Ivy bridge i7 3770k review (tweaktown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Efter att ha läst igenom hela den här tråden http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2237805 (kul lördagskväll ) har man fått sig en del tankeställare. De verkar ha fått tag på riktiga retail-varianter (inte engineering samples) av Ivy bridge som rimligtvis presterar som de som släpps om nån vecka.

Sambandet att Ivy-Bridge drar mindre i watt = har lägre temperaturer ("runs cooler") verkar inte stämma alls om man vågar tro de som skriver i tråden.
För det första kan man (uppenbarligen) inte dra slutsatsen att lägre effektförbrukning = lägre temperatur när det gäller Ivy (rimligtvis beroende på tri-gate plus mindre "die-size") Här är överkursen om det "Effect of Temperature on Power-Consumption with the i7-2600K" (för 2600K men teorin är applicerbar på Ivy med) http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2200205
För det andra verkar det inte nödvändigtvis vara så att Ivy är så mycket mindre effekthungrig än motsvarande Sandy när man väl överklockar (till följd av mer "leakage" på 22Nm trigate verkar de som skriver i tråden tro)

Ur ett överklockningsperspektiv verkar inte Ivy Bridge vara så lyckad alls om man inte kör på mer exotiska lösningar, när man kommer till en viss gräns verkar temperaturen sticka iväg väldigt mycket. Gränsen för detta verkar också ligga lägre än på Sandy Bridge. (en bra bit under 5Ghz) IPC är oavsett bättre på Ivy Bridge och i stock presterar den bättre än Sandy Bridge men har vi riktig otur "hamnar" vi vi detta läget: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2237805&page=15

If it is true, then the fact is that 1 year later we have a processor that is not capable of more performance than what we had with 2500k/2600k in early 2011... at the same price as IB is going to sell at. That is pretty fail, and that is coming from someone who is buying one. Any arguments that its better at stock really have no meaning since these days anyone can hit a button in their motherboard graphical interface software to overclock and people who are interested in more than email and facebook will do so. What matters is the performance its capable of running at 24/7 without spending 400+ on cooling, and the early indication is it will be the same speed as the year old chips, at the same prices they launched at.

Dold text

Slutsatsen verkar vara att Ivy Bridge inte kommer göra entusiasterna så speciellt glada (men däremot kanske "main-stream"-konsumenterna som kör i stock och får mindre effektförbrukning)...

Vi får väl se hur det blir när de väl släpps på riktigt, men förhoppningar om att man skulle kunna köra Ivy i 6Ghz utan "ansträngning" verkar ju inte infrias.

tack för en bra post!

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Medlem

Hmm. Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan man väl också? Med flytande kväve Dock ska man inte ta för många slutsatser av detta test. Vänta ist tills det finns fler tester som pekar på samma sak innan man dömmer ut IB.

Med flytande kväve verkar ju Ivy Bridge överklocka extremt bra (precis som Bulldozer) men för den vanliga användaren verkar det inte stämma.
Håller helt med om att man skall vänta in de riktiga testen, och jag dömer inte ut Ivy Bridge alls, även om den överklockar dåligt kommer det fortfarande vara en väldigt kompetent CPU (2500K i stock räcker ju till det mesta och 3750K får ju lite bättre IPC med). Man får ju PCI-Express 3 med (vilket man iofs kanske inte har behov av), och lite bättre styrkretsar på Z77-moderkorten som också är förhållandevis billiga (de fungerar ju iofs också med Sandy Bridge).

Men, faktum kvarstår att det är lite av en besvikelse om Ivy Bridge med sin nya "strömsnåla" tillverkningsteknik inte överklockar bättre än Sandy Bridge på luft. Om nu Ivy Bridge överklockar sämre blir det lite av ett antiklimax. Om det är så (vilket vi ju inte vet) vinner Ivy prestanda på bättre IPC vid samma klock, medan Sandy Bridge (eventuellt) överklockar bättre varpå slutresultat blir ungefär samma. Skillnaden är att Ivy släpptes cirka 15 månader senare...

Men vi får väl vänta och se

Skrivet av KalBumling:

Vissa verkar ha drabbats av DBS "Bulldozer Denial Syndrome" över IB trots att det har kommit rapporter ett bra tag nu om problemen med värme/överklockning

Parallellen med Bulldozer är ju lätt att dra, jag var en av de som inte trodde på de tidiga testerna av Bulldozer utan jag hade väl åsikten att det är meningslöst att titta på tester som inte är av den slutgiltiga versionen. Men ryktena stämde ju. Tror nog att det kommer göra det nu med, är för mycket som pekar i den riktningen. (Att Intel flyttade bak releasen talar ju också för att allt inte står rätt till).

Skillnaden mot Bulldozer är ju rätt stor annars, IPC kommer vara mycket bättre på Ivy Bridge oavsett så alltför stora paralleller skall man väl inte dra. Den monstruösa effektförbrukningen dras de ju inte med heller, är ju mest temperaturen som är problemet.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att IB är snabbare vid samma klocka, det är ganska viktigt i sammanhanget.
Så om IB i snitt är 10% snabbare så räcker det med att den klockar till 4.5 för att dra jämt med en SB i 5.0.
Och du lär köra din SB i 4.3 för att dra jämt med en standarklockad IB (3.9 turbo).

Permalänk
Medlem

Kan möjligtvis vara ett trick från Intel. De vill antagligen sälja ut de sista Sandy-Bridge-lagren, och lämnar därför ut defekta processorer som i officiella tester gör folk osäkra och väljer att köpa SB istället för att vänta

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem

Då har man väntat förgäves. Vad sägs om denna datorn? Skulle ni köra på det eller har ni några invändningar. Det fungerar väl att köra en i7 2700k med ett z77 moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1681215/2012-04-11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

IB är snabbare än SB i samma klockfrekvenser och klockar minst lika högt.
Så helt klart en snabbare CPU.
Sen att skillnaden är patetiskt liten och att Intel borde skämmas för att släppa nånting som knappt slår den äldre generationen är en annan sak.

ivy bridge 3570k i 4.6ghz är snabbare än 2500k i 4.9ghz enligt testerna som uppvisades

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av landahl:

Då har man väntat förgäves. Vad sägs om denna datorn? Skulle ni köra på det eller har ni några invändningar. Det fungerar väl att köra en i7 2700k med ett z77 moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1681215/2012-04-11

Jag skulle absolut inte lägga ner planerna på IB och köpa SB på grund av denna info som cirkulerar runt nu, det kan vara en stor miss i efterhand. Ha lite mer tålamod bara, två veckor är inte mycket för att få ordentlig info och kunna göra ett bättre beslut!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Då har man väntat förgäves. Vad sägs om denna datorn? Skulle ni köra på det eller har ni några invändningar. Det fungerar väl att köra en i7 2700k med ett z77 moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1681215/2012-04-11

Klart det funkar o köra sandy bridge på Z77, men frågan är varför? känns som det är ganska omotiverat sålänge du inte behöver de specifika uppdateringarna som Z77 erbjuder över Z68...

Varför i hela världen har du lagt till ett 1000w nätagg för 1.6k?, hade du tänkt köra 3st 680s eller 2st 590 grafikkort eller?

Varför vill du ha just den där cpu kylaren? skulle slagit till på en antec kuhler 920 eller corsair h80 istället....

Sen så är det där ram minnet skräp....

skulle satsat på dessa istället: http://www.inet.se/produkt/5308810/g-skill-8gb-2x4096mb-cl11-...

Men som sagt, köp inget än, vänta 2veckor tills ivy har släppts och sweclockers gjort sin recension så vi får svart på vitt

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Klart det funkar o köra sandy bridge på Z77, men frågan är varför? känns som det är ganska omotiverat sålänge du inte behöver de specifika uppdateringarna som Z77 erbjuder över Z68...

Varför i hela världen har du lagt till ett 1000w nätagg för 1.6k?, hade du tänkt köra 3st 680s eller 2st 590 grafikkort eller?

Varför vill du ha just den där cpu kylaren? skulle slagit till på en antec kuhler 920 eller corsair h80 istället....

Sen så är det där ram minnet skräp....

skulle satsat på dessa istället: http://www.inet.se/produkt/5308810/g-skill-8gb-2x4096mb-cl11-...

Men som sagt, köp inget än, vänta 2veckor tills ivy har släppts och sweclockers gjort sin recension så vi får svart på vitt

Anledningen till kylaren är att det passar i mitt chassi Antec p193. Nätagget väljer jag eftersom det har många kontakter och jag kommer att köra 2 st gtx 685 när dem kommer, 685 kanske kräver 2 st 8 pin per kort.

Vad är det som är skräp med minnena jag har i varukorgen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Anledningen till kylaren är att det passar i mitt chassi Antec p193. Nätagget väljer jag eftersom det har många kontakter och jag kommer att köra 2 st gtx 685 när dem kommer, 685 kanske kräver 2 st 8 pin per kort.

Vad är det som är skräp med minnena jag har i varukorgen då?

Ja ett sånt nätagg räcker och blir över, då kan man säga att du är framtidssäker

Dom minnena är inte skräp överhuvudtaget, han vet inte vad han pratar om, jag satt med dom nydligen, och bytte ut till Ripjaws 2133mhz minnena,
skillnaden är inte stor men den finns, så när du ändå graderar upp datorn ordentligt, varför ska du då välja vanliga standard medel minnen
när inget annat är medel?
Ta ripjaws när du ändå är pågång, då det inte skiljer mycket i pris

När du ändå köper nytt så väljer man givetvis Z77 och inte det snart EOL Z68.
Likaså cpu kylaren är bra, ligger i topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja ett sånt nätagg räcker och blir över, då kan man säga att du är framtidssäker

Dom minnena är inte skräp överhuvudtaget, han vet inte vad han pratar om, jag satt med dom nydligen, och bytte ut till Ripjaws 2133mhz minnena,
skillnaden är inte stor men den finns, så när du ändå graderar upp datorn ordentligt, varför ska du då välja vanliga standard medel minnen
när inget annat är medel?
Ta ripjaws när du ändå är pågång, då det inte skiljer mycket i pris

När du ändå köper nytt så väljer man givetvis Z77 och inte det snart EOL Z68.
Likaså cpu kylaren är bra, ligger i topp.

Så det är värt dem extra hundralapparna i prestanda i spel för dem minnena? Jag är bara orolig ifall dem inte skulle passa på moderkortet med noctuakylaren, jag vill nämligen ha bägge fläktarna på kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordMattis:

Kan möjligtvis vara ett trick från Intel. De vill antagligen sälja ut de sista Sandy-Bridge-lagren, och lämnar därför ut defekta processorer som i officiella tester gör folk osäkra och väljer att köpa SB istället för att vänta

Din visningsbild gör mig orolig inombords):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Nu har jag ändrat min varukorg. Synpunkter?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1692394/2012-04-15

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning vad ni snackar om här men eftersom jag inte förstår mycket på överklockning mm. Kommer jag klara mig med ivy bridge felfritt utan att överklocka CPUn då ni snackar om överhettning etc?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Jag har ingen aning vad ni snackar om här men eftersom jag inte förstår mycket på överklockning mm. Kommer jag klara mig med ivy bridge felfritt utan att överklocka CPUn då ni snackar om överhettning etc?

Ja, om du inte ska överklocka så kommer den inte överhetta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kommer antaligen att köpa en Sandy Bridge istället för Ivy Bridge trots att jag precis satt ihop ett fint Z77-system, det enda som saknas är cpu. På alla hårvaruforum kan man läsa om problemen med Ivy Bridge etc och det verkar som om det faktiskt finns problem med den. Rent logiskt sett är ju detta inte så konstigt om man tittar på värmeutveckling vs storlek.
En annan sak som jag tycker är lite komiskt är att dessa 10% i prestanda målas upp som något extremt viktigt, när alla cpuer från 2500k och uppåt i stock utan problem maxar de flesta spelen.

Jag kan tänka mig några extremtfall där Ivy Bridge gör skillnad, tex om man vill ha PCI-e 3.0 eller kanske en htpc där den integrerade grafiken är viktigt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Nu när siffror börjar rulla in blir jag snarare mer och mer sugen på X79 och en 3930k som det lutade mot i vintras. Men den som lever får se, jag håller ut.

Permalänk
Inaktiv

Nästan Prescott-varning i det hela. sanningen om IB kommer fram snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av landahl:

Då har man väntat förgäves. Vad sägs om denna datorn? Skulle ni köra på det eller har ni några invändningar. Det fungerar väl att köra en i7 2700k med ett z77 moderkort?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1681215/2012-04-11

Fungerar alledeles utmärkt

Permalänk
Medlem

woah verkar som att de nya transistorerna inte är så himla bra ändå. glad att jag skaffade sandy bridge som är awesome. undra om livslängden blir lidande på dessa processorer eller om temp sensorn är buggad...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på ett nytt Z77-kort och har väntat länge på IB. Dessa nyheter var kanske inte vad man önskat sig i första hand. Men om man bortser från dem hundralappar man kanske tjänar om man väljer en 2600K framför 3770K, finns det någon anledning att inte välja IB? Jag tänker att man hade ju hoppats på en lite större prestandaökning men den presterar väl ändå inte sämre än SB?

Eller är det så att på luft, presterar SB bättre än IB? Ny syftar jag på tester/poäng/fps och inte på högsta möjliga Ghz. Nu vet jag ju att det inte finns mängder av tester att utgå ifrån men vad tror ni?

I vilket fall som helst måste jag ha en ny CPU nu och viktigast är ju bara att man vet att man väljer rätt...

Permalänk
Medlem

Jag tänker vänta på SweCs recension och därefter se vad som händer. Har inte kollat igenom alla länkar som postats men jag hoppas detta bara är ett måndagsex och att det löser sig. Jag har iaf tänkt köra standard oavsett om det blir en Sandy eller Ivy. Men självklart vill man ju veta att det inte finns något krux med den processorn man sitter på.

Permalänk

Jag läste en preview review från AnandTech på 3770k där den presterade väldigt bra ( http://www.anandtech.com/show/5626/ivy-bridge-preview-core-i7... ) men nu börjar det dyka upp andra recensioner där resultaten pekar åt det andra hållet.
Får helt enkelt vänta tills NDAn försvinner och läsa SweCs genomgång.

Min dator i sig köptes in hösten -07 så är i desperat behov av en ny! Hade hoppats på att köpa en IB men nu verkar det inte lika självklart längre :(.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Inaktiv

Oron är förstås om du vill bygga ett tyst system, tänk på att alla som vill bygga små kompakta system men ändå vill ha lite kraft. Det är då blir värmen ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TankarN:

Jag sitter också på ett nytt Z77-kort och har väntat länge på IB. Dessa nyheter var kanske inte vad man önskat sig i första hand. Men om man bortser från dem hundralappar man kanske tjänar om man väljer en 2600K framför 3770K, finns det någon anledning att inte välja IB? Jag tänker att man hade ju hoppats på en lite större prestandaökning men den presterar väl ändå inte sämre än SB?

Eller är det så att på luft, presterar SB bättre än IB? Ny syftar jag på tester/poäng/fps och inte på högsta möjliga Ghz. Nu vet jag ju att det inte finns mängder av tester att utgå ifrån men vad tror ni?

I vilket fall som helst måste jag ha en ny CPU nu och viktigast är ju bara att man vet att man väljer rätt...

På luft är Ivy Bridge snabbare per klock än vad Sandy Bridge är, skillnaden är att den tidigare inte klockar lika högt vilket gör att man potentiellt kan kräma urt mer prestanda ur en Sandy Bridge eftersom den, som tidiga tester visar, klockar högre.

Som jag nämnde tidigare gör man ju också en höna av en fjäder, det är inte processorn som är det viktigaste om man spelar spel, det är gpun. Har man en lagom snabb cpu så är det lugnt. Så har det varit de senaste fem åren mer eller mindre, även tidigare, men nu spelar man ju gärna med hög upplösning och anti-aliasing vilket gör att kravet på gpu har ökat mer än kravet på en kraftig cpu.

Darkshippo: Tänk dock på att Ivy Bridge oftast får högre prestanda i de testerna eftersom klocken är lite högre. Om sandy och ivy-bridge är klockade till samma nivå så finns indikationer på att prestanda-skillnaden endast är 5-10%.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Oron är förstås om du vill bygga ett tyst system, tänk på att alla som vill bygga små kompakta system men ändå vill ha lite kraft. Det är då blir värmen ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då IB drar mindre ström än SB både std och oc så är det ju inte ett problem.
Mindre ström = mindre värme som produceras = väldigt bra i ett litet chassi.

Permalänk
Inaktiv

man kanske skulle lägga pengarna på nått annat kul som vattenkyla sin nuvarande rig och skippa 1gen, eller en till gtx 580.

Permalänk
Medlem

Men IB verkar bli bra mycket dyrare, indikationen är ju att i7-3750k kommer liggar runt 2800kr och i7-3770k runt 3300kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så det är värt dem extra hundralapparna i prestanda i spel för dem minnena? Jag är bara orolig ifall dem inte skulle passa på moderkortet med noctuakylaren, jag vill nämligen ha bägge fläktarna på kylaren.

Nej för prestanda skillnaden är i stort sätt = 0. Siffran säger bara hur högt du garanterat kan klocka minnena. När du överklockar så behöver du höja frekvensen på minnena också. 1600mhz räcker gott och väl, ta de istället. Du får ju nästan 16gb för samma pris som för de där med över 2000mhz minne.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell