro) som körde Windows 286 skulle gissa året var 88-89.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Doom, Croc och quake 1-2!

Croc:http://www.youtube.com/watch?v=WRkBE69lV-Q

Visa signatur

__________________
| Corsair Carbide 400R | i5 3570k@3,4GHz |Intel Stockkylare|
| ASRock Z77 Pro4 | MSI Radeon HD7850 |
| 8Gb Corsair VENGEANCE 1600MHz |
| Seagate Barracuda 500gb | Fractal Design Tesla 650W 80+ |

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Fast det där är inget datorspel förvisso.

Nej just det.. det är ju iofs sant. Isåfall var det Diablo 1 för mig

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Spelade en hel del sonic till mega drive som liten grabb men de första ordentliga pc spelen jag fick tag på var doom, doom 2 samt duke nukem 3d.
Hade väl inte riktigt åldern inne men kul som attans var det!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

första dator spelet?
jisses, måste man ju tänka ända tillbaks till C64 tiden, eller ännu längre tillbaks tom.
min granne hade en konstig dator, den hette "philips" nånting. minns att när han för första gången lät mig spela på den vid väldigt ung ålder, så spelade jag nått "fånga generalen spel", 1 general, 3 soldater och 1 knapp, tröck man på knappen så kallade man på soldaterna och poängen var, ja, att fånga generalen innan man själv blev fångad.
detta var på 1980 talet, typ 85 nått tror jag.

mitt första PC spel?
minns faktiskt inte, men jag tror det var doom

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysickCombo:

Vi hade en pc på dagis som jag och polarna satt och spelade på ibland. Men jag minns inte vad spelet heter. Man är typ en eskimåpojke med potfrilla och så surfar man på en surfbräda genom djungeln och liknade. Ganska svagt minne men hade varit kul att få prova det igen haha

Kommer fan ihåg de spelet, körde de på fritids gården när man va typ 8år:D

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Pappa hade köpt en på den tiden våldamt häftig dator. Vi pratar 12mhz med turbomode, 1mb ram och 80Mb hårddisk eller nåt sånt
Spelet var Pacman! Det var en version som jag ännu inte har lyckats hitta igen. När man klarade av en bana kom man till en ny karta.
Efter den första klassiska kartan kom man till en bana med vatten och det fanns hajar i vattnet. Tror det fanns 3-4 banor.