Har jag rätt eller fel?

Permalänk
Avstängd

Budgetgitarr eller ej så tycker jag att det vore shysst av Jam att skriva på sin hemsida att risken FINNS att färgen KAN lossna.
Angående det som vissa kallar för "slitage" - att färgen på handtaget på en bil lossnar kan jag förstå, eftersom att just den delen faktiskt utsätts för ett slitage när handtaget används. Att hela lacken på bilen lossnar efter något år däremot, skulle nog inte uppskattas.
De allra flesta delar där färgen har lossnat brukar jag aldrig ens röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Då får även tillverkaren ta ut ett högre pris och då hade inte ts fått en billig gitarr. köper man en produkt som prismässigt ligger på 20-30% av vad en kvalitets-produkt kostar så kan man inte förvänta sig samma hållbarhet, speciellt inte på slitagedelarna. Dessa delar är dessutom enkla att byta ut mot om man stör sig på det, dock får man va beredd att i efterhand betala för den kvalitet man från början snålade in på i så fall.

Är det en slitage-del som man kan förvänta sig att bytas efter ex. antal speltimmar och dessa har passerat så får TS öppna plånboken och köpa nya delar.
Jag fick dock intrycket av TS att det inte handlade så mycket om mekaniskt slitage utan mer som ett åldrande.

Visst kan man förvänta sig mer av en kvalitetsprodukt men en lågprisprodukt produkt måste även den leva upp till någonslags "grundläggande standard".

Skrivet av vinylens:

Inte om motorn har gått mer än 10.000mil då får du inget allefall

Ja det måste finnas en rimlighet, med bilar så avser man både ålder och färdad sträcka för att få ett bra mått. Däcken måste man man givetvis byt långt innan dess, dessa ser man som en slitage-del som inte skall hålla bilens livslängd ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sim0nT:

Budgetgitarr eller ej så tycker jag att det vore shysst av Jam att skriva på sin hemsida att risken FINNS att färgen KAN lossna.
Angående det som vissa kallar för "slitage" - att färgen på handtaget på en bil lossnar kan jag förstå, eftersom att just den delen faktiskt utsätts för ett slitage när handtaget används. Att hela lacken på bilen lossnar efter något år däremot, skulle nog inte uppskattas.
De allra flesta delar där färgen har lossnat brukar jag aldrig ens röra.

Bilar har andra normer en vad en elgittarr har. Tror nästan att hela gitarren som helhet räknas som slitage. Om gittaren spricker på mitten, så kan du ju glömma kompensation för det också. Och det våre väll ennu verre en dina små skruvar som har oxiderat? Om garantin är ute som jag tror att den också är. För att, ja gittarrer slits. Material utmattas, försämras och åldras med tiden. Du kanske skulle ha tänkt på att köpa en gitarr av bättre kvalitet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Man får vad man betalar för tycker jag sammanfattar det hela ganska bra.

Ja. Dessutom ser strängarna inte så fina ut, så skulle tippa på att miljön gitarren förvaras i inte är helt optimal heller.
... om han inte snusar, eller inte bytt strängar på ett år, vilket inte heller är bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hundkex:

Ja. Dessutom ser strängarna inte så fina ut, så skulle tippa på att miljön gitarren förvaras i inte är helt optimal heller.
... om han inte snusar, eller inte bytt strängar på ett år, vilket inte heller är bra.

Det var ju sjukt relevant att inte strängarna såg fina ut.
Btw, förra gången jag kollade så var det inget fel på Earnie Ball strängar.

Permalänk
Medlem

Nu Kollade jag in bilderna, bättre sent än aldrig....

det ser inte så farligt ut, gå det inte putsa blecket, alternativ byta det och skruvarna mot bättre.

Hur har du förvarat den?
När du har spelat har du lagt ner den i ett fodral och låtit den ligga där till nästa gång du spelar, i sånna fall har du troligen kapslat in den i en fuktig miljö.(då gitarren troligen blivit lite svettig efter du har spelat.)
Har du följt skötsel råden för gitarren?

Permalänk
Medlem

Hahaa whaaaaat, gitarrer blir ju snyggare ju mer slitna dom är ju!

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Nu Kollade jag in bilderna, bättre sent än aldrig....

det ser inte så farligt ut, gå det inte putsa blecket, alternativ byta det och skruvarna mot bättre.

Hur har du förvarat den?
När du har spelat har du lagt ner den i ett fodral och låtit den ligga där till nästa gång du spelar, i sånna fall har du troligen kapslat in den i en fuktig miljö.(då gitarren troligen blivit lite svettig efter du har spelat.)
Har du följt skötsel råden för gitarren?

Den hänger på väggen i mitt sovrum, så det borde inte vara några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swebbe:

Hahaa whaaaaat, gitarrer blir ju snyggare ju mer slitna dom är ju!

Till viss mängd. Jag lär ju iallafall inte få mer pengar för det om jag vill sälja den :/

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Till viss mängd. Jag lär ju iallafall inte få mer pengar för det om jag vill sälja den :/

Kan nästan garantera att det inte kommer påverka priset på den gitarren om du ska sälja den, möjligtvis nån hundring mer om den varit i totalt orört skick.

Permalänk
Medlem

Sånt du får räkna med på en budgetgitarr, tyvärr. Min gibson ser ungefär likadan ut, lite "värre" men det ger karaktär till gitarren tycker jag och visar att du faktisk spelar på den. Min gura är från 80 talet dock och har blivit misshandlad i över 30 år men funkar prima. Köp kvalité nästa gång, en epiphone LP för 3500+ är förvånansvärt bra.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Det var ju sjukt relevant att inte strängarna såg fina ut.
Btw, förra gången jag kollade så var det inget fel på Earnie Ball strängar.

Det är ganska relevant, ja. Ifall strängarna oxiderar på två veckor så är det något fel med miljön man förvarar gitarren i, eller så spelar med skitiga händer/snusar man och det är inte heller bra för gitarren. Att inte byta strängar från och till är inte heller bra för gitarren (speciellt med billigare gitarrer), då oxidationen inte slutar bara för att det inte finns mer material i strängen som kan oxidera. Hört talas om en offeranod? Det är vad stallet blir när strängen är slut.

Det är ingen fara ifall man spelar dagligen, men ifall gitarren ligger 1-2 veckor från och till så kommer det påverka metallen på en billigare gitarr och över en längre tid även på dyrare hårdvara.

Tänkte dock inte på att det kunde vara färgade strängar, men samtidigt var det väl länge sedan det fanns färgade slinkies? O.o
Alla strängar är i princip desamma när det kommer till oxidering, utom specialbehandlade strängar, typ D'addario EXP eller Elixir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Då får väll tillverkaren se till de väljer ett material som klarar av de påfrestningarna under produktenslivslängd(förslagsvis minst 3 år då konsumentköplagen gäller så länge).

Jag har t.e.x aldrig haft en skiftnyckel som tappat sin beläggning och de har utsatts för betydligt värre miljöer än vad en gitarr normalt utsetts för, se det går att välja material som håller.

Detta har ju självklart med kvalitet att göra, jag ansåg det som underförstått, köper man en billig gitarr får man en billig gitarr.

Permalänk
Medlem

Hmm att någon från en butiken skriver ''ngt'' får mig att se honom som en väldigt oseriös person, men det är bara jag!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vad gäller vilken information man som kund kan förväntas få tycker jag inte Jam gör något fel här. Att pläteringen kommer degradera med tiden är en rent kemisk och mekanisk process som gäller precis all plätering på varenda liten pryl i hela världen. Hurpass motståndskraftig pläteringen är beror generellt på hur bra gjord den är vilket lika generellt avspeglas i priset.
Köper jag en ny TV förväntar jag mig ingen varningsruta som talar om att "Knapparna på fjärrkontrollen kommer med tiden slitas och fungera sämre.". Samma sak om jag köper en bok; ingen information om att "Pappret i boken kommer gulna, än snabbare om den ligger framme i solgasset.".
Viss information kan man rimligen förvänta sig få, men i detta fall är rimligheten passerad och du skulle istället frågat före köpet om du hade funderingar om utseendet. Hade företaget då svarat att "Nejdå, den kommer se lika fin ut om hundrafemti år!" hade saken varit en annan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det räknas inte som normal användning att skrapa bilen mot ett träd. Rasar däremot motorn låt säga inom en 3 årsperiod och du har skött servicen på bilen så kommer det klassas som fabrikationsfel.

Okej dåligt exempel. Men om förarsättet blir lite slitet innan 2 år så kan man inte klassa det som fabrikationsfel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Vad gäller vilken information man som kund kan förväntas få tycker jag inte Jam gör något fel här. Att pläteringen kommer degradera med tiden är en rent kemisk och mekanisk process som gäller precis all plätering på varenda liten pryl i hela världen. Hurpass motståndskraftig pläteringen är beror generellt på hur bra gjord den är vilket lika generellt avspeglas i priset.
Köper jag en ny TV förväntar jag mig ingen varningsruta som talar om att "Knapparna på fjärrkontrollen kommer med tiden slitas och fungera sämre.". Samma sak om jag köper en bok; ingen information om att "Pappret i boken kommer gulna, än snabbare om den ligger framme i solgasset.".
Viss information kan man rimligen förvänta sig få, men i detta fall är rimligheten passerad och du skulle istället frågat före köpet om du hade funderingar om utseendet. Hade företaget då svarat att "Nejdå, den kommer se lika fin ut om hundrafemti år!" hade saken varit en annan.

Jag förstår vad du menar. Däremot var inte min första tanke när jag såg gitarren som 14 åring "Aha! Denna guldliknande metallplätering måste givetvis oxidera genom en kemisk reaktion på grund av fuktigheten i luften, och där utav lossna efter en längre tidsperiod! Bäst att jag köper någon annan."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Jag förstår vad du menar. Däremot var inte min första tanke när jag såg gitarren som 14 åring "Aha! Denna guldliknande metallplätering måste givetvis oxidera genom en kemisk reaktion på grund av fuktigheten i luften, och där utav lossna efter en längre tidsperiod! Bäst att jag köper någon annan."

Man lär så länge man lever! Det går ju att putsa rent och köra utan plätteringen ifall du inte absolut måste ha gulddetaljer.

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Jag förstår vad du menar. Däremot var inte min första tanke när jag såg gitarren som 14 åring "Aha! Denna guldliknande metallplätering måste givetvis oxidera genom en kemisk reaktion på grund av fuktigheten i luften, och där utav lossna efter en längre tidsperiod! Bäst att jag köper någon annan."

Däremot så kommer du när du passerat 30 att precis som många av oss andra se tillbaks på sådana här saker med ett léende från tiden då man var "ung och dum" som det uttrycks. (ps, menar givetvis inte "dum" i den bemärkelsen så ta inte åt dig, man bara säger så)

Bara att inse att du fått lära dig vad kvalitet kan spela in på på en gitarr, och utan att ge dig tidig hjärtattack så kommer du säkerligen få uppleva liknande saker med även dyrare saker i framtiden så det är bara att vänja sig

Permalänk

Man får vad man betalar för. Ta en cykel från Någon lågprishandlare och en från en märkeshandlare. Vilken rostar snabbast? Så det är inget att klaga på, kvalité kostar..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Däremot så kommer du när du passerat 30 att precis som många av oss andra se tillbaks på sådana här saker med ett léende från tiden då man var "ung och dum" som det uttrycks. (ps, menar givetvis inte "dum" i den bemärkelsen så ta inte åt dig, man bara säger så)

Bara att inse att du fått lära dig vad kvalitet kan spela in på på en gitarr, och utan att ge dig tidig hjärtattack så kommer du säkerligen få uppleva liknande saker med även dyrare saker i framtiden så det är bara att vänja sig

Haha jag antar det, får väl ta och sätta de pengar jag har på något konto i Schweiz så att jag inte köper något och blir besviken...
Skämt åsido, jag tycker fortfarande att de kunde ta och sätta in någon lite obs ruta där de skriver att såna här skador inte går på garantin.

Permalänk

Hej!
Du ska gå med den felaktiga produkten till affären. Är det ett fel som dom är medvetna om så säger du till att du vill reklamera gitarren med omedelbarverkan, säg att du har rätt till det enligt reklamationslagen ,om inte det hjälper!? Ja då ringer du till allmäna reklamations nämden ARN som kommer hjälpa dig alt konsumetverket i detta fall har du rätten på din sida. Kunden har reklamations rätt i flera år efter inhandlad produkt. Ge inte upp, Lycka till

Permalänk

men man har alltid rätt att reklamera !!! billigt eller inte... !?

Skrivet av Sim0nT:

Hej. För två år sedan köpte jag en gitarr på JAM.se, men nu har jag fått problem med den. Såhär skrev jag i ett mail till Jam:

Hej!
Köpte en elgitarr av er för drygt två år sedan, och den har hittills funkat bra. Några delar av gitarren är målad i någon mässingsliknande färg som nu tyvärr har börjat lossna och blivit missfärgad så att ytan blivit skrovlig och man ser den silvriga metallen under. Det har hänt på en pick-up, ett par skruvar och diverse metalldelar.
Vad kan detta bero på, och hur kan jag åtgärda det?
PS. Jag har inte utsatt den för vatten eller något sorts rengöringsmedel.
Tack på förhand.

Fick sedan svar då de skrev såhär:
Hej!
Guldplätering på metalldelar på gitarrer lossnar ofta på just detta sätt, beror på oxidation efter fett från fingrar eller bara av luftens fuktighet. Inte mkt att göra åt, man får se det som naturlig åldring av gitarren.
Hoppas detta hjälpte ngt!

Jam påstår alltså att det är ett vanligt förekommande problem att färgen lossnar och blir missfärgad, men de ser det inte som ett problem. De räknar med att man lever med det utan att klaga, men jagtycker inte att det är rätt.
Jag svarade då:

Hej igen.
Jag tycker att det är dåligt att denna information inte finns på hemsidan. 
Ni kunde iallafall ha satt in en liten ruta med texten "Efter ca ett år är risken stor att färgen på samtliga metalldelar på gitarren lossnar och ser ut som skit". 
Helheltsintrycket på gitarren sänks enormt, och om man ska man sälja den begagnad så får man räkna med att ta någon tusenlapp mindre om finishen ser ut som den gör på min gitarr.
Tycker annars att eran affär brukar vara riktigt bra med schysst service, men detta var ganska lågt.
Lite ersättning skulle vara det minsta man kan begära.

De har inte svarat än. Vad tycker ni att jag borde göra?

Skrivet av Kagamex:

Detta har ju självklart med kvalitet att göra, jag ansåg det som underförstått, köper man en billig gitarr får man en billig gitarr.

men man har alltid rätt att reklamera !!! billigt eller inte.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Sluta klaga, det är normalt att saker slits. Att du begär kompensation för slitage är lamt.

Sluta att vara spydig, han har rätt att säga klaga om han tror något är fel, javisst kunde han ha gjort en tråd här förre han mailat dem men det spelar igentligen ingen roll då han inte var otrevlig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Hade en Ibanez S540 i slutet av 90-talet med guldpläterade stämskruvar och stall osv. och det var precis samma sak på den.
Inga konstigheter, det slits med tiden. Det var väl inte heller nån supergitarr, men den gick väl loss på en 13K då. Så plätteringar håller inte så länge, men det är ju bara rocknroll.
Det är ju en gura, ingen prydnadssak.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Till TS...du skulle ha lagt upp tråden på något musikerforum istället....inte här... här kan man ibland vara rätt hårda...isynnerhet när det inte gäller datorprylar:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av missemurr:

Hej!
Du ska gå med den felaktiga produkten till affären. Är det ett fel som dom är medvetna om så säger du till att du vill reklamera gitarren med omedelbarverkan, säg att du har rätt till det enligt reklamationslagen ,om inte det hjälper!? Ja då ringer du till allmäna reklamations nämden ARN som kommer hjälpa dig alt konsumetverket i detta fall har du rätten på din sida. Kunden har reklamations rätt i flera år efter inhandlad produkt. Ge inte upp, Lycka till

Uppriktigt talat, skall man köra den attityden måste man faktiskt veta vad man talar om. Det finns ingen lag som heter "reklamationslagen", däremot en som heter Konsumentköplagen (KKöpL) som reglerar just detta med reklamationer. ARN ringer man inte till för att få hjälp med ett ärende, man gör en skriftlig anmälan som tar några månader att behandla. Konsumentverket behandlar inte enskilda ärenden, utan det är konsumentvägledarna i sin hemkommun man vänder sig till. Reklamationsrätt har man i tre år.

I detta fall är det dock ytterst tveksamt om någon högre instans skulle bedöma ärendet annorlunda än vad vi redan gjort här i tråden, dvs. att det rör sig om rent slitage och alltså inte ett ursprungligt fel som täcks av KKöpL.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

Sluta att vara spydig, han har rätt att säga klaga om han tror något är fel, javisst kunde han ha gjort en tråd här förre han mailat dem men det spelar igentligen ingen roll då han inte var otrevlig.

"Tycker annars att eran affär brukar vara riktigt bra med schysst service, men detta var ganska lågt.
Lite ersättning skulle vara det minsta man kan begära."

Detta låter rätt otrevligt, skyller på butiken i stort sätt. Att det är lågt av dom att sälja en budget gitarr till han som vart lite sliten efter flera år. Samt att han klagar till dom att dom ska ha varnings skylt där dom varnar om att gitarren ser ut som skit efter åren. Och sedan ha mage att begära ersättning på ett spydigt sätt.

Du har rätt i att han har rätt i att klaga, eller tycka som han vill. Det har ju jag också. Jag tycker det är lamt som jag skrev ovan.

Permalänk
Avstängd

Din garanti var 1 år, den garanterar din produkt 1 år. Därefter gäller reklamationsrätt upp till 3 år enbart om det är fabrikations fel. Dom kan göra den gitarren så att den efter 1år (efter garantin) ruttnar bort till en hög av pulver och du kan inte hävda fabrikations fel, dom har levt upp till garanti tiden. Men om du hittar fabrikationsfel, som går att bevisa. Visst, reklamera den då. Du kommer nog stå för frakt och felsöknings kostnaden.

Ett fabrikationsfel skulle ju i ditt fall kunna vara att guld-plätteringen är för tunn, eller har fel blandning av material i sig som inte stämmer överens med bygg speccen av produkten. Men förmodligen så är den snålt byggd, exakt efter deras bygg spec och då är det inte fabrikationsfel. Snarare undermålig kvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silicon111:

Din garanti var 1 år, den garanterar din produkt 1 år. Därefter gäller reklamationsrätt upp till 3 år enbart om det är fabrikations fel. Dom kan göra den gitarren så att den efter 1år (efter garantin) ruttnar bort till en hög av pulver och du kan inte hävda fabrikations fel, dom har levt upp till garanti tiden. Men om du hittar fabrikationsfel, som går att bevisa. Visst, reklamera den då. Du kommer nog stå för frakt och felsöknings kostnaden.

Ett fabrikationsfel skulle ju i ditt fall kunna vara att guld-plätteringen är för tunn, eller har fel blandning av material i sig som inte stämmer överens med bygg speccen av produkten. Men förmodligen så är den snålt byggd, exakt efter deras bygg spec och då är det inte fabrikationsfel. Snarare undermålig kvalitet.

Kanske är det du säger sant. Hur som helst så är det såklart inte kul att som 14 åring lägga 4000 av sina sparpengar på någonting som går sönder av sig självt.