Permalänk

Ownit och bittorrent

Hej.

Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet som har ownit bredband (yes äntligen 100/100 tänkte jag). Men mina torrenthastigheter är värdelösa. Jag använder en 3e parts router som heter WNDR3800 (Netgear).

Jag laddar ner i max hastighet men jag laddar upp i 10-50 kb/s MAX. Jag är ansluten till en torrent som har 4 seeds (där jag är en av dem) och har 50 leechers. Jag är ansluten till 25 av dem men ingen laddar ner i en bra hastighet från mig. I routern har jag öppnat port 4000-65000 bara för skojs skull nu när jag testar runt och jag märker ingen skillnad i hastighet. Jag använder mig av uTorrent 1.8.5 (då 3.1.2 är värdelös och alla rekommenderar 1.8.5. eller 1.7.7). I bredbandstest får jag ut 97/89 mbit så uppladdningen fungerar. Tror ni jag blir begränsad via torrent?

Kan någon hjälpa mig och ge mig tips på vad jag ska göra för att förbättra mina hastigheter?

Permalänk

Vet inte om jag kan hjälpa dig med ditt problem, men även jag har Ownit bredband, och för mig fungerar µtorrent utmärkt. Inklusive overhead brukar jag få ganska exakt 100 Mb/s både upp- och nedströms. Jag har dock en annan router än du (Linksys E4200).

Vad gäller dina hastigheter, kan det kanske vara hårddisken som blir överbelastad? Jag har haft det problemet med µtorrent vid ett tillfälle, fick urusla hastigheter både upp och ned och kunde inte lista ut vad det berodde på. Tillslut provade jag att begränsa uppladdningshastigheten till 1 MB/s (nått i den stilen, kommer inte ihåg exakt), vilket löste problemet.

Permalänk

Jag har drygt 250 gb ledigt på hddisken i fråga vilket inte bör överbelasta den. Samt har bara 4 aktiva torrents varav 3 av dem är färdiga. Men jag prova din router faktiskt och lämna tillbaka min netgear och använda linksys istället.

Permalänk
Medlem

'Överbelastningen' beror ju inte på hur mycket ledigt du har på hårddisken, men det lär ju heller inte vara problemet om din hårddisk inte är från -83.

Jag tror det handlar om din torrent helt enkelt. Gå in på din favorittracker, starta top 5 torrents med flest seeders och se vad du får ut totalt.

Permalänk
Skrivet av nightboy42:

Jag har drygt 250 gb ledigt på hddisken i fråga vilket inte bör överbelasta den. Samt har bara 4 aktiva torrents varav 3 av dem är färdiga.

Det är inte utrymmet på hårddisken som är problemet, utan det mycket stora antal I/O operationer (läsningar och skrivningar) som måste utföras hela tiden. Eftersom du kan vara uppkopplad mot dussintals peers åt gången, som alla begär olika torrent-fragment i storlekar om 512 kB till 4 MB från dig, måste hårddisken hela tiden läsa in ny data i sin 16/32/64 MB cache, vilket annars inte sker vid normal användning. Om hårddisken redan är lite gammal och trött kan detta lätt ta kål på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightboy42:

Hej.

Jag flyttade nyligen till en ny lägenhet som har ownit bredband (yes äntligen 100/100 tänkte jag). Men mina torrenthastigheter är värdelösa. Jag använder en 3e parts router som heter WNDR3800 (Netgear).

Jag laddar ner i max hastighet men jag laddar upp i 10-50 kb/s MAX. Jag är ansluten till en torrent som har 4 seeds (där jag är en av dem) och har 50 leechers. Jag är ansluten till 25 av dem men ingen laddar ner i en bra hastighet från mig. I routern har jag öppnat port 4000-65000 bara för skojs skull nu när jag testar runt och jag märker ingen skillnad i hastighet. Jag använder mig av uTorrent 1.8.5 (då 3.1.2 är värdelös och alla rekommenderar 1.8.5. eller 1.7.7). I bredbandstest får jag ut 97/89 mbit så uppladdningen fungerar. Tror ni jag blir begränsad via torrent?

Kan någon hjälpa mig och ge mig tips på vad jag ska göra för att förbättra mina hastigheter?

Testa bredbandskollen.se

Om den visar bra hastigheter, så är det dina trackers som är kassa

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Jag är inne på privata trackers (torrentleech, iptorrents) och jag tankar i max hastighet ner, men jag laddar upp i marginella hastigheter. Då gäller det även torrenter jag själv lägger upp eller vissa med få seeds och en drös leechers.

Permalänk

Hmm koppla mig direkt in i väggen och det verkar inte fungera trots det. Så det kanske inte är routern som klyddar. Hmm vad ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Testa bredbandskollen.se

Om den visar bra hastigheter, så är det dina trackers som är kassa

Läs hela inlägget nästa gång

Problemet kan vara att din router blir seg av antalet anslutningar, testa att sänka det i uTorrent. Alternativt kan din tracker suga, exempelvis om du kör på öppna trackers så brukar folk inte vara så vänligt inställda till att seeda med höga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Har haft något liknande tidigare. En ominstallation av uTorrent löste det problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag undrar bara varför 1.8.5 av uTorrent skulle vara bättre än de nya?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt laddar du upp mot FTP eller filuppladdningssidor (det vill säga INTE torrent eller bredbandskollen)?

Permalänk
Avstängd

Seriöst ... det är bara du som är noob. Lär dig seeda...............

Permalänk
Skrivet av nightboy42:

Jävligt hjälpsamt. Om du nu är ett sånt proffs berätta dina inställningar så jag kan spegla dem och prova? Jag har öppnat portar, jag vet hur man seedar, kollar på flera uTorrent guider om inställningar för att förbättra prestandan.

Enligt bredbandskollen och liknande sidor som kopplar upp mot FTPer hamnar jag på 97/92. Så nära 100/100. Iptorrents är snäppet över en scene sida och jag laddar som sagt ner i maxhastighet men jag kan inte seeda tillbaka. Jag står som "connectable" och jag seedar en torrent med 50 leechers och 6 seeders.

Testa nyare utorrent - skadar inte.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Har provat med 1.6.1, 1.7.7, 1.8.5, 2.2.1, 3.2.5 eller va den senaste nu är.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det är för få personer som delar ut filerna och torrent funkar så att man laddar hem filerna från många olika personer för att få upp högre hastigheter och du har ju mätt själv och sett att du får ut ~100/100, alltså är det "fel" på din torrent.

Testa att ladda hem en annan torrent med många seeders som tex denna lagliga men det jag kan säga är att ownit begränsar inte nedladdning via torrent, torrent är ju nämligen ett rackarns bra protokoll och vad jag vet begränsar ownit inget alls.

// Jooiiee

Visa signatur

Systemtekniker dagtid, hjälte nattetid.

Permalänk

Kan ju prova ett par andra klienter med. Men som sagt sitter jag på en stängd sida (inte öppen tracker) och där brukar man tanka och ladda upp i maxhastighet. Med 4 seeds och 50+ leechers tycker man att jag skulle hjälpa till?

Men jag gjorde även ett annat test i webbläsaren och där tankades torrent i flera mb/s. Jag funderar med på det och återkommer om jag löser problemet.

Permalänk

Jag kan nästan inget om nätverk, men är inte torrents p2p?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men jag ökade antal anslutningar som står under bandwidth i utorrent.
Max antal anslutningar har jag 500
anslutna klienter 1000
uppladdningsplatser 100

Testa och se om det hjälper. Funka för mig iaf!

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Medlem

Då börjar vi med att ställa in uTorrent. Gillar 1.8.5 eller 2.0. Nu utgår jag ifrån att du felsöker direkt i väggen UTAN din router. När du använder din router sedan så måste du sänka dessa värden betydligt då den inte kommer orka med 1000+ anslutningar.

Under "Anslutningar" så bockar du ur "Aktivera UPnP portmapping" samt "Slumpa port varje start". Välj port (t.ex. 1337 om du känner dig extra häftig idag).

Under "Bandbredd" så väljer du obegränsad uppladdning- och nedladdningshastighet. "Totalt max antal anslutningar" Kan du sätta till 1500. "Max anslutna klienter per torrent" 450, samt "Antal uppladdningsplatser per torrent" 450.

Under "Bittorrent" stänger du av DHT.

Under "Avancerat" väljer du "Diskcache" klickar du i "Åtsidosätt automatisk cachestorlek" och väljer 1024MB.

Starta valfri torrent och använd t.ex. http://www.canyouseeme.org/ och skriver i din valda port (i det här fallet "1337"). Förhoppningsvis så får du "Success: I can see your service on xx.xx.xx.xx on port (1337)".

Lycka till.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad på otrevligheter.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Tackar för all er hjälp. Efter mycket om och men så börjar farten äntligen komma ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightboy42:

Tackar för all er hjälp. Efter mycket om och men så börjar farten äntligen komma ^^

Som vanligt, det här är ett forum. Att rapportera att "det löste sig" hjälper inte någon annan på något vis. Vänligen berätta vad du gjort för att lösa problemet så andra som i efterhand hittar den tråd kan ta del av eventuella lösningar..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10