Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Upplösning>Hz?

Vad jag har förstått så ligger den högsta upplösningen för en skärm på 120Hz runt 1920x1080, skulle ni säga att det är värt att begränsa sig till den upplösningen om man skall ha skärmen i spelsyfte? Eller är högre upplösning värt att gå ner till 60Hz?

Eller har jag fattat allting fel? finns det fullt med 120Hz skärmar med jätte höga upplösningar där ute?
Som sagt är jag mest intresserad av vilket attribut som lämpar sig bäst i spel men en bredare diskussion är också välkommen.

Väl mött!

Visa signatur

Kunskapens rot är bitter men dess frukter söta.

Permalänk

Började leta som fan och tydligen fick man lära sig något nytt idag med! 1920x1080 är tydligen max för 120hz skärmar as we speak. ._. Om det kommer att ändras vet jag ej.

Vad ska du spela? Har du hårdvara för att nå dessa 120fps i spel? Isåfall hade jag begränsat mig till 1920x1080.

Permalänk
Inaktiv

Du har bara nytta av 120 Hz om din hårdvara stödjer det, meningslöst köp om du bara får ut <120 FPS.
120 Hz krävs för 3D.
Jag föredrar 16:10 före 16:9.

Permalänk
Medlem

Jag skall bygga ett nytt system så det kommer definitivt kunna pressa 120 fps. Jag spelar det mesta med viss förkärlek till mmo's och nya titlar. Men då ska jag alltså satsa på någonting med 120Hz.
Jag förstår att det är svårt att svara på men tror ni att det ligger långt in i framtiden med högre upplösningar även för 120Hz?

Visa signatur

Kunskapens rot är bitter men dess frukter söta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellac:

Jag skall bygga ett nytt system så det kommer definitivt kunna pressa 120 fps. Jag spelar det mesta med viss förkärlek till mmo's och nya titlar. Men då ska jag alltså satsa på någonting med 120Hz.
Jag förstår att det är svårt att svara på men tror ni att det ligger långt in i framtiden med högre upplösningar även för 120Hz?

Alltid svårt att veta sånt, men det ligger nog en bit fram i tiden. Utveckling på skärmar går ju inte SÅ snabbt. Det ryktas ju om IPS i 120Hz, men 120Hz och högre upplösningar än 1080p har jag inte hört nåt om.

Får man fråga om varför du vill ha det egentligen? 2560x1600@120Hz kommer ställa väldiga krav på hårdvaran om du vill lira typ BF3 om du skall ha "matchande" 120Fps.

Men MMO borde väl funka fint på en 60hz skärm, och då kan du ju tex köpa en Dell i 27" eller 30" så får du både högre upplösning och IPS panel? Om inte typ CS är det du prioriterar att spela för då kan ju 120Hz vara motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellac:

Vad jag har förstått så ligger den högsta upplösningen för en skärm på 120Hz runt 1920x1080, skulle ni säga att det är värt att begränsa sig till den upplösningen om man skall ha skärmen i spelsyfte? Eller är högre upplösning värt att gå ner till 60Hz?

Eller har jag fattat allting fel? finns det fullt med 120Hz skärmar med jätte höga upplösningar där ute?
Som sagt är jag mest intresserad av vilket attribut som lämpar sig bäst i spel men en bredare diskussion är också välkommen.

Väl mött!

Det är lite av en smakfråga. Jag föredrar högupplöst H-IPS framför 120hz i 1080p med halvsunkiga färger. Dock råder jag dig att testa på båda innan du väljer.

Skickades från m.sweclockers.com