Ivy bridge i7 3770k review (tweaktown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thufek:

Denna kille påstår sig köra 3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?279602-thirty-seven-seventy-......-K

Känns som att man kanske ska vänta på Sweclockers tester innan man bildar sig en uppfattning!

Ser betydligt mer lovande ut! Bara en vecka kvar innan lanseringen nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av thufek:

Denna kille påstår sig köra 3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?279602-thirty-seven-seventy-......-K

Känns som att man kanske ska vänta på Sweclockers tester innan man bildar sig en uppfattning!

Man bör såklart vänta in de riktiga recensionerna!
Men, hans passiva kylning är väl inte riktigt något som "normala" användare använder sig av, på de bilderna han lagt upp ser det ut som att han kör med denna http://www.sweclockers.com/nyhet/13805-nofen-kyler-intel-sand...
CPU-kylare modell mindre tvättmaskinstrumma:) Så att tro att man kan köra "3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load" med andra, även de högpresterande, passiva lösningar, typ Thermalright HR-02 är nog att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Man bör såklart vänta in de riktiga recensionerna!
Men, hans passiva kylning är väl inte riktigt något som "normala" användare använder sig av, på de bilderna han lagt upp ser det ut som att han kör med denna http://www.sweclockers.com/nyhet/13805-nofen-kyler-intel-sand...
CPU-kylare modell mindre tvättmaskinstrumma:) Så att tro att man kan köra "3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load" med andra, även de högpresterande, passiva lösningar, typ Thermalright HR-02 är nog att hoppas på för mycket.

Klart det är att hoppas för mycket. Men när det skrivs att vissa knappt kommer över ca 4.6 GHz och får temp-varningar, med "högpresterande" kylningslösningar som typ H100, så börjar ju de flesta tappa hoppet. Själv kommer jag köra min 3770 @ stock i en PC-Q08, så för mig personligen spelar det ingen roll. Men alla ni andra som kommer OC'a. Ge inte upp hoppet riktigt än!

Visa signatur

[ CHASSI: Lian Li PC-Q08B ][ CPUFAN: Noctua NH-L12 ][ PSU: Corsair HX 650w ][ SSD: Intel 520 120 GB ]
[ RAM:
Corsair Vengance LP 2x4 GB ][ GPU: EVGA GeForce GTX 680 ]
Skall kompletteras med: [ CPU: Intel I7 3770k ][ MB: Asus P8Z77-I Deluxe mITX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thufek:

Denna kille påstår sig köra 3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?279602-thirty-seven-seventy-......-K

Känns som att man kanske ska vänta på Sweclockers tester innan man bildar sig en uppfattning!

Han verkar ha pre-produktion exemplar medan de sura ryktena pratat om att det är retail-versionen som har mest problem :/

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Entusiast

Jag är lite förvirrad :S Vad är "retail-exemplar" och "engineering-exemplar" osv? Det är väl inte så att en processor man köper vid release skiljer sig från en likadan processor som köpsnågra månader senare? Alltså att man får ett lite svagare chip?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är bara jag som tycker att det är lite ironiskt att Bulldozer är svalast av alla, i tweaktown tester ?

Permalänk
Medlem
Citat:

De första konsumentexemplaren av Intels nya processorfamilj Ivy Bridge skeppas som vi tidigare avslöjat med ett TDP-värde av 95W. Enligt uppgifter från processorjätten är detta en medveten strategi, trots att processormodellerna som lanseras har ett TDP-värde som aldrig överstiger 77W.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45737-ivy...

Citat:

Expect the first of Intel's Ivy Bridge chip announcements on April 23, when the chipmaker will unveil its high-performance models, sources tell CNET.

http://news.cnet.com/8301-13924_3-57414848-64/intel-ivy-bridg...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag är lite förvirrad :S Vad är "retail-exemplar" och "engineering-exemplar" osv? Det är väl inte så att en processor man köper vid release skiljer sig från en likadan processor som köpsnågra månader senare? Alltså att man får ett lite svagare chip?

Engineering samples brukar innebära tidiga testexemplar i små serier som mer eller mindre uppför sig som slutprodukten. Ofta brukar de dock vara nedklockade, sakna funktioner och liknande. Att de skulle prestera bättre än de riktiga versionerna låter osannolikt. Vidare är det inte ovanligt att senare exemplar ur en processorserie skiljer sig från tidigare, men det brukar snarare vara diverse förbättringar som tillkommer. D0-versionen av i7 920 var till exempel roligare att överklocka än den ursprungliga C0-versionen.

Skrivet av Ferum:

Är bara jag som tycker att det är lite ironiskt att Bulldozer är svalast av alla, i tweaktown tester ?

De är väl dock uppenbart felaktiga? 8 grader?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thufek:

Denna kille påstår sig köra 3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?279602-thirty-seven-seventy-......-K

Känns som att man kanske ska vänta på Sweclockers tester innan man bildar sig en uppfattning!

Ännu ett bevis på att man borde vänta tills tex. Sweclockers har gjort ett test med den slutgiltiga produkten. Sett till vad Tweaktowns info (som är en enda stor röra där delar av infon inte överstämmer med vad de påstår) så verkar det vara något lurt. Bla. så ska 3770k ha en standardclock på 3,5Ghz inte 3,4 som deras sk. "Retail box" påstår. Sedan att CPU-Z säger en sak men den som la upp kommentaren säger något helt annat spär ju på ännu mer tvivel om äktheten i recensionen. Summan av det hela.. Vänta tills Sweclockers släpper ett test innan folk börjar avboka planer till att uppgradera till IB.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Inte helt omöjligt att dom har sänkt stock freq ett snäpp till 3,4 pga av TDPn (kanske tom går över 95w vid 3,5 vid samma stock vcore och därav sänkningen). Stämmer den där etiketten + prissänkningarna så är du ju ganska tydliga signaler på att något inte står helt rätt till.

edit: aha! är en vanlig 3770 och dom har 3,4 stock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Inte helt omöjligt att dom har sänkt stock freq ett snäpp till 3,4 pga av TDPn (kanske tom går över 95w vid 3,5 vid samma stock vcore och därav sänkningen). Stämmer den där etiketten + prissänkningarna så är du ju ganska tydliga signaler på att något inte står helt rätt till.

edit: aha! är en vanlig 3770 och dom har 3,4 stock

hmm

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45737-ivy...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ja det va ju en intressant förklaring, har Intel anställt PR personalen som AMD sparkade eller? Känns som att detta är något man skulle gått ut med tidigare om det nu stämmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Ja det va ju en intressant förklaring, har Intel anställt PR personalen som AMD sparkade eller? Känns som att detta är något man skulle gått ut med tidigare om det nu stämmer

Man får vänta och se.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalBumling:

Känns som att detta är något man skulle gått ut med tidigare om det nu stämmer

Varför och till vem? Än har de väl inte sagt särskilt mycket alls (den är inte lanserad än)?

Permalänk

Bryr mig inte speciellt mycket om de ligger på 77W eller 95W eftersom jag ändå får det bättre oavsett. Däremot så vet jag inte om man ska köpa 3820 + X79 eller 3770K + Z77. Blir ju troligen IB eftersom jag inte går i tankar om att skaffa någon 3930K. Ska bli kul att se vad de kommer att ligga på i prisväg, och om alla rykten stämmer eller inte.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

Är bara jag som tycker att det är lite ironiskt att Bulldozer är svalast av alla, i tweaktown tester ?

Nej det är för att Bulldozer har störst chip, som har sagt tidigare av folk med mer kunskap än mig. Om ett chip av storleken 10mm2 använder 50Watt så kommer den bli varmare än ett chip som är 100mm2 som också bara använder 50Watt av den simpla anledningen att på det större chipet blir inte värmeutvecklingen inte like tät och den har större yta att leda bort värmen på.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att IB-E inte fanns med på senaste roadmapen, så låter det ju som att det kommer ändå fast till 1155.
Om de vill att det ska finnas högre potential i z77, så måste det ju vara för nått som kräver mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Nej det är för att Bulldozer har störst chip, som har sagt tidigare av folk med mer kunskap än mig. Om ett chip av storleken 10mm2 använder 50Watt så kommer den bli varmare än ett chip som är 100mm2 som också bara använder 50Watt av den simpla anledningen att på det större chipet blir inte värmeutvecklingen inte like tät och den har större yta att leda bort värmen på.

Kan också (och mer troligt) ha att göra med att AMD's tempsensor mäter helt åt skogen fel.
8 grader vid idle är en fin vink om hur exakt den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan också (och mer troligt) ha att göra med att AMD's tempsensor mäter helt åt skogen fel.
8 grader vid idle är en fin vink om hur exakt den är.

Det betyder inte att det jag sa är falskt, samma värme utveckling på mindre yta kommer göra saker varmare och svårare att leda bort den utvecklade värmen. Och om jag mins rätt så är Bulldozer ganska stor, Jag kommenterade också bara att Bulldozer kan vara svalare inte att 8 grader måste vara 100% korrekt.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Sett flera tester på folk med höga klocks på Ivy Bridge med låg tempratur, skulle inte bli förvånad om exemplaren som skickas ut till tester osv är defekt eller att det är något annat skumt på gång.

Kan ju finnas en heldel saker som kan skapa dessa heatspikes som folk inte orkar med att kolla. (Ex c6/c3 kanske buggar och spikear värmen? Låter dock inte troligt men mer riktat som ett exempel) Skulle inte bli förvånad om de som testat IB och fått höga temps bara slängt i prollen och typ, "Set high voltage, set 5GHz, omg y no work?!"

Utöver det hela blir mitt Ivy köp senare efter det kommit mer tester, samt kanske även en motsvarighet på 2700k?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Engineering samples brukar innebära tidiga testexemplar i små serier som mer eller mindre uppför sig som slutprodukten. Ofta brukar de dock vara nedklockade, sakna funktioner och liknande. Att de skulle prestera bättre än de riktiga versionerna låter osannolikt. Vidare är det inte ovanligt att senare exemplar ur en processorserie skiljer sig från tidigare, men det brukar snarare vara diverse förbättringar som tillkommer. D0-versionen av i7 920 var till exempel roligare att överklocka än den ursprungliga C0-versionen.

ES skickas även ut till recensenter strax innan lansering, dessa har givetvis alla funktioner och slutgiltig klockfrekvens men brukar också vara helt upplåsta för att testarna ska kunna simulera olika modeller med samma fysiska processor. Dom har också oftast (alltid?) egenskapen att dom överklockar klart bättre än exemplaren som hittar ut på butikshyllorna.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det är tydligen 95w TDP :/
http://www.youtube.com/watch?v=4Bm38YuzTig

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

De är bara ES, vi får vänta på "final verison", kanske en BIOS dyker upp....ingen vet...men det känns som om IB är som Bulldozer

Visa signatur

ROG