Har jag rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Kanske är det du säger sant. Hur som helst så är det såklart inte kul att som 14 åring lägga 4000 av sina sparpengar på någonting som går sönder av sig självt.

"av sig självt"; har du spelat på gitarren, eller har den legat i sin gigbag någonstans?

Om du inte har spelat på den och inte haft någon speciell förvaring, så är det att jämföra med att lägga ett grafikkort (utan japanska 105-graderscappar och andra marknadsgimmickar) i en tygpåsen på en relativt oskyddad plats i två år och sedan förvänta sig att den inte ska gå varm eller ha tappat prestanda.

Men allt det där har redan sagts, så vet inte varför jag späder på det...

Permalänk
Skrivet av silicon111:

"Tycker annars att eran affär brukar vara riktigt bra med schysst service, men detta var ganska lågt.
Lite ersättning skulle vara det minsta man kan begära."

Detta låter rätt otrevligt, skyller på butiken i stort sätt. Att det är lågt av dom att sälja en budget gitarr till han som vart lite sliten efter flera år. Samt att han klagar till dom att dom ska ha varnings skylt där dom varnar om att gitarren ser ut som skit efter åren. Och sedan ha mage att begära ersättning på ett spydigt sätt.

Du har rätt i att han har rätt i att klaga, eller tycka som han vill. Det har ju jag också. Jag tycker det är lamt som jag skrev ovan.

Måste ha missat det, håller iom det med dig faktiskt, första mailet så ska man inte skriva så, man får se vad dem svarar först.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hundkex:

"av sig självt"; har du spelat på gitarren, eller har den legat i sin gigbag någonstans?

Om du inte har spelat på den och inte haft någon speciell förvaring, så är det att jämföra med att lägga ett grafikkort (utan japanska 105-graderscappar och andra marknadsgimmickar) i en tygpåsen på en relativt oskyddad plats i två år och sedan förvänta sig att den inte ska gå varm eller ha tappat prestanda.

Men allt det där har redan sagts, så vet inte varför jag späder på det...

FYI så spelar man inte på t.ex den del som håller plektrumskyddet på plats, men ändå har samma sak hänt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Måste ha missat det, håller iom det med dig faktiskt, första mailet så ska man inte skriva så, man får se vad dem svarar först.

Du har rätt, jag kanske överreagerade lite. Men jag står fortfarande för att jag tycker att det är fel att de inte går ut med information om problemet även om de vet att det är vanligt.

Permalänk

finns ingen metall i denna värld som tål att utsättas för varesig slitage eller syre kontakt.

antar att du oljat alla metall detaljer på gitarren efter användning för att motverka oxidation??

sen att motverka nötning går ju inte förr eller senare kommer beläggningen lossna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

FYI så spelar man inte på t.ex den del som håller plektrumskyddet på plats, men ändå har samma sak hänt där.

Suck, jag ger upp.

Gitarren slutar alltid upp sådär, men ifall man inte underhåller den, så går det mycket mycket fortare. Att spela på gitarren är också ett sorts underhåll, eftersom kroppsfettet dina händer/armar lämnar på gitarren delvis skyddar den. Det var därför jag frågade ifall du spelat på den över huvud taget senaste månaderna/året.

Permalänk
Medlem

Saker slits. Det går inte att hävda fabrikationsfel om färgen på metallen skavs bort om tillverkaren/butiken inte påstår att den ska tåla slitage. Billigare grejer har sämre ytbehandling och kvalité i stort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i en smyckesbutik och där är kundens förväntningar och vår om vad som är normalt slitage helt olika. Vi har kunder som kommer in med silversaker på armband och hävdar att den blev så av sig själv. Vi ser ju att hon fastnat i något och ryckt till. Kunden tycker att silver ska klara sådant...

Silver är då alltså dubbelt så hållbart som guld, men om guld är 1 av 10 är silver 2. Resultatet = Kunder hos oss blir missnöjda fast vi inte gör något fel, vi lite förutsätter att de vet sådant som bara insatta kan, å andra sidan skulle ju vi kunna bluffa.

Ett tips är att kontakta konsumentverket via mail. Eller hör med en konkurrerande butik vad dom skulle sagt, korsförhör ger pålitligare svar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

pläteringen

Mycket har skrivits här, vad som är rätt eller fel vet jag inte direkt.
Men viss grundläggande info och egna åsikter vill jag gärna lämna:

Man pläterar antingen för att det ska se snyggt ut, eller som oxidationsskydd eller båda.

Ska det bara se snyggt ut - som i broscher etc.. räcker det med en tunnare behandling då mekanisk nötning är liten.

Ska det komma i kontakt med händer eller eller annat slitande material, använder man ett mycket tjockare skikt
(finns standardtjocklekar för detta) som håller för avsedd användningsområde/slitage.

Bygger man en gurra med dekorationsplätering så är det rent tekniskt fel - då den väl ska spelas på och bör därmed ha ett minimum av ytmaterial så den klarar grundläggande användning. Sedan kan man ha tjockare plätering som till slut kräver viss högre kostnad - men skillnaden på tunn plätering och tjockare är inte så stor rent materialmässigt, utan ytan måste i båda fallen förberedas väl med special rensning och plätering i olika steg. (<här kan man fuska).
Närmast under guldet brukar läggas ett lager av nyckelmetal (som är starkt allergiframkallande - och inte bör komma i kontakt med svettig hud).
Nickel samverkar till att göra guldet hårdare och fäster det mycket starkare mot underlaget. Guldet är som sagt sista steget i en flerstegsprocess, att snåla där låter inkompetent o dumt. Bör poängteras att smyckningsplätering som tydligen använts i detta fall är bara några atomer tjock och vandrar bort av sig självt/täcks över, vid kontakt med andra metaller.
Naturligtvis kan man alltid slippa bort allt material på vad som helst rent mekaniskt - så en korrekt byggd guitarr också kan tappa guldet på slitdelar , men det håller färgen själv och slits bara efter en massa friktion.

Jag tycker du ska vara rak och begära kompensation för det är affärens sak att hålla reda på om deras material inte klarar daglig användning under garantitiden.
Då får de också reda på vilka leverantörer de ska undvika eller upplysa med info för bättre tillverkning och gladare kunder i framtiden.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helder4u:

Mycket har skrivits här, vad som är rätt eller fel vet jag inte direkt.
Men viss grundläggande info och egna åsikter vill jag gärna lämna:

Man pläterar antingen för att det ska se snyggt ut, eller som oxidationsskydd eller båda.

Ska det bara se snyggt ut - som i broscher etc.. räcker det med en tunnare behandling då mekanisk nötning är liten.

Ska det komma i kontakt med händer eller eller annat slitande material, använder man ett mycket tjockare skikt
(finns standardtjocklekar för detta) som håller för avsedd användningsområde/slitage.

Bygger man en gurra med dekorationsplätering så är det rent tekniskt fel - då den väl ska spelas på och bör därmed ha ett minimum av ytmaterial så den klarar grundläggande användning. Sedan kan man ha tjockare plätering som till slut kräver viss högre kostnad - men skillnaden på tunn plätering och tjockare är inte så stor rent materialmässigt, utan ytan måste i båda fallen förberedas väl med special rensning och plätering i olika steg. (<här kan man fuska).
Närmast under guldet brukar läggas ett lager av nyckelmetal (som är starkt allergiframkallande - och inte bör komma i kontakt med svettig hud).
Nickel samverkar till att göra guldet hårdare och fäster det mycket starkare mot underlaget. Guldet är som sagt sista steget i en flerstegsprocess, att snåla där låter inkompetent o dumt. Bör poängteras att smyckningsplätering som tydligen använts i detta fall är bara några atomer tjock och vandrar bort av sig självt/täcks över, vid kontakt med andra metaller.
Naturligtvis kan man alltid slippa bort allt material på vad som helst rent mekaniskt - så en korrekt byggd guitarr också kan tappa guldet på slitdelar , men det håller färgen själv och slits bara efter en massa friktion.

Jag tycker du ska vara rak och begära kompensation för det är affärens sak att hålla reda på om deras material inte klarar daglig användning under garantitiden.
Då får de också reda på vilka leverantörer de ska undvika eller upplysa med info för bättre tillverkning och gladare kunder i framtiden.
Lycka till.

Samtidigt, för att plätteringen inte ska börja oxidera, så krävs det att man underhåller underhåller ytan. Intrycket jag fått från TS, är att han inte spelat mycket på gitarren, utan att den legat någonstans och nu när han vill ha pengar till något annat, kom han på att han kan sälja gitarren.

Det är att likna med en bil som står ute ett halvår oanvänd. Den kommer börja rosta. Och då är den byggd med rost i åtanke.

Om inte TS har något musikaliskt att visa upp efter två år, så har han mest troligt inte spelat på den. Om den då inte förvarats korrekt, är det ett handhavandefel som orsakat slitaget.

Sen får vi ta priset i åtanke också. Om vi fortsätter analogin, så köpte inte TS en volvo, utan en lada granta, i princip - byggd för att vara ett billigt insteg för någon som inte har pengar att investera i "riktig" utrustning.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gitarr från JAM för cirka ett år sen, den är svart och den är knappt använd, när jag plockade fram den ur garderoben nyligen märkte jag att den var helt täckt i damm, tycker att dem kan skriva något på hemsidan om att gitarrer kan bli dammiga. När jag inhandlade den så sken den så fint. Känner mig faktiskt rätt lurad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av helder4u:

Mycket har skrivits här, vad som är rätt eller fel vet jag inte direkt.
Men viss grundläggande info och egna åsikter vill jag gärna lämna:

Man pläterar antingen för att det ska se snyggt ut, eller som oxidationsskydd eller båda.

Ska det bara se snyggt ut - som i broscher etc.. räcker det med en tunnare behandling då mekanisk nötning är liten.

Ska det komma i kontakt med händer eller eller annat slitande material, använder man ett mycket tjockare skikt
(finns standardtjocklekar för detta) som håller för avsedd användningsområde/slitage.

Bygger man en gurra med dekorationsplätering så är det rent tekniskt fel - då den väl ska spelas på och bör därmed ha ett minimum av ytmaterial så den klarar grundläggande användning. Sedan kan man ha tjockare plätering som till slut kräver viss högre kostnad - men skillnaden på tunn plätering och tjockare är inte så stor rent materialmässigt, utan ytan måste i båda fallen förberedas väl med special rensning och plätering i olika steg. (<här kan man fuska).
Närmast under guldet brukar läggas ett lager av nyckelmetal (som är starkt allergiframkallande - och inte bör komma i kontakt med svettig hud).
Nickel samverkar till att göra guldet hårdare och fäster det mycket starkare mot underlaget. Guldet är som sagt sista steget i en flerstegsprocess, att snåla där låter inkompetent o dumt. Bör poängteras att smyckningsplätering som tydligen använts i detta fall är bara några atomer tjock och vandrar bort av sig självt/täcks över, vid kontakt med andra metaller.
Naturligtvis kan man alltid slippa bort allt material på vad som helst rent mekaniskt - så en korrekt byggd guitarr också kan tappa guldet på slitdelar , men det håller färgen själv och slits bara efter en massa friktion.

Jag tycker du ska vara rak och begära kompensation för det är affärens sak att hålla reda på om deras material inte klarar daglig användning under garantitiden.
Då får de också reda på vilka leverantörer de ska undvika eller upplysa med info för bättre tillverkning och gladare kunder i framtiden.
Lycka till.

Jag håller med fullständigt. Om en gitarr ändå kostar 4000 så räknar man ändå med att den ska hålla för vardaglig användning. Ja, jag har spelat på den ca 1 gång per vecka, men jag tycker ändå att den borde hålla för det, särskilt när färgen på delar som man inte rör börjar försvinna...

Permalänk
Medlem

även en Lada har garanti.

Skrivet av Hundkex:

Samtidigt, för att plätteringen inte ska börja oxidera, så krävs det att man underhåller underhåller ytan. Intrycket jag fått från TS, är att han inte spelat mycket på gitarren, utan att den legat någonstans och nu när han vill ha pengar till något annat, kom han på att han kan sälja gitarren.

Det är att likna med en bil som står ute ett halvår oanvänd. Den kommer börja rosta. Och då är den byggd med rost i åtanke.

Om inte TS har något musikaliskt att visa upp efter två år, så har han mest troligt inte spelat på den. Om den då inte förvarats korrekt, är det ett handhavandefel som orsakat slitaget.

Sen får vi ta priset i åtanke också. Om vi fortsätter analogin, så köpte inte TS en volvo, utan en lada granta, i princip - byggd för att vara ett billigt insteg för någon som inte har pengar att investera i "riktig" utrustning.

Guldplätering används just för att det inte ska oxidera, (det ser snyggt ut med), om det oxiderar så pekar det naturligtvis på fel i pläteringen.

För att relatera till ovannämnda Lada, om än överdrivet - så skulle det vara lika som att använda hushållssmör för att smörja hjullagren, eller måla den med vattenlöslig färg för det är billigare.
Alla vet att smör härsknar med tiden och inte håller mer än nån månad, men det är väl ingen som skulle skylla på handhavande fel om ägaren skulle klaga på skurna hjullager eller rost? Eller ska säljaren ursäktas för att bilen var billig, den var ju ingen rosthög vid sälj-tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helder4u:

Guldplätering används just för att det inte ska oxidera, (det ser snyggt ut med), om det oxiderar så pekar det naturligtvis på fel i pläteringen.

För att relatera till ovannämnda Lada, om än överdrivet - så skulle det vara lika som att använda hushållssmör för att smörja hjullagren, eller måla den med vattenlöslig färg för det är billigare.
Alla vet att smör härsknar med tiden och inte håller mer än nån månad, men det är väl ingen som skulle skylla på handhavande fel om ägaren skulle klaga på skurna hjullager eller rost? Eller ska säljaren ursäktas för att bilen var billig, den var ju ingen rosthög vid sälj-tillfället?

Ifall du betalar för att få bilen smord med hushållssmör, så ska inte förväntningarna vara högre.

Orkar inte bråka, så vi säger såhär: om du kan förklara för mig hur ett musikinstrument ska vårdas när det inte brukas, så kan vi ta den här diskussionen. Jag är övertygad om att det är miljön TS förvarat gitarren i, som orsakat detta och att även andra instrument skulle fara lika illa, vid liknande förvaring. Blir intressant att höra vad reklamationen ger, ifall TS går vidare med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Då får väll tillverkaren se till de väljer ett material som klarar av de påfrestningarna under produktenslivslängd(förslagsvis minst 3 år då konsumentköplagen gäller så länge).

Jag har t.e.x aldrig haft en skiftnyckel som tappat sin beläggning och de har utsatts för betydligt värre miljöer än vad en gitarr normalt utsetts för, se det går att välja material som håller.

Ja man har 3års reklamationsrätt. Dom första 6 månaderna är det upp till säljaren att bevisa att kunden gjort fel. Efter 6 månader är det upp till kunden att visa att han eller hon inte gjort fel. Så blir detta en tvist så har nog säljaren tyvärr lättare att få igenom det han vill.

Men då man i mail har hävdat att det brukar bli såhär pga fett från fingrar etc så vet jag inte vad som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skrev tidigare idag detta till JAM:
Jag väntar fortfarande på svar. 
Jag har rätt att reklamera gitarren i 3 år, men jag kommer inte att be om någon ersättning.
Däremot vill jag se att ni ger ut information om att gitarrens plätering efter något år av vardaglig användning kan försvinna med tiden, så att andra kan bli informerade om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Skrev tidigare idag detta till JAM:
Jag väntar fortfarande på svar. 
Jag har rätt att reklamera gitarren i 3 år, men jag kommer inte att be om någon ersättning.
Däremot vill jag se att ni ger ut information om att gitarrens plätering efter något år av vardaglig användning kan försvinna med tiden, så att andra kan bli informerade om detta.

Det handlar inte om användning, det handlar om att metall oxiderar med tiden. Du kan använda den mycket eller lite, men rör det sig om en mässingsplätering måste denna klarlackas för att inte oxidera så snabbt som din har gjort.

Det bästa du kan göra är förmodligen att bita ihop, polera ner delarna och sedan klarlacka. Du blir av med guldfinnishen, men det kommer att se bättre ut. Om du vänder dig till tillverkaren eller butiken kanske de kan ge dig en bra deal på nya delar, men en ny gitarr eller full ersättning kommer nog inte hända. Tvivlar också på att JAM-folket är intresserade av en varningstext som berättar för folk att metall oxiderar. Ska de även varna för att strängar kan gå av och repor kan uppstå?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

http://golfarenurban.blogspot.se/2008/01/vrt-att-veta-vad-som...

gött med info och det stämmer...

Edit:
dessutom så ser metallen på bilderna ut mer som en mässingslegering än guld. bara något att fundera på

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Ifall du betalar för att få bilen smord med hushållssmör, så ska inte förväntningarna vara högre.

Orkar inte bråka, så vi säger såhär: om du kan förklara för mig hur ett musikinstrument ska vårdas när det inte brukas, så kan vi ta den här diskussionen. Jag är övertygad om att det är miljön TS förvarat gitarren i, som orsakat detta och att även andra instrument skulle fara lika illa, vid liknande förvaring. Blir intressant att höra vad reklamationen ger, ifall TS går vidare med det.

Visst jag borde också hållit tyst - om jag inte visste vad jag snackade om!
Att du skriver en massa bara för att få ut dina åsikter utan att ha nån som helst kunnande i ämnet däremot är irriterande - I ditt fall skriver du bara goja, så har du inget av värde att säga än att byta ämne och snacka skit om andra är det bäst att du sluta skriva!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Tjo. Just när det gäller plätterade bruksdelar på en gitarr så kan du räkna med detta slitaget över lag. Att det slitets så pass fort kan lätt förklaras med att J&D håller sig till kategorin "budget-gitarrer" och där kan du se detta som ett helt normalt slitage jämfört med kvalitets-gitarrer som tex. gibson som har tjockare/solidare lager.

Kort sagt så får man vad man betalar för, som att jämföra en billig jacka från Ullared med en Peak Performance.

Japp. Den billiga jackan håller längre än Peak Performance Bara för saken är dyr betyder det ju inte att den är bra.

Skrivet av Sim0nT:

Skrev tidigare idag detta till JAM:
Jag väntar fortfarande på svar. 
Jag har rätt att reklamera gitarren i 3 år, men jag kommer inte att be om någon ersättning.
Däremot vill jag se att ni ger ut information om att gitarrens plätering efter något år av vardaglig användning kan försvinna med tiden, så att andra kan bli informerade om detta.

Varför då? Det är grundläggande kunskap i kemi att metal oxiderar. Har du aldrig tagit dig en titt på kyrktak som har kopparplattor som takbeläggning? De är gröna just pga. att de OXIDERAR och ta till sig orenheter som färgar dessa gröna. Börjar lika lite amerikansk mentalitet där en manual ska innehålla ALLT man inte kan göra med produkten, bara för att köparen ska slippa tänka som en normal person. Och när vi ändå håller på.. varför inte skriva att man INTE ska slå i golvet med gitarren?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Japp. Den billiga jackan håller längre än Peak Performance Bara för saken är dyr betyder det ju inte att den är bra.

Hehehe, kan nog inte säga emot dig där. Men jag tror liknelsen gick fram

Permalänk
Medlem

Många bra inlägg i denna tråd som kan tillämpas i andra sammanhang. Hur har det gått för TS i fråga om ersättnig?

Att guldplättering släpper är som någon skrev tidigare, fel i just guldplätteringen. Det är ju upp till tillverkaren att använda metoder som håller för normalt användande av produkter.

Önskar TS lycka till.

Sorry för OffTopic

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Många bra inlägg i denna tråd som kan tillämpas i andra sammanhang. Hur har det gått för TS i fråga om ersättnig?

Att guldplättering släpper är som någon skrev tidigare, fel i just guldplätteringen. Det är ju upp till tillverkaren att använda metoder som håller för normalt användande av produkter.

Önskar TS lycka till.

Sorry för OffTopic

Hej. Jag skrev till Jam att jag inte ska be om någon ersättning, men att de gärna får informera andra på deras hemsida om problemet innan de beställer en gitarr av dem.

Permalänk
Medlem

Normalt slitage kallas det, räknas INTE som konstruktionsfel. Tillverkaren behöver inte ange på produkten att den kan slitas vid användning, däremot finns det ju tillverkare som garanterar en viss livslängd på ytbehandlingen på sina produkter och då kan man reklamera om detta inte hålls.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.