Ivy bridge i7 3770k review (tweaktown)

Permalänk

Så det blir mao PCIv3 vs PCIv2 som blir den enda påtagliga prestandafördelen(under förutsättning att man kör SLI/Crossife med vinterns kommande kort) med IB vs SB?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast då IB drar mindre ström än SB både std och oc så är det ju inte ett problem.
Mindre ström = mindre värme som produceras = väldigt bra i ett litet chassi.

Nu var det ju faktiskt så att själva chipet faktiskt blir nästan 10C varmare i både idle och load än vad i7-2600k.

Skrivet av sweloop64:

Så det blir mao PCIv3 vs PCIv2 som blir den enda påtagliga prestandafördelen(under förutsättning att man kör SLI/Crossife med vinterns kommande kort) med IB vs SB?

PCIe 3.0 och den bättre inbyggda grafikdelen är dom enda fördelarna som jag ser det. Prestanda mässigt är skillnaderna ytterst små till SB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Ja ett sånt nätagg räcker och blir över, då kan man säga att du är framtidssäker

Dom minnena är inte skräp överhuvudtaget, han vet inte vad han pratar om, jag satt med dom nydligen, och bytte ut till Ripjaws 2133mhz minnena,
skillnaden är inte stor men den finns, så när du ändå graderar upp datorn ordentligt, varför ska du då välja vanliga standard medel minnen
när inget annat är medel?
Ta ripjaws när du ändå är pågång, då det inte skiljer mycket i pris

När du ändå köper nytt så väljer man givetvis Z77 och inte det snart EOL Z68.
Likaså cpu kylaren är bra, ligger i topp.

Dom minnena är bra för en ovetande budget gamer.

När vi kommer till en entusiast gamer som också vill överklocka så är det andra minnen man ska kolla på, då enligt reviews så klockar dom där vengeance sämst av alla minnen som finns på marknaden.

Ripjawsen däremot ger ett par extra fps, och när det kommer till krävande spel så kommer dom där extra fpsen spela större roll än dom gör i ett spel som redan har 60fps+ .

Dessutom går det att klocka ripjawsen rätt ordentligt, på techpowerup skrämde recencenten upp dom över 400mhz. Så det finns ytterliggare prestanda att hämta om man så vill, medans dom där vengance minnena inte kom över 70mhz över stock, oavsett volt höjning. Så ja, enligt mig är vengeance SKRÄP, dock billigt och "bra" skräp.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att IB inte ens varit nära samma hype som AMDs Bulldozer. AMD marknadsförde ju Bulldozer som något otroligt, men produkten floppade totalt och jag har inte sett hälften så mycket marknadsföring ifrån Intels sida ang IB (kan ju ha fel om det såklart)

Hoppas på att värme problemen löses i någon framtida revision, vare sig det är sensor fel vid tidigare defekta batches eller om de anledningarna många andra här har sagt.
Det man hört om IB är ju underbart förutom detta, så hoppas som sagt på en lösning annars blir det nog att köpa SB eller invänta nästa generation, det har kliat som sjutton i mina datorbyggar fingrarna länge nu!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tja, att lägre strömförbrukning(krympning) ger lägre värmeutveckling behöver vanligtvis inte stämma, det är nog vad jag har lärt mig idag iaf.
De här nya transistorerna var inte så bra trots allt och de får nog jobba lite mer med arkitekturen.
Intel visste säkert att det skulle öka temperaturen men det var nog bortom alla förväntningar, något den bästa ingenjören kan missa :/.

Nu är det bara att hoppas på bra framtida lösningar och vara glad över att ha köpt en SB.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Din visningsbild gör mig orolig inombords):

Vet du inte vem Roger Lökstedt är? Fy skam! http://m.youtube.com/watch?v=9ZxF-Tp1aiA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Men IB verkar bli bra mycket dyrare, indikationen är ju att i7-3750k kommer liggar runt 2800kr och i7-3770k runt 3300kr

Det där beror väl dock främst på att ingen har dem i lager än; det var likadant förra gången (titta på prisjakts prisutveckling för 2600k till exempel). Priset från intel är väl ungefär samma för 2600k och 3770k.

Skrivet av MarkSix:

Nu var det ju faktiskt så att själva chipet faktiskt blir nästan 10C varmare i både idle och load än vad i7-2600k.

Sannolikt beror väl eventuella problem på att den värmeutvecklande ytan är mindre än vanligt (och därmed svårare att kyla); om man är orolig för temperaturen i ett litet chassi är dock den mindre effektförbrukningen en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Nu var det ju faktiskt så att själva chipet faktiskt blir nästan 10C varmare i både idle och load än vad i7-2600k.

Taskig jämförelse i det testet då dom inte kör med samma moderkort.
ASUS har ju som vi alla vet en klurig strömförsörjning som gör underverk med idle tempen.

Innan vi fått ett gäng riktiga direkta jämförelser så är det hela rena spekulationer.
Och även om det är så "illa" som rapporterats så kommer en 3770k ÄNDÅ att vara snabbare än en 2700k, std eller oc kvittar.

Plus att det faktum att 2 av prollarna (vi räknar bort AMD's 8 grader resultat) har en idle som ligger på ungefär rumstemperatur så kan man ju undra vad testarna har hållt på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Taskig jämförelse i det testet då dom inte kör med samma moderkort.
ASUS har ju som vi alla vet en klurig strömförsörjning som gör underverk med idle tempen.

Innan vi fått ett gäng riktiga direkta jämförelser så är det hela rena spekulationer.
Och även om det är så "illa" som rapporterats så kommer en 3770k ÄNDÅ att vara snabbare än en 2700k, std eller oc kvittar.

Plus att det faktum att 2 av prollarna (vi räknar bort AMD's 8 grader resultat) har en idle som ligger på ungefär rumstemperatur så kan man ju undra vad testarna har hållt på med.

Whoops du har rätt, det ser verkligen konstigt ut, det verkar ju vara fake siffror helt och hållet

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Nu var det ju faktiskt så att själva chipet faktiskt blir nästan 10C varmare i både idle och load än vad i7-2600k.

Nu är det ju faktiskt så att det är den totala effekten som ska kylas bort som är det viktiga i en liten låda och den är direkt proportionell mot strömförbrukningen vilket gör IB till ett fortsatt bra vall i system där du inte vill överklocka.

Skrivet av Blazin87:

Dom minnena är bra för en ovetande budget gamer.

När vi kommer till en entusiast gamer som också vill överklocka så är det andra minnen man ska kolla på, då enligt reviews så klockar dom där vengeance sämst av alla minnen som finns på marknaden.

Ripjawsen däremot ger ett par extra fps, och när det kommer till krävande spel så kommer dom där extra fpsen spela större roll än dom gör i ett spel som redan har 60fps+ .

Dessutom går det att klocka ripjawsen rätt ordentligt, på techpowerup skrämde recencenten upp dom över 400mhz. Så det finns ytterliggare prestanda att hämta om man så vill, medans dom där vengance minnena inte kom över 70mhz över stock, oavsett volt höjning. Så ja, enligt mig är vengeance SKRÄP, dock billigt och "bra" skräp.

Vissa gärna lite belägg för det påståendet med att du vinner fps i spel. Ända gången jag kan tänka mig att det är sant är om du har för lite Vram då ett snabbare ram skulle kunna minska lagspikes? Annars brukar man säga att skillnaden mellan 1600MHz och 2000MHz minnen är någon enstaka % som främst märks i syntetiska testprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det jag funderar på är om den nya inbyggda grafiken inte stängs ner så mycket när den inte används eller om den alltid ligger aktiv så kan ju den ge en del extra värme.

Jag skulle gissa att den stängs av helt när ett dedikerat grafikkort kopplas på och moderkortet känner av det.

Det här är resultatet av att Intel inte behövt konkurrera med någon. Då läggs mindre tid på utvecklingen för entusiastprocessorer, och mer tid på hype och MS-marknaden.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordMattis:

Kan möjligtvis vara ett trick från Intel. De vill antagligen sälja ut de sista Sandy-Bridge-lagren, och lämnar därför ut defekta processorer som i officiella tester gör folk osäkra och väljer att köpa SB istället för att vänta

Jag tycker att det osar paranoia över ditt inlägg. Oavsett hoppas jag att du har rätt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag skulle gissa att den stängs av helt när ett dedikerat grafikkort kopplas på och moderkortet känner av det.

Det här är resultatet av att Intel inte behövt konkurrera med någon. Då läggs mindre tid på utvecklingen för entusiastprocessorer, och mer tid på hype och MS-marknaden.

Har inte pillat så mycket på CPU:er med inbyggd grafik, men i annat fall borde man väl kunna inaktivera detta i BIOS?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Hmm, tanken jag har är att man kanske borde köpa en 2500K och vänta till haswell istället för en IB. Känns inte som att man kommer tjäna så värst mkt fram tills haswell på att skaffa IB istället och spara lite cash till ett till 7970 lr nåt.

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge - 3570K

Citat:

Tdp is 77w according to cpu-z. will do some testing with screenshots soon.

http://hwbot.org/forum/showpost.php?p=166945&postcount=26

Citat:

95W TDP on box...

http://hwbot.org/forum/showpost.php?p=166982&postcount=29

Så vilket är rätt nu.. etiketten som säger 95w eller CPU-Z?

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

CPU-Z återspeglar väl den info man har fått från Intel medan 95W TDP infon kommer från en användare vars information kan bli svårt att granska. Skulle lita mer på CPU-Z än på användaren som skrev kommentaren.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt vänta och se vad som är sant och inte. Jag har aldrig varit ett fan av spekulationer och "läkt information". Än håller jag hoppet uppe!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

CPU-Z återspeglar väl den info man har fått från Intel medan 95W TDP infon kommer från en användare vars information kan bli svårt att granska. Skulle lita mer på CPU-Z än på användaren som skrev kommentaren.

De diskuterar det på Anandtech med http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2239379,
CPUn i bilden med 77w TDP är ju en 3570K som väl fortfarande skall vara märkt med 77W
medan 3770K är den som nu skall vara märkt med 95W.
Så inget konstigt om CPU-Z visar 77W för 3570K

Edit: Sen skriver han ju iofs att det skall stå 95W på lådan (box) men det visar han ingen bild på väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

CPU-Z återspeglar väl den info man har fått från Intel medan 95W TDP infon kommer från en användare vars information kan bli svårt att granska. Skulle lita mer på CPU-Z än på användaren som skrev kommentaren.

Intel har vad jag vet inte officiellt sagt något om högre TDP. Vi får ju svaret den 21, det var väl då som mediaembargot löpte ut.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kyre:

Intel har vad jag vet inte officiellt sagt något om högre TDP. Vi får ju svaret den 21, det var väl då som mediaembargot löpte ut.

Märkningen behöver ju inte heller nödvändigtvis säga så mycket om den faktiska förbrukningen (intel har väl låtit bli att märka om förr trots förbättringar); i tweaktowns test verkar ju 3770k-systemet dra 20-30W mindre än 2600k-systemet, vilket väl överensstämmer ganska bra med skillnaden mellan 95 och 77W?

Permalänk
Medlem

Älskar reviews. T.ex linustech. "So, we're running at only 1.65V on our 3960X with this corsair h100, and hitting 90C+ ????!"
Liksom, dah...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Står det 95W TDP på lådan så lär det vara det korrekta. Värdet som är inlagt i den senaste versionen av CPU-Z är ju baserade på tidigare och vad som nu verkar vara ändrade uppgifter.

Om det sedan är direkt kopplat till den faktiska effektförbrukningen är en annan fråga. Att dessa nya IB-processorer blir varmare gör kanske att det är lämpligt att ge dessa en TDP på 95W, trots att den faktiska effektutvecklingen är mindre. TDP-värdet är som jag har förstått det lite av en riktlinje för hur man t.ex. måste dimensionera en kylare. Och häri ligger alltså själva poängen, att trots lägre faktisk effekt, så krävs en minst lika effektiv kylare som till dagens SB-modeller.

Permalänk

Förhoppningsvis blir det bättre när man inte testar engineering samples (vilket åtminstone 3570k i artikeln var). Hur som helst, nytt vattenblock så ska det nog fungera att klocka, lite snabb googling verkar säga att max ofarlig volt nog ligger runt 1.4v vilket borde betyda ännu lite högre klockning än vad dom lyckats med. Åtminstone så länge vattnet inte kokar i blocket

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Märkningen behöver ju inte heller nödvändigtvis säga så mycket om den faktiska förbrukningen (intel har väl låtit bli att märka om förr trots förbättringar); i tweaktowns test verkar ju 3770k-systemet dra 20-30W mindre än 2600k-systemet, vilket väl överensstämmer ganska bra med skillnaden mellan 95 och 77W?

Tänk på att TDP handlar om värme och inte riktigt stämmer med förbrukningen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Står det 95W TDP på lådan så lär det vara det korrekta. Värdet som är inlagt i den senaste versionen av CPU-Z är ju baserade på tidigare och vad som nu verkar vara ändrade uppgifter.

Om det sedan är direkt kopplat till den faktiska effektförbrukningen är en annan fråga. Att dessa nya IB-processorer blir varmare gör kanske att det är lämpligt att ge dessa en TDP på 95W, trots att den faktiska effektutvecklingen är mindre. TDP-värdet är som jag har förstått det lite av en riktlinje för hur man t.ex. måste dimensionera en kylare. Och häri ligger alltså själva poängen, att trots lägre faktisk effekt, så krävs en minst lika effektiv kylare som till dagens SB-modeller.

Är nog precis så det är.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag skulle gissa att den stängs av helt när ett dedikerat grafikkort kopplas på och moderkortet känner av det.

Det här är resultatet av att Intel inte behövt konkurrera med någon. Då läggs mindre tid på utvecklingen för entusiastprocessorer, och mer tid på hype och MS-marknaden.

Jag tror inte att den gör det. Om nu de nya lucid logic (eller vad de heter) ska kunna använda den inbyggda grafiken så kan ju den inte vara helt nerstängd. Den måste kunna "väckas" av operativsystemet.
Titta bara på Llano, den har 100W TDP och en kraftig GPU-del med en förhållandevis klen CPU. SB-E gjorde de helt utan GPU. De flesta GPU-kretsar har ganska höga TDP-värden.
Det är inte bara av godo, de nya kraftiga GPU-delarna i processorerna. Den gamla lösningen med grafikkretsar på moderkortet kanske inte var så dum ändå...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast

Så nära release nu...KAN...INTE...VÄNTA på riktiga reviews! orkar inte med det här rykteskriget mer men jag kan inte stå emot att söka på det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag tror inte att den gör det. Om nu de nya lucid logic (eller vad de heter) ska kunna använda den inbyggda grafiken så kan ju den inte vara helt nerstängd. Den måste kunna "väckas" av operativsystemet.
Titta bara på Llano, den har 100W TDP och en kraftig GPU-del med en förhållandevis klen CPU. SB-E gjorde de helt utan GPU. De flesta GPU-kretsar har ganska höga TDP-värden.
Det är inte bara av godo, de nya kraftiga GPU-delarna i processorerna. Den gamla lösningen med grafikkretsar på moderkortet kanske inte var så dum ändå...

TDP på Llano "mäts" ju inte riktigt på samma sätt som för Intel, och på Llano är ju GPU-delen aldrig avstängd, är ju det som är poängen

Annars vet jag inte hur det är med den integrerade grafikdelen i Sandy/Ivybridge, men om det är som du skriver borde ju strömförbrukningen och värmeutvecklingen vara lägre på ett P67-mobo än på ett Z68 och det är jag inte säker på att den är... Allt annat lika borde ju P67-mobona då vara mer klockvänliga än Z68 och det tror jag heller inte de är i praktiken.
Så helt nedstängd kanske det inte är, men tror effekten är relativt marginell på effektförbrukningen om man kör ett separat grafikkort. (Att man har "tillgång" till quicksync talar ju också för att den inte är helt nedstängd).
SB-E har ju en lite annan målgrupp. TDP värdena är ju högre där med (vilket ju är helt naturligt) trots avsaknaden av GPU-del.

Permalänk
Entusiast

"Heat, on the other hand, isn't something that the new Ivy Bridge is dealing well with.

We can see that temperatures are higher than our other platforms at both idle and load and you can see load temperatures really sky rocket when overclocked.

This isn't bad contact or anything either, we've seen this out of multiple Ivy Bridge based processors on multiple boards. Talking to partners as well, we see the results are consistent."

Det var lite av de meningarna som avskräckte mig från att vänta... kombinerat med det faktum att det stället jag tar merparten av komponenterna från i just detta bygge är väldigt sega på att få in nya komponenter. Orkar inte sitta utan spelrigg när tomten knackar på dörren

Permalänk
Medlem

Denna kille påstår sig köra 3770k @ 5GHz 1.284v med passiv/fläktlös kylning och temps på 80c full load
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?279602-thirty-seven-seventy-......-K

Känns som att man kanske ska vänta på Sweclockers tester innan man bildar sig en uppfattning!

Visa signatur

[ CHASSI: Lian Li PC-Q08B ][ CPUFAN: Noctua NH-L12 ][ PSU: Corsair HX 650w ][ SSD: Intel 520 120 GB ]
[ RAM:
Corsair Vengance LP 2x4 GB ][ GPU: EVGA GeForce GTX 680 ]
Skall kompletteras med: [ CPU: Intel I7 3770k ][ MB: Asus P8Z77-I Deluxe mITX ]