Hjälp! Köpt ny tv, Dator - Tv = fungerar ej bra!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Köpt ny tv, Dator - Tv = fungerar ej bra!

Hej,

Jag fick hem min nya tv igår ( SAMSUNG PS-51D550 51" PLASMA FULL-HD 3D )
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Tv:n fungerar fin fint, kanon bra bild och jag är jävligt nöjd, jag har dock ett problem, jag kopplade in min stationära dator via DVi-HDMI kabel, ( det är en gulpläterad dyr tjock kabel, kanske 10-15 meter lång som heter HQPRODUCTS ) Jag fick inte bilden att passa i Tv-rutan, hur jag än försökte, körde med högsta upplösningen inställt i datorn som är 1080p, 1920 x 1180 ( native ) 60 Hz.
I Tv manualen står det att optimal upplösning är 1920 x 1080p. så jag tror jag är rätt ute ialla fall.

Jag testade spela upp en 720p Film, laggade lite, så då uppdaterade jag grafikkortet och VLC. Testade efter det både 1080 film och 720p film, det TOK-LAGGAR!!
Det går att använda datorn i tvn i övrigt jätte bra ( FÖRUTOM att bilden inte passar helt på tvn, bilden är utanför tvns ruta) , det är just när jag sätter på en film som det inte ens går att titta på den..
Och det är INTE så att hela bilden " klipper ", jag har full kontakt med datorn hela tiden, bara filmen som hackar varje sekund .

Det finns 2 stycken menyer som man kan ändra upplösningen ifrån, antingen ( samsung tvn och ha jätte hög upplösning ) eller under fliken PC som man kan ändra upplösningen så att bilden passar på TV-rutan, dock så tok laggar filmen fortfarande..

Någon som vet vad felet kan vara? Ska jag ändra upplösningen till något annat? jag kan också tillägga att det fungerar utmärkt att spela PS3 via HDMI och koppla in bärbar och köra HDMI-HDMI och titta full HD film.

( Datorns prestanda är )
*nvidia geforce 9600 Gt
*Windows vista
*4 gb ram
*AMD 2.2 ghz

Tack så jätte mycket på förhand,
Mvh
Daniel

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det finns en funktion när du kör HDMI till samsung tv'n kommer inte på vad den heter nu men den funkar bara på den HDMI ingång som stöjer PC
Så kolla om du använder rätt HDMI ingång gör du det så kan du ta fram menyn och kör bild inställning och ändra så kommer bilden passa.
Scan eller pixelmaping tror jag det heter i menyn på tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det finns en funktion när du kör HDMI till samsung tv'n kommer inte på vad den heter nu men den funkar bara på den HDMI ingång som stöjer PC
Så kolla om du använder rätt HDMI ingång gör du det så kan du ta fram menyn och kör bild inställning och ändra så kommer bilden passa.
Scan eller pixelmaping tror jag det heter i menyn på tv'n

Det finns en HDMI uttgång i tvn som heter ( DVI ) , det är den jag använder, läste i manualen att jag måste använda den.
Tack, ska testa! Fast även om bilden kommer att passa så laggar fortfarande filmerna tok mycket?

Visa signatur

:)