Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

2011 är onödigt och snart gammal teknik.

Jaha? Och du resonerar hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon större skillnad mellan ASUS P8Z77-V PRO och ASUS SABERTOOTH Z77.. vilken är anledningen att välja den ena över den andra? ASUS har ju en massa olika modeller och det blir bara krånligt när man ska köpa för dom är ju ganska lika.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag själv sitter på Z68A-GD55(gen.3) och aldrig har varit med om maken till snällt och oproblematiskt kort som klockar precis som jag vill, och med alla snabba bios uppdateringar som varit för dom få icke kritiska fel som funnits i bios, så skulle jag inte tveka att rekommendera Z77A-GD55. It just works, för att sno en Apple-slogan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Är det någon större skillnad mellan ASUS P8Z77-V PRO och ASUS SABERTOOTH Z77.. vilken är anledningen att välja den ena över den andra? ASUS har ju en massa olika modeller och det blir bara krånligt när man ska köpa för dom är ju ganska lika.

De är lika, bara att sabertooth har 1eller 2 fler kontakter för esata medans p8z77-v PRO har 1 som är tillräckligt och för mig är z77pro snyggare annars är allt samma, och p8z77pro har wifi kort

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet från Intel moderkort? Var alltid sugen på ett men det blev istället att jag köpte ASUS eller Gigabyte men nu såg jag Intel DZ77GA-70K.. googlade runt lite och det verkar vara stabila och bra moderkort, enda nackdelen är väl tydligen att den inte är så bra för överklockning. Gillar att den har "Fast Boot", så den läser av all hårdvara bara en gång när den bootar och skippar läsa sen ifall hårdvaran inte har ändrats.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Dyrast?

"Dyrast är bäst" är som bekant laddat av "skrytfaktor" som ledord i 99,8% av fallen.

Systemet kan omöjligt bli bättre än den sämsta delen i systemet.
Ett moderkort i prisklassen +3000kr som drivs av ett nätagg. för 500kr, budgetminnen och budgetgrafik?
Då är man riktigt snett ute vad det gäller tankeverksamheten, vilket betyder att man sysslar med komponent-porr istället för ett systembygge.

Kvalitet avgörs redan innan tillverkning, innan komponenterna har blivit ett moderkort, ett minne eller en hårddisk.
Således gäller det att höra vad folk har att säga ur en objektiv synvinkel om just den krets man är intresserad.

Kört Gigabyte under Core2-serien, ska ny byta till IB. Haft hela noll problem med snäll OC, kunnat gå högt om önskat.
Kommer inte köpa ett Gigabyte för IB, valet står mellan ASRock Extreme6 eller Asus P82-Z77..nånting där jag tror att Asus är strået vassare i kvalitet.
Finns det få, obetydliga eller inga direkta skillnader som påverkar prestanda kan jag först tänka mig att välja kort efter mjuka egenskaper som pris eller utseende.

Sabertooth med sitt thermal armor är t.ex. byggt för länder med varmt klimat/dålig miljö (damm etc)

Finns väldigt, väldigt mycket att tänka på för att man ska komma undan med ett supersystem utan att lägga onödiga pengar. I onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Är det någon större skillnad mellan ASUS P8Z77-V PRO och ASUS SABERTOOTH Z77.. vilken är anledningen att välja den ena över den andra? ASUS har ju en massa olika modeller och det blir bara krånligt när man ska köpa för dom är ju ganska lika.

Ett annat bra alternativ är ju Asus P8Z77-V Deluxe en hundring dyrare än Sabertooth men bättre strömförsörjningsdel , dubbla nic samt bluetooth. Sabertooth kortet har ju fläktar för att hjälpa till med kylningen. Jag vet inte riktigt hur mycket dessa låter men tidigare erfarenhet av liknande små fläktar har inte varit någon trevlig upplevelse.

Permalänk

Nu har jag beställt ett Asus P8Z77-V, det ska bli spännande att se om jag håller ut utan processor ända tills Ivy Bridge släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Nu har jag beställt ett Asus P8Z77-V, det ska bli spännande att se om jag håller ut utan processor ända tills Ivy Bridge släpps.

Det gjorde jag med fast PRO edition väntar bara för IB

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Nån som vet om alla Asus moderkort har stöd för SSD Caching? P8Z77-V DELUXE har det stödet i klartext "ASUS SSD Caching, 3X Faster Performance at a Click", men alla Asus Z77-kort stödjer "Intel Smart Response", vilket jag förstår är samma sak, dvs man parar en roterande HDD med en SSD och flyttar över mest använda block till SDD:en. Varför skriver de då inte "ASUS SSD Caching" på alla kort? Är det en annan funktion/implementation?

Tänkte fortsätta ha en SSD som systemdisk enkomt (operativ/spel), men sätta en mindre SSD parat med en roterande disk för filmer, program, bilder et.c.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Nån som vet om alla Asus moderkort har stöd för SSD Caching? P8Z77-V DELUXE har det stödet i klartext "ASUS SSD Caching, 3X Faster Performance at a Click", men alla Asus Z77-kort stödjer "Intel Smart Response", vilket jag förstår är samma sak, dvs man parar en roterande HDD med en SSD och flyttar över mest använda block till SDD:en. Varför skriver de då inte "ASUS SSD Caching" på alla kort? Är det en annan funktion/implementation?

Tänkte fortsätta ha en SSD som systemdisk enkomt (operativ/spel), men sätta en mindre SSD parat med en roterande disk för filmer, program, bilder et.c.

//Lasse

ASUS SSD Caching är deras version utav "'Intel Smart Response" som dem menar är mycket bättre än Intels variant och dem har bevisat att efter 3 gånger använding så har datorn lärt sig vad som ska ligga i SSD och vad som ska ligga i mekaniska hårddisken. Den ska ge snabbheten utav en SSD på dem filer som du använder konstant och mekaniska hastigheten på dem mindre använda filerna.
Det är samma sak som att använde en vanlig hårddisk och SSD men ända skillnaden är att du slipper se 2 olika hårddiskar på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

ASUS SSD Caching är deras version utav "'Intel Smart Response" som dem menar är mycket bättre än Intels variant och dem har bevisat att efter 3 gånger använding så har datorn lärt sig vad som ska ligga i SSD och vad som ska ligga i mekaniska hårddisken. Den ska ge snabbheten utav en SSD på dem filer som du använder konstant och mekaniska hastigheten på dem mindre använda filerna.
Det är samma sak som att använde en vanlig hårddisk och SSD men ända skillnaden är att du slipper se 2 olika hårddiskar på din dator.

Är det som att kombinera 2 SSD tillsammans och få summan GB istället för 2 SSD ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Är det som att kombinera 2 SSD tillsammans och få summan GB istället för 2 SSD ?

Du kombinerar en mekanisk hårddisk och en SSD, 2TB ifall du kör som mig, SSD kommer du inte att kunna själv lägga saker i, ifall jag kommer ihåg rätt. Allt som du använder åfta kommer att läggas i SSD, "Hot data" brukar dem kalla det för. Dem filerna kommer du att kunna öppna snabbare. Med SSD Caching begöver inte mer än en 30 -> 60 gb hårddisk oftast. så det är inte så mycket du får plats i det ändå, med det ska göra att vardagliga saker som att surfa och ifall du sitter i paint hela tiden ska gå snabbare. Det som är nackdelen är att du inte alltid har prestandan utav en SSD. Men på dem saker som hör till vardagen går mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Du kombinerar en mekanisk hårddisk och en SSD, 2TB ifall du kör som mig, SSD kommer du inte att kunna själv lägga saker i, ifall jag kommer ihåg rätt. Allt som du använder åfta kommer att läggas i SSD, "Hot data" brukar dem kalla det för. Dem filerna kommer du att kunna öppna snabbare. Med SSD Caching begöver inte mer än en 30 -> 60 gb hårddisk oftast. så det är inte så mycket du får plats i det ändå, med det ska göra att vardagliga saker som att surfa och ifall du sitter i paint hela tiden ska gå snabbare. Det som är nackdelen är att du inte alltid har prestandan utav en SSD. Men på dem saker som hör till vardagen går mycket snabbare.

Jag vill spela och ha OS på bara inget annat, övriga spel och musik, program blir till HDD

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Försöker fatta vilket moderkort man ska köpa. Asus verkar ha många funktioner som fläktstyrning,WIFI Go och nå cpu,power styrning.

Fläkt styrningen och att att kunna dra ner prestandan för en svalare dator kan ju vara en trevlig funktion.

Har övriga tillverkare också dessa funktioner men med skillnaden att Asus är duktiga på att göra reklam eller står Asus ut från mängden?

Har en surfplatta så kanske hade varit nice med Asus extra funktioner. Men känns som att WIFI Go bara är ett namn för något som man kan göra de med vilken dator bara man har internet eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,